Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997
De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op maandag 17 november 1997;
overwegende
dat de provinciale evaluatie omtrent de doelstellingen
van het beleid met betrekking tot windenergie gevolgen
kan hebben voor het beleid in dezen van de gemeente Leeu
warden
besluit
besluitvorming ex artikel 21 van de Wet op de ruimtelijke
ordening voor een perceel in het buitengebied tussen Wir-
dum en Wytgaard ten westen van de spoorlijn Leeuwarden-
Zwolle uit te stellen tot na de afronding van de provin
ciale evaluatie;
en gaat over tot de orde van de dag."
De heer De Vries: De CDA-fractie van deze gemeente wil nog
eens voor alle duidelijkheid haar positieve houding ten op
zichte van windenergie bevestigen. De CDA-fractie ging
hierin zelfs nog verder dan indertijd het college door so
litaire windmolens toe te staan. Overigens wil ik voor alle
duidelijkheid vaststellen dat in het onderhavige geval wij
spreken over windmolens met een masthoogte van 50 meter en
een tiphoogte van 74 meter. Ik zeg dit met nadruk omdat
daar toch enige verwarring over is. Voor de beoordeling van
dit project heeft de CDA-fractie zich niet bezig gehouden
met het financieel rendement van het windmolenpark, dat is
ter verantwoording van de initiatiefnemers. In de laatste
schriftelijke informatie van het actiecomité tegen windmo
lenplannen tussen Wirdum, Wytgaard, Idaerd en Reduzum, wel
ke mondeling is toegelicht, las ik: "In Boarnsterhim draait
de gemeente op voor de gederfde inkomsten door het stopzet
ten van een windmolen bij Friens nadat omwonenden met suc
ces aan hebben kunnen tonen dat er teveel lawaai is. De ge
meente Boarnsterhim is aansprakelijk omdat de milieuvergun
ning niet afgegeven had mogen worden." Op het geluidseffect
komt ik later nog terug.
Vraag 1
Kan de wethouder kort en duidelijk aangeven welke finan
ciële risico's het gemeentebestuur van Leeuwarden loopt als
deze raad akkoord gaat met het beoogde windmolenpark?
Voorts een compliment voor het besluit dat na het sluiten
van het bedingtermijn vanaf 13 maart j.l. de deur toch open
is blijven staan en in onze beleving voldoende ruimte is
geweest voor voor- en tegenstanders om hun stem te laten
horen. Ik wil dit gezegd hebben, omdat dit één van de argu
menten was van het comité Nee.
Dan het geluidsniveau. U schrijft dat 40 dB(A) de boven
grens is. De CDA-fractie vindt dat u zich daar aan moet
houden, niet meer maar wel minder. Met uw reactie achter ad
3, ik noem onder andere zuiver natuurkundig gezien enz.,
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997
het menselijk oor is niet zo gevoelig enz., 2 dB(A) is niet
hoorbaar en 3 dB(A) is een lichte verhoging. Van geluids
overschrijding kunnen mensen lichamelijk en psychisch com
pleet in de war raken. Ik vind niet dat u daar zo bagatel
liserend met 3 dB(A) of hoger om moet gaan.
In uw bijlage zonder nummer wekt u de indruk dat de locatie
de goedkeuring heeft van het provinciaal bestuur en dat ar
tikel 9 in procedure doorlopen is. Nogmaals, u wekt de in
druk. Navraag bij de provincie leverde mij niets op, al
thans niet officieel. De nu voorgestelde locatie schijnt af
te wijken van de plaats zoals die in de beleidsnotitie
Windturbines is weergegeven, terwijl de provincie heeft in
gezet op een masthoogte van 4 0 meter.
Aan het einde van de bijlage geeft u aan dat u het advies
van Hüs en Hiem naast u neerlegt. Dit mag een trendbreuk
worden genoemd. Van de CDA-fractie mag u dat vaker doen,
het zou een hoop ergernis voor onze burgers besparen, maar
dat ter zijde.
Tot slot, voorzitter, windmolens ja. Het type wat door de
initiatiefnemers gekozen is, heb ik afgelopen week aan de
A6 bij Lelystad in vol bedrijf naar mogen staan kijken en
luisteren, alhoewel dat laatste moeilijk was met al dat
verkeer dat langs raast. Ze geven een rustiger beeld dan de
turbines met twee wieken en hebben een hoger toerental
De locatie. Onze instemming of afwijzing zal sterk afhanke
lijk zijn van de antwoorden en toezeggingen van de wethou
der in eerste en mogelijk tweede termijn.
Mevrouw Inberg: Indertijd heeft de D66-fractie bij de be
handeling van de beleidsnotitie Windturbines het plan om
één cluster van tien windmolens met een hoogte van 5 0 meter
binnen onze gemeente toe te staan gesteund. Wij hebben toen
bovendien een motie ingediend om de plaatsing van alleen
staande molens bij boerderijen niet totaal uit te sluiten.
Het kwam ons voor dat in voorkomende gevallen, juist zo
dicht bij een stad waar al hele hoge gebouwen staan, molens
bij boerderijen niet op voorhand moeten worden uitgesloten.
In principe steunen wij dus van harte het opwekken van
energie anders dan met de eindige fossiele brandstoffen.
In de periode tussen de behandeling in de commissievergade
ring en vanavond in de raad zijn zowel door voor- als te
genstanders opnieuw argumenten aangeleverd, deels oude,
deels nieuwe argumenten. De nieuwe argumenten van de tegen
standers bestaan voornamelijk uit nieuwe berekeningen waar
mee naar hun mening de berekeningen vanuit de ambtelijke
dienst ontkracht worden. Wij zijn het daar, voor zover wij
het tot nu toe kunnen beoordelen, niet mee eens. Het is een
hele lijst van mogelijkheden die ongetwijfeld iedere frac
tie heeft gekregen. Ik noem er een paar.