Blad 114 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 gaat dan om zowel pure individuele bouwinitiatieven, als ook om constructies waarbij sprake is van particuliere grondexploitatie in samenwerking met de gemeente. Daarnaast zouden de mogelijkheden van check op voorhand op eventuele planschade bekeken moeten worden. Als er mogelijkheden zijn, dan zou er op consequente wijze aan risicobeperking kunnen worden gedaan zonder dat de gemeente aan planologi sche slagvaardigheid inboet. Ik kom dan bij de motie van mevrouw De Jong van de PvdA- fractie. Het is hier al eerder gezegd, de gemeente heeft zelf een regeling in het leven geroepen, een procedurever ordening en stelt een door haar gekozen bureau voor, het grootste onafhankelijke bureau op dit gebied, erg onafhan kelijk en erg groot en er komt een uitspraak. Die uitspraak staat ons niet aan. De heer Jacobse heeft er vanmiddag al op gewezen dat het toch heel belangrijk is om je eigen re gels te handhaven. Wij hebben toen allemaal zitten knikken, wij vonden dat een hele goede zet van de heer Jacobse, maar even laten pakt dat kennelijk even anders uit. Wat te doen als dit advies hoger uitvalt of lager? Hoe dan ook dan is het in strijd met de eigen verordening. Wat ge beurt er als burgers zelf een taxateur gaan inhuren? Door verlenging van de procedure ontstaat er nog meer onzeker heid, bovendien bevorder je een zekere gang naar de Kroon en dan moet er nog meer rente betaald worden. Zoals men zelf zegt, men moet goede redenen hebben om het advies van een door hen zelf benoemde commissie niet te volgen. Ik wou er nog even op wij zen dat in dit verband en met name in het dorp Goutum iets dergelijks met onteigening zich heeft voorgedaan, toen heeft de desbetreffende burger de taxateur die hier is genoemd gewraakt, er is een andere taxateur be noemd en de bedragen werden aanmerkelijk hoger. Het moge duidelijk zijn dat wij deze motie niet zullen steunen Mevrouw Hafkamp: In de commissie hebben wij hier uitgebreid over gesproken. De reden van ons om deze motie te onder steunen ligt met name in het feit dat wij toch de argumen ten die gebruikt zijn voor het toekennen van de bedragen, graag van een ander onafhankelijk bureau een tweede advies willen horen. Daarmee is het niet de bedoeling om dit stan daard bij iedere planschadezaak te gaan doen. Maar in dit geval leek het ons goed om het dit keer wel als 'experiment' toe te staan. Deze motie ondersteunen wij dan ook van harte. De heer Den Oudsten (weth.)Wij hebben in de Commissie Stadsontwikkeling vrij uitgebreid de argumenten over en weer uitgewisseld. Mevrouw Van Ulzen maakt het mij wel ge Blad 115 Verslag van de raadsvergadering van 25 mei 1998 makkelijk. Datgene dat zij nu onder haar argumentatie schuift, om de motie niet te steunen, voerde ook bij het college de boventoon. Het is inderdaad zo, ik denk dat wij dat ook niet moeten ontkennen, mevrouw De Jong gaat daar haarscherp op in. Zij zegt dat wij wel een probleem hebben en er ook een situatie is die aanleiding geeft om tot acti viteit te komen. Het is niet zo dat wij zeggen, de verande rende inzichten, de veranderende maatschappelijke situatie, misschien gaat het over mondigheid van burgers of anders zins of no cure no pay situaties van advocaten. Ik heb ove rigens niet willen suggereren dat dat hier bij deze bewo ners ook aan de orde was, want dat wist ik niet. Het is denk ik goed dat mevrouw Van Ulzen dat nog even goed neer zet. Maar er ontstaat wel een situatie waarbij de gemeente meer risico loopt. En dat is niet alleen in Leeuwarden, maar dat speelt in allerlei situaties in allerlei gemeen ten. Dat is ook waarom de wijziging in uitspraken, de toe neming van het toch geforceerd worden om betalingen te doen in het kader van artikel 49, aanleiding geeft om tot actie te komen. Wij hebben ook toegezegd in de commissie dat wij dat zullen doen. Inmiddels is er ook in VFG-verband, het verband van de Friese gemeenten, overleg gevoerd om daar een vorm van gezamenlijkheid in te vinden. Er is inmiddels al contact geweest tussen de Vereniging van Friese Gemeen ten over deze specifieke problematiek en met de VNG. Me vrouw Inberg heeft haar contactnetwerk goed voor elkaar, zij heeft daar net ook al even op gedoeld. Er wordt dus als het ware ook echt een diepgaande studie op gezet, of dit nu iets is dat wij over ons moeten laten komen of dat wij moe ten proberen om die wet zodanig aangescherpt te krijgen of dit artikel dat de gemeenten dat risico, dat zij vroeger veel minder liepen, weer terugbrengen tot het niveau van een aantal jaren geleden. Daarvoor heb je een politiek lob by nodig, die wat meer tijd en moeite vergt dan het verstu ren van een briefje. Daar zul je voor moeten praten, dat zul je ook in gezamenlijk verband moeten doen. Wij zeggen u zeker toe dat wij daar toch fors op in zullen zetten. Een tweede punt wat wij u toezeggen is dat wij in september voor de Leeuwarder situatie met een nadere aanduiding komen van hoe wij die problematiek voor Leeuwarden moeten duiden, waar praten wij over als wij straks in Hempens-Teerns gaan bouwen, hoe is het in alle gevallen mogelijk om planschade claims eventueel door te schuiven naar ontwikkelaars die bepaalde gebieden ontwikkelen. Dat type helderheid hebben wij nog niet in volledigheid. Dat zullen wij u geven, maar zullen wij eerst zelf op een rijtje moeten zetten. Wij heb ben in feite overwogen daar toch extra kritisch naar te kijken, ondanks het feit dat wij de problematiek net zo zien als ook de PvdA-fractie doet, wij hebben een bureau dat altijd kwalitatief goede adviezen heeft gegeven, ook nu nog is er geen enkele aanleiding om de kwaliteit van het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 58