Blad 40 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 We hebben naar aanleiding van opmerkingen van in ieder geval mevrouw Inberg heel nadrukkelijk gezegd, dat we die afweging zullen maken tussen beide, dat het niet een onderzoek van Grontmij zou zijn die dan zou zeggen dat het natuurlijk uit kan en dat wij dan zouden zeggen: hoera, hoera, dan gaan wij dat doen. Nee, die afweging zou wel degelijk gemaakt moeten worden. Ik zei net, afwijzen van deze motie, maar ik zou willen verzoeken om hem aan te houden, zodat wij hem bij dat onderzoek ook mee zouden nemen. Wat is de beste plek en wat is ook economisch gezien het slimste voor Leeuwarden om zijn bagger kwijt te raken? Dat zouden wij in die afweging tussen Schenkenschans en De Wierde het beste kunnen doen. {De heer P. de Jong: Wanneer komt de rapportage van de Grontmij Er ligt een eerste rapport van de Grontmij dat nog wat aan gevuld moet worden en op basis daarvan zullen wij de op drachten geven tot een vervolgonderzoek. Niet aan de Gront mij, ook niet aan onszelf, maar om De Wierde tegenover de Skinkeskans af te zetten. Ik hoop dat we daar binnenkort meer informatie over kunnen geven van wanneer dat dan aan de raad voorgelegd zou kunnen worden. De heer Bilker (weth.): Over het portfeuilleonderdeel Orga nisatie de volgende opmerkingen. De PvdA-fractie vroeg naar aanleiding van twee toezeggingen bij de Perspectiefnota nog even opheldering. Voorlichting burgers over plaats en tijden van werkzaamhe den. Ik heb de stellige indruk dat door middel van adverten ties in lokale bladen, door berichten in Aan de Grote Klok en door berichten ook rechtstreeks aan betrokkenen gezonden, daar alles aan gedaan wordt. Tweede toezegging was de uitkomsten meetbaarheid klantvrien delijkheid. Dat is een wat lastige, omdat je even niet in een paar A-4tjes die zaken onder elkaar kunt zetten en zeg gen: het effect daarvan is zoveel procent. Het gaat natuur lijk om een heel scala van onderwerpen. Ik denk even aan bijvoorbeeld de besprekingen najaarsoverleg met wijken. Ik denk aan de enquêtes, maar ik denk ook aan iets heel con creets, op dit moment het project wat loopt van een ver betering van telefonische bereikbaarheid. Maar ik ben het met u eens, die toezegging ligt er, dus we moeten in staat zijn om toch een overzicht te geven van waar zijn we mee be zig wat de klantvriendelijkheid betreft en de effectmeting daarvan. Dat moeten we eens in de commissie bespreken en on der elkaar zetten (begin volgend jaar) De heer Krol heeft gesproken over het doen verminderen van papieren raadsstukken enzovoort, om daar paal en perk aan te stellen. Eigenlijk is dat al een beetje in gang gezet door het project dat nu loopt, de automatisering/informatisering, want daar heeft het mee te maken. Wij hebben op dit moment centrale afspraken, althans die worden geformuleerd. Dan heb Blad 41 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 ik het over het interne eerst met betrekking tot toezending van agenda's, stukken, informatie en verslagen. Dat gaat al lemaal intern via de e-mail. Er rust dus eigenlijk op dit moment wat een verbod op om stukken via de interne post te laten bezorgen, dat gaat allemaal via de e-mail, dat is al een stuk vermindering. Er wordt ook een plan uitgewerkt, maar dat is u niet onbekend, om ook raadsleden straks op dat netwerk te zetten, zodat wij communicatie- en informatie uitwisseling via een bestaand systeem/netwerk plegen. Maar dat is dan intern. Ik stel mij voor, dat stond ook in de notitie waar de heer Jacobse zo even op duidde, dat er binnenkort een discussiestuk komt over hoe gaan we dat nu doen en hoe staan we daar tegenover. Dan nemen we ook het volgende aspect mee, dat is namelijk de externe communicatie en dienstverlening. Dat betekent ook dat je, als je de goede automatisering- en informatiseringsystemen intern hebt, je die dan ook extern kunt benutten. U weet dat er veel burgers zijn die daar graag gebruik van zouden willen maken. We zien hier ook een stuk verbetering in informatievoorziening naar burgers, bedrijven en instellingen. Maar ik stel voor, om hier niet te lang bij stil te staan, maar daar in een discussienotitie in de Commissie Bestuur en Middelen eens wat dieper op in te gaan, wat zijn de moge lijkheden, wat willen we precies. Ik sluit dit onderdeel af- met te zeggen van dat daar natuurlijk een enorme winst in zit wat bestuurlijke vernieuwing betreft. De heer Krol heeft ook nog gesproken over uniforme presen tatie van de stukken. Daar is eigenlijk een goed voorbeeld van te noemen. Bij de dienst Welzijn heeft men al een voor blad in gebruik waar precies op staat: daar gaat het om, daar moet over besloten of geadviseerd worden of voor ken nisgeving aangenomen worden. Ik stel mij voor om dat zo langzamerhand over alle diensten uit te breiden en dat in de stukken uniform naar de commissie en raad te doen. Minder stukken. Deze werkwijze brengt dus met zich mee dat er op termijn als resultaat minder stukken komen. Denk er goed om, het mag niet zo zijn dat er minder informatie naar de raad gaat, want dat is natuurlijk de afweging waar je dan mee zit, de raad moet in principe zo volledig mogelijk geïn formeerd zijn. Dus het mag niet ten koste gaan van informa tie De NLP-fractie heeft nog gesproken naar aanleiding van vraag 9 van de vragen en antwoorden van de NLP-fractie over de de centralisatie-centralisatie van P&O-functionarissenDaarmee heeft de heer Jacobse de conclusie gemeld dat .zij het ant woord niet delen omtrent de financiële consequenties. Het college deelt niet de zienswijze van de heer Jacobse, want het gaat namelijk niet om uitbreiding van formatieplaatsen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 21