Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998 Wij vragen een burgemeester die in staat is om een visie te ontwikkelen en dat leidde bij u tot de vraag of wij het erg zouden vinden als hier iemand binnen zou komen die ook al een visie heeft. Het antwoord is uiteraard 'nee', sterker nog, wij gaan ervan uit dat op bepaalde punten die kandi daat ook een visie heeft en dat ook tegenover de vertrou wenscommissie kan verwoorden. Het is niet te zeggen op welk beleidsterrein dat zou moeten zijn. Wij hebben wel een spe ciaal accent gelegd op de economische en ruimtelijke ont wikkelingen, maar natuurlijk geldt dat ook op het terrein van andere zaken, bijvoorbeeld ook als het gaat om de soci ale structuur van Leeuwarden, als het gaat om ambities op het terrein van het sociaal beleid van Leeuwarden, dan is uiteraard ook een visie van kandidaten op die punten meer dan welkom. U vraagt ook waarom, bij de uitspraa.< dat de burgemeester daadwerkelijk boven de partijen moet staan, het woord 'daadwerkelijk' tussen haakjes is geplaatst. Dat hebben wij gedaan om nog eens aan te geven - misschien is dat door de ze keuze niet voor iedere lezer even duidelijk - dat het niet alleen gaat om proforma boven de partijen staan, maar dat ook in het werkelijk handelen moet blijken dat de bur gemeester boven de partijen staat. Wilt u een teamleider? Daarmee verwijst u ook naar het functioneren en de rol van de burgemeester in het college. Ja, wij willen echt graag een teamleider. Wij hebben abso luut niet te klagen over de mate waarin het college op dit moment een team vormt. Dat is juist ook de aanleiding om te zeggen dat er iemand moet komen die dat in stand weet te houden en daar waar mogelijk ook weet te bevorderen. U wijst er op dat wij een schaap met vijf poten wensen. Er zal zich waarschijnlijk geen kandidaat aandienen die op al le kwaliteiten hoog scoort. Dat ben ik wel met u eens. Dat betekent misschien wel - en daar zal ook de vertrouwenscom missie zich over moeten buigen, ook in voorbereiding op de gesprekken die gevoerd worden - dat je bijvoorbeeld met z'n allen een afspraak moet maken over een gespreksmodel waarin je een aantal zaken bij iedere kandidaat aan de orde wilt laten komen, omdat je die heel essentieel vindt en dat je ook gelijk na ieder gesprek een soort inventarisatie maakt van welke gesprekspunten aan de orde zijn geweest en een eerste beoordeling. Daarmee houd je in ieder geval in de hand dat een gelijkwaardig aantal gesprekspunten ook steeds aan de orde komt en een aantal punten waarvan je dan als vertrouwenscommissie zegt dat je die dermate essentieel vindt dat die bij iedere gesprekspartner aan bod moeten ko men. Dat je dat van tevoren garandeert. Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998 U verwijst naar de taken van de burgemeester op het terrein van de politie. U geeft aan dat het een hele zware taak is. Dat ben ik met u eens, met name ook omdat de Leeuwarder burgemeester ook korpsbeheerder is van het regionale korps. Ik kan er weinig meer aan toevoegen dan dat dit inderdaad zo is. Dat hebben wij ook gezien als een vanzelfsprekend heid, wij hebben het nog wel even benoemd in de profiel schets. Maar wij hebben met name aandacht gevraagd voor de twee andere zaken die ik in mijn eerste toelichting ook heb genoemd, het maximale halen uit de ruimte die de Politiewet toelaat als het gaat om decentraal beheer. De reden waarom heb ik u ook genoemd. Het zou inderdaad ook zo kunnen zijn dat de nieuwe burge meester zich nog de nodige kennis eigen moet maken op het terrein van de politie. Maar wij gaan er sowieso van uit dat de kandidaat, die door de vertrouwenscommissie wordt voorgedragen, in staat is zich sr.el kennis eigen te maken. Dan heeft u een vraag over de interpretatie van het verbin dingswoord 'of' bij punt 10. van de functionele kwalitei ten. Dat de burgemeester in staat is alleen of tezamen met de Commissaris van de Koningin een goed ambassadeur te zijn. Ik heb het idee dat u daar uit afleid dat daarmee be doeld wordt - en dat is op zich mogelijk - dat nog maar eens bezien moet worden hoe dat in de praktijk gaat, of hij/zij dat alleen gaat doen of dat hij/zij dat samen met de Commissaris van de Koningin gaat doen. Zo moet het niet gelezen worden. Het was misschien ook beter geweest dat hier had gestaan, dat hij/zij in sommige gevallen alleen en in andere gevallen samen met de Commissaris van de Koningin is staat is om die ambassadeursfunctie te vervullen. Het is dus meer afhankelijk van de omstandigheden of hij/zij dat alleen doet of dat het nog nader bezien moet worden hoe dat geregeld moet worden. Misschien dat die duidelijkheid wat groter was geweest door een ander verbindingswoord te kie zen Ik geloof dat ik hiermee de opmerkingen die de heer Walsma heeft gemaakt en de vragen die hij heeft gesteld heb beant woord. Ik nodig de andere fracties uit om mij eventueel aan te vullen of te nuanceren. De Voorzitter: Zijn er overigens nog leden van de raad die de behoefte hebben om een opmerking te maken? Hiervan wordt geen gebruik gemaakt. Dan geef ik het woord aan de heer Walsma.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 16