Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 wel alle nieuwe initiatieven worden met gesubsidieerde ar beid uitgevoerd, terwijl er afbouw plaatsvindt bij regulie re banen al dan niet in de private sector. Ik denk wel eens, indien de gemeente wethouders van buiten de raad gaat aantrekken zij uit kostenoverwegingen ook hier gaat kiezen voor Melkert-functiesDe weerstand in de samenleving en binnen het ambtelijk apparaat tegen deze functies neemt toe. Wij moeten voorkomen dat de Melkertregeling aan zijn eigen succes ten onder gaat. Ik wil ook een opmerking maken naar aanleiding van een in terview dat ex-wethouder De Jong gaf in het Friesch Dag blad. Ten eerste ga ik ervan uit dat waar D66 het CDA, toen zij niet meer in het college zat, opportunistisch gedrag ver weet, D66 nu zelf ander gedrag zal vertonen. Ten tweede constateer ik dat de bestuurlijke cultuur meer veranderd is in de twee maanden sinds de verkiezingen dan in de vier jaar daarvoor. Dat is wellicht voor u niet leuk, maar voor ons wel en wij willen daar ook gebruik van maken. Ten derde, noch de heer Van der Gevel noch de heer Den Oud sten noch bij mijn weten enige andere partij heeft als voorwaarde om mee te mogen praten over het Bestuursprogram- ma gesteld dat meepratende partijen vervolgens vier jaar hun mond moeten houden. Wij zullen dat ook zeker niet doen. Wij zullen blijven zeggen wat wij denken dat gezegd moet worden, maar als altijd kritisch en loyaal natuurlijk. Slechts weinig moties zijn door ons mede-ondertekend. Dat betekent niet dat een aantal daarvan niet onze sympathie heeft. Van een aantal moties was de komst bekend en daar over is met mijn fractie overleg geweest. Een fors aantal moties was eigenlijk onverwacht. Het is goed gebruik binnen de fractie om met uitzondering van zogenaamde open deur moties dat eerst te bespreken en ook zo nodig de reactie van het college te horen. Ik moet wel zeggen dat ik een beetje de indruk heb dat het feit dat er een flink bedrag in de reserve zit een aantal partijen heeft verleid daar flinke grepen in te doen. Ook al ben ik het met het doel vaak eens en vinden wij ook dat je best eenmalig een keer iets kunt dekken ten laste van de algemene reserve als die toereikend is, ben ik toch bevreesd dat het droppen van een aantal voorstellen nu hier afbreuk kan doen aan de integra le afweging en ook aan een zorgvuldige afweging. Nu al wer ken met een pre-prioritering voor een volgende Perspectief nota is eigenlijk ongehoord. Wellicht moet de ruimte voor nieuw beleid worden verhoogd. Zoals u weet hebben wij daar in de Commissie Bestuur ook al iets van gezegd, wij hebben gezegd dat wij meer oud beleid moeten schrappen en ruimte maken voor nieuw beleid, maar ik vind dat je de ruimte voor nieuw beleid in de komende jaren niet nu al moet gaan vast Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 leggen. Dat vind ik ook niet geloofwaardig. Daarover zou ik ook graag de mening van het college horen. De heer De Jong: Als er één blij is dat de bestuurlijke cultuur zo snel kan veranderen dan zal ik dat namens de fractie van D66 zijn, ik zeg dat graag naar de heer Jacob- se Het financieel perspectief voor Leeuwarden ziet er redelijk goed uit. Al enkele jaren sluiten de jaarrekeningen met po sitieve saldi, achterstanden zijn ingehaald en de algemene reserve laat een ontwikkeling zien die wij in jaren niet zo gekend hebben. Bij het verder opschonen van de begroting vindt de D66-fractie de aangekondigde afboeking van immate riële activa zeker het bespreken waard. Het financiële peil betekent echter niet dat wij er al zijn. Als wij kijken naar de middelen die ook van gemeente wege nodig zijn voor wat ik gemakshalve maar Langmanprojec- ten zal noemen, dan zullen de komende jaren ook van de ge meente mega-investeringen nodig zijn. Ook voor stedelijke herstructurering en achterstallig onderhoud zullen de nodi ge middelen moeten worden vrijgemaakt. Ik kom daar aan stonds op terug. Dat betekent dat wij met veel belangstel ling kennis hebben genomen van de wensen van dit college voor nieuw beleid gerubriceerd onder prioriteiten 1, 2 en 3Wij gaan er echter met een enkele uitzondering nu niet inhoudelijk op in, omdat wij eerst volgend jaar het comple te financiële beeld met alle investeringen die nodig zijn op een rij willen hebben. Eén van de projecten die wat ons betreft een plaats zou mo gen krijgen in die Langmanprojecten is door de D66-fractie even naar voren gebracht met betrekking tot de financiële topacademie in Leeuwarden. Wij vinden wel dat financieel gezien met name het bedrijfsleven een belangrijke rol zou moeten spelen, maar wij kunnen ons voorstellen dat een ont wikkelingsfase mede mogelijk gemaakt zou kunnen worden met behulp van gemeentelijk aanjaaggeld. Wij nodigen het Colle ge van B. en W. uit snel met provincie en hogescholen in Leeuwarden in contact te treden. Het lijkt ons, gezien ook de aandacht die wij hiervoor hebben gevraagd en de respons die hierop is gekomen een paar maanden geleden, nu een zaak om op korte termijn verder stappen te ondernemen. Graag een reactie van het college. Een ander idee dat bij mijn fractie leeft is het onderzoe ken van de mogelijkheid van een zogenaamd Leeuwarder groen investeringsfonds. Waar het om gaat is het interesseren van Leeuwarders om geld te investeren in zo'n fonds dat op Leeuwarder gerichte groenprojecten kan organiseren. Wil het college deze suggestie voor een nader onderzoek overnemen?

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 19