Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 De voorliggende begroting bevat, wat de D66-fractie betreft, slechts een beperkt aantal discussiepunten. Het betreft dan met name het punt van de kwijtschelding van de afvalstoffen heffing en de ombouw van openbaar groen. De andere zaken zijn wat ons betreft bij Perspectief en bij de behandeling van de begroting in de commissies voor het grootste deel voldoende besproken, er zijn nog een aantal waar ik kort op terug kom. Wij willen niet steeds terugkomen op reeds genomen beslui ten. Wij willen dus bijvoorbeeld niet net zoals de CDA- fractie opnieuw over de Buitenschool beginnen. Wij waren overigens voor die bezuiniging, maar nu hebben wij inmiddels begrepen ligt er een bezwaar bij de bezwarencommissieDe heer Krol geeft aan dat hij de uitslag van dat bezwaar kent, maar zolang wij dat advies nog niet in deze raad bespreken lijkt het mij niet zinvol om daar nu weer een uitgebreide discussie over te voeren. Het lijkt mij beter om dat op ba sis van het uitgebrachte advies van die commissie te doen. Die commissie hebben wij tenslotte niet voor niks. Bij Perspectief heeft onze fractie een motie ondersteund waarin de raad uitsprak dat eventuele vrijvallende middelen binnen het minimabeleid door extra rijksmiddelen ten goede moeten komen aan dat minimabeleid. Daarbij werden de kwijt schelding en sociale activering als prioriteiten genoemd. Inmiddels is duidelijk dat onze gemeente een flink bedrag van het rijk krijgt voor de kosten van bijzondere bijstand. Een deel van dat bedrag zou bij volledige uitvoering van die motie beschikbaar komen voor kwijtschelding. Het college stelt echter voor om op alle extra middelen van het rijk een generieke korting van 20% toe te passen, bovendien zou meer duidelijkheid moeten komen over het verloop van de uitgaven bijzondere bijstand. Nu een deel van die extra gelden voor de bijzondere bijstand wordt afgeroomd via de generieke kor tingsmaatregel vindt mijn fractie het redelijk om te bezien of op andere wijze tegemoet kan worden gekomen aan het eer der uitgesproken streven van verdere kwijtschelding. In dat geval ligt het voor de hand om daarbij vooral te kijken naar het extra bedrag dat wordt uitgetrokken voc c beperking van de lasten. Of dit nu gebeurt via variant 2 of 3 uit het boekwerk van de begroting maakt niet zoveel uit, het gaat ten slotte om het bedrag dat onze inwoners uiteindelijke moeten betalen en dat is bij beide varianten ongeveer ge lijk. Wij kunnen ons dan ook vinden in de variant die door mevrouw Waanders namens de PvdA-fractie is voorgesteld, va riant nr. 2, omdat die het meest eenvoudig is. Wij hebben dan ook de motie van de PvdA-fractie over dit onderwerp on dersteund. Overigens vinden wij dat in de komende tijd een discussie op gang zou moeten komen over de vraag hoe wij omgaan met het principe de vervuiler betaalt. Het wegen van aangeboden af val is niet zonder meer de meest eerlijke weg om dit princi Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 pe te realiseren. Het lichtste materiaal is immers niet al tijd het minst vervuilend. Bovendien zal wat ons betreft be zien moeten worden of degenen die in aanmerking komen voor kwijtschelding niet een gedeelte van de kosten van het aan geboden afval toch in rekening gebracht moeten krijgen. Het onderhoud van het openbaar groen. Tijdens de commissiebehandeling heeft de D66-fractie aange kondigd met een motie te zullen komen over dit onderwerp Enige jaren geleden hebben wij besloten om ons openbaar groen op zodanige wijze om te bouwen dat minder onderhoud nodig zou zijn. Inmiddels is deze ombouw tot stilstand geko men omdat het benodigde geld zou ontbreken. Wij vinden dit een slechte zaak. Het betreft immers een investering die zichzelf terug verdient, omdat wij onze capaciteit voor on derhoud van het groen hierdoor efficiënter kunnen inzetten. Wij stellen de raad dan ook voor om ten behoeve van twee ou de plannen, Aldlan-Oost en Nijlan, in totaal f 2 ton uit te trekken en nog eens f 30.000,- willen wij steken in de omge ving van het FEC. Rond de vijverpartijen schiet daar het on kruid de grond uit en met eenvoudige middelen zou dat te voorkomen zijn. Dat kost naar onze inschatting f 30.000,-. Daarnaast vragen wij om ongeveer f 1 ton uit te trekken voor het verwijderen van een aantal weinig belopen trottoirs in Aldlan en Nijlan. Deze kunnen beter vervangen worden door gras waardoor minder geborsteld hoeft te worden. De kosten van deze investeringen zijn in totaal f 330.000,- inciden teel en kunnen gedekt worden uit het miljoen dat extra be schikbaar gesteld wordt ten behoeve van het onderhoud van de fysieke leefomgeving. Mijn fractie dient daarvoor een motie in welke luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 3 november 1997, behandelende de concern-begroting 1998; overwegende dat - uit de Maraps blijkt dat de ombouw van openbaar groen tot een vorm waarin meer ecologisch groenbeheer moge lijk is gestopt in verband met gebrek aan middelen; - het rendement van ecologisch groenbeheer pas na 5 jaar zichtbaar wordt; - vooruitlopend op een nieuw plan voor ecologisch groen beheer enkele (oude) knelpunten snel aangepakt kunnen worden; besluit - een bedrag van in totaal incidenteel f 330.000,- be schikbaar te stellen ten behoeve van ombouw van open baar groen in Aldlan-Oost en Nijlan, verbeteren trot toirs rond de vijverpartijen bij het FEC en het ver vangen van weinig gebruikte trottoirs in Aldlan en Nijlan door gras;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 8