Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
De voorliggende begroting bevat, wat de D66-fractie betreft,
slechts een beperkt aantal discussiepunten. Het betreft dan
met name het punt van de kwijtschelding van de afvalstoffen
heffing en de ombouw van openbaar groen.
De andere zaken zijn wat ons betreft bij Perspectief en bij
de behandeling van de begroting in de commissies voor het
grootste deel voldoende besproken, er zijn nog een aantal
waar ik kort op terug kom.
Wij willen niet steeds terugkomen op reeds genomen beslui
ten. Wij willen dus bijvoorbeeld niet net zoals de CDA-
fractie opnieuw over de Buitenschool beginnen. Wij waren
overigens voor die bezuiniging, maar nu hebben wij inmiddels
begrepen ligt er een bezwaar bij de bezwarencommissieDe
heer Krol geeft aan dat hij de uitslag van dat bezwaar kent,
maar zolang wij dat advies nog niet in deze raad bespreken
lijkt het mij niet zinvol om daar nu weer een uitgebreide
discussie over te voeren. Het lijkt mij beter om dat op ba
sis van het uitgebrachte advies van die commissie te doen.
Die commissie hebben wij tenslotte niet voor niks.
Bij Perspectief heeft onze fractie een motie ondersteund
waarin de raad uitsprak dat eventuele vrijvallende middelen
binnen het minimabeleid door extra rijksmiddelen ten goede
moeten komen aan dat minimabeleid. Daarbij werden de kwijt
schelding en sociale activering als prioriteiten genoemd.
Inmiddels is duidelijk dat onze gemeente een flink bedrag
van het rijk krijgt voor de kosten van bijzondere bijstand.
Een deel van dat bedrag zou bij volledige uitvoering van die
motie beschikbaar komen voor kwijtschelding. Het college
stelt echter voor om op alle extra middelen van het rijk een
generieke korting van 20% toe te passen, bovendien zou meer
duidelijkheid moeten komen over het verloop van de uitgaven
bijzondere bijstand. Nu een deel van die extra gelden voor
de bijzondere bijstand wordt afgeroomd via de generieke kor
tingsmaatregel vindt mijn fractie het redelijk om te bezien
of op andere wijze tegemoet kan worden gekomen aan het eer
der uitgesproken streven van verdere kwijtschelding. In dat
geval ligt het voor de hand om daarbij vooral te kijken naar
het extra bedrag dat wordt uitgetrokken voc c beperking van
de lasten. Of dit nu gebeurt via variant 2 of 3 uit het
boekwerk van de begroting maakt niet zoveel uit, het gaat
ten slotte om het bedrag dat onze inwoners uiteindelijke
moeten betalen en dat is bij beide varianten ongeveer ge
lijk. Wij kunnen ons dan ook vinden in de variant die door
mevrouw Waanders namens de PvdA-fractie is voorgesteld, va
riant nr. 2, omdat die het meest eenvoudig is. Wij hebben
dan ook de motie van de PvdA-fractie over dit onderwerp on
dersteund.
Overigens vinden wij dat in de komende tijd een discussie op
gang zou moeten komen over de vraag hoe wij omgaan met het
principe de vervuiler betaalt. Het wegen van aangeboden af
val is niet zonder meer de meest eerlijke weg om dit princi
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
pe te realiseren. Het lichtste materiaal is immers niet al
tijd het minst vervuilend. Bovendien zal wat ons betreft be
zien moeten worden of degenen die in aanmerking komen voor
kwijtschelding niet een gedeelte van de kosten van het aan
geboden afval toch in rekening gebracht moeten krijgen.
Het onderhoud van het openbaar groen.
Tijdens de commissiebehandeling heeft de D66-fractie aange
kondigd met een motie te zullen komen over dit onderwerp
Enige jaren geleden hebben wij besloten om ons openbaar
groen op zodanige wijze om te bouwen dat minder onderhoud
nodig zou zijn. Inmiddels is deze ombouw tot stilstand geko
men omdat het benodigde geld zou ontbreken. Wij vinden dit
een slechte zaak. Het betreft immers een investering die
zichzelf terug verdient, omdat wij onze capaciteit voor on
derhoud van het groen hierdoor efficiënter kunnen inzetten.
Wij stellen de raad dan ook voor om ten behoeve van twee ou
de plannen, Aldlan-Oost en Nijlan, in totaal f 2 ton uit te
trekken en nog eens f 30.000,- willen wij steken in de omge
ving van het FEC. Rond de vijverpartijen schiet daar het on
kruid de grond uit en met eenvoudige middelen zou dat te
voorkomen zijn. Dat kost naar onze inschatting f 30.000,-.
Daarnaast vragen wij om ongeveer f 1 ton uit te trekken voor
het verwijderen van een aantal weinig belopen trottoirs in
Aldlan en Nijlan. Deze kunnen beter vervangen worden door
gras waardoor minder geborsteld hoeft te worden. De kosten
van deze investeringen zijn in totaal f 330.000,- inciden
teel en kunnen gedekt worden uit het miljoen dat extra be
schikbaar gesteld wordt ten behoeve van het onderhoud van de
fysieke leefomgeving. Mijn fractie dient daarvoor een motie
in welke luidt als volgt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 3 november 1997,
behandelende de concern-begroting 1998;
overwegende dat
- uit de Maraps blijkt dat de ombouw van openbaar groen
tot een vorm waarin meer ecologisch groenbeheer moge
lijk is gestopt in verband met gebrek aan middelen;
- het rendement van ecologisch groenbeheer pas na 5 jaar
zichtbaar wordt;
- vooruitlopend op een nieuw plan voor ecologisch groen
beheer enkele (oude) knelpunten snel aangepakt kunnen
worden;
besluit
- een bedrag van in totaal incidenteel f 330.000,- be
schikbaar te stellen ten behoeve van ombouw van open
baar groen in Aldlan-Oost en Nijlan, verbeteren trot
toirs rond de vijverpartijen bij het FEC en het ver
vangen van weinig gebruikte trottoirs in Aldlan en
Nijlan door gras;