Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998 Daarom nogmaals de vraag, onder het motto één tip is geen voldoende bewijs tot het instellen van onderzoek, wordt er door de dienst na het binnenkomen van één enkele tip, zon der eerdere meldingen over die bewuste cliënt, dus ook geen dossier, onderzoek verricht? Ik wil het antwoord van de wethouder eerst afwachten voor dat wij ons standpunt zullen mededelen. De heer Feenstra: De CDA-fractie gaat akkoord met het col legevoorstel inzake handhaving beleid anonieme meldingen van vermeend misbruik overheidsvoorzieningen. Mede gelet op de aanvullende informatie die wij hebben gekregen na de commissievergadering zijn wij alleen maar gesterkt in de terughoudendheid van de dienst en de zorgvuldigheid zoals de ambtenaren nu omgaan met de binnenkomende tips. De ver antwoordelijkheid van de gemeente geeft ons de verplichting op de controle van het misbruik maken van onze voorzienin gen, hierbij gebruik maken van anonieme klikkers kan niet uitgesloten worden. De regeling zoals die er nu ligt, kan de toets der kritiek doorstaan en voldoet aan onze eisen van zorgvuldigheid. Nog wel een advies. Op de Sociale Dienst kan eenieder zo'n anonieme tipper aan de lijn krijgen. Wellicht kunnen deze gesprekken gelijk doorverbonden worden met één vast aan- spreekpersoon ter bescherming van de identiteit van alle partijen. De heer Stoker: Wij kunnen ons vinden in het voorliggende voorstel, waarin duidelijk wordt aangegeven onzes inziens dat er zorgvuldig gehandeld wordt in dit soort zaken. De heer Van Olffen: De PvdA-fractie is verdeeld over het collegevoorstel. Een verdeeldheid die niet zozeer over de vraag gaat gebruik te maken van tips of mooier gezegd ge bruik te maken van burgerinformatie, maar gericht is op het gebruik maken van anonieme burgerinformatie. De meerderheid van de fractie deelt het standpunt van het college dat er respectabele redenen kunnen zijn om anonieme informatie door te geven over vermeend misbruik. Ik denk dat wij ons allemaal wel situaties kunnen voorstellen om, zonder je identiteit prijs te geven, informatie te geven over vermeende misstanden. Ook uit oogpunt van gerechtig heid naar diegenen die zich wel aan de regels houden en voor een zorgvuldige uitvoering van met name de Algemene Bijstandswet, vindt de meerderheid van mijn fractie het aanvaardbaar om anonieme tips te gebruiken. De minderheid van mijn fractie is van mening dat er vol doende waarborgen van vertrouwelijkheid door de gemeente lijke overheid moeten kunnen worden gegeven om de identi Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998 teit van de tipgever(ster) niet bekend te maken, want ano nieme tips kunnen ook voor minder respectabele redenen ge bruikt worden. Ik wil nog even ingaan op een aantal vragen die bij de com missiebehandeling niet konden worden beantwoord en dan met name de vraag om hoeveel anonieme tips het nu eigenlijk per jaar gaat. Dan blijkt uit de bijgevoegde rapportage dat anonieme mel dingen relatief vaak ongegrond zijn. Uit de rapportage blijkt dat van de 135 anonieme brieven en telefoontjes er 84 als ongegrond bestempeld zijn, 48 tips zijn terzijde ge legd of nog in onderzoek. De tips waar de beller of schrij ver zich wel bekend maakt, scoren iets hoger. Van de 73 niet anonieme tips waren er 4 gegrond en 36 meldingen onge grond, terwijl er 33 nog in onderzoek zijn. Een opmerkelij ke constatering, want je zou kunnen stellen, met enige iro nie, dat niet anonieme tips iets betrouwbaarder zijn dan anonieme Bij de commissiebehandeling zijn door de diverse insprekers opmerkingen gemaakt die grote indruk op een minderheid in mijn fractie hebben gemaakt. Zeker de opmerking welke de gevolgen anonieme ongegrond tips voor betrokkenen kunnen hebben. Want als blijkt dat de tips ongegrond zijn, blijven velen met de vraag zitten wie het geweest kan zijn in de directe omgeving die de tip heeft doorgegeven, maar vooral wat de drijfveren zijn geweest, jaloezie, achterklap, ran cune, wie zal het zeggen. Voor betrokkenen kan dit grote sociale gevolgen hebben. Wanneer je dan ziet hoe weinig anonieme tips bruikbaar zijn, kun je je afvragen of hier nog mee moet worden doorgegaan. De minderheid van mijn fractie pleit voor het niet natrek ken van anonieme tips, maar wil een vertrouwenspersoon in stellen waarbij de tipgever(steronder de waarborg van ge heimhouding zijn/haar informatie kan doorgeven. Zo kunnen informanten eventueel aangesproken worden wanneer blijkt dat minder nobele bedoelingen de reden van de tip zijn of waren. In de raadsbrief wordt gesteld dat het gebruik van meldingen van derden, zoals instellingen en particulieren niet ongebruikelijk is, maar het maakt nogal wat uit waar de tip vandaan komt. Instellingen zijn bij naam bekend en je mag dan ook aannemen dat deze tips betrouwbaar zijn, in dien niet, dan kun je een instelling hierop aanspreken. Bij particulieren kun je dat niet als de naam niet bekend is. Op pagina 3 wordt gesteld dat geen gebruik maken van door burgers op eigen initiatief verstrekte informatie strijdig wordt geacht met een goede uitvoering van de Abw. Maar daar gaat de discussie niet om, het gaat om anonieme informatie, maar dat had ik, dacht ik, al duidelijk gemaakt. Blijft de vraag voor de minderheid van mijn fractie of gezien het ma gere resultaat het echt nodig is om hiermee door te gaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 10