Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997
- het bedrag uit te betalen omstreeks 15 december 1997;
- het bedrag ad f 77.000,- te dekken uit het trajecten-
geld van de 70 niet ingevulde trajecten over het jaar
1997 (70 trajecten x f 2.400,- f 168.000,-);
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend namens de D66-fractie door de
heer Gros en namens de WD-fractie door mijzelf.
(De VoorzitterDit is motie nr. 2 en maakt onderdeel uit
van de beraadslagingen.
De heer Gros: Het is zonneklaar dat de positie van de ba
nenpoolers in vergelijking met de DSW-ers en de mensen die
in de Melkertregelingen zitten slechter is. Banenpoolers
ontberen secondaire arbeidsvoorwaarden zoals een pensioen
voorziening en andere vergoedingen. De mensen zitten jaren
lang in deze regeling, zitten op het minimumloon en hebben
nauwelijks een kans op uitstroom naar een reguliere baan.
Zij ervaren banenpoolwerk echter wel als een echte baan en
zijn er vaak ook nog trots op. Een verhoogde kerstgratifi
catie tot f 300,- voor banenpoolers heeft dan ook onze sym
pathie. Mensen in Melkertbanen en DSW-ers zitten in een be
tere, hoewel ook niet riante, financiële positie. Tevens
zitten JWG-ers niet jarenlang op het minimumloon en wonen
vaak ook nog thuis. Al met al genoeg reden voor een eenma
lige verhoogde kerstgratificatie van f 300,- voor banenpoo
lers. Dat de gemeente formeel geen werkgever is, getuigt
wel van een erg formele opstelling en is voor de D66-
fractie een te magere motivering om het verzoek af te wij
zen. Om één en ander kracht bij te zetten is de motie van
de WD-fractie mede-ondertekend door mij, inclusief het
dekkingsverhaalDit impliceert tevens dat de motie van de
fracties van PvdA, PAL/GL en CDA door ons niet wordt onder
steund, daar dit geen recht doet aan de specifieke situatie
van banenpoolers
De heer BiemansDe brief van de Ondernemingsraad van de
Stichting Werkwijzer heeft wel heel wat losgemaakt, er is
ook al heel wat over gezegd. De reactie van het college
moest ook door ons, hoewel formeel en correct, wel als erg
formalistisch bestempeld worden. Bij mijn fractie leefde
het gevoel dat de vraag om een eindejaarsuitkering voor ba
nenpoolers en JWG-ers terecht was. De fracties van PvdA en
PAL/GL hebben in de commissie de suggestie gedaan om een
bredere groep in deze discussie te betrekken en die hele
brede groep een eenmalige eindejaarsuitkering van f 100,-
te geven. De dekking van dit voorstel zou door de beide
fracties nog onderzocht worden. Al de mensen die tot de
brede groep horen, die nu in de motie van de fracties van
PvdA, PAL/GL en mijn fractie genoemd zijn, hebben een inko
Blad 13
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997
men dat als laag bestempeld moet worden. Natuurlijk is het
zo dat er verschillen in de persoonlijke situaties zijn. De
één is kostwinner, de ander niet, de één woont zelfstandig
en de ander niet. Het systeem van functieloon houdt enige
verschillen in de beloning van DSW-ers in. Wij spreken hier
over de echter SW-ers en niet over de mensen die in gemeen
telijke dienst als gemeentelijk ambtenaar het volledige be
drag van f 300,- al als eindejaarsuitkering krijgen. Feit
blijft dat van de doelgroep van deze motie geen van de men
sen het breed heeftEen initiatief om voor die brede groep
mensen iets te doen heeft de instemming van mijn fractie.
Wij geven hier de voorkeur aan, boven de vraag van de On
dernemingsraad van de Stichting Werkwijzer die een minder
brede groep en een hoger bedrag als uitkering beoogde. De
dekking die gevonden is binnen de begroting van de Stich
ting Werkwijzer, was voor mijn fractie reden om volledige
steun te geven aan het initiatief van de PvdA en PAL/GL,
daarom hebben wij de motie ondertekend.
De heer Stoker: De GPV/RPF/SGP-fractie staat in deze achter
het collegevoorstel. Betrokkenen zijn in dienst van de
Stichting Werkwijzer en niet van de gemeente. Ook bij ande
re organisaties waar wij een subsidierelatie mee hebben be
moeien wij ons niet met dit soort zaken. Verder gaat het
door vragers verlangde voor het komende jaar al per CAO ge
regeld worden. Als ik dan toch zou moeten kiezen, dan zou
ik het bedrag dat er mee gemoeid is liever inzetten voor
het creëren van meer plaatsen.
De heer JacobseDiverse groepen kunnen een eindejaarsuit
kering goed gebruiken. Naast een aantal mensen die vallen
onder genoemde regelingen kun je ook denken aan bijstands
moeders, langdurig bijstandsgerechtigden enz. Er zijn di
verse groepen die zo'n uitkering heel goed zouden kunnen
gebruiken. Op zichzelf is het dus de vraag waarom op deze
groep nu juist een uitzonderingspositie te laten maken. Mi
nimumloon is niet veel, maar er zijn natuurlijk heel veel
banen op minimumloonniveau en volgens mij heeft de WD op
landelijk niveau zelfs voorgesteld dat te verlagen.
(Mevrouw Van Ulzen: Voordat de heer Jacobse demagogisch
wordt, wil ik hem er toch even op wijzen dat het verlagen
van het minimumloon in dit geval inhield dat de mensen er
niet netto op achteruit gingen, maar dat zij een aanvulling
uit een andere pot zouden krijgen. Dit even voor de goede
gang van zaken.) In ieder geval zijn die mensen niet te be
nijden. Er zijn heel veel banen in de marktsector op het
niveau van het minimumloon. Mensen even boven het minimum
loon zijn ook helemaal niet te benijden, want die vallen
overal net buiten of net in, qua besteedbaar inkomen zijn
die zeker niet beter uit. Dus op zichzelf vind ik dat niet