Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 1998 kondigd dat wij als SP-fractie constructief mee willen en zullen denken. Een artikel in de Leeuwarder Courant van 13 maart j.l. be vestigde onze houding tijdens de collegeonderhandelingen door ons inderdaad als constructief te betitelen. Dat standpunt zijn wij nog steeds toegedaan en wij hopen dat in de komende raadsperiode verder te bewijzen. Tijdens de eerste ronde van de collegeonderhandelingen werd door de meeste partijen de wens uitgesproken een zo breed mogelijk college van b. en w. te vormen. Gezien de verkie zingsoverwinning van de SP zou hierin voor ons ook een plaats weggelegd kunnen zijn, sterker nog er gingen gelui den dat de SP juist op basis van die overwinning eigenlijk collegeverantwoordelijkheid zou moeten nemen. Van het begin af aan hebben wij aangekondigd onbevangen de raadsperiode in te gaan, zonder te azen op een wethouderspositie en wij kozen dus voor de oppositie. Hier hadden wij goede redenen voor. Ten eerste zijn wij vergeleken met de PvdA, CDA en WD met drie zetels een relatief kleine fractie. Een aantal voor ons zeer belangrijke punten zijn onverenigbaar met de standpunten van andere partijen. Met deze partijen in het college stappen zou zeer waarschijnlijk betekenen dat wij veel water bij de wijn zouden moeten doen. Zoveel zelfs dat de wijn niet meer naar wijn zou smaken. Wij willen ons zelf niet voorbij lopen, wij steken niet on der stoelen en banken dat wij onervaren zijn op het poli tiek toneel en nog veel moeten leren. Het eerste jaar zal voor ons dan ook een leerjaar worden, bovendien kent onze afdeling een relatief korte bestaansgeschiedenisEr is in deze tijd door een twintigtal vrijwilligers op verschillen de manieren keihard gewerkt om de zaak op de rails te krij gen. Een wethouderspost zou voorlopig even te veel van het goede zijn. Met andere woorden, wij achter ons er zelf nog niet klaar voor. Daarnaast zijn wij niet van mening dat een verkiezingsoverwinning automatisch moet worden vertaald in collegeverantwoordelijkheid. Vooral onze kiezers hebben daar ook geen moment bij stil gestaan op het moment dat zij voor lijst 10 kozen. Overigens geldt ook hier dat oppositie voeren voor de SP geen principe kwestie is. De wethouders in verschillende gemeenten bewijzen dat de Socialistische Partij wel degelijk collegeverantwoordelijkheid wil en ook kan dragen. Reeds in een vroeg stadium stelde D66 voor een samenwer kingsverband met PAL/GL aan te gaan om een gezamenlijke wethouder naar voren te schuiven. Dit voorstel werd door ons van de hand gewezen. Aangezien wij waarschijnlijk een groep voormalige PAL/GL-stemmers onder onze kiezers hebben, zou er sprake zijn van kiezersbedrog, ex-Pallers hebben de overstap naar de SP niet voor niets gemaakt. Bovendien lig gen de standpunten van beide partijen over belangrijke on Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 1998 derdelen ver uit elkaar. Hierbij moet gedacht worden aan onderwerpen als de relatie tussen de aangeboden hoeveelheid afval en het afvalstoffentarief en de minimumpas. Hiermee zijn wij beland bij het Bestuursprogramma De wetenschap dat wij geen collegepartij zijn en dat het opstellen van het Bestuursprogramma niet automatisch bete kent dat het ook daadwerkelijk zal worden uitgevoerd en het tekort aan kennis op een aantal gebieden, hebben ons doen besluiten gedoceerd en selectief te werk te gaan. Wij zijn de grote partijen en de gespreksleiders dankbaar dat elke partij, dus ook de SP, in de gelegenheid werd gesteld een bijdrage te leveren. Ook zijn wij alle betrokkenen dankbaar dat er niet alleen werd geluisterd naar onze inbreng, maar dat een aantal punten ook zijn verwerkt in het Bestuurspro gramma, zij het meestal wat genuanceerder dan ons voor ogen stond. Dit is volgens ons het gevolg van de doelstelling de inbreng van nagenoeg alle partijen zoveel mogelijk te ver wezenlijken. Het programma zoals het er nu ligt laat daarom aan duide lijkheid te wensen over. Ook wordt er volgens ons te vaak een zekere terughoudendheid gekoesterd door naar lopende of nog komende onderzoeken te verwijzen. Toch hebben wij als SP een zekere invloed kunnen uitoefenen. De asbestproblema- tiek in gemeentelijke gebouwen is door ons aangekaart en in het programma aan de orde gekomen. Van een volledig inven tarisatieplan is helaas nog geen sprake. Wij hebben in het kader van het veiligheidsbeleid voorlichting op scholen en aan burgers weten toe te voegen en er is betere openbare verlichting toegezegd. Wij hebben weten toe te voegen dat niet alleen wijkvertegenwoodigers en gemeenten, maar ook woningbouwverenigingen mede kunnen zorgen voor een aantrek kelijker en schoner leefmilieu. De door de SP ingebrachte wens voor meer aandacht voor ondersteuning van hulpvragers bij het indienen van aanvragen en invullen van formulieren etc. is in het programma opgenomen, evenals de ondersteu ning van de inzet van het buurt- en wijkwerk. Op ons initi atief zal er kritisch worden gekeken naar de betaalbaarheid van de verschillende sportvoorzieningen voor sportbeoefe naars. Projecten voor jonge allochtone werkzoekenden hebben wij weten te veranderen in projecten voor allochtone werk zoekenden in het algemeen. Om alle partijen toch zoveel mogelijk tevreden te stellen moest de formulering van de ingebrachte punten hier en daar dusdanig worden bijgeschaafd dat die veel minder concreet is geworden. Wij realiseren ons terdege dat dit doorgaans het maximaal haalbare bleek, helemaal indien een partij geen deel uitmaakt van een college, zoals de SP bijvoor beeld. Een voorbeeld hiervan is het voorstel voor het hou den van een proef met gratis openbaar vervoer. In het Be stuursprogramma wordt echter gesproken over een onderzoek

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 9