Blad 38 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 Het college realiseert zich dat ook, vandaar dat ik geant woord heb zoals ik geantwoord heb. Mevrouw WaandersNog even de opmerking over het niet halen van taakstellingenOp het moment dat het duidelijk is dat een taakstelling die begroot is niet gehaald kan wordendan hebben we toch te maken met een tegenvallerof zie ik dat verkeerd, die dan bij de begroting verwerkt moeten worden? Vandaar ook mijn opmerkingen in mijn eerste termijn. Als ik al een voorstel verwacht had als het gaat om die twee taak stellingen waarvan nu al duidelijk is die 50.000,- en die f 300.000,- gekoppeld aan de sportvelden, dat daar dan het voorstel had gelegen, met name omdat die f 50.000,- in 1999 gepland stond.) Nee, die f 3 ton van de sportvelden konden we nog niet over voorstellen, tenminste bij deze begroting niet, om dat even tueel te laten vallen, omdat u dan gezegd had: maar we heb ben nog helemaal niet over het beleidsplan sportvelden ge praat. Dus hoe haal je het in je hoofd om die taakstelling er al af te halen. Vandaar dat het aanstaande donderdag in de commissie komt en als de raad er dan akkoord mee gaat dan zullen we waarschijnlijk met een begrotingswijziging moeten komen. (De heer Krol: De wethouder zegt vrij snel. Dat kan niet meer aanstaande donderdag, mag ik ervan uitgaan dat dat de commissievergadering van december is?) Wat mij betreft zoveel eerder als kan. Dus als we de raad eerder bij elkaar kunnen roepen, dan zal dat zeker gebeuren. Ten aanzien van het minimabeleid, de heer Jacobse zegt de kwijtschelding van de Afvalstoffenheffing uit de gelden van het minimabeleid te doen die we volgende jaren toch over houden. Meneer Boorsma zegt dat er extra geld voor het mini mabeleid bij komt, want zij vinden dat volstrekt te weinig. Ik zou beide partijen in herinnering willen roepen, dat we eind vorig jaar bij de begrotingsbehandeling hebben gezegd dat er eigenlijk een overzicht zou moeten komen van waar bijzondere bijstand aan wordt besteed, waar worden zeg maar in ruimere zin de gelden minimabeleid aan besteed? We hebben gezegd dat daar eigenlijk een soort van monitor voor zou moeten komen, zodat je ook beter kunt voorspellen wat de uitgaven zullen zijn op het gebied van bijzondere bijstand. We hebben toen als college gezegd dat de raad dat heeft ge accordeerd en dat we, voordat we met de resultaten van die bestuursopdracht zullen komen, geen nieuwe initiatieven op het gebied van minimabeleid zullen nemen. Vandaar dat wij deze voorstellen in ieder geval niet over zullen nemen, ten minste het voorstel van de NLP-fractie niet. Voor wat betreft het openstellen van het FMA (Fonds Maat schappelijke Activiteiten) per 1 januari 1999, daar zal deze raad ook nog een besluit over moeten nemen, maar wij werken er aan om dat besluit in de decembervergadering genomen te laten worden, zodat dit in ieder geval op 1 januari 1999 open kan. Blad 39 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 In de richting van de VVD-fractie nog één opmerking. De heer Van Mourik heeft in de commissie ook al aangegeven, dat de dekking voor wat betreft de ombouw van Sociale Zaken, zoals die voorgesteld wordt in het Taakstellend Activerings- beleid, eigenlijk niet zo'n erg nette manier is om die kos ten te dekken. We hebben toen gezegd dat het klopt, dat dat niet zo'n erg nette manier is, maar we hebben het op deze manier gedaan, zodat wij in ieder geval in 1999 aan de slag kunnen, want dat is ook absoluut noodzakelijk. Dan ligt er wat mij betreft nog één punt, dat is de motie van de D66-fractie. Op zich helemaal niet zo'n rare motie, ware het niet dat wij eigenlijk al bezig zijn met het een en ander. Aan de ene kant hebben we het Baggerbeleidsplan, waar al een groot gedeelte in staat voor wat betreft de planning die je zou moeten hebben en wat je het eerst en wat je het laatst aan pakt. Ik wil trouwens daarbij zeggen dat we voor al niet baggeren, omdat dat een groot financieel probleem is. Dan heeft het niet zozeer te maken met het feit dat er op dit moment geen locatie is, want als je het kwijt moet, kun je het wel kwijt. Maar het is vooral een financieel pro bleem. De andere kant is, dat weet deze hele raad, dat er een ini tiatief is van Grontmij op Schenkenschans en bij motie heeft de raad uitgesproken dat het initiatief Schenkenschans afge zet zou moeten worden tegen het initiatief op De Wierde, voordat we komen met een voorstel. Dat voorstel, die motie, zou ik graag willen blijven volgen, zodanig dat we dus én Schenkenschans én De Wierde met elkaar in verband brengen om te kijken wat nu voor Leeuwarden werkelijk de beste manier is om zijn bagger kwijt te raken. Ik zou in ieder geval deze motie op dit moment willen afwijzen. (De heer P. de Jong: Ten aanzien van het tweede element dat de wethouder nu in de discussie betrekt, namelijk die motie over het afzetten van De Wierde ten opzichte van Skinke- skans, kan ik mij niet herinneren dat die motie überhaupt in de raad geweest is. Wat er wel geweest is, is een motie die wij ingediend hebben. Wij hebben een motie ingediend bij de behandeling van de Perspectiefnota in juni en die is ook met een meerderheid aanvaard. Die motie roept het college op om zich sterk te maken voor een notitie binnen Afvalsturing Friesland omtrent de mogelijkheden van baggerslibverwerking bij De Wierde. Die motie is aangenomen en daar houd ik de wethouder ook aan. Toen heeft hij gezegd, toen die motie aangenomen werd, dat heeft hij ook in de behandeling in de commissie bij de begroting nog een keer herhaald, dat er al lang een rapport lag van Afvalsturing Friesland. Dat hebben wij onderzochtdat hebben wij gelezen en daar hebben wij onze conclusies uit getrokkenMaar iets over afwegen van Skinkeskans ten opzichte van De Wierde, dat heeft niet in onze motie gestaan. Ik wil dat vooral helder gezegd hebben.)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 20