Blad 6 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 we stemmen in met het voorstel om de verlaging van f 1 mil joen via de afvalstoffenheffing terug te geven en de nog openstaande twee tranches lastenverlichting van elk f 2,5 ton over te hevelen naar de afvalstoffenheffing. We gaan echter niet akkoord met het handhaven van de kwijt scheldingsnorm van de afvalstoffenheffing op 95%. Op 4 no vember vorig jaar, bij de behandeling van de begroting 1997, is een motie met algemene stemmen aangenomen waarin stond "dat het uitgangspunt van de Raad blijft het verhogen van de kwijtscheldingsnorm tot 100% van alle gemeentelijke belas tingen en heffingen". De raad zag vorig jaar geen mogelijk heid om dat uitgangspunt tot beleid te verheffen, te meer omdat we vlak voor 4 november geconfronteerd werden met te genvallers binnen het minimabeleid en de meerderheid in de raad de kosten voor het verhogen van de kwijtscheldingsnorm niet in de tarieven wilde verdisconteren. Nu is de situatie wezenlijk anders: de kwijtscheldingsnorm kan verhoogd worden naar 100% terwijl de f 1,25 miljoen verlaging van de afval stoffenheffing bovenop de f 1 miljoen die de gemeente van het rijk ontvangt voor hetzelfde doel, voor iedere betalende inwoners een wezenlijk lagere heffing oplevert. Zowel de tweede als de derde variant, die het college in de raads- brief schetst, leiden tot dat doel. Omdat een keuze voor va riant II, het verhogen van de kwijtscheldingsnorm tot 100% en verdiscontering van de kosten in de tarieven, minder per ceptiekosten met zich meebreng en gelijke lasten voor de be talende inwoners als bij variant III, kiezen we voor de tweede variant. Diezelfde keuze maken de fracties van PAL/GroenLinksWD, D66, CDA en GPV/RPF/SGP. Vandaar dat ik mede namens die fracties de volgende motie indien: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 3 november 1997; overwegende - dat de raad op 4 november 1996 bij motie heeft uitge sproken te streven naar een verhoging van de kwijt scheldingsnorm tot 100% van alle gemeentelijke heffin gen en belastingen; - dat bij de afvalstoffenheffing nog steeds een kwijt scheldingsnorm geldt van 95%; - dat kwijtschelding een zeer effectieve vorm van inko mensondersteuning is voor mensen met een minimuminko men; besluit - de kwijtscheldingsnorm voor de afvalstoffenheffing te verhogen naar 100%; - de kosten van deze verhoging te verdisconteren in de tarieven; en gaat over tot de orde van de dag (De VoorzitterMotie nr. 1 maakt onderdeel uit van de be raadslagingen Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 Sprekend over het kwijtscheldingsbeleid wil ik het college op het volgende wijzen. Het is bekend dat lang niet iedereen die recht heeft op kwijtschelding en andere vormen van inko mensondersteuning (denk aan huursubsidie en bijzonder bij stand) daarop ook aanspraak maakt. In sommige gevallen wil len mensen uit principiële overwegingen geen beroep doen op die vormen van inkomensondersteuning. In meer gevallen zijn echter onbekendheid met het bestaan van de voorzieningen of schroom om een aanvraag in te dienen redenen voor het niet- gebruik. In de gemeente Groningen is men bezig met de vol gende aanpak van dat probleem: een onderzoeker bij de Socia le Dienst heeft een cliëntvolgsysteem opgebouwd door alle computerbestanden in de gemeente op één moment met elkaar te vergelijken. Het gaat daarbij om alle adressen, gegevens van woningcorporaties, het bestand van het Arbeidsbureau en het eigen bestand van de Sociale Dienst. Op basis daarvan kan worden nagegaan welke inwoners geen aanspraak maken op inko mensondersteuning, terwijl ze daar wel recht op hebben. Veel gemeenten hebben inmiddels belangstelling getoond voor de Groningse aanpak. De PvdA-fractie zou graag zien dat het college nagaat of deze aanpak ook voor Leeuwarden een oplos sing kan bieden voor het niet-gebruik van bestaande voorzie ningen. Inbreuk op de privacy als mogelijk tegenargument lijkt mij in ieder geval niet doorslaggevend voor het afwij zen van zo'n aanpak: door gemeentelijke bestanden aan elkaar te koppelen wordt ook fraude opgespoord! Nog een paar opmerkingen over een tweetal moties die op 16 juni j.l.zijn ingediend. Ten eerste de motie van de PAL/GroenLinks-fractie waarin voorgesteld wordt, vooruitlopend op de begrotingsbehan deling, vooralsnog 5% te bezuinigen op de kosten voor het inhuren van tijdelijk personeel, interims en externe bu reaus. De PvdA-fractie heeft die motie niet ondersteund, maar ze is wel door een raadsmeerderheid aangenomen. We vin den nog steeds dat een besparing op bedoelde kosten geba seerd zou moeten zijn op een goed inzicht in de kosten die momenteel gemaakt worden. Wat dat betreft zijn we het eens met het college dat het niet verantwoord is om de organisa tie een taakstelling op te leggen die op geen enkel cijfer is gebaseerd. Anderzijds moet het college, juist vanwege de ze motie, prioriteit geven aan het leveren van de gevraagd informatie. De invoering van een uniform financieel informa tiesysteem per 1 januari 1998 is volgens het college voor waardelijk voor het kunnen leveren van die informatie. Daar van uitgaande lijkt het me redelijk een termijn vast te stellen waarbinnen de gevraagde informatie aan de raad wordt voorgelegd. Ik wacht de reacties van de andere fractie, die de motie hebben gesteund, af. Ten tweede de door de ons ingediende en aangenomen motie over de GemeentewinkelEen opzet voor die Gemeentewinkel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 4