Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 Het spijt mijn fractie bijzonder dat er nu geen extra mid delen vrijgemaakt worden voor een inhaalslag met betrekking tot achterstallig onderhoud. Het college motiveert dat door te zeggen dat de exacte bedragen nog niet bekend zijn. Dat lijkt ons toch wat vreemd, omdat keer op keer vanuit de dienst Stadsbeheer bedragen genoemd zijn. Er wordt gespro ken over een bedrag van f 8 miljoen dat elk jaar hiervoor vrijgemaakt moet worden wil de toestand niet verder achter uit gaan. Het lijkt ons dan ook een goede zaak dat het col lege nu al vast de ontbrekende middelen incidenteel ten laste van de algemene reserve beschikbaar stelt. Tegelij kertijd willen wij het college tot de grootst mogelijke spoed met dit onderwerp manen om met structurele voorstel len te komen. Het kan niet zo zijn dat er sprake is van het nog verder doorschuiven naar de toekomst. Vandaar ook dat mijn fractie de motie van de heer Krol van de CDA-fractie ook mee heeft ondertekend. De D66-fractie maakt zich zorgen over de woningherstructu rering. Er is een bestuursopdracht vastgesteld en zeker is dat de gemeente samen met de corporaties zal moeten optrek ken en er zullen ook aanzienlijke gemeentelijke investerin gen nodig zijn. Wij waren, ik heb dat in de commissie ook gezegd, bijzonder onaangenaam verrast dat de corporaties nog voordat het totale herstructureringsplaatje voorlag al voor de muziek uitliep en met hun aankondiging van de sloop van twee flatcomplexen in Bilgaard. Zo kan het niet. Als wij de situatie in Leeuwarden overzien en wij kijken naar de ontwikkelingen bij de corporaties dan zal een verzoek om medewerking te verlenen aan de sloop van deze twee com plexen zeker niet onze instemming krijgen. Wij willen daar graag nu duidelijkheid over geven. Alles op alles moet gezet worden om enerzijds de herstruc turering en anderzijds de bouw van nieuwe woningen te rea liseren. Wij hebben daar ook financiële belangen bijWij gaan ervan uit dat met de door het college voorgestelde aanpak ook binnen de dienst Stadsontwikkeling dit mogelijk moet zijn. Met de paragraaf over de vernieuwing van het welzijnsbeleid in de Perspectiefnota kunnen wij instemmen. De bezuini gingshypotheek is er voorlopig vanaf gehaald. Wij vonden het echter wat vreemd om in de raadsbrief te moeten lezen dat de inhoudelijke discussie over de vernieuwing opnieuw gestart zal worden. Mijn fractie leefde in de veronderstel ling dat die discussie reeds gestart was en dat ook binnen de dienst Welzijn deze volop aan de gang is en dat wij op basis daarvan binnenkort en zeker voor de zomervakantie de eerste resultaten kunnen verwachten voor een nader debat met de Commissie Welzijn. Graag duidelijkheid daarover. Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 Wat wij misten in het Bestuursprogramma en ook in deze Per spectiefnota is de visie op de accommodaties in Leeuwarden. Willen wij het geld echt in de broodnodige activiteiten steken, dan zal er wat ons betreft minder geld in stenen moeten zitten en dan zullen er wellicht slimme koppelingen gevonden moeten worden. Wij staan daarbij een gebiedsgebon den benadering voor. Als je nu per gebied je oog richt op allerlei accommodaties, dan kom je al snel tot de conclusie dat veel gebouwen niet optimaal gebruikt worden. Daar is volgens ons winst te halen. Een wijk waar nu door de be trokkenen zelf verkennende gesprekken worden gevoerd is Huizum-West. Onderwijs, buurtverenigingen en thuiszorg bij voorbeeld zijn daar al met elkaar in gesprek. Op welke wij ze denkt het college sturing te geven aan dit soort proces sen? Een ander punt waarover wij ons zorgen maken heeft te maken met de gevolgen van het activeringsbeleid. Dit is ook al door een paar andere sprekers aangehaald. Er is overigens geen misverstand over, wij staan achter het sociale active ringsbeleid. Maar wat wij zien is dat juist daardoor een groep overblijft, bijvoorbeeld in de maatschappelijke op vang, die je zou kunnen omschrijven als 'ernstig problema tisch' Een groep die veel meer aandacht vraagt dan wij wellicht voor mogelijk hadden gehouden. Wij denken dat het goed is om in samenspraak met de organisaties die daarmee te maken hebben en die door ons worden gesubsidieerd goede afspraken te maken om die zorg en opvang ook op een adequa te wijze vorm te geven. De D66-fractie wil enkele kanttekeningen maken bij het Bag- gerbeleidsplan Het lijkt er op dat in de provincie Friesland alleen Leeu warden veel bagger heeft, maar dat heeft te maken met het feit dat de inventarisatie hier al heeft plaatsgevonden. Wij vinden dat in de Perspectiefnota te snel wordt toege schreven naar de marktpartijen die hun verantwoordelijkheid voor het tot stand brengen van baggerdepots wel zullen waar maken. Concreet ten aanzien van een mogelijk depot bij Skinkenskans wil mijn fractie hieromtrent geen enkel mis verstand laten bestaan. Wij zijn tegen zo'n depot. Veeleer zou de gemeente Leeuwarden zijn positie als aandeelhouder van Afvalsturing Friesland moeten benutten om een depot bij de Wierde mogelijk te maken. Wil het college zich hiervoor sterk maken? Om die opvatting van ons wat extra aandacht te geven wil ik hierover graag de volgende motie indienen: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 25 mei 198; behandelende de Perspectiefnota 1999-2002; overwegende

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 20