Blad 58
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
ligt opgesloten dat dat haalbaar is, zonder dat dat zou
leiden tot een uitbreiding van de wachtlijst bij de gesub
sidieerde plaatsen, daar hebben wij grote twijfel bij. Die
lijn mag ingezet worden, maar wij maken een voorbehoud als
het gaat om de consequentiesHet mag wat ons betreft niet
tot gevolg hebben dat de wachtlij st groeit. Als dat het ge
val is, dan gaan wij niet akkoord met de consequenties van
het voorstel. Maar de lijn op zich steunen wij wel.) Ten
aanzien van de wachtlijst zullen wij dan ook de consequen
ties op het kleed moeten krijgen, dan kunt u het verder af
wegen
De f 1 ton nieuw beleid is vooral bedoeld om de uitvoering
voor elkaar te krijgen van de nieuwe landelijke regelingen.
Dan heb je het over buitenschoolse opvang. Wij hebben ge
constateerd dat wij bij de buitenschoolse opvang niet meer
alleen te maken hebben met de Stichting Kinderopvang, maar
ook andere partners krijgen, waarbij wij de regie moeten
pakken en waarbij de andere partners in de uitvoering moe
ten gaan samenwerken. Denk aan het onderwijs, denk aan
buurt enzOm dat proces op een goede manier van de grond
te krijgen, hebben wij gedacht dat je daar wat geld voor
neer zou moeten zetten om dat te regelen. Daarvan zegt me
vrouw Waanders dat zij dat voorlopig niet ziet zitten, dus
wij zullen dat met wat minder middelen moeten doen en zien
dat wij dat zonder die middelen voor elkaar krijgen.
Wat ik wel belangrijk vind om te zeggen hier - dat is even
reageren op een opmerking die de heer Krol maakt - dat de
SKL schrijft in zijn brief dat zij het ook niet nodig
vindt. Ik zou graag wat een objectievere houding willen
aannemen ten aanzien van onze partners als het om die bui
tenschoolse opvang gaatWij vinden iets nodig of niet en
de SKL is maar één van onze partners, er zijn nog meerdere.
Dat ten aanzien van de kinderopvang.
Dan zijn er opmerkingen gemaakt over de vernieuwing van het
welzijnsbeleid, waarvan eigenlijk de discussie wat vooruit
lopend is op de discussie die komt. De heer De Jong dacht
dat de discussie al gestart was. Dat is natuurlijk ook zo,
al een poosje is men heel hard bezig om die discussie in
houd te geven. Onze planning is, dat heb ik in de commissie
ook gezegd, dat wij voor de vakantie de eerste discussie
nog krijgen, waarbij dan met name aan de raad in overleg
met het veld de politieke gewichten er ook aan gehangen
zullen moeten worden.
Als u mij nu vraagt wat hele belangrijke items worden in
die discussie, dan is dat ongetwijfeld het jeugdbeleid, dat
komt ongetwijfeld zwaar in die discussie terug, sociale ac
tivering zal een zwaar thema worden, denk ik. Die zullen in
ieder geval in de verhalen naar de raad toe van onze kant
prioriteit krijgen. Een derde grote discussie wordt, denk
ik, op welk niveau je wat uitvoert. Dan bedoel ik, wat or
ganiseer je regionaal, wat doe je op stedelijk niveau en
Blad 59
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
wat doe je op wijkniveau. Pas dan denk ik dat je ook de af
weging kunt maken van op het moment dat de raad zegt dat
zij veel meer naar het wijkniveau toe wil hebben, wat je
daar dan voor nodig hebt. Dan reageer ik op de motie van de
heer Boorsma die zegt dat zij nu al willen regelen dat het
wijkwerk meer ondersteund moet worden. Op het moment dat
wij de discussie in het kader van het welzijnsbeleid nog
niet hebben gevoerd kan hij nog niet concreet aangeven wat
dit dan precies voor ondersteuning zou moeten zijn, laat
staan watvoor bedrag je daar naast moet zetten. Ik zou wil
len aanraden om die motie nu niet aan te nemen en die dis
cussie in het kader van de vernieuwing van het welzijnsbe
leid af te wachten en naar gelang de prioriteiten die je
legt daar dan ook de middelen bij te leggen.
Ik denk dat op dat moment - dan reageer ik op de heer De
Jong - de discussie over accommodaties ook aan de orde is.
Op het moment dat wij als raad besluiten dat er veel meer
op het wijkniveau moet gebeuren, heeft dat natuurlijk con
sequenties voor accommodaties en dan zullen wij dus ook
naar slimme oplossingen moeten in de zin van wat er verder
nog aan accommodaties is in wijken die je multifunctioneel
zou kunnen gebruiken.
Dat ten aanzien van het welzijnsbeleid.
Het Grote Stedenbeleid zou de burgemeester nog even op in
gaan
Ik heb nog een losse opmerking over het IBOS, waarvan een
aantal fracties heeft gezegd dat zij dat een dermate hoge
prioriteit vinden dat er in ieder geval voor moet worden
gezorgd dat wij als gemeente vertegenwoordigd zijn in het
overleg met studentengremia die op dit moment functioneren.
In onze afweging had dat niet zo'n hoge prioriteit, mede
omdat wij ook vonden dat wij met name in het overleg met de
hogescholen vertegenwoordigd moeten zijn. Dat zijn wij ook,
zonder dat dat overigens heel veel geld kost. Daar wordt
met name het economisch belang van het HBO in de stad be
sproken. Maar als de raad wil dat wij ook bij de studenten
verenigingen mee praten, dan zullen wij dat uitzoeken en
hen ook precies laten weten in welke gremia dat dan is en
wat dat precies gaat kosten.
Verder nog een opmerking over sociale alarmering naar de
heer Boorsma, omdat ik denk dat daar een misverstand over
bestaat. Ik heb in de commissie vrij uitvoerig uitgelegd
hoe het systeem werkt. Ook in het nieuwe systeem krijgen de
mensen een medaillon waar zij op kunnen drukken als er wat
is. Vervolgens hebben zij een kasje in huis waar de recht
streekse spreekverbinding door komt. Dus als zij op de
grond liggen kan altijd de spreekverbinding tot stand ko
men. Dat staat dus los van de telefoon.