Blad 66
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
gaat aan de ene kant zeggen dat het verlagen van het budget
voor het verlenen van Algemene Bijstand niet gebruikt zou
mogen worden als algemeen dekkingsmiddel, aan de andere
kant vraagt hij wel om extra middelen voor het minimabeleid
bovenop de f 750.000,- die wij al extra beschikbaar stel
len. Maar daar geeft hij geen dekking voor aan. Het is dan
een beetje lastig om aan de ene kant te zeggen dat je be
paald geld niet mag gebruiken als dekkingsmiddel, maar wel
extra geld wil voor eigenlijk dezelfde doelgroep. Dat vind
ik een beetje in tegenspraak met elkaar. Het is alleen een
opmerking van mijn kant. Zoals de heer Boorsma weet hebben
wij bij de behandeling van het Bestuursprogramma ook al ge
zegd dat die f 750.000,- beschikbaar is gesteld door de
meerderheid van deze raad. De meerderheid zag op dat moment
niet de noodzaak om dat bedrag te verhogen.
Het millenniumprobleem zou een probleem voor minima kunnen
zijn als wij niet nu al via onze computersoftware goed op
de hoogte zijn van de mogelijkheden en onmogelijkheden van
het jaar 2000. Wij doen er alles aan om te voorkomen dat
het jaar 2000 echt een probleem wordt en voor zover wij op
dit moment na kunnen gaan wordt dit geen probleem.
De Voorzitter: Rest mij een drietal opmerking.
De een is van algemeen beleidsmatige aard, mevrouw Waanders
heeft er naar gevraagd en over gesproken. Dat is de relatie
tussen het Grote Stedenbeleid met zijn categorieën die wij
daarbinnen kennen, Levi 2030 met de strategische projecten
die wij daarbinnen kennen en ik voeg daar zelf aan toe de
uitkomsten van de Leeuwarder Langmanclaimsals daar het
pakket van bekend wordt
Ik zou u namens het college het volgende willen voorhouden
als mogelijke werkwijze. Als wij op 15 juni a.s. het slot
debat Levi 2030 hebben gehad, is uiteraard het college aan
zet om daar een eindnota ten behoeve van uw besluitvorming
voor te maken. Die zal in september-oktober behandeld kun
nen worden. Daarin zullen wij ook aangeven hoe vanaf dat
moment de doorwerking van dat lange termijnkader dan con
creet gestalte krijgt in de korte en middellange termijn
projecten. Dat betekent dat wij zullen aangeven hoe dat in
het Grote Stedenbeleid zijn voortgang gaat krijgen, met een
drietal clusters: fysieke leefomgeving, economie en kwali
teit en kennis en veiligheid en sociale wijkaanpak. Hoe dat
daarin gaat doorwerken. Wij zullen ook de Langmanprojecten
in die voor de hand liggende driedeling aan u voorhouden en
wij zullen u proberen aan te geven hoe de niveau- en be
leidsbepaling op die drie lagen zich tot elkaar gaat ver
houden. Ik proef ook uit uw opmerkingen een oproep om als
wij dat Levi 2030 kader hebben vastgesteld, ook nader in
zicht te geven in bijvoorbeeld de fasering van de strategi
Blad 67
Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998
sche projecten die daarin voorkomen, zodat u ook inzicht
krijgt in het tijdsaspect van de verdere aanpak.
Zo opgevat zouden wij dat in september-oktober met de Com
missie Bestuur en Middelen willen bespreken, de samenhang
tussen die drie trajecten.
De heer Krol kan een hele korte toezegging krijgen op zijn
korte vraag over de evaluatie van het coffeeshopbeleidDat
hebben wij met z'n allen al besloten toen die verordening
is aangenomen, dat zou na een jaar het geval zijn. De gege
vens zijn nu in twee ronden al verzameld en dat kan dus in
het najaar plaatsvinden. Dat kan ik u bij deze toezeggen.
Dan is er een opmerking gemaakt over de Langmangelden in
het algemeen, wethouder Den Oudsten heeft daar voldoende
over gesproken. Wij zullen dat in beeld brengen. De heer De
Jong had het toegespitst op of het niet zo is dat je een
financiële topacademie al vrij snel financieel in beeld kan
brengen en moet je dat dan ook niet gaan benoemen in de
vorm van gemeentelijk aanjaaggeld. Zoals wij er nu tegenaan
kijken kunnen wij u binnenkort wel inzicht geven in hoe de
Leeuwarder hogescholen met de grote werkgevers op het ter
rein van financiële dienstverlening hier echt een aantal
stappen verder aan het maken zijn, dat is nu het geval. Dat
kan ook wel gepaard gaan - ik wou dat ook maar koppelen aan
de hele discussie Levi 2030, GSB, economie en werk in sep
tember-oktober - met wat het dan betekent voor gemeentelijk
stimuleringsgeld. Dat kan, zoals wij er nu tegenaan kijken,
in de huidige budgetten. Mocht dat tot uitvoeringsgeld ko
men, dan is er weer een volgende schijf waarin dat een
plaats kan krijgen.
Wij kunnen constateren dat de eerste termijn voor beide
partijen is afgelopen, dat het ordentelijk is om anderhalf
uur pauze in te gelasten, dat wij dus weer beginnen om half
acht en dat het ook goed is dat wij u als rentmeesters van
dit huis een eenvoudige broodmaaltijd aanbieden voor diege
nen die daar gebruik van willen maken.
Wij zien elkaar terug om half acht in deze zaal.
De Voorzitter schorst om 18.05 de vergadering.
De Voorzitter heropent om 19.40 uur de vergadering.
Mevrouw Waanders: Even een reactie op wat de wethouder van
Financiën heeft opgemerkt in de beantwoording.
De wethouder ontmoedigt het schieten van gaten in de begro
ting. Wat dat betreft voelen wij ons niet heel erg aange
sproken. Als het gaat om het totaal bedrag aan structurele
bezuinigingen dat het college nu voorlegt voor de periode