Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 systematiek en proberen die besluitvorming zo goed mogelijk onderbouwd rond te maken. Wij hebben gezegd dat er drie typen bedragen zijn waar wij de komende periode voor willen ramen. Dat is de herstructu rering, het achterstallig onderhoud en de Langmangelden, de extra gelden die wij nodig hebben voor de ontwikkeling van Leeuwarden. Daarvoor is niet bij voorbaat aangegeven dat wij nu een uitverkoop houden van aandelen. Ik dacht dat de heer Jacobse daarop doelde. Maar het is wel zo dat wij indertijd hebben ingezet op dat wij kijken in hoeverre wij uit het ge meentelijk budget het beste rendement kunnen halen. Het feit dat wij nu in gesprek zijn over aandelen en daar ook binnen kort met de Commissie Bestuur en Middelen over van gedachten zullen wisselen, is niet zo gek. Dat is geen idee van het college, dat is ingezet beleid vanuit de vorige raadsperio de, waarin wij zeggen dat de gelden die de gemeente heeft, je ook zodanig strategisch zult moeten inzetten, dat je aan de ene kan voldoende solide je financiële huishouding voor elkaar houdt en aan de andere kant de ontwikkeling van Leeu warden maximale kansen geeft. Dat is wat er nu ook in het kader van die aandelentransacties gebeurt. Dat is dus geen uitverkoop houden, dat is kijken of je met verkoop van aan delen tegen de best mogelijke prijs, laat ik dat er even bij zeggen, iets kunt inzetten dat je nodig vindt voor je ge meente en wat je anders niet zou kunnen. Dat is wat er aan de hand is. U hebt uitgebreid nog de mogelijkheid om daar uw stem over te laten horen. Het algemene begrotingsbeeld zo beoordelen zoals het college dat doet, dat het wel meer lucht geeft, maar dat het de scherpte in het maken van keuzes er niet uit haalt. Dan kom ik ook op een aantal andere moties die vanmiddag aan de orde zijn gekomen, die de scherpte die het college er graag inziet, als het gaat om het aangeven van dekkingen, niet in zich dragen. Wij hebben even snel gekeken watvoor typen gaten er in de begroting worden geschoten als al die moties worden aangenomen. Op zichzelf valt dat wel wat mee, maar er worden wel gaten geschoten. Daar stond een straf van driemaal kielhalen op in de vorige raadsperiode. Blijkbaar is die discipline in de manier waarop wij die de afgelopen vier jaar hebben uitgeoefend een beetje weg. Ik zou u willen ontraden om op die weg door te gaan. Ik kan mij voorstellen dat men nu zegt, wij hebben toch wat meer ruimte en dus kun nen wij ook wat meer dekken uit beschikbare gelden. Ik zou u toch willen vragen om door te gaan op de weg, dat daar waar u een gat in de begroting schiet, dan ook daadwerkelijk zelf een dekking aan te geven. Ik zou u eigenlijk willen afraden om die dekking te zoeken in de algemene reserve. Nu is daar wel een alternatief voor, ik geef die ook maar gelijk, dat is dat wij in de begroting ongeveer voor f 1,7 miljoen aan posten Onvoorzien hebben. Als je iets op begrotingsbasis Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 wilt dekken, dan kun je dat veel beter uit zo'n post Onvoor zien doen, want dan kom je je zelf op een gegeven moment te gen. Het lijkt mij ook goed dat wij onszelf af en toe tegen komen, zeker als het gaat om geld. Dan laten wij de algemene reserve met rust en die houden wij dan als het ware ook apart voor calamiteiten, waarvoor die bedoeld is en ook voor als het gaat om het inzetten van ontwikkelingen dan wel het afboeken van onrendabele toppen of wat dan ook. Laat ik zeg gen structureel begrotingsverbeterende activiteiten, daar komt het dan in eerste instantie op neer. Ik zou u willen vragen of wij de moties, die een dekking aangeven voor de algemene reserve, allemaal zo mogen lezen dat daarvoor wordt bedoeld de post Onvoorzien uit de begro ting. Dan hebben wij dat in ieder geval qua systematiek recht getrokken. Dan denk ik dat het goed is om nog op een aantal opmerkingen in te gaan die gemaakt zijn over specifieke onderwerpen. Dan wil ik allereerst iets zeggen over de evaluatie van de commissie die op bepaalde onderwerpen zou moeten evalueren, te beginnen met de wijkaanpak. Op zichzelf is dit een sympa thiek voorstel en het college zou dit ook in die zin willen overnemen. Maar wij vragen ons wel af of het nuttig is om daar weer een aparte commissie voor te benoemen. Het moet toch mogelijk zijn om een dergelijk evaluatie-onderzoek aan te haken bij de Commissie voor de Rekening. Wij hebben al eens eerder iets dergelijks gesuggereerd en ook in de Com missie voor de rekening zelf is in de vorige raadsperiode wel eens over dit type activiteiten gesproken. Er is een in frastructuur om een nieuwe te benoemen. Alle partijen zijn daarin vertegenwoordigd. Dat zou een commissie zijn die zich leent, ook qua tijdsbesteding, om wat vaker bij elkaar te komen en daar dit onderzoek bij onder te brengen. Het is geen principieel punt, maar ik leg dat even bij de indieners van de motie op tafel om te kijken of daar misschien qua vorm de komende week, dan hebben wij de Commissie voor de Rekening, nog eens over gesproken kan worden. Maar misschien liggen hier argumenten aan ten grondslag die wij niet kennen op dit moment Het overzicht van beleidsevaluaties komt, dat zeg ik u toe. Dat zal niet meer voor de vakantie zijn, maar niet al te lang daarna Dan is er een motie ingediend om de Dorpennota te actualise ren en die ook daadwerkelijk uit te voeren. Met de opmerking die ik net heb gemaakt over de dekking van de moties, ont moet u bij het college geen tegenstand op dit punt. Dan is er een motie ingediend over zwerfvuil en hoewel ik geen wethouder zwerfvuil ben, geeft de dekking van die motie mij toch aanleiding iets te zeggen. Er wordt gebruikt als

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 25