Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
- de kosten te dekken ten laste van het extra budget
voor onderhoud van de fysieke leefomgeving;
en gaat over tot de orde van de dag
(De Voorzitter: Dit is motie nr. 2.)
Deze motie wordt ondersteund door Sietske Inberg en mijzelf
namens de D66-fractie en de heer Zwierstra namens de WD-
fractie, mevrouw Waanders namens de PvdA-fractie, de heer
Beers namens de PAL/GL-fractie en de heer Krol namens de
CDA-fractie
Kort nog een paar opmerkingen over een aantal andere zaken.
De bezuiniging, de taakstelling die op de bestuurlijke be
drijfsvoering, het commissiestelsel is neergelegd. Daarvan
hebben anderen ook al opgemerkt dat het aanhouden van een
eindtijd van vergaderen geen enkel probleem is, althans zou
moeten zijn. Een eindtijd van 22.30 uur, zoals door mevrouw
Waanders is voorgesteld, lijkt ons uitstekend en wat ons be
treft geldt die dan niet alleen voor de commissies maar ook
voor fractievergaderingen die in het Stadhuis plaatsvinden.
Het beperken van het aantal commissies is geen enkel pro
bleem, maar het vergaderen overdag en het werken met beslui
tenlijsten heeft mijn fractie wel een probleem mee. Het ver
gaderen overdag niet alleen omdat dat voor mensen met een
normale baan buitengewoon bezwaarlijk zou zijn om dan nog in
de raad te kunnen opereren, maar ook zoals de heer Krol ook
al opmerkte, omdat dat voor insprekers buitengewoon verve
lend zou zijn.
Het werken met besluitenlijsten hebben wij eerder geprobeerd
en dat werkt wat ons betreft nietDus ook daarmee zouden
wij niet willen instemmen.
De conclusie van de D66-fractie is dat wij te maken hebben
met een evenwichtige begroting. Wij hebben ruimte voor las-
tenbeperking voor iedereen en wij hebben ruimte voor een
maximale vorm van kwijtschelding. Wij hebben ook ruimte voor
extra geld voor achterstallig onderhoud. Aan de andere kant
hebben wij met deze begroting ook een perspectief op nog
steeds moeilijke keuzes en dat is de andere kant. Wat dat
betreft is het evenwicht wel interessant, maar wij moeten de
ogen niet sluiten voor de toekomstWij zullen de komende
jaren nog moeilijke keuzes moeten maken. De f 6 miljoen die
wij nog moeten vinden zullen zeker tot harde keuzes leiden
en ook om die reden zouden wij niet te snel willen kiezen
voor het terug draaien van eerder genomen bezuinigingsmaat
regelen. Het gaat beter met Leeuwarden, maar het gaat nog
niet goed genoeg.
De heer Brok: De huidige president van de Rekenkamer, eerder
Staatssecretaris van Financiën Jan de Koning, zie eens: 'Je
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
moet de overheid nooit op zijn woorden, maar alleen op zijn
begroting geloven'Voorzitter, als de burger van de gemeen
te Leeuwarden zijn geloof in de overheid mag ontlenen alleen
aan de begroting 1998, dan denk ik dat wij ons over een aan
tal zaken geen zorg meer hoeven te maken. Helaas ligt het
wat gecompliceerder.
Afgelopen weekend nodigde het herfstweer mij uit eens in het
archief van de fractie te duiken en met name te kijken naar
de begrotingsbehandelingen van zo'n tien jaar of nog langer
geleden. Het waren tijden van achterstanden in de financiële
administratie, jaarrekeningen die jaren te laat nog niet af
gesloten waren en jaren van lastenverhoging. Het was de tijd
waarin Jan Bijkersma en Jan de Beer in de kantlijn van de
verschillende fractiebijdragen 'nou-nou''poe-poe''flau
wekul' en 'daar kom je dan wel erg laat achter' plaatsten.
Het was ook de tijd waarin toen nog PAL 'fraksie' met 'ksie'
en sosialistiese' met 'iese' op het einde schreef. Alhoewel
mijn leeftijd en de financiële situatie van toen het niet
toelaat, overviel mij haast het 'waxinelichtjes van Verkade
gevoel'Ik vroeg mij bij dit alles af hoe het mogelijk was
dat de collegepartijen van toen het college complimenteerden
met de verbetering van de financiële situatie in jaren dat
het gewoon ronduit slecht ging.
De begroting 1998 is een verbetering, ook weer in het ver
lengde van de vorige twee begrotingen. Een compliment aan
allen die daar een bijdrage aan hebben geleverd is zeker op
zijn plaats. Toch is er geen reden voor een jubelstemming.
De sociaal-economische structuur van onze gemeente blijft
broos en gevolgen van bijvoorbeeld decentralisatie, de toe
komst van de additionele werkgelegenheid, het gemeentelijk
aandeel hierin en de ontwikkeling van de bijzondere bijstand
is onduidelijk. Vorig jaar lukte het nog niet om een slui
tende begroting bij de provincie aan te leveren, voorzich
tigheid blijft geboden. Wij zijn dan ook blij dat het colle
ge er voor kiest, ondanks de verbetering van het begrotings-
beeld in vergelijking met Perspectief, het onbuigingsniveau
van f 9,5 miljoen te handhaven. Hierdoor kan de minimale
stand van de algemene reserve op f 10 miljoen blijven. Zou
een aantal jaren geleden het college in de periode van lich
te verbetering het bezuinigingsbedrag naar beneden bij heb
ben willen stellen, nu wordt daar terecht niet voor gekozen.
Voor een goed financieel beheer is onder meer een consequen
te raad nodig. Mijn fractie vindt het in dit verband jammer
dat partijen opnieuw reeds ingeboekte bezuinigingen ter dis
cussie willen stellen. Het mag dan wel zo zijn dat er op dit
moment geld beschikbaar is voor nieuw beleid, maar als nu al
standpunten herhaald worden, die bij Perspectief ook naar
voren zijn gebracht, dan verwachten wij nog veel moeilijkhe
den bij de bezuinigingsexcercitie van begin volgend jaar,
waarbij wij verschillende miljoenen nog in moeten boeken.