Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 Punt 14 (bijlage nr. 10) De Voorzitter: Aan de orde is Vaststelling Programma Infra structuur 1998/kredietaanvraag voor de uitvoering van in frastructurele werken. De heer Bilker: Wij zijn zeer ingenomen met het Programma Infrastructuur 1998 met het daarbijbehorend meerjarenpro gramma. Een enkele opmerking. Als het gaat over de aanleg fietspaden op bladzijde 3, dan zijn wij gelukkig met de voorstellen. In het algemeen heb ben wij gezegd in de commissie: denk om de kwaliteit van het hele fietspadencircuit, dat vergt steeds meer aandacht. Wij zijn ook heel erg blij met de nu extra opgevoerde aan leg fietspad Wirdum-Swichum, dat is nu in het vooruitzicht gesteld, dat is een gunstige ontwikkeling. Dat brengt mij op de opmerking op bladzijde 3, waar gespro ken wordt over de fietsvoorziening Egelantierstraat. Die is verschoven naar 1998, daar komen vrij liggende fietspaden, dat is zeer dringend nodig. Als wij die route verder vol gen, dan komen wij uit bij het kruispunt Egelantierstraat- Kalverdijkje-Camminghaburg, oftewel de bajonetaansluiting. Die is ooit bedoeld als een verkeersremmende maatregel, maar toch verdient het ook hier ernstige overweging om een minirotonde aan te leggen, juist met het oog op de fietsers die naar de diverse sportvoorzieningen aldaar moeten. Er zijn meer dan eens vervelende situaties op dat kruispunt. Ik zou dat mee in overweging willen geven. Wij pleiten dus voor een nadere studie voor de aanleg van de minirotonde. Dat geldt evenzeer voor het echt onveilige kruispunt op Camminghaburg nabij het benzinestation. Ik refereer daar aan, omdat b. en w. onlangs op bezoek is geweest in de wijk Camminghaburen en daar is met nadruk gewezen op dat kruis punt. Er doen zich daar regelmatig levensgevaarlijke situa ties voor. Wij willen graag dat het college onze suggestie serieus onderzoekt Een ander essentieel punt staat op bladzijde 14, wij hebben daar in de commissie over gesproken en vinden dat er nu on voldoende van terug is te vinden. Dat gaat over het Zuider plein. Voorgesteld wordt om de opstelstroken te handhaven, maar voor het doorgaande verkeer vanaf de Wirdumerdijk, dus richting Schrans, het verkeerslicht zo kort mogelijk op groen te houden. Wij hebben in de commissie gezegd dat dit bijna onmogelijk is, omdat het verkeer dan vast komt te zitten en men niet meer naar de linker en naar de rechter strook kan. Dan gaat het zijn doel voorbij schieten, dat werkt belemmerend. Er is nu wel één zinnetje toegevoegd, dat hebben wij aan die discussie te danken, er staat: de maatregelen mogen niet ten koste gaan van de doorstroming Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 19 januari 1998 op het Zuiderplein. Maar verder blijft het voorstel gehand haafd. Ik ben benieuwd hoe de wethouder dat ziet. Wij moe ten er rekening mee houden dat alle bussen richting noord oost en oost Fryslan straks over de Stationsweg en het Zui derplein gaan voor de Beurs langs. Dat betekent een enorme toename van het verkeer en brengt druk op het kruispunt met zich teweeg. De ader Prins Hendrikstraat-Ruiterskwartier wordt voor het gewone doorgaande verkeer afgesloten. Dat betekent dat het Zuiderplein extra verkeer krijgt te verdu ren. Wat dat betreft staat er wel iets in het verslag van onze commissie, maar ik vind het onvoldoende terug in wat wij vanavond behandelen. De wethouder heeft gezegd dat wij dat serieus moeten bekijken, daar ontstaat dan een proble matiek, maar toch wordt er hier niet op ingegaan. Derhalve trekt de CDA-fractie de volgende conclusies, ook nog meene mend dat je de Schrans niet kunt afsluiten: de opstelstrook voor het verkeer uit de richting Wirdumer dijk rechtdoor kan niet korter op groen dan nu, want het stagneert nu al. Dat betekent dat de eerste Kanaalsbrug richting noord-zuid, dus naar de Oostergoweg, dan een seri euze optie wordt om die route weer te hebben. De suggestie van de WD-fractie in de commissie. Wij hebben dat in de commissie een interessante gedachte genoemd. In de fractie hebben wij er andermaal over gesproken en wij vinden het nu een buitengewoon interessante gedachte. De aanleg busbaan Harlingerstraatweg ten westen van het Eu ropaplein. Wethouder Den Oudsten heeft 9 december nadrukke lijk gesteld, naar aanleiding van een vraag van mij of dit voorstel als zodanig terugkomt in de commissie en in de raad, 'u beslist er nu over'Dat noopt ons er nu dieper op in te gaan. Zoals bij de aanleg van de busbaan Troelstraweg is de CDA-fractie ook tegen de busbaan Harlingerstraatweg, om meteen maar te zeggen. Het probleem is immers de file vorming op enkele tijdstippen van de dag. Op de Harlinger straatweg beperkt zich dat tot 1 s ochtends in het spitsuur. Voorts los je met de aanleg van een busbaan geen file op en er is sprake - dat is voor ons een zeer belangrijk uit gangspunt - van een totaal pakket aan maatregelen; een goed openbaar vervoerssysteem, aanleg carpoolplaatsen, transfe ria en terminals, een efficiënt parkeerbeleid, maar ook en vooral de haak en de ruit om Leeuwarden, uitgangspunten die ook het beleid van het college zijn. Ze staan ook als uit gangspunten genoemd in het Programma Infrastructuur. Voorts vinden wij dat er erg veel geld gemoeid is met de aanleg van de busbaan, f 10 miljoen, waarvan f 9 miljoen subsidie. Een substantieel deel is de De Boergelden, maar die kun je, omdat het om milieumaatregelen gaat, ook elders van veel meer nut voor inzetten. Wij zien overigens, dat staat in de tekst op bladzijde 25, dat de procedure voor aanmelding busbaan Harlingerstraatweg al is gestart. In verband met die extra investeringsimpuls

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 9