Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 1998 Ten aanzien van de afvalstoffenheffing zegt dit programma dat het principe van 'de vervuiler betaalt' gehandhaafd blijft. Wij zijn het daarmee eens, maar dat betekent in on ze ogen niet dat diegenen die meer vuil aanbieden ook auto matisch meer moeten betalen. Het gaat per slot van rekening om de vervuilingsgraad van het aangeboden afval. Zolang geen beter alternatief voorhanden is, blijft D66 vast hou den aan het huidige systeem van differentiatie van het aan tal personen in een huishouden. Het zal u duidelijk zijn dat de D66-fractie het Bestuurs- programma niet onderschrijft, maar de D66-fractie zal kri tisch, maar ook constructief, het nieuwe college van b. en w. op haar daden beoordelen. Wij zullen geen tukje doen in de komende periode, maar ons proberen te onderscheiden door onze inbreng. Rest mij één slotopmerking. Ik wil graag het nieuwe college in overweging geven nog eens kritisch naar de voorgestelde portefeuilleverdeling te kijken. In het verleden zijn er al een aantal portefeuilleonderdelen, die onlosmakelijk met elkaar verbonden leken, uit elkaar gehaald. Ik constateer dat die versnippering doorgaat. Zo worden ruimtelijke orde ning en volkshuisvesting over twee portefeuillehouders ver deeld en wordt vluchtelingen- en minderhedenbeleid uit de welzijnsportefeuille gelicht. Wij vinden dat dit haaks staat op de wens om efficiënter en effectiever met bestuur lijke en ambtelijke capaciteit om te gaan. De heer Stoker: Het Bestuursprogramma 1998-2002 is het re sultaat van een brede inbreng door de politieke partijen die in de Leeuwarder gemeenteraad zijn vertegenwoordigd, zo lezen wij in het voorwoord. En inderdaad, deze collegevor ming kenmerkte zich door een grote openheid en door een ze kere mate van saamhorigheid. Totaal anders dan bij de vori ge collegevorming. Toch hebben wij als GPV/RPF/SGP-fractie al vrij snel afgehaakt. Immers ondanks het door deze raad aanvaarden van onze motie om het overdag vergaderen tot een minimum te beperken, speelde dit overleg zich grotendeels overdag af Verder koos men voor de structuur om de speerpunten werk- groepsgewijs uit te werken, waarbij ook een kleine fractie als de onze binnen enkele dagen behoorlijk wat mensen op de been had moeten brengen om die werkgroepen op verantwoorde wijze te bemensen. Collegepartijen Partij van de Arbeid, CDA, WD en PAL/GL hebben elkaar gevonden en de weerslag daarvan vinden wij in dit Bestuursprogramma, waarin ook de inbreng van niet- collegepartijen duidelijk te herkennen is. Dat is te waar deren. Zelfs een aantal van onze speerpunten zijn er in te rug te vinden. Maar helaas geldt dit alleen een aantal ma teriële zaken. Over principiële zaken zoals de zondagsope Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 1998 ning van winkels, bibliotheek, culturele instellingen en evenementen wordt met geen woord gerept, terwijl toch het CDA aan dit college deelneemt. En dat valt zwaar tegen. Men heeft deze principiële zaken tot vrije kwesties verklaard en er in het Bestuursprogramma geen woord aan gewijd. Wat dit betreft is de winst dus nul komma nul. Voor onze frac tie weegt het principiële zwaar en daarom zullen wij het Bestuursprogramma dan ook niet kunnen en willen onder schrijven. Ik loop verder de inhoud van het program langs Bladzijde 3. Men wil het bestaande beleid met betrekking tot de internationale samenwerking handhaven. Onze fractie is hier niet voor. Wij vinden dit geen gemeentelijke taak. Bladzijde 10. Wij zijn het eens met het voornemen om de ge volgen van het minimabeleid op de armoedeval en voor de in woners met een inkomen net boven het minimum te onderzoe ken. Bladzijde 12. Men stelt dat de gemeente een taak heeft in het organiseren van kinderopvangvoorzieningen om zodoende ouders in de gelegenheid te stellen betaald werk te ver richten. Wij erkennen deze taak voor de groep alleenstaande ouders die werk vinden of bezig zijn met een scholingstra ject naar betaald werk, maar voor het overige zijn wij van mening dat de overheid zich wat dit betreft terughoudend dient op te stellen. Bijzonder tevreden zijn wij met het feit dat men erkent dat specifiek beleid voor ouderen tot nu toe te weinig aandacht heeft gehad. In het licht van de groei van het aantal oude ren wordt daarom integraal ouderenbeleid ontwikkeld. Dit was ook één van onze speerpunten die men overgenomen heeft. Bladzijde 16. Het uitvoeren van de Cultuurnota 'Tussen de stenen het cement' heeft niet onze instemming. Deze notitie bevat duidelijk waarden die niet de onze zijn, zoals bij voorbeeld het openstellen van de bibliotheek op zondag. Het bevorderen van actieve sportbeoefening heeft onze in stemming. Immers, dat is van belang in het kader van bij voorbeeld de volksgezondheid. Maar dit geldt niet voor pas sieve recreatie. Er staat hier dat deelname aan sportacti viteiten, zowel de actieve deelnemers als de vrijwilligers in de sport en de toeschouwers, mogelijkheden biedt om so ciale contacten te leggen en te onderhouden. Dat is toch wel leuk, die sociale contacten achterin zo'n ME-bus. Bladzijde 21. De huidige dorpennota wordt geactualiseerd, een goede zaak.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 13