Blad 6 Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998 De heer De Beer (weth.)Ik zal eerst even exact vertellen hoe dit formeel allemaal gelopen is, dan wil ik wel even reageren op de inhoud van de brief Deze brief is gedateerd 28 januari 1998, op 29 januari 1998 heb ik de brief ontvangen en op 30 januari 1998 was er een overleg geweest tussen de Commissie Princessehof en verte genwoordigers van de gemeente, waar ik bij was. In die ver gadering heb ik het volgende gezegd, als reactie op de brief 'De gemeente heeft inmiddels de heer Siegers aangesteld als interim-directeur en daarnaast heeft hij de opdracht gekre gen om de problemen die er zijn van technische aard samen met de waarnemend directeur Hidding helder in beeld te brengen, zodat de gemeente daar adequaat op kan reageren.' Dus enerzijds lag het probleem bij de personele bezetting van het Princessehof, anderzijds op het technische vlak. Aan de ene kant hebben wij in die vergadering van 30 janua ri duidelijk gemaakt dat wij een interim-directeur hebben aangesteld, die niet drukt op de begroting van het Princes sehof. Daarnaast is er op diezelfde vergadering van 30 ja nuari vanuit de gemeente meegedeeld dat de twee langdurig zieke mensen vervangen mogen worden, zonder dat het op de begroting van het Princessehof drukt. Dus op 30 januari heeft de gemeente wat betreft de personele bezetting ade quaat gereageerd. Daarnaast weet ik dat er technische problemen zijn bij het museum. Ik heb gevraagd om daar een prioriteitenlijst van te maken. Dat zou gebeuren zodra de heer Siegers aangetre den was als interim-directeur. Dat is inmiddels gebeurd. Ik heb de toezegging daar ook gedaan, dat wij ons uiterste best zullen doen om daar waar het beslist nodig is zo snel mogelijk maatregelen te treffen. Meer kon ik op dat moment niet doen. Ik vind het heel merkwaardig dat de brief in een dergelijke toonzetting twee weken later nog een keer wordt rondge stuurd. Dat heeft mij zeer onaangenaam verrast, zeker nadat ik op 3 0 januari al deze toezeggingen heb gedaan. De heer Sluiter: Vorige week hebben er een aantal artikelen in de Leeuwarder Courant gestaan over het plakken van affi ches als aankondiging voor evenementen. Het is een zinvol idee van het college om overmatig plakken in de stad aan te pakken. We worden immers in onze raad niet moe om het col lege te vragen om een stringent handhavingsbeleid als het bijvoorbeeld gaat om onaangename, aanstootgevende, gevel- verpestende etc. reclame-uitingen ten behoeve van alles en nog wat. Er woedt al enige tijd een plakkersoorlog in Leeu warden en daarbij worden, los van speciaal voor dat doel geplaatste borden, nette en minder nette plakplaatsen on derscheiden. Nette plakplaatsen zijn meterkastjes, elektri citeitshuisjes, meterkasten bij verkeerslichtinstallaties. Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 16 februari 1998 Niet nette plakplaatsen zijn eigenlijk alle ander plak plaatsen. Nu rijst het volgende beeld. Er zijn in Leeuwar den grote plakkers en er zijn kleintjes. 90% wordt geplakt door de Harmonie, door Theater Romein en door een aantal grote discotheken. 10% blijft er, althans dat moet ik uit het marktonderzoek dat zo snel gedaan is begrijpen, over voor wat kleine stichtinkjes zoals De Ooievaar en Het Podi um. Nu is er een grote organisatie, Project 21, uit Gronin gen, die met deze grote klanten een deel van de plakmarkt onder zijn hoede heeft. Het is logisch dat de gemeente nu denkt door goede afspraken met Project 2, die Groningse or ganisatie, te maken van alle plakkersoverlast af te zijn, in combinatie natuurlijk met de aangescherpte verordening, waarin staat dat elke opdrachtgever strafbaar is die buiten de plaatsen plakt waar Project 2 mag plakken. Alleen, het zou goed zijn dat wij ons eerst eens afvroegen hoe het komt dat er zo'n plakkersoverlast bestaat op dit moment. Als je op dit moment door de binnenstad gaat, dan zie je overal, echt overal, de knalgele aankondiging voor wat genoemd wordt een Hollandse avond, waarin enkele half ontblote da mes zich zullen overgeven aan het vlabad-worstelen. Leeu warden agri-nutri stad moeten die Groningers gedacht heb ben, want uit welingelichte kringen is mij verzekerd dat deze affiches geplakt zijn door Project 2, zoals al ander half jaar door dat project wild geplakt wordt. Een briljan te combinatie, je sluit een contract met enkele grote plak kers voor wie je het werk doet op een keurige manier en te gelijkertijd plak je, voor zeer dubieuze initiatieven als die vlabad zaken en nog veel meer dingen, de stad dicht en de gemeente roept verontwaardigd dat het zo niet langer kan en roept Project 2 te hulp. Intussen zijn er enkele kleine zelfstandigen nu aan de wilden overgeleverd, bijvoorbeeld Het Podium en De Ooievaar zullen nu voor zeer veel geld zich over moeten geven aan Project 2. Ik heb bedragen ge hoord dat zij nu voor f 75,- 150 affiches plakken en dat dat straks wel f 500,- zal gaan kosten. Ik weet niet of dat terecht is, maar een forse prijsstijging moeten ze bij zo'n monopolie natuurlijk rekening mee houden. Mij vragen aan het college zijn: - is het college met mij van mening dat zij, na de overi gens honorabele wens om aan het overmatig plakken een eind te maken, mogelijkerwijs te snel heeft gekozen voor Project 2, denkelijk op voorspraak van een ambtenaar die in de Leeuwarder Courant deze keuze al vast heeft verde digd; - is het college bereid alvorens een beslissing te nemen te overleggen met alle betrokkenen, dus met alle instanties die wel eens plakken voor allerlei culturele evenementen, om door middel van het maken van afspraken het plakken wat te regelen en niet door het verlenen van een monopo lie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 4