Blad 40
Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998
We hebben naar aanleiding van opmerkingen van in ieder geval
mevrouw Inberg heel nadrukkelijk gezegd, dat we die afweging
zullen maken tussen beide, dat het niet een onderzoek van
Grontmij zou zijn die dan zou zeggen dat het natuurlijk uit
kan en dat wij dan zouden zeggen: hoera, hoera, dan gaan wij
dat doen. Nee, die afweging zou wel degelijk gemaakt moeten
worden. Ik zei net, afwijzen van deze motie, maar ik zou
willen verzoeken om hem aan te houden, zodat wij hem bij dat
onderzoek ook mee zouden nemen. Wat is de beste plek en wat
is ook economisch gezien het slimste voor Leeuwarden om zijn
bagger kwijt te raken? Dat zouden wij in die afweging tussen
Schenkenschans en De Wierde het beste kunnen doen. {De heer
P. de Jong: Wanneer komt de rapportage van de Grontmij
Er ligt een eerste rapport van de Grontmij dat nog wat aan
gevuld moet worden en op basis daarvan zullen wij de op
drachten geven tot een vervolgonderzoek. Niet aan de Gront
mij, ook niet aan onszelf, maar om De Wierde tegenover de
Skinkeskans af te zetten. Ik hoop dat we daar binnenkort
meer informatie over kunnen geven van wanneer dat dan aan de
raad voorgelegd zou kunnen worden.
De heer Bilker (weth.): Over het portfeuilleonderdeel Orga
nisatie de volgende opmerkingen.
De PvdA-fractie vroeg naar aanleiding van twee toezeggingen
bij de Perspectiefnota nog even opheldering.
Voorlichting burgers over plaats en tijden van werkzaamhe
den. Ik heb de stellige indruk dat door middel van adverten
ties in lokale bladen, door berichten in Aan de Grote Klok
en door berichten ook rechtstreeks aan betrokkenen gezonden,
daar alles aan gedaan wordt.
Tweede toezegging was de uitkomsten meetbaarheid klantvrien
delijkheid. Dat is een wat lastige, omdat je even niet in
een paar A-4tjes die zaken onder elkaar kunt zetten en zeg
gen: het effect daarvan is zoveel procent. Het gaat natuur
lijk om een heel scala van onderwerpen. Ik denk even aan
bijvoorbeeld de besprekingen najaarsoverleg met wijken. Ik
denk aan de enquêtes, maar ik denk ook aan iets heel con
creets, op dit moment het project wat loopt van een ver
betering van telefonische bereikbaarheid. Maar ik ben het
met u eens, die toezegging ligt er, dus we moeten in staat
zijn om toch een overzicht te geven van waar zijn we mee be
zig wat de klantvriendelijkheid betreft en de effectmeting
daarvan. Dat moeten we eens in de commissie bespreken en on
der elkaar zetten (begin volgend jaar)
De heer Krol heeft gesproken over het doen verminderen van
papieren raadsstukken enzovoort, om daar paal en perk aan te
stellen. Eigenlijk is dat al een beetje in gang gezet door
het project dat nu loopt, de automatisering/informatisering,
want daar heeft het mee te maken. Wij hebben op dit moment
centrale afspraken, althans die worden geformuleerd. Dan heb
Blad 41
Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998
ik het over het interne eerst met betrekking tot toezending
van agenda's, stukken, informatie en verslagen. Dat gaat al
lemaal intern via de e-mail. Er rust dus eigenlijk op dit
moment wat een verbod op om stukken via de interne post te
laten bezorgen, dat gaat allemaal via de e-mail, dat is al
een stuk vermindering. Er wordt ook een plan uitgewerkt,
maar dat is u niet onbekend, om ook raadsleden straks op dat
netwerk te zetten, zodat wij communicatie- en informatie
uitwisseling via een bestaand systeem/netwerk plegen.
Maar dat is dan intern. Ik stel mij voor, dat stond ook in
de notitie waar de heer Jacobse zo even op duidde, dat er
binnenkort een discussiestuk komt over hoe gaan we dat nu
doen en hoe staan we daar tegenover. Dan nemen we ook het
volgende aspect mee, dat is namelijk de externe communicatie
en dienstverlening. Dat betekent ook dat je, als je de goede
automatisering- en informatiseringsystemen intern hebt, je
die dan ook extern kunt benutten. U weet dat er veel burgers
zijn die daar graag gebruik van zouden willen maken. We zien
hier ook een stuk verbetering in informatievoorziening naar
burgers, bedrijven en instellingen.
Maar ik stel voor, om hier niet te lang bij stil te staan,
maar daar in een discussienotitie in de Commissie Bestuur en
Middelen eens wat dieper op in te gaan, wat zijn de moge
lijkheden, wat willen we precies. Ik sluit dit onderdeel af-
met te zeggen van dat daar natuurlijk een enorme winst in
zit wat bestuurlijke vernieuwing betreft.
De heer Krol heeft ook nog gesproken over uniforme presen
tatie van de stukken. Daar is eigenlijk een goed voorbeeld
van te noemen. Bij de dienst Welzijn heeft men al een voor
blad in gebruik waar precies op staat: daar gaat het om,
daar moet over besloten of geadviseerd worden of voor ken
nisgeving aangenomen worden. Ik stel mij voor om dat zo
langzamerhand over alle diensten uit te breiden en dat in de
stukken uniform naar de commissie en raad te doen.
Minder stukken. Deze werkwijze brengt dus met zich mee dat
er op termijn als resultaat minder stukken komen. Denk er
goed om, het mag niet zo zijn dat er minder informatie naar
de raad gaat, want dat is natuurlijk de afweging waar je dan
mee zit, de raad moet in principe zo volledig mogelijk geïn
formeerd zijn. Dus het mag niet ten koste gaan van informa
tie
De NLP-fractie heeft nog gesproken naar aanleiding van vraag
9 van de vragen en antwoorden van de NLP-fractie over de de
centralisatie-centralisatie van P&O-functionarissenDaarmee
heeft de heer Jacobse de conclusie gemeld dat .zij het ant
woord niet delen omtrent de financiële consequenties. Het
college deelt niet de zienswijze van de heer Jacobse, want
het gaat namelijk niet om uitbreiding van formatieplaatsen.