Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998 Door koppeling van diverse bestanden wordt al veel misbruik opgespoord. Wanneer er voldoende waarborgen geschapen zijn, ter bescherming van de tipgevers, kan de betrouwbaarheid alleen nog maar toenemen en kan er veel onnodig leed worden voorkomen. De opstelling van de gemeente Leiden spreekt de meerderheid in mijn fractie erg aan. Wij zijn dan ook be nieuwd hoe het geschil met de minister afloopt. De heer Meerdink: In de Commissie Economische en Sociale Zaken is uitvoerig gepraat over het verzoek van het Plat form Uitkeringsgerechtigden Friesland (PUF) over het ge bruik van melding van vermeend misbruik van uitkeringen. Het PUF is van mening dat klikgedrag van burgers wordt be vorderd door het opzetten van klik- en meldlijnen. Het PUF spreekt zijn zorg uit over een samenleving waarin een klik- cultuur kan gedijen en roept ons op niet langer gebruik te maken van anonieme burgerinformatie. Het college is van me ning dat het zorgvuldig omgaat met anonieme tips en dat het zeker niet een jacht op uitkeringsgerechtigden opent na een anonieme tip. Het geeft echter aan de wet te moeten uitvoe ren; dat betekent dat het anonieme tips niet zonder meer naast zich neer mag leggen. De bijgevoegde beslissing van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op het be zwaarschrift van de gemeente Leiden spreekt wat dat betreft voor zich. Mijn fractie deelt de zorg van het PUF. In een open en democratische samenleving past een open manier van kritiek leveren en past een houding van burgers die elkaar op vermeend onwettig en onoorbaar gedrag aanspreken. Angst voor de reacties is op zich heel goed voorstelbaar, maar mag geen reden zijn één van de belangrijkste beginselen van een open en democratische rechtstaat ter zijde te schuiven. Overheden moeten dat beginsel hoog houden en zouden niet mee moeten willen werken aan zelfs maar de geringste aan tasting daarvan. De realiteit is echter dat mensen bang zijn voor repercussies en dat de wetgever gemeenten een be paald gedrag oplegt Tijdens de discussie in de commissie heeft onze fractie de wens geuit om een drempel op te werpen tegen het doen van anonieme meldingen. Dat willen wij opnieuw bepleiten. Ervan uitgaande dat de gemeente Leiden in beroep is gegaan tegen de beslissing van de minister, moet afgewacht worden hoe de Raad van State over dit geschil zal gaan beslissen. Dat kan nog wel even duren. In de tussentijd bestaat voor de ge meente Leeuwarden de mogelijkheid om uit te zoeken of de minister met een iets minder vergaand beleid dan de gemeen te Leiden wel genoegen neemt. Dat beleid, die variant, is dan dat anonieme tips niet zonder meer ter zijde worden ge legd, maar dat de tipgever wordt verzocht naar het Stads kantoor te komen om daar zijn tip aan een vertrouwensper soon mee te delen. Wat dat betreft sluiten wij ons aan bij wat de heer Van Olffen gezegd heeft. Alleen bij die persoon Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998 is zijn naam en adres dan bekend. De tip wordt onderzocht op dezelfde zorgvuldige manier als ook nu al gebeurt. Mocht de tip na onderzoek tot een strafrechtelijke vervolging leiden, dan zal in de meeste gevallen de tipgever niet als getuige hoeven op te treden. Alleen in die gevallen dat zonder zijn getuigenis de bewijsvoering niet is rond te krijgen zal hem gevraagd worden of hij zijn anonimiteit wil afleggen. Als hij dat niet wil, zal de vervolging om tech nische redenen niet worden voortgezet. Mijn fractie maakt dus onderscheid tussen anonimiteit ten opzichte van degene op wie de tip betrekking heeft en ano nimiteit ten opzichte van de uitkerende instantie in casus een vertrouwenspersoon. De eerst anonimiteit wordt gewaar borgd, de tweede lijkt ons niet nodig. Als je verder kijkt naar het uiteindelijk resultaat van anonieme tips, mijnheer Van Olffen is daar ook al op ingegaan, lijkt dat ons eens temeer een reden om tipgevers te vragen naar het Stadskan toor te komen. Dat bespaart waarschijnlijk ook werk. Meer dan 60% van de anonieme tips wordt afgelegd tegenover nog geen 50% van de niet anonieme. Op grond van deze overwegin gen wil mijn fractie het besluit amenderen. Het amendement luidt als volgt: De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 16 februari 1998; behandelende punt 9 van de agenda, bijlage 13; overwegende dat 1het in behandeling nemen van anonieme tips door over heidsdiensten tot een cultuur kan leiden waarin klik ken een normaal patroon wordt; 2 de wetgever de gemeenten als uitvoerende instanties verbiedt anonieme tips terzijde te leggen; 3. de reikwijdte van dit verbod in jurisprudentie nog niet is vastgelegd; 4. het college van b. en w. in samenwerking met andere gemeentebesturen actief op zoek dient te gaan naar de reikwijdte van dit verbod; 5het voorgenomen besluit geen blijk geeft van een der gelijk actief zoeken; besluit in de tekst onder BESLUIT: het volgende te wijzigen: na voortgezet" te schrappen en wijzigen in: in die zin dat de melders wordt verzocht ten overstaan van een vertrouwenspersoon en met vermelding van hun naam en adres hun melding te formuleren en daarmee gevolg te ge ven aan de oproep van het Platform" en gaat over tot de orde van de dag." Het amendement is ondertekend door mevrouw De Bruin en mij zelf namens de PAL/GL-fractie(De VoorzitterHet amende ment maakt onderdeel uit van de beraadslagingen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 11