Blad 60
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997
het bestuur alles op alles moet zetten om met een 10% kor
ting te komen. Ik vind ook dat je dat met andere gemeenten
in alle openheid en rust moet kunnen bespreken. Dat zit er
achter. Wij zullen dat verzoek daar ook neerleggen.
Mevrouw Mol: Wij zouden dan toch graag zien dat in ieder
geval de overgang wordt gehanteerd en dan eventueel na 1998
kijken hoe wij daarmee uitkomen. Mocht dat kunnen, vooral
als de indicaties toe gaan nemen, dan zullen wij daarop te
rugkomen. Verder stemmen wij nu in met het voorstel zoals
dat voor ons ligt.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de
GPV/RPF/SGP-fractie geacht wil worden te hebben tegenge
stemd.
Punt 20 en 21 (bijlage nrs124 en 149)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
de voorstellen van b. en w.
Punt 22 (bijlage nr. 148)
De Voorzitter: Aan de orde is Herinvoering vrijlatingsrege
ling, wijziging Verordening premies activering uitkerings
gerechtigden en instellen Verordening premies en vrijlating
uitkeringsgerechtigden
De heer Brok: Ik heb in de commissie vergeten hier een
vraag over te stellen.
De vraag heeft betrekking op datgene wat op bladzijde 2
staat over het gemeentelijk incentivebeleid. Onlangs mocht
ik in een landelijke krant lezen dat in de gemeente Rotter
dam als instrument gehanteerd wordt mensen die afhankelijk
zijn van een bijstandsuitkering als zij er in slagen geheel
zelfstandig een regulier baan te vinden, een bonus te geven
van f 500,-. Het is daar gelukt om binnen drie maanden 600
mensen, die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering,
een reguliere baan te bezorgen. Het is daar ook zo dat een
cliënt f 1.000,- krijgt als hij/zij er in slaagt om zes
maanden lang een reguliere baan te vinden. De verwachting
Blad 61
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997
is dat over dit jaar ruim 1900 mensen een normale dienstbe
trekking vinden. Mijn vraag aan het college is of dat ook
niet een aardig instrument zou kunnen zijn voor onze ge
meente
De heer Brinks: De heer Brok heeft gelijk, dat is een aar
dig instrument in onze gemeente. Ik mag hem even verwijzen
naar het uitvoeringsbeleidsplan 1996 nieuwe Abw waarin wij
bij de Verordening premiebeleid activering uitkeringsge
rechtigden, want dat zat er aan vast, hebben vastgesteld
dat dit een mogelijkheid is. Iemand die met een afstand tot
de arbeidsmarkt zelfstandig werk vindt langer dan twee
maanden, onafhankelijk is van een uitkering, komt in aan
merking voor een incentive. Het is dus beleid, men kan één
keer in de twaalf maanden een incentive krijgen om te voor
komen dat mensen drie maanden aan het werk zijn, dan een
maand er weer uit en dan weer drie maanden aan het werk of
zo. Het is dus bestaand beleid. Als men zou vragen wat het
effect daarvan is, kan ik toezeggen dat wij in het jaarver
slag van de sector Sociale Zaken in ieder geval iets op
zullen nemen over aantallen mensen die een premie hebben
gekregen vanwege het afronden van scholing, want dat is één
van de redenen om een incentive te krijgen of het aanvaar
den van werk. In het jaarverslag komen wij daarop terug.
De heer Brok: Ik wou inderdaad ook vragen wat het effect
is. Rest mij alleen nog mijn bewondering uit te spreken
voor de parate kennis van de wethouder
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.
Punt 23 (bijlage nr. 152)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.
Punt 24.
De Voorzitter: Aan de orde is Afscheid van wethouder Tim
mermans