Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 Dan zijn er nog twee moties die wij in willen dienen. Dat betreft de bibliotheek Camminghaburen en een zwemvoorzie- ning "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 25 mei 198; besprekende de Perspectiefnota 1999-2002; overwegende dat - uit onderzoek is gebleken dat de behoefte aan een de pendance van de openbare bibliotheek in de wijk Cam minghaburen groot is; - de wijk op dit moment niet over een dependance be schikt besluit dat in de wijk Camminghaburen een dependance van de open bare bibliotheek moet worden gerealiseerd; en gaat over tot de orde van de dag." (De Voorzitter: Dit is motie nr. 14.) De motie is mede-ondertekend door de heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 25 mei 198; besprekende de Perspectiefnota 1999-2002; overwegende dat - de gemeente Leeuwarden niet beschikt over een open luchtzwembad; - de behoefte aan deze voorziening aanwezig is; besluit de prioritering van de zwemvoorziening te verhogen van prioriteit drie naar prioriteit één; en gaat over tot de orde van de dag." Dit hoeft niet meteen te worden verstaan onder noodzakelijk nieuw beleid, maar het staat nu op prioriteit drie en wij zouden dit graag verhoogd willen zien. (De VoorzitterDit is motie nr. 15 De heer Jacobse: Stelling 1. Alle mensen zijn gelijkwaar dig, alleen zij die dreigen met fysiek, psychisch of econo misch geweld zijn gelijkwaardiger dan anderen. Stelling 2. Wetten zijn regels waar je afhankelijk van of ze in je voordeel of nadeel werken optioneel gebruik van kunt maken. Is dat de stand na 150 jaar Grondwet en 150 jaar grondrech ten? Wij weten allemaal dat voor het vreedzaam samenwonen van gemeenschappen regels onontbeerlijk zijn. Ze geven naast verplichtingen die niemand wil, rechten die iedereen wil. Maar bovenal moeten regels bescherming geven. Die be scherming van de burger treedt alleen op indien de samenle Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 ving (lees de overheid) die bescherming ook afdwingt. Niet alleen met gesproken of geschreven regels, maar ook met da den. Daarom moet het handhavingsbeleid een hoge prioriteit hebben. De mensen kiezen politieke vertegenwoordigers om de samen leving te besturen. Vele uren zitten wij hier te vergaderen over regels en verordeningen die voor deze gemeente zouden moeten gelden. Als wij goed vinden, tolereren of gedogen dat mensen zeggen 'dat is mooi, maar daar trekken wij ons niets van aan, die lui op het gemeentehuis kunnen mij nog meer vertellen, maar mijn privé-belang staat voorop, dus ik doe het niet', als wij goed vinden dat mensen zeggen: 'het mag wel niet, maar wie doet mij wat?' Als wij dat goed vin den, dan moeten wij ophouden met regels te maken. Dan maken wij onszelf belachelijk en verspillen wij hier nog een hoop geld ook. Regels maken heeft alleen zin als je ook bereid bent bij overtreding op te treden. Ook optreden als dat als overheid minder goed uitkomt. Burgers moeten er immers van uit kunnen gaan dat de overheid hen beschermt. Burgers moe ten er immers vanuit kunnen gaan dat regels niet met wille keur worden toegepast. De gemeente moet zelf daarbij ook regels, wetten, nakomen die voor haar gelden. Dat lijkt zo vanzelfsprekend, maar is dat niet. Het verbaasde mij dat toe wij over prostitutiebeleid spraken en ik vroeg: stel nu dat de wet die prostitutie verbiedt niet verandert en pros titutie verboden blijft. Toen zeiden diverse fractievoor zitters en ook vanuit het college werd dat gezegd: dan voe ren wij die wet gewoon niet uit. Als de gemeente zelf re gels die haar niet zinnen niet uitvoert of overtreedt, hoe kan zij dan van de burger verwachten dat die wel de regels en wetten uitvoert, ook als die burger het daar niet mee eens is. Ook binnen en door de gemeente zelf moet handha vingsbeleid een hoge prioriteit hebben. U stelt voor incidenteel f 250.000,- uit te trekken om uit te zoeken hoe het handhavingsbeleid het beste vorm gegeven kan worden. Wij zijn het daarmee eens. Maar de onderzoeken mogen niet te lang duren en mogen ook het aanscherpen van de handhaving gedurende de onderzoekstrajecten niet in de weg staan. Wij gaan ervan uit dat u in de volgende begro tingscyclus met een structurele financiering van de uitvoe ring komt Alom wordt beweerd dat de financiële situatie van de ge meente is verbeterd. Ik constateer dat men blijkbaar de li quiditeitspositie bedoelt. Om de totale financiële positie te bezien moet ook gekeken worden naar de reëelheid van de afschrijvingstermijnen en de staat van onderhoud en daarmee de waarde van de overige activa, uiteraard niet zijnde de geactiveerde verliezen uit het verleden. Daarom is het be treurenswaardig dat wederom de echte aanpak van het achter stallig onderhoud niet geregeld wordt. Het is in dit kader ook zo leuk te zien hoe je inzicht verandert als je achter

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 17