Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998 Allereerst is het opmerkelijk dat de profielschets vanavond al, een week na net officiële afscheid van burgemeester Apotheker, vastgesteld en besproken kan worden. Op de eer ste plaats blijkt daar uit dat wij er aan hechten om de procedure voor de benoeming van een nieuwe burgemeester niet alleen bijzonder goed te laten verlopen, maar ook niet langer te laten duren dan noodzakelijk is. Het feit dat de profielschets vanavond al besproken kan worden duidt er ook op dat in seniorenconvent in korte tijd overeenstemming is bereikt over de inhoud van de profielschets. Die consensus is van belang omdat alle fracties in deze raad sterk hech ten aan een zo groot mogelijke invloed vanuit de Leeuwarder raad op de benoeming van de nieuwe burgemeester. Overeen stemming over de gewenste kwaliteit van de nieuwe burge meester is daarbij essentieel. Een zo groot mogelijk draag vlak vanuit de raad voor de nieuwe burgemeester is dus het streven. Ook voor de nieuwe burgemeester zelf staat dat be lang naar ons idee buiten kijf. Het pleidooi dat onlangs in de Tweede Kamer werd gehouden door de heer Melkert voor het uitermate serieus nemen van het advies van de vertrouwenscommissie inzake burgemees tersbenoemingen klonk ons dan ook als muziek in de oren. De Leeuwarder vertrouwenscommissie is ook vanavond benoemd. Daarin hebben - en dat sluit aan bij wat ik zojuist opmerk te over de invloed van de raad - alle fractievoorzitters zitting onder voorzitterschap van de loco-burgemeester. Die vertrouwenscommissie zal zich sterk maken voor een zorgvul dige en kwalitatief goede procedure vanuit de intentie dat uitgaande van de in de profielschets genoemde kwaliteiten de best toegeruste kandidaat voor Leeuwarden in aanmerking komt. Wij gaan er van uit dat die intentie niet wordt ge frustreerd door het besluit van de minister en uiteindelijk de Kroon. Terug naar de profielschets die aan de orde is. De beschrijving van de verschillende kwaliteiten die van de burgemeester worden gevraagd, wordt vooraf gegaan door een beschrijving van de ambities van de gemeente Leeuwarden op middellange en lange termijn. De economische, sociale en bestuurlijke vernieuwingen die Leeuwarden nastreeft worden weergegeven. Weliswaar krijgen sollicitanten een ruime hoe veelheid voor de verschillende beleidsterreinen relevante nota's toegestuurd, maar volgens het seniorenconvent is een korte inleiding op de profielschets, waarin de verschillen de ambities van Leeuwarden in een onderlinge samenhang wor den gepresenteerd, een aardige introductie die als kader kan dienen voor de informatie die zal volgen. Ik zal vervolgens een korte toelichting geven op een aantal kwaliteiten die in de eigenlijke profielschets zijn gefor muleerd. Kwaliteiten die ik niet expliciet noem, zijn geenszins minder belangrijk, ze zijn eerder dermate essen Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998 tieel dat een toelichting overbodig is. In het seniorencon vent is hooguit over de formulering van de desbetreffende kwaliteiten gesproken. Mocht u, mijnheer Walsma, die van zelfsprekendheid in twijfel trekken, dan kunt u de raad daar zo dadelijk ook naar vragen. Ik begin met de categorie Persoonlijke Kwaliteiten. Bij punt 3. wordt aangegeven dat er een extra accent gelegd wordt op de vaardigheid in het onderhandelen. Hier ligt een link met de ambities die Leeuwarden in de komende jaren waar wil maken en waarvoor niet alleen de goodwill, maar ook daadwerkelijke steun en medewerking van andere partijen noodzakelijk is, ook van partijen wier belangen slechts deels samenvallen met die van de gemeente Leeuwarden. De gewenste onderhandelingsvaardigheid kan dan ook als een aanvulling worden beschouwd op wat onder punt 10. bij de categorie Functionele Kwaliteiten is verwoord over de goede contacten in Den Haag en het ambassadeurschap voor de ge meente Leeuwarden bij andere overheden, Europese instellin gen, van belang zijnde instituten, bedrijven, beleggers en ontwikkelaars Bij punt 4wordt de behoefte uitgesproken aan een burge meester die jong van geest is. Wij hebben met opzet geen leeftijdsgrens in de profielschets opgenomen, dat riekt naar leeftijdsdiscriminatie, misschien, is dat het zelfs wel als je dat doet, maar nog belangrijker is de overweging dat betrokkenheid, daadkracht, enthousiasme en soortgelijke kwalificaties moeilijk aan leeftijd te koppelen zijn. Een veertigjarige, die reikhalzend uitziet naar zijn pensioen, legt het wat ons betreft onmiddellijk af tegen een bevlogen vijftigplusser. De gewenste kwalificaties willen wij dus niet afleiden uit het geboortejaar van de kandidaten, maar bij voorkeur uit de ontmoetingen met hen. Uit punt 6. kunt u afleiden dat niet alleen wethouders en burgemeesters worden uitgenodigd te solliciteren. Grote af finiteit met lokaal bestuur kan immers ook op een andere wijze bij kandidaten tot stand zijn gekomen, bijvoorbeeld dankzij het functioneren in organisaties die veel samenwer ken met of ten behoeve van lokale overheden. Punt 7. vernieuwend, dynamisch en strategisch duiken niet voor het eerst als persoonlijke kwaliteiten op in de pro fielschets van een Leeuwarder burgemeester. Ze hebben aan belang echter niets ingeboet. Gelet op de ambities van Leeuwarden dient de raad aangevoerd te worden door iemand die vanuit de kennis van het verleden en het heden in staat is om de gewenste vernieuwingen aan te sturen, anderen daartoe te inspireren en draagvlak te creëren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 12