Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 31 augustus 1998
groot fonds te creëren voor nieuwe ruimtelijke, economi
sche, structurele ontwikkelingen. Het wordt wel eens verge
ten dat Leeuwarden niet alleen economisch goed draait, maar
dat de onderbouwing in de zin van fondsvorming naast über
haupt het sluitend maken van de financiële meerjaren begro
ting, ook zeer sterk in deze stad aanwezig is. Leeuwarden
is gereed voor de Langman-projecten. Nu de Langman-
projecten nog.
Dames en heren, ruimte nemen en ruimte geven, met welke
doelen en uitgangspunten doe je dat dan? Ik heb vijf jaar
geleden bij mijn installatierede, toch tot lichte verbazing
van in ieder geval de pers, gezegd dat de kern van het por
tefeuilleschap bij Economische Zaken zou moeten liggen in
het stimuleren van de contacten met het bestaande bedrijfs
leven. Dat daar de kansen zouden liggen, maar dat daar ook
de problemen liggen. Dat daar het herstel van verhoudingen
in is ontstaan van de gemeente, van het bedrijfsleven naar
gemeente toe enerzijds en is ontstaan door de gemeente van
het bedrijfsleven als belangrijke bronnen van nieuwe ont
wikkelingen anderzijds, dat daar de energie in gestoken
moest worden.
Dat is kort gezegd mijn hoofddoelstelling geweest. En ik
hoop dat u dat hebt herkend.
Het blijkt uit de cijfers en het is uit de Leeuwarder cij
fers ook gebleken, dat 80% van de groei en ontwikkeling
daarin ligt, in datgene wat je al hebt. Als je dat blijft
koesteren, dan ben je bezig die onbenutte potentie van
Leeuwarden als één van de twee stedelijke knooppunten in
Noord-Nederland echt inhoud te geven. Daar gaat en ging het
mij om.
Dames en heren, wat dan ook kan - en ik richt mij nu kort
in het algemeen tot het ambtelijk apparaat - is bewijzen in
zo'n manier van werken, dat een gemeentelijk apparaat wèl
klantvriendelijk kan zijn, dat er wèl positieve reacties
komen op een snelle daad van de gemeente en ook, al heeft
de gemeentesecretaris enige zorgen over het nakomen van al
die toezeggingen, ik zeg hem toe dat er altijd iemand bij
was die wist hoe het precies is afgesproken en als u nu
maar gewoon opdracht geeft te doen wat er is afgesproken
gaat dit ook allemaal goed.
Dames en heren, iets anders. Een tweede element van het
burgemeesterschap van Leeuwarden wat hier niet onbesproken
kan en moet blijven, is het korpsbeheerderschap van de
Friese politie en daarmee verband houdende, maar toch echt
iets anders, het gezag over de politiezorg in Leeuwarden.
Met de invoering van de Politiewet 1994 werd ik - en John
te Loo zal het mij als voorganger niet kwalijk nemen - de
eerste officiële korpsbeheerder van de Friese politie, om
dat de Politiewet op 1 april 1994 is ingegaan. Hij had heel
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 31 augustus 1998
duidelijk de basis gelegd voor de organisatie en structuur
van die Friese politie als korpsbeheerder, beoogd korpsbe
heerder. Ik heb zelf dat korpsbeheerderschap vanuit drie
posities gezien. Het ging er mij om om met de Friese colle
ga's ook inhoud te geven aan het begrip 'besturen' van de
regionale politie, door niet alleen over de beheerszaken in
enge zin, aantallen, kosten, aantal mensen, aantal auto's,
te praten, maar ook een inhoudsvolle benadering aan de dag
te leggen over datgene wat de Friese burger, de Friese po
litie nodig heeft en kan do^n voor die Friese burger. Daar
uit is gelukkig nu geresulteerd, na een aantal jaren - dit
verhaal kan en moet kort blijven - dat de Friese politie
aan de vooravond staat van een dorps- en buurtgerichte be
nadering, wat in alle herkenbare eenheden waar ongeveer
2.500 tot 3.000 mensen wonen, zichtbaar tot concrete andere
werkwijzen en herkenbaardere werkwijzen zal gaan leiden.
Het tweede element wat ik daarbij altijd erg belangrijk heb
gevonden is te doen wel dat je de primus inter pares bent
tussen de Friese collega's, want dat is zo als je korpsbe
heerder bent, maar het ook te doen met een gevoel voor ver
deel en rechtvaardigheid en inderdaad, de gemeentesecreta
ris verwees naar zijn kortstondige burgemeesterschap, zon
der dédain naar welke collega ook.
Overigens daar is geen reden voor, maar zeker in het poli
tie bestuurswerk is dat fnuikend voor de goede ontwikkeling
van èn de bestuurlijke draagkracht èn de motivatie van de
Friese politieagent.
Het derde punt wat heel belangrijk is, en wat ik hier toch
met enige trots wil noemen, ik ben blij dat we er met z'n
allen in geslaagd zijn, was het proberen weer op te vangen
van de teruggang van de sterkte van 1.200 naar 1.050 mensen
en na vier jaar te kunnen constateren dat in ieder geval nu
de 1.200 weer is bereikt en dat de doorgroei naar de naaste
toekomst zal betekenen dat er zelfs tot 1.350 mensen zal
worden doorgegroeid, om daarmee de politionele zorg voor de
Friese burger op het peil te brengen waar het ook recht op
heeft
Het lokale gezag over de politiezorg van Leeuwarden is een
belangrijk tweede element bij dit punt. Het werken aan een
veilige stad, ook in de installatierede van 5 jaar geleden
betoonde ik mij daar al enthousiast voor om dat te doen,
niet alleen met de burgers maar uiteraard ook met u als
raad. Ik heb de ervaring dat wij op een inhoudsvolle wijze
sturing hebben gegeven aan die kansen die er liggen voor
gemeenteraden om het veiligheidsproduct ook via de politie
binnen de gemeente tot stand te brengen. Ik verwacht ook
veel - niet alleen zal ik met enige weemoed de spitsvondige
discussies over artikel 36 met Arno Brok mij herinneren -
van de kansen die alle Friese 31 gemeenteraden en die van
Leeuwarden voorop, hebben om gewoon te zeggen wat ze willen
van de politie, namens hun bevolking in hun bestuursverant-
woordelijkheid.