Blad 6
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
we stemmen in met het voorstel om de verlaging van f 1 mil
joen via de afvalstoffenheffing terug te geven en de nog
openstaande twee tranches lastenverlichting van elk f 2,5
ton over te hevelen naar de afvalstoffenheffing.
We gaan echter niet akkoord met het handhaven van de kwijt
scheldingsnorm van de afvalstoffenheffing op 95%. Op 4 no
vember vorig jaar, bij de behandeling van de begroting 1997,
is een motie met algemene stemmen aangenomen waarin stond
"dat het uitgangspunt van de Raad blijft het verhogen van de
kwijtscheldingsnorm tot 100% van alle gemeentelijke belas
tingen en heffingen". De raad zag vorig jaar geen mogelijk
heid om dat uitgangspunt tot beleid te verheffen, te meer
omdat we vlak voor 4 november geconfronteerd werden met te
genvallers binnen het minimabeleid en de meerderheid in de
raad de kosten voor het verhogen van de kwijtscheldingsnorm
niet in de tarieven wilde verdisconteren. Nu is de situatie
wezenlijk anders: de kwijtscheldingsnorm kan verhoogd worden
naar 100% terwijl de f 1,25 miljoen verlaging van de afval
stoffenheffing bovenop de f 1 miljoen die de gemeente van
het rijk ontvangt voor hetzelfde doel, voor iedere betalende
inwoners een wezenlijk lagere heffing oplevert. Zowel de
tweede als de derde variant, die het college in de raads-
brief schetst, leiden tot dat doel. Omdat een keuze voor va
riant II, het verhogen van de kwijtscheldingsnorm tot 100%
en verdiscontering van de kosten in de tarieven, minder per
ceptiekosten met zich meebreng en gelijke lasten voor de be
talende inwoners als bij variant III, kiezen we voor de
tweede variant. Diezelfde keuze maken de fracties van
PAL/GroenLinksWD, D66, CDA en GPV/RPF/SGP. Vandaar dat ik
mede namens die fracties de volgende motie indien:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 3 november 1997;
overwegende
- dat de raad op 4 november 1996 bij motie heeft uitge
sproken te streven naar een verhoging van de kwijt
scheldingsnorm tot 100% van alle gemeentelijke heffin
gen en belastingen;
- dat bij de afvalstoffenheffing nog steeds een kwijt
scheldingsnorm geldt van 95%;
- dat kwijtschelding een zeer effectieve vorm van inko
mensondersteuning is voor mensen met een minimuminko
men;
besluit
- de kwijtscheldingsnorm voor de afvalstoffenheffing te
verhogen naar 100%;
- de kosten van deze verhoging te verdisconteren in de
tarieven;
en gaat over tot de orde van de dag
(De VoorzitterMotie nr. 1 maakt onderdeel uit van de be
raadslagingen
Blad 7
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
Sprekend over het kwijtscheldingsbeleid wil ik het college
op het volgende wijzen. Het is bekend dat lang niet iedereen
die recht heeft op kwijtschelding en andere vormen van inko
mensondersteuning (denk aan huursubsidie en bijzonder bij
stand) daarop ook aanspraak maakt. In sommige gevallen wil
len mensen uit principiële overwegingen geen beroep doen op
die vormen van inkomensondersteuning. In meer gevallen zijn
echter onbekendheid met het bestaan van de voorzieningen of
schroom om een aanvraag in te dienen redenen voor het niet-
gebruik. In de gemeente Groningen is men bezig met de vol
gende aanpak van dat probleem: een onderzoeker bij de Socia
le Dienst heeft een cliëntvolgsysteem opgebouwd door alle
computerbestanden in de gemeente op één moment met elkaar te
vergelijken. Het gaat daarbij om alle adressen, gegevens van
woningcorporaties, het bestand van het Arbeidsbureau en het
eigen bestand van de Sociale Dienst. Op basis daarvan kan
worden nagegaan welke inwoners geen aanspraak maken op inko
mensondersteuning, terwijl ze daar wel recht op hebben. Veel
gemeenten hebben inmiddels belangstelling getoond voor de
Groningse aanpak. De PvdA-fractie zou graag zien dat het
college nagaat of deze aanpak ook voor Leeuwarden een oplos
sing kan bieden voor het niet-gebruik van bestaande voorzie
ningen. Inbreuk op de privacy als mogelijk tegenargument
lijkt mij in ieder geval niet doorslaggevend voor het afwij
zen van zo'n aanpak: door gemeentelijke bestanden aan elkaar
te koppelen wordt ook fraude opgespoord!
Nog een paar opmerkingen over een tweetal moties die op 16
juni j.l.zijn ingediend.
Ten eerste de motie van de PAL/GroenLinks-fractie waarin
voorgesteld wordt, vooruitlopend op de begrotingsbehan
deling, vooralsnog 5% te bezuinigen op de kosten voor het
inhuren van tijdelijk personeel, interims en externe bu
reaus. De PvdA-fractie heeft die motie niet ondersteund,
maar ze is wel door een raadsmeerderheid aangenomen. We vin
den nog steeds dat een besparing op bedoelde kosten geba
seerd zou moeten zijn op een goed inzicht in de kosten die
momenteel gemaakt worden. Wat dat betreft zijn we het eens
met het college dat het niet verantwoord is om de organisa
tie een taakstelling op te leggen die op geen enkel cijfer
is gebaseerd. Anderzijds moet het college, juist vanwege de
ze motie, prioriteit geven aan het leveren van de gevraagd
informatie. De invoering van een uniform financieel informa
tiesysteem per 1 januari 1998 is volgens het college voor
waardelijk voor het kunnen leveren van die informatie. Daar
van uitgaande lijkt het me redelijk een termijn vast te
stellen waarbinnen de gevraagde informatie aan de raad wordt
voorgelegd. Ik wacht de reacties van de andere fractie, die
de motie hebben gesteund, af.
Ten tweede de door de ons ingediende en aangenomen motie
over de GemeentewinkelEen opzet voor die Gemeentewinkel