Blad 56
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
Openbare Ruimte, dat is ook al in twee commissies gemeld,
in september met de Commissie Stadsontwikkeling aan de slag
gaan. Het zal heel concreet gaan om het invullen van een
bedrag, heel concreet om het aangeven van wat je met de on-
derhoudsniveaus wilt. In het ene gebied kan je een ander
onderhoudsniveau toepassen dan in een ander gebied. Wat
willen wij met elkaar, dat is ook voortdurend vanuit de
Commissie Stadsbeheer naar voren gebracht. Dat moet je met
elkaar tot stand brengen. Wij hebben er niet voor gekozen
om nu een x-bedrag te noemen en dat het college zijn gang
maar kan gaan, er is nadrukkelijk gesproken over met elkaar
invullen. Dat kan pas op een goede wijze in september. Wij
hebben met elkaar afgesproken dan wij dan de stad door
gaan
De NLP-fractie twijfelde wat aan mijn geheugen als het gaat
over achterstallig onderhoud en niets gebeuren. Ik heb de
opmerking geplaatst in de Commissie Middelen als reactie op
de fracties van D66 en NLP, die beiden beweerden dat er
niets gebeurd was. Ik wou alleen maar het geheugen opfris
sen van die twee heren, meer niet, dat er dus wel degelijk
wat gebeurd was
Het millenniumprobleem.
Ik heb mij er de laatste tijd eens in verdiept wat daar de
oorzaak van is, maar de meesten weten dat vast wel, dus ik
zal het niet toelichten. Ik wil altijd eerst weten hoe zo'n
probleem tot stand is gekomen, maar ik heb begrepen dat de
oorzaak al in de zestiger jaren ligt.
De heer Boorsma vraagt hoe dit bedrag tot stand is gekomen.
Inderdaad in vergelijking met andere steden, maar ik heb
ook in de Commissie Bestuur en Middelen gezegd en dat wil
ik hier ook zeggen, dat er nu door een projectgroep heel
nadrukkelijk aan een voorstel wordt gewerkt. Dat komt in
juni volgens de planning uit. Dan krijgen wij dit in de
Commissie Bestuur en Middelen aan de orde. Dat betekent dat
wij dan concreet weten wat er precies aan de hand is en
daarmee dus ook een oplossing kunnen aangeven en meer in
zicht in de kosten hebben. Overigens geldt dat ook voor de
invoering van de Euro
Tot slot de openbare verlichting.
Daar is een motie over ingediend (motie 12) door de Socia
listische PartijZij vraagt heel expliciet vanwege de so
ciaal onveilige situaties naar meer verlichting, betere
verlichting in Schieringen en Valeriuskwartier
Ik denk dat als wij op deze manier zaken als verlichting
willen regelen wij dan in conflict met onszelf komen. Wij
zijn elk jaar bezig met het jaarprogramma infrastructuur,
met heel veel civiel-technische werken daarin. Dat komt in
overleg met de wijken tot stand. Dat betekent dat er heel
nadrukkelijk overlegd wordt door de wijkcoƶrdinatoren. Daar
Blad 57
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
komen ook dit soort wensen als verlichting aan de orde. Om
dat nu te gaan doorkruisen, lijkt mij niet verstandig. Dat
jaarprogramma komt dus in overleg tot stand, maar het komt
ook in de commissie aan de orde. Daar hebt u dan de moge
lijkheid om te schuiven, zo u dat wenst.
Ik zou op dit moment deze motie willen afraden.
Mevrouw De Haan (weth.)Eerst even over de kinderopvang.
Een flink aantal fracties heeft terecht geconstateerd dat
de twee concrete voorstellen die in deze Perspectiefnota
zitten, het ombuigingsvoorstel en een voorstel tot nieuw
beleid, vooruit lopen op de beleidsnota kinderopvang die ik
in de commissie heb aangekondigd. Soms loopt een traject
niet precies parallel. Wij hadden de raad ook beloofd dat
wij de bezuinigingen nu zouden invullen. Ik denk dat als
Welzijn niet ook een fiks aandeel had moeten leveren in die
hele ombuigingsoperatie dit ombuigingsvoorstel ongetwijfeld
via de kadernota meegekomen was en dan hadden wij het op
een andere manier en meer in samenhang met het beleid kun
nen presenteren. Maar dat andere was ook belangrijk.
Waar het mij om gaat bij het ombuigingsvoorstel is het vol
gende. Wat wij merken in alle brochures die van het rijk
komen is dat men gemeenten adviseert de financiering van de
kinderopvang zodanig te regelen dat globaal gezien 40% ge
financierd wordt door de gemeente, 40% door het bedrijfsle
ven en 20% moet door ouderbijdragen opgebracht worden. Als
je dat vertaalt naar gesubsidieerde arbeid bedrijfsopvang,
dan zou je uit moeten komen op zo'n 50%-50%. Op dit moment
zit onze Stichting Kinderopvang Leeuwarden een heel eind in
die richting. Daar zit ongeveer zo'n 7% tussen. Dus eigen
lijk heeft de SKL gelijk als zij zeggen dat zij daar al
heel veel aan gedaan hebben. Dat is ook zo. Maar je zou
dus, al je uitgaat van de algemene richtlijn waarmee je
maatschappelijk wenst te werken, kunnen zeggen dat wij daar
nog 7% in kunnen winnen. Als je dat doorrekent zou je f 3
ton kunnen bezuinigen. Wij realiseren ons ook wel dat dat
natuurlijk niet van vandaag op morgen gaat en dat je daar
eerst overleg over moet hebben met de SKL, de consequenties
op een rij moet zetten, misschien incidentele problemen
moet oplossen enz. Waar het mij nu om gaat is van de raad
helder te horen of wij die lijn, die wij nu in het kader
van die ombuigingsvoorstellen voorleggen proberen te gaan
naar die 50%-50%, verder mogen uitwerken. Die komt dan bij
die nota weer terug. Dan is ook wat meer over de exacte
consequenties bekend. Maar als u zegt dat u principieel op
die lijn tegen bent, dan staat er een ander verhaal.
(Mevrouw WaandersMisschien nog even ter verduidelijking.
Waar het ons in ieder geval om gaat, het uitzetten van die
lijn is prima, daar waar je die gesubsidieerde plaatsen om
kunt zetten in bedrijfsopvangplaatsen is in orde, alleen de
veronderstelling die in de onderbouwing van het voorstel