Blad 42 Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998 constaterende dat de meerderheid van de gemeenteraad tegen aanvaar ding is van het totale pakket aan maatregelen zoals op genomen in Ta Beslüt; overwegende dat Leeuwarden als provinciehoofdstad tot het eind van het project Bestuurlijke Vernieuwing op een construc tieve wijze moet participeren in voornoemde project; voorts constaterende: dat het voorstel om te komen tot een provinciale mili eudienst door de meeste partijen gezien wordt als het struikelblok om tot een positief oordeel te kunnen ko men over het pakket als geheel; spreekt als haar mening uit: dat als mocht blijken dat de stuurgroep alsnog het on derdeel Milieu los koppelt van het totale pakket, de gemeenteraad van Leeuwarden instemt met het voorstel zoals het er dan ligt; en gaat over tot de orde van de dag Deze motie is ondertekend door mevrouw Waanders namens de PvdA-fractiede heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP-fractie en door mijzelf namens de WD-fractie. Mevrouw Waanders: In de Commissie Bestuur en Middelen heb ik al aangegeven dat de totaalopbrengst van een jarenlang proces en een jarenlange discussie wel wat schraal is. WGR- regelingen worden deels vervangen door nieuwe gemeenschap pelijke regelingen en het staat niet bij voorbaat vast dat die gemeenschappelijke regelingen bijdragen aan een sneller handelende en doorzichtiger bestuurlijke organisatie. Het pakket bevat daarentegen ook voorstellen die een vereenvou diging van procedures betekenen, bijvoorbeeld op het ter rein van verkeer en vervoer, voorstellen die een ontschot ting van budgetten inhouden waardoor een gebundelde inzet van financiële middelen voor projecten mogelijk wordt. Dan hebben wij het met name over de verdeelsystematiek en voor stellen die aansluiten bij het streven naar directe contro le door een gekozen volksvertegenwoordiging, dan hebben wij het over de politie en de brandweer. Wij hebben in de commissie ingestemd met de reactie van het college op Ta Beslüt. Dat betekent dat ook de PvdA-fractie niet akkoord gaat met het totaalpakket. Het zijn inderdaad de voorstellen van de stuurgroep voor het onderdeel Milieu waarin wij ons niet kunnen vinden. Het college gaat in de raadsbrief uitvoerig in op alle bezwaren tegen de oprich ting van een provinciale milieudienst, bezwaren die zowel de inhoud als de vormgeving van de dienst betreffen, boven dien laat de financiële onderbouwing van het voorstel zeer te wensen over. De heer Brok heeft in zijn reactie verwezen naar de reactie van de overige partijen bij de bespreking Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998 van Fryslan fernijt. Hij merkte op dat alleen de fractie Visser zich toen keerde tegen de instelling van een milieu dienst. Ik wil er wel op wijzen dat het college bij de re actie op Fryslan fernijt nog behoorlijk wat bezwaren heeft ingediend tegen dat voorstel, met name ook de voorstellen wat betreft de inrichting. Zij heeft hele zware voorbehou den gemaakt en daar hebben wij ons toen ook in gevonden. Van die voorbehouden, zoals die destijds gemaakt zijn, en de kritiek die op het voorstel, zoals dat er toen lag, ge leverd werd, is eigenlijk niet gehonoreerd door de stuur groep. Dan is het ook logisch dat het uiteindelijk tot een afweging komt van het voorstel van de stuurgroep dat nu voorligt Ten aanzien van de voorstellen voor de politie het volgen de De raad van Leeuwarden heeft tijdens de behandeling van Fryslan fernijt een amendement aangenomen waarin wordt uit gesproken dat beheersbevoegdheden van de politie niet gede legeerd, maar slechts gemandateerd zouden moeten worden naar het afdelingsniveau. De stuurgroep heeft deze wens niet overgenomen. Hoewel er naar ons idee in wezen geen nieuwe argumenten zijn om de voorkeur voor mandateren los te laten, kunnen wij akkoord gaan met de voorstellen die de stuurgroep doet op het terrein van de politie. In de over wegingen bij het besluit in de raadsbrief worden expliciet de twee voorwaarden genoemd waaronder de Leeuwarder raad akkoord zou kunnen gaan met de voorstellen, namelijk een wettelijke verankering van de twee lagen structuur en het voortbestaan van de Friese regiopolitie als een zelfstandig rechtsorgaanDie overwegingen voegen naar mijn idee weinig toe aan dat wat de stuurgroep voorstelt, maar als het col lege meent dat daardoor de gehechtheid aan de mogelijkheid tot integrale beleidsvorming en beheer op het niveau van de afdeling extra kracht wordt bijgezet, dan kunnen wij daar mee leven. De heer Brok heeft overigens terecht verwezen naar de nota Een Visie op Sturing, waarover binnenkort nog gesproken wordt in de Commissie Openbare Orde. Het proces waarlangs de nota Een Visie op Sturing tot stand is gekomen, staat los van het bestuurlijke vernieuwingsproces dat in Ta Be slüt is uitgemond. In Een Visie op Sturing wordt niet ver wezen naar Provinciale Staten die conform de voorstellen in Ta Beslüt verantwoordelijk zullen worden voor het bestuur over het beheer van de regionale politie en evenmin wordt de verplaatsing van het korpsbeheerschap naar de Commissa ris van de Koningin in die nota genoemd. Het sturingsmodel dat in Een Visie op Sturing wordt voorgesteld heeft niet op voorhand onze instemming. De heer Brok heeft al gewezen op de inconsistentie van enerzijds delegeren van de politieta ken en slechts mandateren van taken van het OM. Ik zal daar nu echter niet verder op ingaan, die discussie kunnen wij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 22