Blad 42
Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998
constaterende
dat de meerderheid van de gemeenteraad tegen aanvaar
ding is van het totale pakket aan maatregelen zoals op
genomen in Ta Beslüt;
overwegende
dat Leeuwarden als provinciehoofdstad tot het eind van
het project Bestuurlijke Vernieuwing op een construc
tieve wijze moet participeren in voornoemde project;
voorts constaterende:
dat het voorstel om te komen tot een provinciale mili
eudienst door de meeste partijen gezien wordt als het
struikelblok om tot een positief oordeel te kunnen ko
men over het pakket als geheel;
spreekt als haar mening uit:
dat als mocht blijken dat de stuurgroep alsnog het on
derdeel Milieu los koppelt van het totale pakket, de
gemeenteraad van Leeuwarden instemt met het voorstel
zoals het er dan ligt;
en gaat over tot de orde van de dag
Deze motie is ondertekend door mevrouw Waanders namens de
PvdA-fractiede heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP-fractie
en door mijzelf namens de WD-fractie.
Mevrouw Waanders: In de Commissie Bestuur en Middelen heb
ik al aangegeven dat de totaalopbrengst van een jarenlang
proces en een jarenlange discussie wel wat schraal is. WGR-
regelingen worden deels vervangen door nieuwe gemeenschap
pelijke regelingen en het staat niet bij voorbaat vast dat
die gemeenschappelijke regelingen bijdragen aan een sneller
handelende en doorzichtiger bestuurlijke organisatie. Het
pakket bevat daarentegen ook voorstellen die een vereenvou
diging van procedures betekenen, bijvoorbeeld op het ter
rein van verkeer en vervoer, voorstellen die een ontschot
ting van budgetten inhouden waardoor een gebundelde inzet
van financiële middelen voor projecten mogelijk wordt. Dan
hebben wij het met name over de verdeelsystematiek en voor
stellen die aansluiten bij het streven naar directe contro
le door een gekozen volksvertegenwoordiging, dan hebben wij
het over de politie en de brandweer.
Wij hebben in de commissie ingestemd met de reactie van het
college op Ta Beslüt. Dat betekent dat ook de PvdA-fractie
niet akkoord gaat met het totaalpakket. Het zijn inderdaad
de voorstellen van de stuurgroep voor het onderdeel Milieu
waarin wij ons niet kunnen vinden. Het college gaat in de
raadsbrief uitvoerig in op alle bezwaren tegen de oprich
ting van een provinciale milieudienst, bezwaren die zowel
de inhoud als de vormgeving van de dienst betreffen, boven
dien laat de financiële onderbouwing van het voorstel zeer
te wensen over. De heer Brok heeft in zijn reactie verwezen
naar de reactie van de overige partijen bij de bespreking
Blad 43
Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998
van Fryslan fernijt. Hij merkte op dat alleen de fractie
Visser zich toen keerde tegen de instelling van een milieu
dienst. Ik wil er wel op wijzen dat het college bij de re
actie op Fryslan fernijt nog behoorlijk wat bezwaren heeft
ingediend tegen dat voorstel, met name ook de voorstellen
wat betreft de inrichting. Zij heeft hele zware voorbehou
den gemaakt en daar hebben wij ons toen ook in gevonden.
Van die voorbehouden, zoals die destijds gemaakt zijn, en
de kritiek die op het voorstel, zoals dat er toen lag, ge
leverd werd, is eigenlijk niet gehonoreerd door de stuur
groep. Dan is het ook logisch dat het uiteindelijk tot een
afweging komt van het voorstel van de stuurgroep dat nu
voorligt
Ten aanzien van de voorstellen voor de politie het volgen
de
De raad van Leeuwarden heeft tijdens de behandeling van
Fryslan fernijt een amendement aangenomen waarin wordt uit
gesproken dat beheersbevoegdheden van de politie niet gede
legeerd, maar slechts gemandateerd zouden moeten worden
naar het afdelingsniveau. De stuurgroep heeft deze wens
niet overgenomen. Hoewel er naar ons idee in wezen geen
nieuwe argumenten zijn om de voorkeur voor mandateren los
te laten, kunnen wij akkoord gaan met de voorstellen die de
stuurgroep doet op het terrein van de politie. In de over
wegingen bij het besluit in de raadsbrief worden expliciet
de twee voorwaarden genoemd waaronder de Leeuwarder raad
akkoord zou kunnen gaan met de voorstellen, namelijk een
wettelijke verankering van de twee lagen structuur en het
voortbestaan van de Friese regiopolitie als een zelfstandig
rechtsorgaanDie overwegingen voegen naar mijn idee weinig
toe aan dat wat de stuurgroep voorstelt, maar als het col
lege meent dat daardoor de gehechtheid aan de mogelijkheid
tot integrale beleidsvorming en beheer op het niveau van de
afdeling extra kracht wordt bijgezet, dan kunnen wij daar
mee leven.
De heer Brok heeft overigens terecht verwezen naar de nota
Een Visie op Sturing, waarover binnenkort nog gesproken
wordt in de Commissie Openbare Orde. Het proces waarlangs
de nota Een Visie op Sturing tot stand is gekomen, staat
los van het bestuurlijke vernieuwingsproces dat in Ta Be
slüt is uitgemond. In Een Visie op Sturing wordt niet ver
wezen naar Provinciale Staten die conform de voorstellen in
Ta Beslüt verantwoordelijk zullen worden voor het bestuur
over het beheer van de regionale politie en evenmin wordt
de verplaatsing van het korpsbeheerschap naar de Commissa
ris van de Koningin in die nota genoemd. Het sturingsmodel
dat in Een Visie op Sturing wordt voorgesteld heeft niet op
voorhand onze instemming. De heer Brok heeft al gewezen op
de inconsistentie van enerzijds delegeren van de politieta
ken en slechts mandateren van taken van het OM. Ik zal daar
nu echter niet verder op ingaan, die discussie kunnen wij