Blad 22 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 De achterblijvende woningproductie baart mijn fractie ern stige zorgen. Mijn fractie wil de absolute toezegging, dat met inzet van extra middelen de bouwproductie volgend jaar wel gehaald wordt. De gemeente heeft geen poot om op te staan, als zij aan de omliggende gemeenten vraagt de woning productie te verlagen, als zij niet in staat is het kleine contingent dat zij zelf krijgt überhaupt te realiseren. Het college komt de laatste maanden nogal eens met voorstel len om te dekken uit de Algemene Middelen ten laste van de begroting of ten laste van de Algemene Reserve. Hoewel dit volstrekt in tegenspraak is met het Bestuursprogramma, waar in staat dat u voor nieuw beleid eerst ruimte moet creëren door oud beleid te schrappen, hebben wij hier toch voorkeur voor boven het onterecht onderbrengen van dit soort zaken bij beleidsproducten, die hier niet voor bedoeld zijn, het zogenaamde 'potjegraaien. Echter, uw antwoord op vraag 56 vinden wij dan ongeloofwaardig. Indien uzelf die gedragslijn heeft verlaten, mag u van de raadsfracties niet verwachten dat zij uw voorstellen wel dekken door ombuigingen. U weet heel goed dat met wat voor dekking de fractie ook zou komen, u die toch zou afwijzen. Het is volstrekt onredelijk daar waar het college zelf niet meer dekt door ombuigingen of ten laste van begrotingsposten, zij dit van raadsfracties wel verlangt Wij zijn het ambtelijk personeel veel dank verschuldigd voor het meewerken, meedenken en soms meehollen. Ik wil ook het college bedanken voor de open wijze waarop zij met niet- collegepartijen het beleid vorm heft gegeven. Een speciaal woord van waardering wil ik richten tot Peter den Oudsten, die naast zijn zware portefeuilles, het loco burgemeesterschap vervult op een wijze dat niemand merkt dat er geen burgemeester is. De bespreking van de begroting en de voorstellen tot veran dering van belastingheffingen zijn nogal gehaast en daardoor onbevredigend verlopen. De ambtelijke dienst en de politiek zijn overbelast. We willen te veel en te snel. Ook de decen tralisering van veel rijkstaken naar de gemeente vraagt veel van het bestuur, omdat de middelen daarvoor vaak niet zijn meegeleverd. Het is goed dat wij als politiek een politiek van aanpakken voeren, uitvoeren wat je belooft. Gebruik ma ken van de grote mate van overeenstemming die er over het te voeren beleid is, is ook goed. Snelle besluitvorming, snelle uitvoering. We moeten oppassen dat wij in onze haast geen fouten maken, dat wij wel genoeg blijven luisteren naar sig nalen van binnen en van buiten en dat wij vooral goede dis cussies blijven voeren. Blad 23 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 De heer Boorsma: Eindelijk was het dan zo ver. Met grote te vredenheid kon onlangs de begroting worden gepresenteerd, die er op zijn zachtst gezegd, heel aardig uitziet. Sterker nog, de Leeuwarder burgers hebben in de krant kunnen lezen, dat er hier en daar zelfs behoorlijke meevallers vallen te constateren. De indruk werd gewekt dat het na jaren einde lijk weer eens goed gaat met de gemeente. De ontwikkeling van de gemeente houdt dus aardig gelijke tred met het lande lijke beeld, waar ook sprake is van economische vooruitgang. Toch zijn veel burgers teleurgesteld over het landelijke be leid. Ze merken bitter weinig van alle positieve geluiden. Zo zien wij ook de ogenschijnlijke positieve begroting van de gemeente Leeuwarden voor het jaar 1999. De burger, vooral die aan de onderkant van de sociale ladder, merkt er vrijwel niets van. Bij de behandeling van de Perspectiefnota begin dit jaar hebben wij een aantal punten aangekaart, waarvan wij vinden dat zij meer aandacht hadden moeten hebben, maar waar wij destijds onvoldoende steun voor konden krijgen. Nu zitten wij dan met de uitwerking van die Perspectiefnota en u begrijpt, dat wij nog steeds vinden dat onze ideeën er on voldoende in zijn verwoord. We willen wat dat betreft daarom ook niet akkoord gaan met deze begroting. Overigens, het voorstel voor extra middelen voor de fysieke leefomgeving en de daarmee gepaard gaande haalbaarheid van een hoger onkruidbestrijdingsniveau, verdient van ons alle lof. Dit is namelijk iets waar de burgers concreet iets van merken, mits goed uitgewerkt. We steunen ook de manier waarop het college is omgegaan met het Wvg-geld en wachten een evaluatie af. Kostendekkende producten betekenen voor velen niets anders dan lastenverhoging en dat terwijl het Bestuursprogramma een beheersing van de lasten voor burgers hoog in het vaandel had Meevallers worden met miljoenen tegelijk in abstracte reser ves en fondsen gestopt, waarbij de verkoop van de aandelen van Frigem het duidelijkste voorbeeld is. Wat hiermee con creet gaat gebeuren en wanneer is onduidelijk. Natuurlijk kan het nooit kwaad om geld te reserveren voor grote op han den zijnde operaties, maar voor de meeste burgers is het niet te verkroppen dat hun lastenverhoging hand in hand gaat met opzij geschoven gemeentelijke financiële meevallers. Hun geloofwaardigheid in de politiek neemt af en hun afkeer er van neemt toe. Hoezo burgers extra laten betalen voor huis vestingskosten van een verzelfstandigde organisatie RTO? Het ging toch goed met de gemeente? Waarom geen extra geld voor bijvoorbeeld de schuldhulpverlening? Waarom niet alvast ex tra geld gereserveerd voor minima als het gaat om inkomens ondersteuning? De f 750.000,- die in het Bestuursprogramma genoemd wordt is volgens ons te weinig. Heeft het college ook stilgestaan bij het feit dat voorstellen voor een kor tingssysteem voorlopig bij het oud papier zijn gelegd en dat minima daar voorlopig niets aan zullen hebben? Heeft het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 12