Blad 22
Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998
De achterblijvende woningproductie baart mijn fractie ern
stige zorgen. Mijn fractie wil de absolute toezegging, dat
met inzet van extra middelen de bouwproductie volgend jaar
wel gehaald wordt. De gemeente heeft geen poot om op te
staan, als zij aan de omliggende gemeenten vraagt de woning
productie te verlagen, als zij niet in staat is het kleine
contingent dat zij zelf krijgt überhaupt te realiseren.
Het college komt de laatste maanden nogal eens met voorstel
len om te dekken uit de Algemene Middelen ten laste van de
begroting of ten laste van de Algemene Reserve. Hoewel dit
volstrekt in tegenspraak is met het Bestuursprogramma, waar
in staat dat u voor nieuw beleid eerst ruimte moet creëren
door oud beleid te schrappen, hebben wij hier toch voorkeur
voor boven het onterecht onderbrengen van dit soort zaken
bij beleidsproducten, die hier niet voor bedoeld zijn, het
zogenaamde 'potjegraaien. Echter, uw antwoord op vraag 56
vinden wij dan ongeloofwaardig. Indien uzelf die gedragslijn
heeft verlaten, mag u van de raadsfracties niet verwachten
dat zij uw voorstellen wel dekken door ombuigingen. U weet
heel goed dat met wat voor dekking de fractie ook zou komen,
u die toch zou afwijzen. Het is volstrekt onredelijk daar
waar het college zelf niet meer dekt door ombuigingen of ten
laste van begrotingsposten, zij dit van raadsfracties wel
verlangt
Wij zijn het ambtelijk personeel veel dank verschuldigd voor
het meewerken, meedenken en soms meehollen. Ik wil ook het
college bedanken voor de open wijze waarop zij met niet-
collegepartijen het beleid vorm heft gegeven.
Een speciaal woord van waardering wil ik richten tot Peter
den Oudsten, die naast zijn zware portefeuilles, het loco
burgemeesterschap vervult op een wijze dat niemand merkt dat
er geen burgemeester is.
De bespreking van de begroting en de voorstellen tot veran
dering van belastingheffingen zijn nogal gehaast en daardoor
onbevredigend verlopen. De ambtelijke dienst en de politiek
zijn overbelast. We willen te veel en te snel. Ook de decen
tralisering van veel rijkstaken naar de gemeente vraagt veel
van het bestuur, omdat de middelen daarvoor vaak niet zijn
meegeleverd. Het is goed dat wij als politiek een politiek
van aanpakken voeren, uitvoeren wat je belooft. Gebruik ma
ken van de grote mate van overeenstemming die er over het te
voeren beleid is, is ook goed. Snelle besluitvorming, snelle
uitvoering. We moeten oppassen dat wij in onze haast geen
fouten maken, dat wij wel genoeg blijven luisteren naar sig
nalen van binnen en van buiten en dat wij vooral goede dis
cussies blijven voeren.
Blad 23
Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998
De heer Boorsma: Eindelijk was het dan zo ver. Met grote te
vredenheid kon onlangs de begroting worden gepresenteerd,
die er op zijn zachtst gezegd, heel aardig uitziet. Sterker
nog, de Leeuwarder burgers hebben in de krant kunnen lezen,
dat er hier en daar zelfs behoorlijke meevallers vallen te
constateren. De indruk werd gewekt dat het na jaren einde
lijk weer eens goed gaat met de gemeente. De ontwikkeling
van de gemeente houdt dus aardig gelijke tred met het lande
lijke beeld, waar ook sprake is van economische vooruitgang.
Toch zijn veel burgers teleurgesteld over het landelijke be
leid. Ze merken bitter weinig van alle positieve geluiden.
Zo zien wij ook de ogenschijnlijke positieve begroting van
de gemeente Leeuwarden voor het jaar 1999. De burger, vooral
die aan de onderkant van de sociale ladder, merkt er vrijwel
niets van. Bij de behandeling van de Perspectiefnota begin
dit jaar hebben wij een aantal punten aangekaart, waarvan
wij vinden dat zij meer aandacht hadden moeten hebben, maar
waar wij destijds onvoldoende steun voor konden krijgen. Nu
zitten wij dan met de uitwerking van die Perspectiefnota en
u begrijpt, dat wij nog steeds vinden dat onze ideeën er on
voldoende in zijn verwoord. We willen wat dat betreft daarom
ook niet akkoord gaan met deze begroting.
Overigens, het voorstel voor extra middelen voor de fysieke
leefomgeving en de daarmee gepaard gaande haalbaarheid van
een hoger onkruidbestrijdingsniveau, verdient van ons alle
lof. Dit is namelijk iets waar de burgers concreet iets van
merken, mits goed uitgewerkt.
We steunen ook de manier waarop het college is omgegaan met
het Wvg-geld en wachten een evaluatie af.
Kostendekkende producten betekenen voor velen niets anders
dan lastenverhoging en dat terwijl het Bestuursprogramma een
beheersing van de lasten voor burgers hoog in het vaandel
had
Meevallers worden met miljoenen tegelijk in abstracte reser
ves en fondsen gestopt, waarbij de verkoop van de aandelen
van Frigem het duidelijkste voorbeeld is. Wat hiermee con
creet gaat gebeuren en wanneer is onduidelijk. Natuurlijk
kan het nooit kwaad om geld te reserveren voor grote op han
den zijnde operaties, maar voor de meeste burgers is het
niet te verkroppen dat hun lastenverhoging hand in hand gaat
met opzij geschoven gemeentelijke financiële meevallers. Hun
geloofwaardigheid in de politiek neemt af en hun afkeer er
van neemt toe. Hoezo burgers extra laten betalen voor huis
vestingskosten van een verzelfstandigde organisatie RTO? Het
ging toch goed met de gemeente? Waarom geen extra geld voor
bijvoorbeeld de schuldhulpverlening? Waarom niet alvast ex
tra geld gereserveerd voor minima als het gaat om inkomens
ondersteuning? De f 750.000,- die in het Bestuursprogramma
genoemd wordt is volgens ons te weinig. Heeft het college
ook stilgestaan bij het feit dat voorstellen voor een kor
tingssysteem voorlopig bij het oud papier zijn gelegd en dat
minima daar voorlopig niets aan zullen hebben? Heeft het