Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
De Voorzitter heropent om 21.20 de vergadering.
De heer Krol: Ik heb beloofd om een tweetal namen te noe
men. U weet dat als ik wat beloof, dan doe ik dat. Na rijp
beraad en uitvoerig overleg is bekend geworden dat de te
genstemmers waren Durk Feenstra en Henk Drewel bij punt 3
op 3 november 1997.
De heer Bilker: Dezelfde discussie als het gaat over de
busbaan Harlingerstraatweg speelt als het gaat over de bus
baan TroelstrawegWij hebben altijd de visie benaderd van
het pakket maatregelen. Eigenlijk bevestigt de wethouder
dat ook door te zeggen dat het om vrij ingrijpende maatre
gelen gaat. Wij hebben toen gezegd dat het wat ons betreft
dan gaat om ontlasting van de Troelstraweg en in dit geval
om ontlasting Harlingerstraatweg. Toch ga je, zoals nu
voorgesteld wordt, één element eruit halen en je legt dus
een busbaan aan. Dat vinden wij niet alleen een stap te
vroeg, maar wij vinden het, gelet op de discussie die nog
moet komen en de uitkomst van de discussie, althans waar
wij naar toe willen, dat het dan overbodig is. Daar gaat
het om in onze visie. Vandaar ook wederom deze motie. Ove
rigens moet ik er bij zeggen dat wij in de commissie de
wethouder hebben gevraagd - ik heb dat toen heel nadrukke
lijk gevraagd en toen heb ik erbij gezegd dat ik niet in de
fuik wil zwemmen en het daarom vraag - of het een concreet
voorstel is. Ja, zei de wethouder toen en dat blijkt ook
uit de aanmelding voor de meerjarenraming en de aanmelding
bij het rijk voor subsidie. Dat is dus al in gang gezet. De
wethouder zegt ook, laat ons nu met de voorbereidende werk
zaamheden verder gaan, je kan dan later nog eens goed kij
ken en als het voorstel in zijn geheel aan de commissie en
aan de raad wordt voorgelegd, er nog tegen zijn. Dat is na
tuurlijk ook een benadering, maar die benadering kiezen wij
niet. Wij zeggen dat wij tegen die busbaan zijn. Gezien de
discussie die wij voeren en de visie die wij daarop hebben,
dus wij hoeven ook niet met de voorbereidende maatregelen
in te stemmen, dat zal duidelijk zijn.
Ten tweede, het Zuiderplein. Wij stellen één en andermaal
vast dat het Zuiderplein nu al vast loopt. De wethouder
heeft gezegd dat er een brede opstelstrook komt voor
linksaf richting Oostergoweg. Dat is natuurlijk een stuk
verlichting, alleen op een gegeven moment zul je ook daar
weer verkeer naar de Oostergoweg krijgen, dat dan weer vast
loopt. Wij hebben gezegd dat je iets aan het Zuiderplein
moet doen, want anders krijg je andere consequenties, zoals
inderdaad de Eerste Kanaalsbrug. Wij willen er met nadruk
op wijzen dat dat bepaalde consequenties kunnen zijn.
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998
Maar het hele voorstel van het Zuiderplein in nadere de
taillering komt terug in de commissie. Dan zullen wij er
ook weer nader op ingaan. Ik wil wel zeggen dat ook al
wordt nu wat luchthartig gezegd dat het misschien wel wat
meevalt met het verkeer op het Zuiderplein, alle verkeer
daar straks wel langs moet om richting NS-station te gaan,
maar ook Tesselschadestraatdat is belangrijk.
De wethouder heeft gezegd dat de knelpunten, die wij hebben
genoemd in Camminghaburen, worden genoteerd. Hij zal die
meenemen en die komen op de een of andere wijze terug. Daar
ben ik hem dankbaar voor.
Dan is er gezegd, als het gaat over het hele pakket van
maatregelen omtrent openbaar vervoer, verkeer, naar aanlei
ding van een artikel in de Leeuwarder Courant, dat het
openbaar vervoer zeker naar Leeuwarden toe minder duur en
misschien gratis zou moeten zijn. Die gedachte spreekt ons
uiteraard aan en dat hoort ook, vinden wij, in het hele
pakket om eens te bespreken. Maar ik vind dat wij er niet
echt positief over kunnen zijn, althans na wat nu bijvoor
beeld de NS laat zien in de liberalisering van het openbaar
vervoer. Het heeft een communicerende werking, want als het
hier goedkoop is, moet het ergens anders weer duurder, ze
ker als het gaat om de lagere overheden. Die discussie moe
ten wij nog maar eens aangaan, maar ik wil er niet te erg
optimistisch op dit moment naar kijken.
Het zal duidelijk zijn dat wij de motie handhaven, omdat ik
gezegd heb dat het niet alleen van de uitkomst van die dis
cussie afhangt, maar nu al kunnen zeggen dat onze visie is
dat als je zo'n pakket maatregelen moet nemen, de busbanen
overbodig zijn. Met name ook omdat op de Harlingerstraatweg
- dat is ook nog een klein verschil met de Troelstraweg -
het alleen maar op één tijdstip van de dag een lichte ver
lichting zou geven. Je moet juist de filevorming zien op te
heffen
Wij handhaven de motie.
De heer FeddemaWij hebben de motie mede-ondertekend en
wij vinden ook dat wij die moeten handhaven. Ik ben overi
gens blij met de ondersteuning van de PvdA-fractiedie in
ieder geval zegt (niet dat ze de motie zal ondersteunen)
dat ze de onderdelen als het aanleggen van de terminals en
de ruit enz. integraal willen meenemen. Daar is dan ook het
punt waar mijn fractie juist het verschil maakt om niet te
kiezen voor de busbaan. Omdat wij denken dat aan de hand
van een integrale afweging van de totale hoofdwegenstruc
tuur - ook gevraagd in vorige jaren wat betreft provinciale
aandacht om ondersteuning van deze plannen - moeten gaan
toetsen op basis van kwaliteit. Vandaar dat ik enerzijds