Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 1998
Ten aanzien van de afvalstoffenheffing zegt dit programma
dat het principe van 'de vervuiler betaalt' gehandhaafd
blijft. Wij zijn het daarmee eens, maar dat betekent in on
ze ogen niet dat diegenen die meer vuil aanbieden ook auto
matisch meer moeten betalen. Het gaat per slot van rekening
om de vervuilingsgraad van het aangeboden afval. Zolang
geen beter alternatief voorhanden is, blijft D66 vast hou
den aan het huidige systeem van differentiatie van het aan
tal personen in een huishouden.
Het zal u duidelijk zijn dat de D66-fractie het Bestuurs-
programma niet onderschrijft, maar de D66-fractie zal kri
tisch, maar ook constructief, het nieuwe college van b. en
w. op haar daden beoordelen. Wij zullen geen tukje doen in
de komende periode, maar ons proberen te onderscheiden door
onze inbreng.
Rest mij één slotopmerking. Ik wil graag het nieuwe college
in overweging geven nog eens kritisch naar de voorgestelde
portefeuilleverdeling te kijken. In het verleden zijn er al
een aantal portefeuilleonderdelen, die onlosmakelijk met
elkaar verbonden leken, uit elkaar gehaald. Ik constateer
dat die versnippering doorgaat. Zo worden ruimtelijke orde
ning en volkshuisvesting over twee portefeuillehouders ver
deeld en wordt vluchtelingen- en minderhedenbeleid uit de
welzijnsportefeuille gelicht. Wij vinden dat dit haaks
staat op de wens om efficiënter en effectiever met bestuur
lijke en ambtelijke capaciteit om te gaan.
De heer Stoker: Het Bestuursprogramma 1998-2002 is het re
sultaat van een brede inbreng door de politieke partijen
die in de Leeuwarder gemeenteraad zijn vertegenwoordigd, zo
lezen wij in het voorwoord. En inderdaad, deze collegevor
ming kenmerkte zich door een grote openheid en door een ze
kere mate van saamhorigheid. Totaal anders dan bij de vori
ge collegevorming. Toch hebben wij als GPV/RPF/SGP-fractie
al vrij snel afgehaakt. Immers ondanks het door deze raad
aanvaarden van onze motie om het overdag vergaderen tot een
minimum te beperken, speelde dit overleg zich grotendeels
overdag af
Verder koos men voor de structuur om de speerpunten werk-
groepsgewijs uit te werken, waarbij ook een kleine fractie
als de onze binnen enkele dagen behoorlijk wat mensen op de
been had moeten brengen om die werkgroepen op verantwoorde
wijze te bemensen.
Collegepartijen Partij van de Arbeid, CDA, WD en PAL/GL
hebben elkaar gevonden en de weerslag daarvan vinden wij in
dit Bestuursprogramma, waarin ook de inbreng van niet-
collegepartijen duidelijk te herkennen is. Dat is te waar
deren. Zelfs een aantal van onze speerpunten zijn er in te
rug te vinden. Maar helaas geldt dit alleen een aantal ma
teriële zaken. Over principiële zaken zoals de zondagsope
Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 14 april 1998
ning van winkels, bibliotheek, culturele instellingen en
evenementen wordt met geen woord gerept, terwijl toch het
CDA aan dit college deelneemt. En dat valt zwaar tegen. Men
heeft deze principiële zaken tot vrije kwesties verklaard
en er in het Bestuursprogramma geen woord aan gewijd. Wat
dit betreft is de winst dus nul komma nul. Voor onze frac
tie weegt het principiële zwaar en daarom zullen wij het
Bestuursprogramma dan ook niet kunnen en willen onder
schrijven.
Ik loop verder de inhoud van het program langs
Bladzijde 3. Men wil het bestaande beleid met betrekking
tot de internationale samenwerking handhaven. Onze fractie
is hier niet voor. Wij vinden dit geen gemeentelijke taak.
Bladzijde 10. Wij zijn het eens met het voornemen om de ge
volgen van het minimabeleid op de armoedeval en voor de in
woners met een inkomen net boven het minimum te onderzoe
ken.
Bladzijde 12. Men stelt dat de gemeente een taak heeft in
het organiseren van kinderopvangvoorzieningen om zodoende
ouders in de gelegenheid te stellen betaald werk te ver
richten. Wij erkennen deze taak voor de groep alleenstaande
ouders die werk vinden of bezig zijn met een scholingstra
ject naar betaald werk, maar voor het overige zijn wij van
mening dat de overheid zich wat dit betreft terughoudend
dient op te stellen.
Bijzonder tevreden zijn wij met het feit dat men erkent dat
specifiek beleid voor ouderen tot nu toe te weinig aandacht
heeft gehad. In het licht van de groei van het aantal oude
ren wordt daarom integraal ouderenbeleid ontwikkeld. Dit
was ook één van onze speerpunten die men overgenomen heeft.
Bladzijde 16. Het uitvoeren van de Cultuurnota 'Tussen de
stenen het cement' heeft niet onze instemming. Deze notitie
bevat duidelijk waarden die niet de onze zijn, zoals bij
voorbeeld het openstellen van de bibliotheek op zondag.
Het bevorderen van actieve sportbeoefening heeft onze in
stemming. Immers, dat is van belang in het kader van bij
voorbeeld de volksgezondheid. Maar dit geldt niet voor pas
sieve recreatie. Er staat hier dat deelname aan sportacti
viteiten, zowel de actieve deelnemers als de vrijwilligers
in de sport en de toeschouwers, mogelijkheden biedt om so
ciale contacten te leggen en te onderhouden. Dat is toch
wel leuk, die sociale contacten achterin zo'n ME-bus.
Bladzijde 21. De huidige dorpennota wordt geactualiseerd,
een goede zaak.