Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 - de kosten te dekken ten laste van het extra budget voor onderhoud van de fysieke leefomgeving; en gaat over tot de orde van de dag (De Voorzitter: Dit is motie nr. 2.) Deze motie wordt ondersteund door Sietske Inberg en mijzelf namens de D66-fractie en de heer Zwierstra namens de WD- fractie, mevrouw Waanders namens de PvdA-fractie, de heer Beers namens de PAL/GL-fractie en de heer Krol namens de CDA-fractie Kort nog een paar opmerkingen over een aantal andere zaken. De bezuiniging, de taakstelling die op de bestuurlijke be drijfsvoering, het commissiestelsel is neergelegd. Daarvan hebben anderen ook al opgemerkt dat het aanhouden van een eindtijd van vergaderen geen enkel probleem is, althans zou moeten zijn. Een eindtijd van 22.30 uur, zoals door mevrouw Waanders is voorgesteld, lijkt ons uitstekend en wat ons be treft geldt die dan niet alleen voor de commissies maar ook voor fractievergaderingen die in het Stadhuis plaatsvinden. Het beperken van het aantal commissies is geen enkel pro bleem, maar het vergaderen overdag en het werken met beslui tenlijsten heeft mijn fractie wel een probleem mee. Het ver gaderen overdag niet alleen omdat dat voor mensen met een normale baan buitengewoon bezwaarlijk zou zijn om dan nog in de raad te kunnen opereren, maar ook zoals de heer Krol ook al opmerkte, omdat dat voor insprekers buitengewoon verve lend zou zijn. Het werken met besluitenlijsten hebben wij eerder geprobeerd en dat werkt wat ons betreft nietDus ook daarmee zouden wij niet willen instemmen. De conclusie van de D66-fractie is dat wij te maken hebben met een evenwichtige begroting. Wij hebben ruimte voor las- tenbeperking voor iedereen en wij hebben ruimte voor een maximale vorm van kwijtschelding. Wij hebben ook ruimte voor extra geld voor achterstallig onderhoud. Aan de andere kant hebben wij met deze begroting ook een perspectief op nog steeds moeilijke keuzes en dat is de andere kant. Wat dat betreft is het evenwicht wel interessant, maar wij moeten de ogen niet sluiten voor de toekomstWij zullen de komende jaren nog moeilijke keuzes moeten maken. De f 6 miljoen die wij nog moeten vinden zullen zeker tot harde keuzes leiden en ook om die reden zouden wij niet te snel willen kiezen voor het terug draaien van eerder genomen bezuinigingsmaat regelen. Het gaat beter met Leeuwarden, maar het gaat nog niet goed genoeg. De heer Brok: De huidige president van de Rekenkamer, eerder Staatssecretaris van Financiën Jan de Koning, zie eens: 'Je Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 moet de overheid nooit op zijn woorden, maar alleen op zijn begroting geloven'Voorzitter, als de burger van de gemeen te Leeuwarden zijn geloof in de overheid mag ontlenen alleen aan de begroting 1998, dan denk ik dat wij ons over een aan tal zaken geen zorg meer hoeven te maken. Helaas ligt het wat gecompliceerder. Afgelopen weekend nodigde het herfstweer mij uit eens in het archief van de fractie te duiken en met name te kijken naar de begrotingsbehandelingen van zo'n tien jaar of nog langer geleden. Het waren tijden van achterstanden in de financiële administratie, jaarrekeningen die jaren te laat nog niet af gesloten waren en jaren van lastenverhoging. Het was de tijd waarin Jan Bijkersma en Jan de Beer in de kantlijn van de verschillende fractiebijdragen 'nou-nou''poe-poe''flau wekul' en 'daar kom je dan wel erg laat achter' plaatsten. Het was ook de tijd waarin toen nog PAL 'fraksie' met 'ksie' en sosialistiese' met 'iese' op het einde schreef. Alhoewel mijn leeftijd en de financiële situatie van toen het niet toelaat, overviel mij haast het 'waxinelichtjes van Verkade gevoel'Ik vroeg mij bij dit alles af hoe het mogelijk was dat de collegepartijen van toen het college complimenteerden met de verbetering van de financiële situatie in jaren dat het gewoon ronduit slecht ging. De begroting 1998 is een verbetering, ook weer in het ver lengde van de vorige twee begrotingen. Een compliment aan allen die daar een bijdrage aan hebben geleverd is zeker op zijn plaats. Toch is er geen reden voor een jubelstemming. De sociaal-economische structuur van onze gemeente blijft broos en gevolgen van bijvoorbeeld decentralisatie, de toe komst van de additionele werkgelegenheid, het gemeentelijk aandeel hierin en de ontwikkeling van de bijzondere bijstand is onduidelijk. Vorig jaar lukte het nog niet om een slui tende begroting bij de provincie aan te leveren, voorzich tigheid blijft geboden. Wij zijn dan ook blij dat het colle ge er voor kiest, ondanks de verbetering van het begrotings- beeld in vergelijking met Perspectief, het onbuigingsniveau van f 9,5 miljoen te handhaven. Hierdoor kan de minimale stand van de algemene reserve op f 10 miljoen blijven. Zou een aantal jaren geleden het college in de periode van lich te verbetering het bezuinigingsbedrag naar beneden bij heb ben willen stellen, nu wordt daar terecht niet voor gekozen. Voor een goed financieel beheer is onder meer een consequen te raad nodig. Mijn fractie vindt het in dit verband jammer dat partijen opnieuw reeds ingeboekte bezuinigingen ter dis cussie willen stellen. Het mag dan wel zo zijn dat er op dit moment geld beschikbaar is voor nieuw beleid, maar als nu al standpunten herhaald worden, die bij Perspectief ook naar voren zijn gebracht, dan verwachten wij nog veel moeilijkhe den bij de bezuinigingsexcercitie van begin volgend jaar, waarbij wij verschillende miljoenen nog in moeten boeken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 9