Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 Wat wij willen, mijnheer de voorzitter, is - overigens u heeft gemerkt gesteund door de CDA-fractie en ik heb begre pen op dit punt in de commissievergadering ook door de GPV/RPF/SGP-fractie - vanuit oost Leeuwarden, de Groninger- straatweg-Bleeklaan richting Wybrand de Geeststraat, een aftakking creëren om via de eerste Kanaalsbrug nabij het Baken, Oostergrachtswalhet autoverkeer eerder de gelegen heid te geven af te slaan in één richting over de brug naar de Oostergoweg. Dan en alleen dan haal je een groot deel van de overbelasting van het deel Nieuweweg-Zuiderplein weg. Het zou naar ons idee een hele logische oplossing zijn die het op z'n minst verdient om heel serieus en secuur on derzocht te worden. Mijn fractie vraagt nogmaals met klem, wacht niet af, maar pak dit idee op en onderzoek het voor afgaande uitvoerig, voordat de VMP invoering gaat plaats vinden. Het kan de burgers van Leeuwarden veel ergernissen besparen. Ik zou op ons voorstel ook graag een reactie van de andere fracties willen horen. De hear De Jong: Yn de plannen fan takom jier sjogge wy in tal ferkearsmaatregels dêr't wy wierskynlik problemen mei hawwe sille. Ik neam de plande nije busbanen en de oanpas- sing fan it Suderplein-SkransWat it earste oanbelanget kinne wy akkoard gean mei de yntinsje fan de yntsjinne moasje fan de WD- en CDA-fraksje. Sjoch ek nei üs argumin- taasje by de busbaan nei Stiens. In soad mienskipsjild moat der yn stutsen wurde en de resultaten sille wierskynlik mi- nym wêze, ek sjoen de nije dikenstruktuer om Ljouwert, dy't noch net besprutsen isIn yntegrale ófweging kin no dan ek net makke wurde Wat de Skrans oangiet, it foarstel sa as it yn de stikken stiet, stjit by üs op grutte beswieren en ik woe dermei ferwize nei de ynbring fan de WD- en CDA-fraksje. Foar wat de oare maatregels oanbelanget giet it hjir allin- nich om saneamde raamkrediten en de diskusjes moatte noch fierd wurde mei dernei pas de definitive beslütfoarming Dér kinne wy op dit stuit mei ynstimme. De heer Beers: Ik heb in de commissie ook al mijn blijd schap uitgesproken dat de CDA-fractie eindelijk inziet dat wij moeten investeren in fietsvoorzieningen in deze stad. Ik ben daar heel erg blij mee, maar die blijdschap is snel de kop ingedrukt toen ik deze motie zag. Ik wil een paar dingen op een rijtje zetten deze motie aangaande. Ik heb afgezien van de opmerkingen over fietsvoorzieningen die ik ook in de commissie heb gemaakt, waarvoor ik geld, meer geld, zou willen uittrekken. Ik wil nog wel even de CDA- en de WD-fractie wijzen op het feit dat de verschillende maatregelen die ook in de motie worden genoemd er niet toe zullen leiden dat de auto uit de Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 stad verdwijnt, hooguit zal de groei geremd worden. Het au togebruik zal dus toenemen, hooguit iets minder snel. Dat betekent dus dat ook in de toekomst files op de Harlinger- straatweg niet uitgesloten zijn, ook op tijdstippen die er nu nog niet zijn. Verder vind ik het pleiten voor een carpoolsysteem en een efficiënt openbaar vervoersysteem toch enigszins ongeloof waardig als ik aan de andere kant de WD- en CDA-fractie hoor pleiten dat wij de auto's over de Eerste Kanaalsbrug de gelegenheid moeten geven, over zwakke kademuren, door krappe straten. (De heer Bilker: Dat is de consequentie van het voorstel van het college.) Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar het voorstel dat de heer Bilker doet betekent dat auto's over zwakke kademuren zullen moeten rijden en door krappe straten. Hij geeft met andere woorden weer de auto ruim de gelegenheid en dat is in tegenspraak. Ik vind dit dus ongeloofwaardig, met hun standpunt over een effici ent openbaar vervoersysteem. Ik wil gedeeltelijk uit de motie citeren, 'aangezien dit voorstel - dan heb ik het over die busbaan over de Harlin- gerstraatweg - als zodanig nog nergens is behandeld, even min in een inspraakprocedure dan wel in een raadsadviescom- missie is geweest is het voorbarig en bestuurlijk onverant woord nu al een besluit hierover te nemen.' Ik denk niet dat wij deze motie als PAL/GL-fractie zullen steunen. Mevrouw De Jong: Wij hebben in de commissie ingestemd met het Programma Infrastructuur. Wij willen op een aantal pun ten nog even ingaan, ze zijn ook al voor een deel genoemd. Wij hebben niet zo de behoefte om tot in detail op de pun ten in te gaan, in vind dat daar ook een raadscommissie voor is en niet in eerste instantie een raad. Ik wou ingaan op een aantal punten voortvloeiend uit het VerkeersMilieuPlanWij hebben destijds het VMP vastgesteld en wij zien nu dat er toch een aantal punten zijn die het nodig maken dat wij misschien een aantal onderdelen van het VMP opnieuw aan de orde zouden moeten stellen in de Commis sie Stadsontwikkeling. Dat betreft bijvoorbeeld de westkant van de stad. Doordat de Harmoniebrug niet doorgegaan is, heeft dat consequenties voor een aantal onderdelen van dat VerkeersMilieuPlan, onder andere geen openbaar vervoer langs de Westersingel voorlopig. Moet er dan nog sprake zijn van eenrichtingsverkeer aan die kant? En het niet doorgaan van een minirotonde bij de Ver- laatsbrug. Dat zijn zo een paar punten. Doordat ze niet doorgaan zou je opnieuw moeten kijken naar dat punt van het VerkeersMilieuPlan. Ik weet niet in welke fase dat gaat. Hetzelfde geldt voor het Zuiderplein. Ik denk niet dat het aan ons is om te bepalen wat wel en wat niet het beste is voor het autoverkeer. Ik denk dat het heel goed is om wel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 11