Blad 66 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 gaat aan de ene kant zeggen dat het verlagen van het budget voor het verlenen van Algemene Bijstand niet gebruikt zou mogen worden als algemeen dekkingsmiddel, aan de andere kant vraagt hij wel om extra middelen voor het minimabeleid bovenop de f 750.000,- die wij al extra beschikbaar stel len. Maar daar geeft hij geen dekking voor aan. Het is dan een beetje lastig om aan de ene kant te zeggen dat je be paald geld niet mag gebruiken als dekkingsmiddel, maar wel extra geld wil voor eigenlijk dezelfde doelgroep. Dat vind ik een beetje in tegenspraak met elkaar. Het is alleen een opmerking van mijn kant. Zoals de heer Boorsma weet hebben wij bij de behandeling van het Bestuursprogramma ook al ge zegd dat die f 750.000,- beschikbaar is gesteld door de meerderheid van deze raad. De meerderheid zag op dat moment niet de noodzaak om dat bedrag te verhogen. Het millenniumprobleem zou een probleem voor minima kunnen zijn als wij niet nu al via onze computersoftware goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden en onmogelijkheden van het jaar 2000. Wij doen er alles aan om te voorkomen dat het jaar 2000 echt een probleem wordt en voor zover wij op dit moment na kunnen gaan wordt dit geen probleem. De Voorzitter: Rest mij een drietal opmerking. De een is van algemeen beleidsmatige aard, mevrouw Waanders heeft er naar gevraagd en over gesproken. Dat is de relatie tussen het Grote Stedenbeleid met zijn categorieën die wij daarbinnen kennen, Levi 2030 met de strategische projecten die wij daarbinnen kennen en ik voeg daar zelf aan toe de uitkomsten van de Leeuwarder Langmanclaimsals daar het pakket van bekend wordt Ik zou u namens het college het volgende willen voorhouden als mogelijke werkwijze. Als wij op 15 juni a.s. het slot debat Levi 2030 hebben gehad, is uiteraard het college aan zet om daar een eindnota ten behoeve van uw besluitvorming voor te maken. Die zal in september-oktober behandeld kun nen worden. Daarin zullen wij ook aangeven hoe vanaf dat moment de doorwerking van dat lange termijnkader dan con creet gestalte krijgt in de korte en middellange termijn projecten. Dat betekent dat wij zullen aangeven hoe dat in het Grote Stedenbeleid zijn voortgang gaat krijgen, met een drietal clusters: fysieke leefomgeving, economie en kwali teit en kennis en veiligheid en sociale wijkaanpak. Hoe dat daarin gaat doorwerken. Wij zullen ook de Langmanprojecten in die voor de hand liggende driedeling aan u voorhouden en wij zullen u proberen aan te geven hoe de niveau- en be leidsbepaling op die drie lagen zich tot elkaar gaat ver houden. Ik proef ook uit uw opmerkingen een oproep om als wij dat Levi 2030 kader hebben vastgesteld, ook nader in zicht te geven in bijvoorbeeld de fasering van de strategi Blad 67 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 sche projecten die daarin voorkomen, zodat u ook inzicht krijgt in het tijdsaspect van de verdere aanpak. Zo opgevat zouden wij dat in september-oktober met de Com missie Bestuur en Middelen willen bespreken, de samenhang tussen die drie trajecten. De heer Krol kan een hele korte toezegging krijgen op zijn korte vraag over de evaluatie van het coffeeshopbeleidDat hebben wij met z'n allen al besloten toen die verordening is aangenomen, dat zou na een jaar het geval zijn. De gege vens zijn nu in twee ronden al verzameld en dat kan dus in het najaar plaatsvinden. Dat kan ik u bij deze toezeggen. Dan is er een opmerking gemaakt over de Langmangelden in het algemeen, wethouder Den Oudsten heeft daar voldoende over gesproken. Wij zullen dat in beeld brengen. De heer De Jong had het toegespitst op of het niet zo is dat je een financiële topacademie al vrij snel financieel in beeld kan brengen en moet je dat dan ook niet gaan benoemen in de vorm van gemeentelijk aanjaaggeld. Zoals wij er nu tegenaan kijken kunnen wij u binnenkort wel inzicht geven in hoe de Leeuwarder hogescholen met de grote werkgevers op het ter rein van financiële dienstverlening hier echt een aantal stappen verder aan het maken zijn, dat is nu het geval. Dat kan ook wel gepaard gaan - ik wou dat ook maar koppelen aan de hele discussie Levi 2030, GSB, economie en werk in sep tember-oktober - met wat het dan betekent voor gemeentelijk stimuleringsgeld. Dat kan, zoals wij er nu tegenaan kijken, in de huidige budgetten. Mocht dat tot uitvoeringsgeld ko men, dan is er weer een volgende schijf waarin dat een plaats kan krijgen. Wij kunnen constateren dat de eerste termijn voor beide partijen is afgelopen, dat het ordentelijk is om anderhalf uur pauze in te gelasten, dat wij dus weer beginnen om half acht en dat het ook goed is dat wij u als rentmeesters van dit huis een eenvoudige broodmaaltijd aanbieden voor diege nen die daar gebruik van willen maken. Wij zien elkaar terug om half acht in deze zaal. De Voorzitter schorst om 18.05 de vergadering. De Voorzitter heropent om 19.40 uur de vergadering. Mevrouw Waanders: Even een reactie op wat de wethouder van Financiën heeft opgemerkt in de beantwoording. De wethouder ontmoedigt het schieten van gaten in de begro ting. Wat dat betreft voelen wij ons niet heel erg aange sproken. Als het gaat om het totaal bedrag aan structurele bezuinigingen dat het college nu voorlegt voor de periode

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 34