Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 31 augustus 1998 groot fonds te creëren voor nieuwe ruimtelijke, economi sche, structurele ontwikkelingen. Het wordt wel eens verge ten dat Leeuwarden niet alleen economisch goed draait, maar dat de onderbouwing in de zin van fondsvorming naast über haupt het sluitend maken van de financiële meerjaren begro ting, ook zeer sterk in deze stad aanwezig is. Leeuwarden is gereed voor de Langman-projecten. Nu de Langman- projecten nog. Dames en heren, ruimte nemen en ruimte geven, met welke doelen en uitgangspunten doe je dat dan? Ik heb vijf jaar geleden bij mijn installatierede, toch tot lichte verbazing van in ieder geval de pers, gezegd dat de kern van het por tefeuilleschap bij Economische Zaken zou moeten liggen in het stimuleren van de contacten met het bestaande bedrijfs leven. Dat daar de kansen zouden liggen, maar dat daar ook de problemen liggen. Dat daar het herstel van verhoudingen in is ontstaan van de gemeente, van het bedrijfsleven naar gemeente toe enerzijds en is ontstaan door de gemeente van het bedrijfsleven als belangrijke bronnen van nieuwe ont wikkelingen anderzijds, dat daar de energie in gestoken moest worden. Dat is kort gezegd mijn hoofddoelstelling geweest. En ik hoop dat u dat hebt herkend. Het blijkt uit de cijfers en het is uit de Leeuwarder cij fers ook gebleken, dat 80% van de groei en ontwikkeling daarin ligt, in datgene wat je al hebt. Als je dat blijft koesteren, dan ben je bezig die onbenutte potentie van Leeuwarden als één van de twee stedelijke knooppunten in Noord-Nederland echt inhoud te geven. Daar gaat en ging het mij om. Dames en heren, wat dan ook kan - en ik richt mij nu kort in het algemeen tot het ambtelijk apparaat - is bewijzen in zo'n manier van werken, dat een gemeentelijk apparaat wèl klantvriendelijk kan zijn, dat er wèl positieve reacties komen op een snelle daad van de gemeente en ook, al heeft de gemeentesecretaris enige zorgen over het nakomen van al die toezeggingen, ik zeg hem toe dat er altijd iemand bij was die wist hoe het precies is afgesproken en als u nu maar gewoon opdracht geeft te doen wat er is afgesproken gaat dit ook allemaal goed. Dames en heren, iets anders. Een tweede element van het burgemeesterschap van Leeuwarden wat hier niet onbesproken kan en moet blijven, is het korpsbeheerderschap van de Friese politie en daarmee verband houdende, maar toch echt iets anders, het gezag over de politiezorg in Leeuwarden. Met de invoering van de Politiewet 1994 werd ik - en John te Loo zal het mij als voorganger niet kwalijk nemen - de eerste officiële korpsbeheerder van de Friese politie, om dat de Politiewet op 1 april 1994 is ingegaan. Hij had heel Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 31 augustus 1998 duidelijk de basis gelegd voor de organisatie en structuur van die Friese politie als korpsbeheerder, beoogd korpsbe heerder. Ik heb zelf dat korpsbeheerderschap vanuit drie posities gezien. Het ging er mij om om met de Friese colle ga's ook inhoud te geven aan het begrip 'besturen' van de regionale politie, door niet alleen over de beheerszaken in enge zin, aantallen, kosten, aantal mensen, aantal auto's, te praten, maar ook een inhoudsvolle benadering aan de dag te leggen over datgene wat de Friese burger, de Friese po litie nodig heeft en kan do^n voor die Friese burger. Daar uit is gelukkig nu geresulteerd, na een aantal jaren - dit verhaal kan en moet kort blijven - dat de Friese politie aan de vooravond staat van een dorps- en buurtgerichte be nadering, wat in alle herkenbare eenheden waar ongeveer 2.500 tot 3.000 mensen wonen, zichtbaar tot concrete andere werkwijzen en herkenbaardere werkwijzen zal gaan leiden. Het tweede element wat ik daarbij altijd erg belangrijk heb gevonden is te doen wel dat je de primus inter pares bent tussen de Friese collega's, want dat is zo als je korpsbe heerder bent, maar het ook te doen met een gevoel voor ver deel en rechtvaardigheid en inderdaad, de gemeentesecreta ris verwees naar zijn kortstondige burgemeesterschap, zon der dédain naar welke collega ook. Overigens daar is geen reden voor, maar zeker in het poli tie bestuurswerk is dat fnuikend voor de goede ontwikkeling van èn de bestuurlijke draagkracht èn de motivatie van de Friese politieagent. Het derde punt wat heel belangrijk is, en wat ik hier toch met enige trots wil noemen, ik ben blij dat we er met z'n allen in geslaagd zijn, was het proberen weer op te vangen van de teruggang van de sterkte van 1.200 naar 1.050 mensen en na vier jaar te kunnen constateren dat in ieder geval nu de 1.200 weer is bereikt en dat de doorgroei naar de naaste toekomst zal betekenen dat er zelfs tot 1.350 mensen zal worden doorgegroeid, om daarmee de politionele zorg voor de Friese burger op het peil te brengen waar het ook recht op heeft Het lokale gezag over de politiezorg van Leeuwarden is een belangrijk tweede element bij dit punt. Het werken aan een veilige stad, ook in de installatierede van 5 jaar geleden betoonde ik mij daar al enthousiast voor om dat te doen, niet alleen met de burgers maar uiteraard ook met u als raad. Ik heb de ervaring dat wij op een inhoudsvolle wijze sturing hebben gegeven aan die kansen die er liggen voor gemeenteraden om het veiligheidsproduct ook via de politie binnen de gemeente tot stand te brengen. Ik verwacht ook veel - niet alleen zal ik met enige weemoed de spitsvondige discussies over artikel 36 met Arno Brok mij herinneren - van de kansen die alle Friese 31 gemeenteraden en die van Leeuwarden voorop, hebben om gewoon te zeggen wat ze willen van de politie, namens hun bevolking in hun bestuursverant- woordelijkheid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 9