Blad 36
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
wel alle nieuwe initiatieven worden met gesubsidieerde ar
beid uitgevoerd, terwijl er afbouw plaatsvindt bij regulie
re banen al dan niet in de private sector. Ik denk wel
eens, indien de gemeente wethouders van buiten de raad gaat
aantrekken zij uit kostenoverwegingen ook hier gaat kiezen
voor Melkert-functiesDe weerstand in de samenleving en
binnen het ambtelijk apparaat tegen deze functies neemt
toe. Wij moeten voorkomen dat de Melkertregeling aan zijn
eigen succes ten onder gaat.
Ik wil ook een opmerking maken naar aanleiding van een in
terview dat ex-wethouder De Jong gaf in het Friesch Dag
blad.
Ten eerste ga ik ervan uit dat waar D66 het CDA, toen zij
niet meer in het college zat, opportunistisch gedrag ver
weet, D66 nu zelf ander gedrag zal vertonen.
Ten tweede constateer ik dat de bestuurlijke cultuur meer
veranderd is in de twee maanden sinds de verkiezingen dan
in de vier jaar daarvoor. Dat is wellicht voor u niet leuk,
maar voor ons wel en wij willen daar ook gebruik van maken.
Ten derde, noch de heer Van der Gevel noch de heer Den Oud
sten noch bij mijn weten enige andere partij heeft als
voorwaarde om mee te mogen praten over het Bestuursprogram-
ma gesteld dat meepratende partijen vervolgens vier jaar
hun mond moeten houden. Wij zullen dat ook zeker niet doen.
Wij zullen blijven zeggen wat wij denken dat gezegd moet
worden, maar als altijd kritisch en loyaal natuurlijk.
Slechts weinig moties zijn door ons mede-ondertekend. Dat
betekent niet dat een aantal daarvan niet onze sympathie
heeft. Van een aantal moties was de komst bekend en daar
over is met mijn fractie overleg geweest. Een fors aantal
moties was eigenlijk onverwacht. Het is goed gebruik binnen
de fractie om met uitzondering van zogenaamde open deur
moties dat eerst te bespreken en ook zo nodig de reactie
van het college te horen. Ik moet wel zeggen dat ik een
beetje de indruk heb dat het feit dat er een flink bedrag
in de reserve zit een aantal partijen heeft verleid daar
flinke grepen in te doen. Ook al ben ik het met het doel
vaak eens en vinden wij ook dat je best eenmalig een keer
iets kunt dekken ten laste van de algemene reserve als die
toereikend is, ben ik toch bevreesd dat het droppen van een
aantal voorstellen nu hier afbreuk kan doen aan de integra
le afweging en ook aan een zorgvuldige afweging. Nu al wer
ken met een pre-prioritering voor een volgende Perspectief
nota is eigenlijk ongehoord. Wellicht moet de ruimte voor
nieuw beleid worden verhoogd. Zoals u weet hebben wij daar
in de Commissie Bestuur ook al iets van gezegd, wij hebben
gezegd dat wij meer oud beleid moeten schrappen en ruimte
maken voor nieuw beleid, maar ik vind dat je de ruimte voor
nieuw beleid in de komende jaren niet nu al moet gaan vast
Blad 37
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
leggen. Dat vind ik ook niet geloofwaardig. Daarover zou ik
ook graag de mening van het college horen.
De heer De Jong: Als er één blij is dat de bestuurlijke
cultuur zo snel kan veranderen dan zal ik dat namens de
fractie van D66 zijn, ik zeg dat graag naar de heer Jacob-
se
Het financieel perspectief voor Leeuwarden ziet er redelijk
goed uit. Al enkele jaren sluiten de jaarrekeningen met po
sitieve saldi, achterstanden zijn ingehaald en de algemene
reserve laat een ontwikkeling zien die wij in jaren niet zo
gekend hebben. Bij het verder opschonen van de begroting
vindt de D66-fractie de aangekondigde afboeking van immate
riële activa zeker het bespreken waard.
Het financiële peil betekent echter niet dat wij er al
zijn. Als wij kijken naar de middelen die ook van gemeente
wege nodig zijn voor wat ik gemakshalve maar Langmanprojec-
ten zal noemen, dan zullen de komende jaren ook van de ge
meente mega-investeringen nodig zijn. Ook voor stedelijke
herstructurering en achterstallig onderhoud zullen de nodi
ge middelen moeten worden vrijgemaakt. Ik kom daar aan
stonds op terug. Dat betekent dat wij met veel belangstel
ling kennis hebben genomen van de wensen van dit college
voor nieuw beleid gerubriceerd onder prioriteiten 1, 2 en
3Wij gaan er echter met een enkele uitzondering nu niet
inhoudelijk op in, omdat wij eerst volgend jaar het comple
te financiële beeld met alle investeringen die nodig zijn
op een rij willen hebben.
Eén van de projecten die wat ons betreft een plaats zou mo
gen krijgen in die Langmanprojecten is door de D66-fractie
even naar voren gebracht met betrekking tot de financiële
topacademie in Leeuwarden. Wij vinden wel dat financieel
gezien met name het bedrijfsleven een belangrijke rol zou
moeten spelen, maar wij kunnen ons voorstellen dat een ont
wikkelingsfase mede mogelijk gemaakt zou kunnen worden met
behulp van gemeentelijk aanjaaggeld. Wij nodigen het Colle
ge van B. en W. uit snel met provincie en hogescholen in
Leeuwarden in contact te treden. Het lijkt ons, gezien ook
de aandacht die wij hiervoor hebben gevraagd en de respons
die hierop is gekomen een paar maanden geleden, nu een zaak
om op korte termijn verder stappen te ondernemen. Graag een
reactie van het college.
Een ander idee dat bij mijn fractie leeft is het onderzoe
ken van de mogelijkheid van een zogenaamd Leeuwarder groen
investeringsfonds. Waar het om gaat is het interesseren van
Leeuwarders om geld te investeren in zo'n fonds dat op
Leeuwarder gerichte groenprojecten kan organiseren. Wil het
college deze suggestie voor een nader onderzoek overnemen?