Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
Het spijt mijn fractie bijzonder dat er nu geen extra mid
delen vrijgemaakt worden voor een inhaalslag met betrekking
tot achterstallig onderhoud. Het college motiveert dat door
te zeggen dat de exacte bedragen nog niet bekend zijn. Dat
lijkt ons toch wat vreemd, omdat keer op keer vanuit de
dienst Stadsbeheer bedragen genoemd zijn. Er wordt gespro
ken over een bedrag van f 8 miljoen dat elk jaar hiervoor
vrijgemaakt moet worden wil de toestand niet verder achter
uit gaan. Het lijkt ons dan ook een goede zaak dat het col
lege nu al vast de ontbrekende middelen incidenteel ten
laste van de algemene reserve beschikbaar stelt. Tegelij
kertijd willen wij het college tot de grootst mogelijke
spoed met dit onderwerp manen om met structurele voorstel
len te komen. Het kan niet zo zijn dat er sprake is van het
nog verder doorschuiven naar de toekomst. Vandaar ook dat
mijn fractie de motie van de heer Krol van de CDA-fractie
ook mee heeft ondertekend.
De D66-fractie maakt zich zorgen over de woningherstructu
rering. Er is een bestuursopdracht vastgesteld en zeker is
dat de gemeente samen met de corporaties zal moeten optrek
ken en er zullen ook aanzienlijke gemeentelijke investerin
gen nodig zijn. Wij waren, ik heb dat in de commissie ook
gezegd, bijzonder onaangenaam verrast dat de corporaties
nog voordat het totale herstructureringsplaatje voorlag al
voor de muziek uitliep en met hun aankondiging van de sloop
van twee flatcomplexen in Bilgaard. Zo kan het niet. Als
wij de situatie in Leeuwarden overzien en wij kijken naar
de ontwikkelingen bij de corporaties dan zal een verzoek om
medewerking te verlenen aan de sloop van deze twee com
plexen zeker niet onze instemming krijgen. Wij willen daar
graag nu duidelijkheid over geven.
Alles op alles moet gezet worden om enerzijds de herstruc
turering en anderzijds de bouw van nieuwe woningen te rea
liseren. Wij hebben daar ook financiële belangen bijWij
gaan ervan uit dat met de door het college voorgestelde
aanpak ook binnen de dienst Stadsontwikkeling dit mogelijk
moet zijn.
Met de paragraaf over de vernieuwing van het welzijnsbeleid
in de Perspectiefnota kunnen wij instemmen. De bezuini
gingshypotheek is er voorlopig vanaf gehaald. Wij vonden
het echter wat vreemd om in de raadsbrief te moeten lezen
dat de inhoudelijke discussie over de vernieuwing opnieuw
gestart zal worden. Mijn fractie leefde in de veronderstel
ling dat die discussie reeds gestart was en dat ook binnen
de dienst Welzijn deze volop aan de gang is en dat wij op
basis daarvan binnenkort en zeker voor de zomervakantie de
eerste resultaten kunnen verwachten voor een nader debat
met de Commissie Welzijn. Graag duidelijkheid daarover.
Blad 39
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
Wat wij misten in het Bestuursprogramma en ook in deze Per
spectiefnota is de visie op de accommodaties in Leeuwarden.
Willen wij het geld echt in de broodnodige activiteiten
steken, dan zal er wat ons betreft minder geld in stenen
moeten zitten en dan zullen er wellicht slimme koppelingen
gevonden moeten worden. Wij staan daarbij een gebiedsgebon
den benadering voor. Als je nu per gebied je oog richt op
allerlei accommodaties, dan kom je al snel tot de conclusie
dat veel gebouwen niet optimaal gebruikt worden. Daar is
volgens ons winst te halen. Een wijk waar nu door de be
trokkenen zelf verkennende gesprekken worden gevoerd is
Huizum-West. Onderwijs, buurtverenigingen en thuiszorg bij
voorbeeld zijn daar al met elkaar in gesprek. Op welke wij
ze denkt het college sturing te geven aan dit soort proces
sen?
Een ander punt waarover wij ons zorgen maken heeft te maken
met de gevolgen van het activeringsbeleid. Dit is ook al
door een paar andere sprekers aangehaald. Er is overigens
geen misverstand over, wij staan achter het sociale active
ringsbeleid. Maar wat wij zien is dat juist daardoor een
groep overblijft, bijvoorbeeld in de maatschappelijke op
vang, die je zou kunnen omschrijven als 'ernstig problema
tisch' Een groep die veel meer aandacht vraagt dan wij
wellicht voor mogelijk hadden gehouden. Wij denken dat het
goed is om in samenspraak met de organisaties die daarmee
te maken hebben en die door ons worden gesubsidieerd goede
afspraken te maken om die zorg en opvang ook op een adequa
te wijze vorm te geven.
De D66-fractie wil enkele kanttekeningen maken bij het Bag-
gerbeleidsplan
Het lijkt er op dat in de provincie Friesland alleen Leeu
warden veel bagger heeft, maar dat heeft te maken met het
feit dat de inventarisatie hier al heeft plaatsgevonden.
Wij vinden dat in de Perspectiefnota te snel wordt toege
schreven naar de marktpartijen die hun verantwoordelijkheid
voor het tot stand brengen van baggerdepots wel zullen waar
maken. Concreet ten aanzien van een mogelijk depot bij
Skinkenskans wil mijn fractie hieromtrent geen enkel mis
verstand laten bestaan. Wij zijn tegen zo'n depot. Veeleer
zou de gemeente Leeuwarden zijn positie als aandeelhouder
van Afvalsturing Friesland moeten benutten om een depot bij
de Wierde mogelijk te maken. Wil het college zich hiervoor
sterk maken? Om die opvatting van ons wat extra aandacht te
geven wil ik hierover graag de volgende motie indienen:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 25 mei 198;
behandelende de Perspectiefnota 1999-2002;
overwegende