Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998 Uitzoeken van de variant, daar zit nog een tweede opmerking aan. Naast het feit dat het dan gaat over mondelinge ano nieme tips. Er wordt in het amendement verder niet iets ge zegd over wat er gebeurt als zo'n persoon zegt dat hij niet naar het Stadskantoor wil komen, hij meldt wat er aan de hand is en dan moet de dienst zelf maar vinden wat zij er mee wil doen of laten. Dan zit ik weer met het probleem dat de minister heeft gezegd dat als zo'n tip feitelijk onder bouwd is, dan dient daar iets mee gedaan te worden. Het amendement zegt niet hoe ik er dan mee om zou moeten gaan. Dat zou ik nog wel willen weten. Op dit moment denk ik dat het te ver gaat om het amendement over te nemen, want in concreto betekent dit dat de PAL/GL- fractie zegt dat er niet met feitelijk onderbouwde tips van derden, die zichzelf niet bekend hebben gemaakt, iets ge daan mag worden. Dat gaat ons in ieder geval te ver. De feitelijke onderbouwing is het belangrijkste afwegingspunt daarin De heer Meerdink: Ik wil meteen maar reageren op wat de wethouder zegt Ik zal niet zeggen dat er geen logica zit in wat hij naar voren brengt, maar waar het hier om gaat is dat je in een situatie bent komen te verkeren dat de gemeenten de wet moeten uitvoeren. Er is één gemeente die heeft gezegd dat zij anonieme tips terzijde legt, daar doen ze helemaal niets mee. Dat is heel helder geweest van de gemeente Lei den. Daar blijkt uiteindelijk de minister van te zeggen dat hij dat niet kan accepteren; zij krijgt dus een boete opge legd. De zaak is verder onder behandeling bij de Raad van State. Waar het nu om gaat is hoeveel ruimte je als gemeen ten in dit land kunt krijgen om met deze opdracht van de regering om te gaan. Wat ons pleidooi inhoudt, is dat de gemeente Leeuwarden actief mee gaat doen om die ruimte zo veel mogelijk te benutten. Het voorstel zoals wij dat nu gedaan hebben is een manier om te zien hoe groot die ruimte is. In tegenstelling tot Leiden wordt nu niet gezegd dat elke anonieme tip terzijde wordt gelegd. Wij vragen aan mensen die bellen om naar het Stadskantoor te komen om zich bekend te maken, dan zullen wij de tip op een vertrouwelij ke manier gaan behandelen. Schriftelijk anonieme tips val len daar dus buiten, want daar staat meestal geen naam en adres op en meestal is dat ook niet te achterhalen. Dus die worden wel terzijde gelegd. Maar je bent bezig als gemeente samen met andere gemeenten, want dat zit in feite ook in ons pleidooi, te zoeken welke ruimte je hebt, in afwachting van uiteindelijk de Raad van State of die vindt dat dit wel een interpretatie is van de wet die door de beugel kan. Daar gaat het ons om. Het pleidooi is er ook veel meer op Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998 gericht van: gemeenten/colleges doe mee om die ruimte te ontdekken. De heer Van Olffen: Ik vind het jammer dat de wethouder niet ingegaan is op mijn constatering dat het resultaat van het gebruik van anonieme tips, volgens de rapportage, ui terst mager is en of dat magere resultaat wel rechtvaardigt dat je met anonieme tips doorgaat. Ik had hier toch nog graag een oordeel van hem over willen horen. Want er gaat ook veel capaciteit zitten in kennelijk een heleboel tips die ongegrond zijn. Dat brengt mij tot de tweede vraag. Hoe controleert het rijk het aantal anonieme tips? Als je ze niet registreert valt er niets te controleren. Of gaat het rijk ook op ano nieme tips af? De heer Gros: Het antwoord van de wethouder is feitelijk in de raad niet anders dan hij ook in de commissie verklaard heeft. Wij blijven daar toch de nodige problemen mee hou den, afgezien van het feit wat administratief is en wat niet administratief is. Het gaat ons er om dat één anonieme tip niet kan leiden tot het starten van een vooronderzoek. Dat wil ik toch helder vastgelegd hebben. Naar aanleiding daarvan zal onze fractie een motie indienen, die luidt als volgt "De raad van de gemeente Leeuwarden. in vergadering bijeen op maandag 16 februari 1998; behandelend het agendapunt betreffende de beantwoording van de brief van het Platform Uitkeringsgerechtigden Friesland; overwegende dat het gebruik van anonieme meldingen als aanvullend bewijs acceptabel is om een administratief vooronderzoek te starten omtrent vermeend misbruik van uitkeringsgelden, maar als alleenstaande aanwijzing niet; besluit het college op te dragen de behandelingsprocedure omtrent het gebruik van anonieme meldingen zodanig te wijzigen dat één anonieme melding nimmer het startpunt kan zijn voor het aanvangen van een administratief vooronderzoek; en gaat over tot de orde van de dag Deze motie is namens de D66-fractie ondertekend door mij zelf en namens de WD-fractie door de heer Feddema. (De VoorzitterDe motie maakt onderdeel uit van de beraadsla ging.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 13