Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 2 5 mei 1998 ring' noemen. Ten slotte kun je de activiteiten, die ge richt zijn op het voorkomen of opheffen van sociaal isole ment als 'sociale activering' benoemen. Wij vinden dit een zinvolle onderverdeling en stellen het college voor om in het vervolg ook die onderverdeling te gaan gebruiken. In deze Perspectiefnota zien we weinig voorstellen gehono reerd op de gebieden van economische, maatschappelijke en sociale activering. Maar in de voorstellen van het college voor het Grote Steden Beleid zijn ze wel terug te vinden. Vooral activiteiten als de portiekgesprekken en de toneel voorstellingen van Kleurenpodium Friesland vinden wij bij uitstek voorbeelden van sociale activering, zoals we dat begrip hiervoor hebben uitgelegd. In dit kader is de huidi ge vorm van Sociaal Medische Alarmering Leeuwarden ook een vorm van het voorkomen van sociaal isolement. De vervangen de vorm, zoals die er nu ligt en zoals wij dat konden be oordelen is minder toegankelijk en minder professioneel. Tijdens de commissievergadering heeft het college nog eens uitgelegd hoe de nieuwe vorm van medische alarmering plaats zal vinden. Ook heeft het college gezegd, dat de mensen die op sociale gronden een alarmering willen hebben, die ook kunnen krijgen, alleen tegen hogere kosten. Eventuele beta lingsproblemen zou het college op willen lossen via het budget voor bijzondere bijstand. In de raadsbrief lezen wij dat de kwaliteit van de SMAL in stand zal blijven. Wij wil len graag nog een keer expliciet van het college horen of dit werkelijke zo is. Duurzame ontwikkeling, zoals we hiervoor er over hebben ge sproken, heeft dus alles te maken met kwaliteit en dan vooral met de leefkwaliteit van de huidige en toekomstige inwoners van Leeuwarden. Vanuit dit kwaliteitsdenken wil de PAL/GroenLinks-fractie de voorstellen van het college bena deren Ook vanuit dit kwaliteitsdenken kwamen wij in de commissie met het voorstel voor een eigen budget voor de raad, be doeld voor eenmalige, spontane activiteiten, herinnert zich ongetwijfeld nog het moeizame proces rond de kerstbo- nes van de banenpoolersMet een eigen budget van de raad had een snelle realisering van een dergelijk, toch wel so ciaal, plan kunnen plaatsvinden. Met zo'n budget zou de raad zichzelf de gelegenheid geven om die spontane adhoc activiteiten te honoreren en tegelijkertijd de begrotings uitkomsten zo exact mogelijk vast te stellen. Het college antwoordde in de commissie - en dat kunnen we ook nog eens nalezen in de raadsbrief - dat de raad altijd de gelegen heid heeft om vanuit de posten Onvoorzien van de diensten dit soort activiteiten te subsidiëren. De fractie van PAL/GL accepteert deze verklaring van het college. Wanneer er in de toekomst zaken zijn die niet op een andere manier gefinancierd kunnen worden zal ook de PAL/GL-fractie ver wijzen naar de post Onvoorzien. Daar kunnen wij dan het college en de andere fracties in de raad aan houden. Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 2 5 mei 19 98 Mijn fractie ziet met belangstelling uit naar de concrete invulling van de voorstellen die nu nog pm zijn ingevuld. Juist omdat het om een aantal grote en politiek belangrijke beleidsonderdelen gaat, is invulling van deze posten op korte termijn onontbeerlijk. De heer BoorsmaOm te beginnen willen wij onze waardering uitspreken voor alle ambtenaren die toch in betrekkelijk korte tijd de Perspectiefnota in elkaar hebben weten te zetten Ten eerste de ombuigingen. Wij zijn tevreden met het besluit van b. en w. om de bezui niging op het welzijnsbeleid van f 3,5 miljoen vooralsnog uit te stellen tot na een inhoudelijke discussie over dit beleid. Voorstel 507, sociale alarmering In de nieuwe opzet van de sociale alarmering is een tele foonaansluiting een eerste vereiste. Veel mensen die aange wezen zijn op een sociaal alarmeringssysteem hebben, mede omdat zij veelal huisgebonden zijn, wel een t.v.-aanslui ting, maar of ze ook allemaal een telefoon hebben is de vraag. In het oude systeem kan men op een alarmknop drukken, die veelal om de hals gedragen wordt, waarna er hulp komt. In het nieuwe systeem kan men opnieuw op de knop drukken, maar moet men vervolgens naar de telefoon lopen of kruipen om die te beantwoorden. Hierdoor kan, omdat men toch zal proberen om de telefoon aan te nemen, onnodig lichamelijk letsel ontstaan. Er gaat kostbare tijd verloren, die in som mige gevallen van levensbelang kan zijn. Bovendien gaan voor een aantal mensen de kosten juist omhoog. Men moet nu immers ook over telefoon beschikken. Wij willen daarom onze eerste motie met betrekking tot die onderwerp indienen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 25 mei 198; besprekende de Perspectiefnota 1999-2002; overwegende dat - de sociale alarmering de klant een groot gevoel van veiligheid moet bieden; - er in de nieuwe opzet betreffende de sociale alarmering sprake is van een getrapt systeem; - het voorgestelde nieuwe systeem dus een verslechtering betekent voor de gebruikers; besluit ombuigingsvoorstel 507 (nieuwe opzet sociale alarmering) niet door te laten gaan; en gaat over tot de orde van de dag."

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 14