Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 2 5 mei 1998 Daaromtrent lezen we in de Perspectiefnota te weinig, behou dens wat algemeenheden Wat we missen zijn aankondigingen van concrete maatregelen. Gaarne zouden we van het college vernemen wanneer we die concrete maatregelen kunnen verwachten. Maatregelen die moe ten leiden tot een meer en betere handhaving van regels en afspraken. Wat ons betreft zou dat kunnen en moeten in de 2e helft van 1998. Recent bleek nog hoe belangrijk naleving en handhaving van regels en afspraken zijn toen in de Prinsentuin een CD werd gepresenteerd door een muziekgroep. Een presentatie waarvoor door de gemeente geen vergunning was verleend. In zo'n geval zijn er maar twee mogelijkheden: of je geeft hiervoor toestemming op grond van gemeentelijk beleid, of wanneer dat niet mogelijk is, is een verbod op z'n plaats een ingrijpen van de gemeente, wanneer men toch z'n gang gaat. Wanneer de gemeente vervolgens niet ingrijpt dan on dergraaft ze haar eigen goede bedoelingen aangaande een ef fectief handhavingsbeleid en heeft men in voorkomende geval len geen enkel recht van spreken en verliest men z'n gezicht ook ten opzichte van andere bevolkingsgroepen. Kortom handhavingsbeleid zou er simpel gezegd als volgt kun nen en moeten uitzien: Er worden afspraken gemaakt en vastgesteld - er vindt ver volgens goede controle plaats - bij niet naleving volgt sanctie Gaarne een reactie hieromtrent van het college. De komende statenverkiezing en de gemeente Leeuwarden De eerstvolgende verkiezing is die voor het Provinciaal Be stuur Belangrijk voor alle gemeenten maar voor Leeuwarden in het bijzonder, vanwege de stedelijke problematiek. Die stedelij ke problematiek vraagt in de toekomst om speciale aandacht van het provinciaal bestuur. Ik noem in dit verband onderwerpen als: infrastructuur, openbaar vervoer, file problematiek, werkloosheid en derge lijke. Allemaal zaken die vragen om een fundamentele koers wijziging van de provincie. Het kan niet zo zijn, om maar eens een ander voorbeeld te noemen, dat het huidige woningbouwbeleid met name in de ons omringende gemeenten op dezelfde voet wordt voortgezet. Dat is vragen om nog meer moeilijkheden. Het zou daarom goed zijn dat de verschillende politieke partijen hier goed van doordrongen worden. Dat kan via de geëigende politieke kana len, maar ook via het College van B. en W. richting het Pro vinciaal Bestuur middels inhoudelijke argumentatie. Omdat het hier gaat om het stedelijk gebied versus het plat teland kunnen wij ons voorstellen dat er op dit punt wordt samengewerkt met de andere stedelijke gebieden, ik denk dan aan de gemeenten Drachten, Sneek en Heerenveen om zodoende nog meer gewicht te geven aan het belang van dit onderwerp. Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 2 5 mei 1998 Gaarne hieromtrent een reactie van het college. De financiën en de bedrijfsvoering Blijkens de Perspectiefnota is het project LIS afgesloten en heeft een aantal resultaten opgeleverd, zoals omschreven op bladzijde 17 van de Perspectiefnota De Ondernemingsraad van de gemeente zegt in haar reactie op de Perspectiefnota hieromtrent: "De resultaten van LIS worden in onze ogen te rooskleurig weergegeven. Met de meeste zaken die genoemd worden is slechts een bescheiden begin gemaakt." Niettemin zegt de O.R. "We zijn op de goede weg". Met die laatste opmerking zijn we het eens. Maar toch bevreemdt ons de reactie van de Ondernemingsraad ten opzichte van de PerspectiefnotaGaarne een reactie hieromtrent van het college. In de commissie hebben we gevraagd naar een werkwijze aan gaande de besteding van de algemene reserve en hebben aange geven hoe die er volgens ons uit zou moeten zien. Een minimum van f 15 miljoen, tussen de f 15 en f 20 miljoen kan de algemene reserve gebruikt worden voor eventuele ri sico's omschreven in de risicoparagraaf en/of wenselijke en incidentele uitgaven. Wanneer de algemene reserve stijgt boven de f 20 miljoen zou het geld bij voorkeur kunnen worden gebruikt voor achter stallig onderhoud in het algemeen, voor herstructurering van de volkshuisvesting en voor majeure infrastructurele werken, zoals bijvoorbeeld de haak om Leeuwarden. Gaarne een voorstel hieromtrent van het college bij de be spreking van de begroting in dit najaar. Wij vragen dit nogmaals omdat wij dit onderwerp niet tegen kom in de raadsbrief als reactie op de commissiebehandeling. Dan kom ik bij een aantal opmerkingen omtrent de voorstellen in de Perspectiefnota aangaande ombuigingen en nieuw beleid. De CDA-fractie mist een tweetal voorstellen nieuw beleid in de PerspectiefnotaAchterstallig onderhoud en Omroep Mercu- rius Allereerst het achterstallig onderhoud. De Perspectiefnota zegt omtrent het onderhoud van de fysieke leefomgeving dat er op dit moment geen goede onderbouwing is te geven voor het bedrag wat daar voor nodig is. Uiterlijk komt daaromtrent bij Perspectief 2000 - 2003 duidelijkheid. Dat betekent onder andere dat de achterstand van het achter stallig onderhoud nog steeds groter wordt. Dat vinden we jammer en eigenlijk niet acceptabel. We vinden dat er nu al bij deze Perspectiefnota geld moet worden vrijgemaakt, in ieder geval voor het jaar 1999, om de achterstand niet ver der te laten oplopen. We hebben begrepen, dat wil de achterstand van het onderhoud niet verder oplopen, er jaarlijks tenminste f 8 miljoen no-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 8