Blad 58 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 ligt opgesloten dat dat haalbaar is, zonder dat dat zou leiden tot een uitbreiding van de wachtlijst bij de gesub sidieerde plaatsen, daar hebben wij grote twijfel bij. Die lijn mag ingezet worden, maar wij maken een voorbehoud als het gaat om de consequentiesHet mag wat ons betreft niet tot gevolg hebben dat de wachtlij st groeit. Als dat het ge val is, dan gaan wij niet akkoord met de consequenties van het voorstel. Maar de lijn op zich steunen wij wel.) Ten aanzien van de wachtlijst zullen wij dan ook de consequen ties op het kleed moeten krijgen, dan kunt u het verder af wegen De f 1 ton nieuw beleid is vooral bedoeld om de uitvoering voor elkaar te krijgen van de nieuwe landelijke regelingen. Dan heb je het over buitenschoolse opvang. Wij hebben ge constateerd dat wij bij de buitenschoolse opvang niet meer alleen te maken hebben met de Stichting Kinderopvang, maar ook andere partners krijgen, waarbij wij de regie moeten pakken en waarbij de andere partners in de uitvoering moe ten gaan samenwerken. Denk aan het onderwijs, denk aan buurt enzOm dat proces op een goede manier van de grond te krijgen, hebben wij gedacht dat je daar wat geld voor neer zou moeten zetten om dat te regelen. Daarvan zegt me vrouw Waanders dat zij dat voorlopig niet ziet zitten, dus wij zullen dat met wat minder middelen moeten doen en zien dat wij dat zonder die middelen voor elkaar krijgen. Wat ik wel belangrijk vind om te zeggen hier - dat is even reageren op een opmerking die de heer Krol maakt - dat de SKL schrijft in zijn brief dat zij het ook niet nodig vindt. Ik zou graag wat een objectievere houding willen aannemen ten aanzien van onze partners als het om die bui tenschoolse opvang gaatWij vinden iets nodig of niet en de SKL is maar één van onze partners, er zijn nog meerdere. Dat ten aanzien van de kinderopvang. Dan zijn er opmerkingen gemaakt over de vernieuwing van het welzijnsbeleid, waarvan eigenlijk de discussie wat vooruit lopend is op de discussie die komt. De heer De Jong dacht dat de discussie al gestart was. Dat is natuurlijk ook zo, al een poosje is men heel hard bezig om die discussie in houd te geven. Onze planning is, dat heb ik in de commissie ook gezegd, dat wij voor de vakantie de eerste discussie nog krijgen, waarbij dan met name aan de raad in overleg met het veld de politieke gewichten er ook aan gehangen zullen moeten worden. Als u mij nu vraagt wat hele belangrijke items worden in die discussie, dan is dat ongetwijfeld het jeugdbeleid, dat komt ongetwijfeld zwaar in die discussie terug, sociale ac tivering zal een zwaar thema worden, denk ik. Die zullen in ieder geval in de verhalen naar de raad toe van onze kant prioriteit krijgen. Een derde grote discussie wordt, denk ik, op welk niveau je wat uitvoert. Dan bedoel ik, wat or ganiseer je regionaal, wat doe je op stedelijk niveau en Blad 59 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 wat doe je op wijkniveau. Pas dan denk ik dat je ook de af weging kunt maken van op het moment dat de raad zegt dat zij veel meer naar het wijkniveau toe wil hebben, wat je daar dan voor nodig hebt. Dan reageer ik op de motie van de heer Boorsma die zegt dat zij nu al willen regelen dat het wijkwerk meer ondersteund moet worden. Op het moment dat wij de discussie in het kader van het welzijnsbeleid nog niet hebben gevoerd kan hij nog niet concreet aangeven wat dit dan precies voor ondersteuning zou moeten zijn, laat staan watvoor bedrag je daar naast moet zetten. Ik zou wil len aanraden om die motie nu niet aan te nemen en die dis cussie in het kader van de vernieuwing van het welzijnsbe leid af te wachten en naar gelang de prioriteiten die je legt daar dan ook de middelen bij te leggen. Ik denk dat op dat moment - dan reageer ik op de heer De Jong - de discussie over accommodaties ook aan de orde is. Op het moment dat wij als raad besluiten dat er veel meer op het wijkniveau moet gebeuren, heeft dat natuurlijk con sequenties voor accommodaties en dan zullen wij dus ook naar slimme oplossingen moeten in de zin van wat er verder nog aan accommodaties is in wijken die je multifunctioneel zou kunnen gebruiken. Dat ten aanzien van het welzijnsbeleid. Het Grote Stedenbeleid zou de burgemeester nog even op in gaan Ik heb nog een losse opmerking over het IBOS, waarvan een aantal fracties heeft gezegd dat zij dat een dermate hoge prioriteit vinden dat er in ieder geval voor moet worden gezorgd dat wij als gemeente vertegenwoordigd zijn in het overleg met studentengremia die op dit moment functioneren. In onze afweging had dat niet zo'n hoge prioriteit, mede omdat wij ook vonden dat wij met name in het overleg met de hogescholen vertegenwoordigd moeten zijn. Dat zijn wij ook, zonder dat dat overigens heel veel geld kost. Daar wordt met name het economisch belang van het HBO in de stad be sproken. Maar als de raad wil dat wij ook bij de studenten verenigingen mee praten, dan zullen wij dat uitzoeken en hen ook precies laten weten in welke gremia dat dan is en wat dat precies gaat kosten. Verder nog een opmerking over sociale alarmering naar de heer Boorsma, omdat ik denk dat daar een misverstand over bestaat. Ik heb in de commissie vrij uitvoerig uitgelegd hoe het systeem werkt. Ook in het nieuwe systeem krijgen de mensen een medaillon waar zij op kunnen drukken als er wat is. Vervolgens hebben zij een kasje in huis waar de recht streekse spreekverbinding door komt. Dus als zij op de grond liggen kan altijd de spreekverbinding tot stand ko men. Dat staat dus los van de telefoon.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 30