Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998
Allereerst is het opmerkelijk dat de profielschets vanavond
al, een week na net officiële afscheid van burgemeester
Apotheker, vastgesteld en besproken kan worden. Op de eer
ste plaats blijkt daar uit dat wij er aan hechten om de
procedure voor de benoeming van een nieuwe burgemeester
niet alleen bijzonder goed te laten verlopen, maar ook niet
langer te laten duren dan noodzakelijk is. Het feit dat de
profielschets vanavond al besproken kan worden duidt er ook
op dat in seniorenconvent in korte tijd overeenstemming is
bereikt over de inhoud van de profielschets. Die consensus
is van belang omdat alle fracties in deze raad sterk hech
ten aan een zo groot mogelijke invloed vanuit de Leeuwarder
raad op de benoeming van de nieuwe burgemeester. Overeen
stemming over de gewenste kwaliteit van de nieuwe burge
meester is daarbij essentieel. Een zo groot mogelijk draag
vlak vanuit de raad voor de nieuwe burgemeester is dus het
streven. Ook voor de nieuwe burgemeester zelf staat dat be
lang naar ons idee buiten kijf.
Het pleidooi dat onlangs in de Tweede Kamer werd gehouden
door de heer Melkert voor het uitermate serieus nemen van
het advies van de vertrouwenscommissie inzake burgemees
tersbenoemingen klonk ons dan ook als muziek in de oren. De
Leeuwarder vertrouwenscommissie is ook vanavond benoemd.
Daarin hebben - en dat sluit aan bij wat ik zojuist opmerk
te over de invloed van de raad - alle fractievoorzitters
zitting onder voorzitterschap van de loco-burgemeester. Die
vertrouwenscommissie zal zich sterk maken voor een zorgvul
dige en kwalitatief goede procedure vanuit de intentie dat
uitgaande van de in de profielschets genoemde kwaliteiten
de best toegeruste kandidaat voor Leeuwarden in aanmerking
komt. Wij gaan er van uit dat die intentie niet wordt ge
frustreerd door het besluit van de minister en uiteindelijk
de Kroon.
Terug naar de profielschets die aan de orde is.
De beschrijving van de verschillende kwaliteiten die van de
burgemeester worden gevraagd, wordt vooraf gegaan door een
beschrijving van de ambities van de gemeente Leeuwarden op
middellange en lange termijn. De economische, sociale en
bestuurlijke vernieuwingen die Leeuwarden nastreeft worden
weergegeven. Weliswaar krijgen sollicitanten een ruime hoe
veelheid voor de verschillende beleidsterreinen relevante
nota's toegestuurd, maar volgens het seniorenconvent is een
korte inleiding op de profielschets, waarin de verschillen
de ambities van Leeuwarden in een onderlinge samenhang wor
den gepresenteerd, een aardige introductie die als kader
kan dienen voor de informatie die zal volgen.
Ik zal vervolgens een korte toelichting geven op een aantal
kwaliteiten die in de eigenlijke profielschets zijn gefor
muleerd. Kwaliteiten die ik niet expliciet noem, zijn
geenszins minder belangrijk, ze zijn eerder dermate essen
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998
tieel dat een toelichting overbodig is. In het seniorencon
vent is hooguit over de formulering van de desbetreffende
kwaliteiten gesproken. Mocht u, mijnheer Walsma, die van
zelfsprekendheid in twijfel trekken, dan kunt u de raad
daar zo dadelijk ook naar vragen.
Ik begin met de categorie Persoonlijke Kwaliteiten.
Bij punt 3. wordt aangegeven dat er een extra accent gelegd
wordt op de vaardigheid in het onderhandelen. Hier ligt een
link met de ambities die Leeuwarden in de komende jaren
waar wil maken en waarvoor niet alleen de goodwill, maar
ook daadwerkelijke steun en medewerking van andere partijen
noodzakelijk is, ook van partijen wier belangen slechts
deels samenvallen met die van de gemeente Leeuwarden. De
gewenste onderhandelingsvaardigheid kan dan ook als een
aanvulling worden beschouwd op wat onder punt 10. bij de
categorie Functionele Kwaliteiten is verwoord over de goede
contacten in Den Haag en het ambassadeurschap voor de ge
meente Leeuwarden bij andere overheden, Europese instellin
gen, van belang zijnde instituten, bedrijven, beleggers en
ontwikkelaars
Bij punt 4wordt de behoefte uitgesproken aan een burge
meester die jong van geest is. Wij hebben met opzet geen
leeftijdsgrens in de profielschets opgenomen, dat riekt
naar leeftijdsdiscriminatie, misschien, is dat het zelfs wel
als je dat doet, maar nog belangrijker is de overweging dat
betrokkenheid, daadkracht, enthousiasme en soortgelijke
kwalificaties moeilijk aan leeftijd te koppelen zijn. Een
veertigjarige, die reikhalzend uitziet naar zijn pensioen,
legt het wat ons betreft onmiddellijk af tegen een bevlogen
vijftigplusser. De gewenste kwalificaties willen wij dus
niet afleiden uit het geboortejaar van de kandidaten, maar
bij voorkeur uit de ontmoetingen met hen.
Uit punt 6. kunt u afleiden dat niet alleen wethouders en
burgemeesters worden uitgenodigd te solliciteren. Grote af
finiteit met lokaal bestuur kan immers ook op een andere
wijze bij kandidaten tot stand zijn gekomen, bijvoorbeeld
dankzij het functioneren in organisaties die veel samenwer
ken met of ten behoeve van lokale overheden.
Punt 7. vernieuwend, dynamisch en strategisch duiken niet
voor het eerst als persoonlijke kwaliteiten op in de pro
fielschets van een Leeuwarder burgemeester. Ze hebben aan
belang echter niets ingeboet. Gelet op de ambities van
Leeuwarden dient de raad aangevoerd te worden door iemand
die vanuit de kennis van het verleden en het heden in staat
is om de gewenste vernieuwingen aan te sturen, anderen
daartoe te inspireren en draagvlak te creëren.