Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998 opgenomen, namelijk dat je een procedure vaststelt die op termijn kan veranderen, zeker naar de kandidaten toe vind ik dat een slechte zaak. Ik vind ook niet dat je daarmee akkoord kunt gaan. De heer Jacobse: D66 heeft in de Tweede Kamer min of meer de gekozen burgemeester afgedwongen. Dat was eigenlijk voorwaarde voor deelname aan het Kabinet. Maar feitelijk zijn slechts weinig politici ook daar echt enthousiast. Men verwijst wel eens naar andere landen, maar dat is niet te recht, want bij ons is de burgemeester geen politieke fi guur, maar een bestuurlijke figuur, die boven de partijen moet staan. Op het moment dat je hem laat kiezen, zal die man/vrouw een eigen politieke agenda met zich meebrengen. Dat is bijvoorbeeld maar één van die dingen die nog ondui delijk zijn in dit systeem waarover eerst helderheid moet komen wie dan uiteindelijk het politieke primaat heeft, de burgemeester of de raad. Er wordt wel gezegd dat de betrokkenheid van de burgers wordt vergroot. Dat kan, natuurlijk willen de burgers graag hun eigen burgervader/moeder kiezen, dat kan ik mij goed voorstellen, maar hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het vaststellen van de belastingtarieven, ook dat zouden de burgers graag zelf doen, maar ik constateer dat dat ook niet gebeurt. De vraag is ook of zo'n verkiezingscircus leidt tot de beste bestuurder of tot de beste door manne tjesmakers en marketingbureaus in de markt gezette acteur of actrice. Los van dat alles, en dat is voor dit moment het belangrijkste, is het zeer de vraag of de meest capabe le bestuurders staan te trappelen deel te nemen aan een ex periment hier in Leeuwarden met allerlei onzekerheden en open einden. Wij denken van niet, wij willen hier in Leeu warden de beste persoon. Dat betekent dat wij die methode moeten kiezen die daartoe leidt. De heer Krol: De motie van de D66-fractie gaat over de ge kozen burgemeester, zoals dat in de volksmond heet, maar niets is natuurlijk minder waar, want als je ziet watvoor compromis er bedacht is landelijk om D66 enigszins tevreden te stellen, dan kom je tot de conclusie, als je dat goed bestudeert en goed doorziet, mijnheer De Jong, dat het al leen maar gaat om een advies van de bevolking op grond van een keus door anderen. Dan heb je het niet over een recht streeks gekozen burgemeester, maar over een of andere af spraak die drie partijen hebben gemaakt die tamelijk half slachtig overkomt als je dat, zoals ik net zei, goed bestu deert. Men heeft geen rechtstreekse keus, het is nog steeds een getrapt systeem via een advies van een vertrouwenscom missie of de Minister van Binnenlandse Zaken of de Commis saris van de Koningin. Dan is het nog maar de vraag, omdat Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 7 september 1998 dat nog steeds niet goed omschreven is, wat daar dan van terecht komt. Ik denk dat je dat soort zaken heel goed moet regelen wil je ooit hieraan beginnen. U weet dat wij niet staat te trappelen van ongeduld om het systeem van de geko zen burgemeester in te voeren, toch zitten daar hele aan trekkelijke kanten aan. Daar willen wij best met u over praten, maar niet op deze manier via een constructie zoals nu wordt voorgelegd. Want stel u voor, wanneer drie kandi daten aan de bevolking worden voorgesteld om advies over te geven, op grond waarvan vindt dat dan plaats? Blauwe ogen, uiterlijk, vlotte babbel of beleidsinhoudelijk? Dat laatste zou moeten, daarvoor kiezen wij zeer nadrukkelijk, maar dat kan natuurlijk niet, dat is onmogelijk, omdat er een Be- stuursprogramma ligt door deze raad vastgesteld en daar kan en mag een nieuwe burgemeester natuurlijk niet inbreken. Bovendien heeft hij daar ook geen rechtstreeks zeggenschap over, omdat de democratisch gekozen gemeenteraad dat zelf beslist Kortom, ik weet nog steeds niet wat ik hier mee aan moet. Ik vrees, veronderstel, weet bijna zeker, dat ook de bevol king, maar zeker de betrokken kandidaten, in grote verle genheid zullen worden gebracht als zij hier aan mee moeten doen. Wij vrezen in dit systeem ook dat hoogwaardige kandi daten niet zullen solliciteren - door anderen ook al ge zegd - in verband met een onduidelijk referendum. Waar be ginnen ze aan, wat wordt er van hen verwacht en hoe komen ze er uit? Bovendien leidt zo'n onduidelijke procedure den ken wij tot vertraging van minstens een half jaar en ook die vertraging wensen wij niet Als je verder nog naar de motie kijkt, dan denk ik dat het verstandig zou zijn om niet in het midden te laten welk or gaan nu precies op watvoor moment gaat kiezen. Is dat de raad of is dat de vertrouwenscommissie? Dat is een onduide lijkheid, die denk ik niet mag blijven bestaan op een mo ment dat je zo'n belangrijke motie voorlegt aan de raad. Ik denk dat het de raad is die dat dan zou moeten doen en dan moet je c.q. vertrouwenscommissie op z'n minst weghalen. Bovendien valt er nog van te zeggen dat als je heel zorg vuldig met sollicitanten om wilt gaan, dan stel je de pro cedure van tevoren vast en niet halverwege. Dat kan en mag nooit, vind ik. Kortom, wij wijzen de motie af. De heer Stoker: Ook de GPV/RPF/SGP-fractie wijst deze motie af. Het is inderdaad zo dat het risico erg groot is bij een dergelijk referendum dat de hoogwaardige kandidaten niet mee zullen doen. Wij willen toch echt de beste kandidaat. Ook is het zo, de heer Jacobse heeft daar al op gewezen, dat bij een gekozen burgemeester het risico van eigen poli tieke agenda, voor zover daar dan nog ruimte voor zou zijn, of zeker een eigen politiek primaat niet gunstig werkt. Ik heb in eerdere instantie daar al over gezegd dat ik zeer

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 6