Blad 56 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 Openbare Ruimte, dat is ook al in twee commissies gemeld, in september met de Commissie Stadsontwikkeling aan de slag gaan. Het zal heel concreet gaan om het invullen van een bedrag, heel concreet om het aangeven van wat je met de on- derhoudsniveaus wilt. In het ene gebied kan je een ander onderhoudsniveau toepassen dan in een ander gebied. Wat willen wij met elkaar, dat is ook voortdurend vanuit de Commissie Stadsbeheer naar voren gebracht. Dat moet je met elkaar tot stand brengen. Wij hebben er niet voor gekozen om nu een x-bedrag te noemen en dat het college zijn gang maar kan gaan, er is nadrukkelijk gesproken over met elkaar invullen. Dat kan pas op een goede wijze in september. Wij hebben met elkaar afgesproken dan wij dan de stad door gaan De NLP-fractie twijfelde wat aan mijn geheugen als het gaat over achterstallig onderhoud en niets gebeuren. Ik heb de opmerking geplaatst in de Commissie Middelen als reactie op de fracties van D66 en NLP, die beiden beweerden dat er niets gebeurd was. Ik wou alleen maar het geheugen opfris sen van die twee heren, meer niet, dat er dus wel degelijk wat gebeurd was Het millenniumprobleem. Ik heb mij er de laatste tijd eens in verdiept wat daar de oorzaak van is, maar de meesten weten dat vast wel, dus ik zal het niet toelichten. Ik wil altijd eerst weten hoe zo'n probleem tot stand is gekomen, maar ik heb begrepen dat de oorzaak al in de zestiger jaren ligt. De heer Boorsma vraagt hoe dit bedrag tot stand is gekomen. Inderdaad in vergelijking met andere steden, maar ik heb ook in de Commissie Bestuur en Middelen gezegd en dat wil ik hier ook zeggen, dat er nu door een projectgroep heel nadrukkelijk aan een voorstel wordt gewerkt. Dat komt in juni volgens de planning uit. Dan krijgen wij dit in de Commissie Bestuur en Middelen aan de orde. Dat betekent dat wij dan concreet weten wat er precies aan de hand is en daarmee dus ook een oplossing kunnen aangeven en meer in zicht in de kosten hebben. Overigens geldt dat ook voor de invoering van de Euro Tot slot de openbare verlichting. Daar is een motie over ingediend (motie 12) door de Socia listische PartijZij vraagt heel expliciet vanwege de so ciaal onveilige situaties naar meer verlichting, betere verlichting in Schieringen en Valeriuskwartier Ik denk dat als wij op deze manier zaken als verlichting willen regelen wij dan in conflict met onszelf komen. Wij zijn elk jaar bezig met het jaarprogramma infrastructuur, met heel veel civiel-technische werken daarin. Dat komt in overleg met de wijken tot stand. Dat betekent dat er heel nadrukkelijk overlegd wordt door de wijkcoƶrdinatoren. Daar Blad 57 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 komen ook dit soort wensen als verlichting aan de orde. Om dat nu te gaan doorkruisen, lijkt mij niet verstandig. Dat jaarprogramma komt dus in overleg tot stand, maar het komt ook in de commissie aan de orde. Daar hebt u dan de moge lijkheid om te schuiven, zo u dat wenst. Ik zou op dit moment deze motie willen afraden. Mevrouw De Haan (weth.)Eerst even over de kinderopvang. Een flink aantal fracties heeft terecht geconstateerd dat de twee concrete voorstellen die in deze Perspectiefnota zitten, het ombuigingsvoorstel en een voorstel tot nieuw beleid, vooruit lopen op de beleidsnota kinderopvang die ik in de commissie heb aangekondigd. Soms loopt een traject niet precies parallel. Wij hadden de raad ook beloofd dat wij de bezuinigingen nu zouden invullen. Ik denk dat als Welzijn niet ook een fiks aandeel had moeten leveren in die hele ombuigingsoperatie dit ombuigingsvoorstel ongetwijfeld via de kadernota meegekomen was en dan hadden wij het op een andere manier en meer in samenhang met het beleid kun nen presenteren. Maar dat andere was ook belangrijk. Waar het mij om gaat bij het ombuigingsvoorstel is het vol gende. Wat wij merken in alle brochures die van het rijk komen is dat men gemeenten adviseert de financiering van de kinderopvang zodanig te regelen dat globaal gezien 40% ge financierd wordt door de gemeente, 40% door het bedrijfsle ven en 20% moet door ouderbijdragen opgebracht worden. Als je dat vertaalt naar gesubsidieerde arbeid bedrijfsopvang, dan zou je uit moeten komen op zo'n 50%-50%. Op dit moment zit onze Stichting Kinderopvang Leeuwarden een heel eind in die richting. Daar zit ongeveer zo'n 7% tussen. Dus eigen lijk heeft de SKL gelijk als zij zeggen dat zij daar al heel veel aan gedaan hebben. Dat is ook zo. Maar je zou dus, al je uitgaat van de algemene richtlijn waarmee je maatschappelijk wenst te werken, kunnen zeggen dat wij daar nog 7% in kunnen winnen. Als je dat doorrekent zou je f 3 ton kunnen bezuinigen. Wij realiseren ons ook wel dat dat natuurlijk niet van vandaag op morgen gaat en dat je daar eerst overleg over moet hebben met de SKL, de consequenties op een rij moet zetten, misschien incidentele problemen moet oplossen enz. Waar het mij nu om gaat is van de raad helder te horen of wij die lijn, die wij nu in het kader van die ombuigingsvoorstellen voorleggen proberen te gaan naar die 50%-50%, verder mogen uitwerken. Die komt dan bij die nota weer terug. Dan is ook wat meer over de exacte consequenties bekend. Maar als u zegt dat u principieel op die lijn tegen bent, dan staat er een ander verhaal. (Mevrouw WaandersMisschien nog even ter verduidelijking. Waar het ons in ieder geval om gaat, het uitzetten van die lijn is prima, daar waar je die gesubsidieerde plaatsen om kunt zetten in bedrijfsopvangplaatsen is in orde, alleen de veronderstelling die in de onderbouwing van het voorstel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 29