Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 De Voorzitter heropent om 21.20 de vergadering. De heer Krol: Ik heb beloofd om een tweetal namen te noe men. U weet dat als ik wat beloof, dan doe ik dat. Na rijp beraad en uitvoerig overleg is bekend geworden dat de te genstemmers waren Durk Feenstra en Henk Drewel bij punt 3 op 3 november 1997. De heer Bilker: Dezelfde discussie als het gaat over de busbaan Harlingerstraatweg speelt als het gaat over de bus baan TroelstrawegWij hebben altijd de visie benaderd van het pakket maatregelen. Eigenlijk bevestigt de wethouder dat ook door te zeggen dat het om vrij ingrijpende maatre gelen gaat. Wij hebben toen gezegd dat het wat ons betreft dan gaat om ontlasting van de Troelstraweg en in dit geval om ontlasting Harlingerstraatweg. Toch ga je, zoals nu voorgesteld wordt, één element eruit halen en je legt dus een busbaan aan. Dat vinden wij niet alleen een stap te vroeg, maar wij vinden het, gelet op de discussie die nog moet komen en de uitkomst van de discussie, althans waar wij naar toe willen, dat het dan overbodig is. Daar gaat het om in onze visie. Vandaar ook wederom deze motie. Ove rigens moet ik er bij zeggen dat wij in de commissie de wethouder hebben gevraagd - ik heb dat toen heel nadrukke lijk gevraagd en toen heb ik erbij gezegd dat ik niet in de fuik wil zwemmen en het daarom vraag - of het een concreet voorstel is. Ja, zei de wethouder toen en dat blijkt ook uit de aanmelding voor de meerjarenraming en de aanmelding bij het rijk voor subsidie. Dat is dus al in gang gezet. De wethouder zegt ook, laat ons nu met de voorbereidende werk zaamheden verder gaan, je kan dan later nog eens goed kij ken en als het voorstel in zijn geheel aan de commissie en aan de raad wordt voorgelegd, er nog tegen zijn. Dat is na tuurlijk ook een benadering, maar die benadering kiezen wij niet. Wij zeggen dat wij tegen die busbaan zijn. Gezien de discussie die wij voeren en de visie die wij daarop hebben, dus wij hoeven ook niet met de voorbereidende maatregelen in te stemmen, dat zal duidelijk zijn. Ten tweede, het Zuiderplein. Wij stellen één en andermaal vast dat het Zuiderplein nu al vast loopt. De wethouder heeft gezegd dat er een brede opstelstrook komt voor linksaf richting Oostergoweg. Dat is natuurlijk een stuk verlichting, alleen op een gegeven moment zul je ook daar weer verkeer naar de Oostergoweg krijgen, dat dan weer vast loopt. Wij hebben gezegd dat je iets aan het Zuiderplein moet doen, want anders krijg je andere consequenties, zoals inderdaad de Eerste Kanaalsbrug. Wij willen er met nadruk op wijzen dat dat bepaalde consequenties kunnen zijn. Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 Maar het hele voorstel van het Zuiderplein in nadere de taillering komt terug in de commissie. Dan zullen wij er ook weer nader op ingaan. Ik wil wel zeggen dat ook al wordt nu wat luchthartig gezegd dat het misschien wel wat meevalt met het verkeer op het Zuiderplein, alle verkeer daar straks wel langs moet om richting NS-station te gaan, maar ook Tesselschadestraatdat is belangrijk. De wethouder heeft gezegd dat de knelpunten, die wij hebben genoemd in Camminghaburen, worden genoteerd. Hij zal die meenemen en die komen op de een of andere wijze terug. Daar ben ik hem dankbaar voor. Dan is er gezegd, als het gaat over het hele pakket van maatregelen omtrent openbaar vervoer, verkeer, naar aanlei ding van een artikel in de Leeuwarder Courant, dat het openbaar vervoer zeker naar Leeuwarden toe minder duur en misschien gratis zou moeten zijn. Die gedachte spreekt ons uiteraard aan en dat hoort ook, vinden wij, in het hele pakket om eens te bespreken. Maar ik vind dat wij er niet echt positief over kunnen zijn, althans na wat nu bijvoor beeld de NS laat zien in de liberalisering van het openbaar vervoer. Het heeft een communicerende werking, want als het hier goedkoop is, moet het ergens anders weer duurder, ze ker als het gaat om de lagere overheden. Die discussie moe ten wij nog maar eens aangaan, maar ik wil er niet te erg optimistisch op dit moment naar kijken. Het zal duidelijk zijn dat wij de motie handhaven, omdat ik gezegd heb dat het niet alleen van de uitkomst van die dis cussie afhangt, maar nu al kunnen zeggen dat onze visie is dat als je zo'n pakket maatregelen moet nemen, de busbanen overbodig zijn. Met name ook omdat op de Harlingerstraatweg - dat is ook nog een klein verschil met de Troelstraweg - het alleen maar op één tijdstip van de dag een lichte ver lichting zou geven. Je moet juist de filevorming zien op te heffen Wij handhaven de motie. De heer FeddemaWij hebben de motie mede-ondertekend en wij vinden ook dat wij die moeten handhaven. Ik ben overi gens blij met de ondersteuning van de PvdA-fractiedie in ieder geval zegt (niet dat ze de motie zal ondersteunen) dat ze de onderdelen als het aanleggen van de terminals en de ruit enz. integraal willen meenemen. Daar is dan ook het punt waar mijn fractie juist het verschil maakt om niet te kiezen voor de busbaan. Omdat wij denken dat aan de hand van een integrale afweging van de totale hoofdwegenstruc tuur - ook gevraagd in vorige jaren wat betreft provinciale aandacht om ondersteuning van deze plannen - moeten gaan toetsen op basis van kwaliteit. Vandaar dat ik enerzijds

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 16