Blad 6 Verslag van de raadsvergadering van 2 0 april 1998 het als fractie dan ook verheugend dat er vanuit de wijk Huizum-West een initiatief kwam om als wijkvereniging een eigen jongerenwerker aan te stellen. De wijkvereniging heeft daar zelf ook middelen voor over. Voor het initiatief is ook een gemeentelijke bijdrage gevraagd en inmiddels ook gehonoreerd. Aanvankelijk zijn wij ervan uitgegaan dat dit experiment onder de verantwoordelijkheid van de wijkvereni- ging zal plaatsvinden gedurende een half jaar, waarna er een evaluatie zal plaatsvinden. Het is ook een beetje het uitgangspunt de laatste jaren om wijken meer zeggenschap te geven over activiteiten die zij willen organiseren. Blij kens recente correspondentie blijkt dit niet het geval te zi jn Waarom is er besloten tot het instellen van een begelei dingsgroep waarin niet alleen vertegenwoordigers uit de wijk zitting hebben, maar ook een vertegenwoordiger van de afdeling Sacu en HWL? Waarom is er afgeweken van het oorspronkelijk uitgangspunt de wijk zelf een werkplan te laten opstellen en een afslui tende evaluatie over een half jaar te laten verzorgen? Is het college alsnog bereid om, gezien de grote bezwaren van de initiatiefnemers vanuit de wijk, af te zien van zo'n zware begeleidingsgroep en de wijkvereniging de gelegenheid te geven het jongerenwerk volgens haar inzichten in de wijk vorm te geven? Het zou toch zonde zijn dat zo'n leuk initiatief op voor hand al door hiarchisch gekibbel zou mislukken. Mevrouw De Haan: Er waren een paar argumenten voor het col lege om het initiatief van de drie wijken te honoreren, één heeft de heer Van Olffen daarvan zelf genoemd. Voor ons telde in ieder geval dat wij het eens waren met het feit dat de problematiek van de jeugd in de wijken voelbaar was. Meerdere wijken hebben ons gevraagd de oplossingen daarvoor te zoeken. In de tweede plaats hebben wij het willen waarderen dat wijken zichzelf verantwoordelijk voelen voor de problema tiek en in samenwerking met de andere wijken creatief op zoek zijn gegaan naar middelen. Dat hebben wij willen hono reren In de derde plaats waren er een aantal problemen bij HWL met name op het terrein van jongerenwerk, die niet a la mi nute konden worden opgelost en wat dat betreft er ook geen alternatief lag. In de vierde plaats hebben wij tegen de wijken willen zeg gen - overigens waren de wijken het daarmee eens - dat wij vinden dat dit niet een structurele oplossing moet zijn voor de jeugdproblematiek in de toekomst. De structurele kant van de zaak moeten wij ons als gemeente voor verant woordelijk voelen. Wij nemen dat probleem mee in het kader Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 20 april 1998 van het vernieuwen van het welzijnsbeleid. Daar zal het een heel zwaar item worden. Het enige wat wij daarmee hebben willen suggereren, daarom hebben wij het een experiment genoemd, is dat het een over gangsfase is en dat het niet de bedoeling is dat in de toe komst alle wijken op deze manier de jeugdproblematiek gaan oplossen. Wij willen daar eerst zelf onze eigen keuzes in maken. Om die reden hebben wij het een experiment genoemd. Een experiment betekent dat wij dus ook nieuwsgierig zijn naar wat daar uitkomt. Wij willen hun ervaringen meenemen in onze discussies over de vernieuwing van het welzijnsbe leid als het gaat om het jeugdbeleid. Dat is de boodschap geweest naar de wijken. Men heeft dat geprobeerd vorm te geven door die begeleidingsgroep. Maar in feite het onder liggende - en daar gaat het mij om - wat mij met die wijken willen is honoreren wat zij gedaan hebben, nieuwsgierig zijn naar wat daar uitkomt en hoe zij het aanpakken en hun ervaringen meenemen. Als ik hun signaal nu hoor en ook het stukje in de krant lees wat daarover gestaan heeft, dan denk ik dat de boodschap die de gemeente had niet is over gekomen, dat men het ervaart als dat de gemeente er bovenop wil zitten, zelf wil sturen, een soort overlegcircuit in het leven wil roepen, wat wellicht dan nodig is. Al dat soort dingen is absoluut niet de bedoeling. Ik denk dat wij zo langzamerhand een beetje de kant uitgaan van niet op een constructieve manier meer met elkaar omgaan. Dat zou zeker als het om jongerenwerk gaat heel slecht zijn. Ik wil de oorspronkelijke bedoeling weer bespreken met de wijken. Wij zijn nieuwsgierig naar de manier waarop zij dat oppakken en wat dat oplevert. Op welke manier kunnen wij daar gebruik van maken in de discussie over ons welzijnsbeleid. Dan heb ik de indruk dat wij daar met de wijken best een oplossing voor vinden. Dus de structuur is absoluut geen doelstel ling De heer Roekiman: De raad van Leeuwarden heeft destijds het besluit genomen om aan Patrimonium een garantiestelling te verlenen voor de aankoop van de flats aan de Nijlansdyk te Leeuwarden. In de afgelopen weken stond er in de Leeuwarder Courant dat er problemen zijn met de flats aan de Nijlans dyk en dat Patrimonium plannen heeft om de flats opnieuw te verkopen, wat gepaard gaat met problemen. Kan het college aangeven wat de problemen rondom de verkoop van de flats aan de Nijlansdyk financieel zijn voor de gemeente, dat in het licht van de garantiestelling die verstrekt is. De heer Bilker (weth.): De gemeente heeft inderdaad des tijds Patrimonium in staat gesteld om die blok flats aan de Nijlansdyk aan te kopen en heeft daarbij, bij wijze van ho ge uitzondering, u weet dat, een garantiestelling verleend,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 4