Blad 20
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
Wat wij willen, mijnheer de voorzitter, is - overigens u
heeft gemerkt gesteund door de CDA-fractie en ik heb begre
pen op dit punt in de commissievergadering ook door de
GPV/RPF/SGP-fractie - vanuit oost Leeuwarden, de Groninger-
straatweg-Bleeklaan richting Wybrand de Geeststraat, een
aftakking creëren om via de eerste Kanaalsbrug nabij het
Baken, Oostergrachtswalhet autoverkeer eerder de gelegen
heid te geven af te slaan in één richting over de brug naar
de Oostergoweg. Dan en alleen dan haal je een groot deel
van de overbelasting van het deel Nieuweweg-Zuiderplein
weg. Het zou naar ons idee een hele logische oplossing zijn
die het op z'n minst verdient om heel serieus en secuur on
derzocht te worden. Mijn fractie vraagt nogmaals met klem,
wacht niet af, maar pak dit idee op en onderzoek het voor
afgaande uitvoerig, voordat de VMP invoering gaat plaats
vinden. Het kan de burgers van Leeuwarden veel ergernissen
besparen. Ik zou op ons voorstel ook graag een reactie van
de andere fracties willen horen.
De hear De Jong: Yn de plannen fan takom jier sjogge wy in
tal ferkearsmaatregels dêr't wy wierskynlik problemen mei
hawwe sille. Ik neam de plande nije busbanen en de oanpas-
sing fan it Suderplein-SkransWat it earste oanbelanget
kinne wy akkoard gean mei de yntinsje fan de yntsjinne
moasje fan de WD- en CDA-fraksje. Sjoch ek nei üs argumin-
taasje by de busbaan nei Stiens. In soad mienskipsjild moat
der yn stutsen wurde en de resultaten sille wierskynlik mi-
nym wêze, ek sjoen de nije dikenstruktuer om Ljouwert, dy't
noch net besprutsen isIn yntegrale ófweging kin no dan ek
net makke wurde
Wat de Skrans oangiet, it foarstel sa as it yn de stikken
stiet, stjit by üs op grutte beswieren en ik woe dermei
ferwize nei de ynbring fan de WD- en CDA-fraksje.
Foar wat de oare maatregels oanbelanget giet it hjir allin-
nich om saneamde raamkrediten en de diskusjes moatte noch
fierd wurde mei dernei pas de definitive beslütfoarming
Dér kinne wy op dit stuit mei ynstimme.
De heer Beers: Ik heb in de commissie ook al mijn blijd
schap uitgesproken dat de CDA-fractie eindelijk inziet dat
wij moeten investeren in fietsvoorzieningen in deze stad.
Ik ben daar heel erg blij mee, maar die blijdschap is snel
de kop ingedrukt toen ik deze motie zag. Ik wil een paar
dingen op een rijtje zetten deze motie aangaande.
Ik heb afgezien van de opmerkingen over fietsvoorzieningen
die ik ook in de commissie heb gemaakt, waarvoor ik geld,
meer geld, zou willen uittrekken.
Ik wil nog wel even de CDA- en de WD-fractie wijzen op het
feit dat de verschillende maatregelen die ook in de motie
worden genoemd er niet toe zullen leiden dat de auto uit de
Blad 21
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
stad verdwijnt, hooguit zal de groei geremd worden. Het au
togebruik zal dus toenemen, hooguit iets minder snel. Dat
betekent dus dat ook in de toekomst files op de Harlinger-
straatweg niet uitgesloten zijn, ook op tijdstippen die er
nu nog niet zijn.
Verder vind ik het pleiten voor een carpoolsysteem en een
efficiënt openbaar vervoersysteem toch enigszins ongeloof
waardig als ik aan de andere kant de WD- en CDA-fractie
hoor pleiten dat wij de auto's over de Eerste Kanaalsbrug
de gelegenheid moeten geven, over zwakke kademuren, door
krappe straten. (De heer Bilker: Dat is de consequentie van
het voorstel van het college.) Dat is allemaal heel leuk en
aardig, maar het voorstel dat de heer Bilker doet betekent
dat auto's over zwakke kademuren zullen moeten rijden en
door krappe straten. Hij geeft met andere woorden weer de
auto ruim de gelegenheid en dat is in tegenspraak. Ik vind
dit dus ongeloofwaardig, met hun standpunt over een effici
ent openbaar vervoersysteem.
Ik wil gedeeltelijk uit de motie citeren, 'aangezien dit
voorstel - dan heb ik het over die busbaan over de Harlin-
gerstraatweg - als zodanig nog nergens is behandeld, even
min in een inspraakprocedure dan wel in een raadsadviescom-
missie is geweest is het voorbarig en bestuurlijk onverant
woord nu al een besluit hierover te nemen.' Ik denk niet
dat wij deze motie als PAL/GL-fractie zullen steunen.
Mevrouw De Jong: Wij hebben in de commissie ingestemd met
het Programma Infrastructuur. Wij willen op een aantal pun
ten nog even ingaan, ze zijn ook al voor een deel genoemd.
Wij hebben niet zo de behoefte om tot in detail op de pun
ten in te gaan, in vind dat daar ook een raadscommissie
voor is en niet in eerste instantie een raad.
Ik wou ingaan op een aantal punten voortvloeiend uit het
VerkeersMilieuPlanWij hebben destijds het VMP vastgesteld
en wij zien nu dat er toch een aantal punten zijn die het
nodig maken dat wij misschien een aantal onderdelen van het
VMP opnieuw aan de orde zouden moeten stellen in de Commis
sie Stadsontwikkeling. Dat betreft bijvoorbeeld de westkant
van de stad. Doordat de Harmoniebrug niet doorgegaan is,
heeft dat consequenties voor een aantal onderdelen van dat
VerkeersMilieuPlan, onder andere geen openbaar vervoer
langs de Westersingel voorlopig. Moet er dan nog sprake
zijn van eenrichtingsverkeer aan die kant?
En het niet doorgaan van een minirotonde bij de Ver-
laatsbrug. Dat zijn zo een paar punten. Doordat ze niet
doorgaan zou je opnieuw moeten kijken naar dat punt van het
VerkeersMilieuPlan. Ik weet niet in welke fase dat gaat.
Hetzelfde geldt voor het Zuiderplein. Ik denk niet dat het
aan ons is om te bepalen wat wel en wat niet het beste is
voor het autoverkeer. Ik denk dat het heel goed is om wel