Blad 42 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 (De heer Jacobse: Ik wil hier niet al te veel in detail tre den, maar het is wel zo dat op het moment dat je bepaalde werkzaamheden van een bepaald niveau doorschuift, je een an der functieniveau krijgt, daardoor wel degelijke een hogere functieschaal en daarbij ook hogere kosten) Dat hangt er van af, want als de hogere functies op de hui dige afdeling niet blijven bestaan, maar zullen doorgaan naar het centrale deel, dan is dat nog meer zeer de vraag. Winterwerk DSW voor de gemeente. Heel duidelijk vraagt de heer Jacobse of dit kan worden ge continueerd. Die uitspraak doe ik niet, want het gaat bij de DSW er natuurlijk altijd om dat ze offertes krijgen en op drachten waar natuurlijk meer opbrengsten aan verbonden zijn. Als men op een x-moment ziet dat er een opdracht bin nengesleept kan worden, die betekent dat men een meerop brengst krijgt, zal men daarvoor kiezen natuurlijk. Maar in principe, als dat niet geval is, wordt het winterwerk gecon tinueerd. Het Stadhuis U hebt het al gemerkt in deze raadszaal - de voorzitter kijkt al naar de blauwe stoelen - dat er een kort operatie traject is van dingen die nu al worden opgepakt en aange past. Dat heeft met name te maken met de werkwijze van amb tenaren en de bestuurders alhier. Het tweede is de lange termijn, structurele termijn, waar ook bij de collegebesprekingen over gesproken is, aanpak achterstallig onderhoud van het Stadhuis. Daarvan wordt nu een inventarisatie gemaakt en die zal u uiteraard worden voorgelegd. (De heer Jacobse: Dat was helder, want er stond al dat men er mee bezig was, maar de vraag was wanneer) Ik ben er nu mee bezig. De korte termijn wordt al gereali seerd en de langere termijn wordt geïnventariseerd. Ik denk dat als het klaar is en het komt in het college, dat we dan in februari zitten. Achterstallig onderhoud Het eerste gedeelte van f 1,2 miljoen zijn de fracties mee akkoord gegaan. De zorgen zijn met name om het structurele gedeelte van het achterstallig onderhoud en het kapitaal verlies. Daarvan heb ik in de commissie uitvoerig geantwoord dat er nu binnen de dienst en door mijzelf wordt gewerkt aan een traject, waar wij ook enkele raadsleden bij in willen schakelen en waar ook het Ingenieursbureau Oranjewoud al bij is ingeschakeld. U zult ruim voor de behandeling van de Per spectiefnota een uitgewerkt voorstel krijgen met, waar de heer Krol ook even op duidt, hoe vul je die f 4 miljoen die nog ontbreekt in. Natuurlijk is het niet zo, dat moet ook even duidelijk zijn, dat dan in één keer f 4 miljoen wordt gevraagd, maar omdat het om termijnen gaat in de jaren dat Blad 43 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 we het voorstel ook zo gieten dat duidelijk zichtbaar is wanneer welk bedrag wordt gevraagd of nodig is. Ten slotte is nog iets gevraagd over de woningbouw met name de aantallen door de NLP-fractie. De woningbouwcijfers puur als doel vind ik niet juist. Ik verwijs graag naar de rapportage van TNO naar aanleiding van de herindelingdiscussie ontwikkelingskader Leeuwarden, waar dat ook in staat en ik verwijs ook graag naar wat het Minis terie VROM recent heeft uitgebracht, waar ook duidelijk in staat dat het voortaan niet zozeer meer om kwantiteit moet gaan maar vooral om kwaliteit en dat ten aanzien van de Vi- nex-locatiesDit betekent dat als de heer Jacobse mij vergt op een uitspraak van haalt u die cijfers, dat ik dan op voorhand zeg, denk erom dat is het doel niet, het doel is kwaliteit van woningbouw. Dat merk je ook in de discussie over de herstructurering, kwaliteitslag wordt dat genoemd, je merkt het ook bij de discussies omtrent Vinex-locaties (De heer Van Mourik: Als je het rapport ySjoch dizze stêd' leest, blijkt dat er sprake is van twee afzonderlijke doel stellingen. De woningbouwdoelstelling om 550 woningen per jaar bruto aan de voorraad toe te voegen en de doelstelling om het binnenstedelijk gebied te herstructurerenAls ik de wethouder goed hoor dan is er één doelstelling) Nee, het zijn uiteraard twee doelstellingen. Althans die moet je op één beleid zien te krijgen. Maar het gaat erom, dat was even de vraag van de heer Jacobse, of het getal, in dit geval 550, een absoluut getal is. Dan zeg ik daarbij nee, want het gaat om de kwaliteit. Wij moeten als Leeuwar den onze reactie formuleren en dan moeten wij kijken hoe wij daarmee omgaan. De Voorzitter: Het coffeeshopbeleid De heer Krol heeft gelijk als hij zegt dat er dit jaar in de evaluatie zou komen. Er is op dit moment sprake van een ver gevorderd stadium waarin een voorstel voor evaluatie verkeert. Wij denken dat dit nog deze maand in het college kan komen, maar als het een week vertraagt dan hebben we al een commissiebehandeling in januari. Maar omstreeks de jaar wisseling zou het kunnen. We gaan er dan ook van uit dat het dan gaat om een evaluatie waarbij het al direct ook als stuk wordt geproduceerd, waarin is aangegeven watvoor type beleid we hebben ingezet, watvoor handhavingsinstrumenten we hebben ingezet, watvoor ervaring we ermee hebben en hoe we nu aan kijken tegen de aantallen coffeeshops die zich in de stad bevinden. Met name dat laatste punt is iets wat hij voortdu rend ook aangeeft, dat hij daar nogal kritisch tegenaan kijkt. Dus het komt om en nabij nog net dit jaar. (De heer Krol: Ik neem aan dat de toezeggingen, die er omtrent nieuwe coffeeshops liggen en waarvan nu al gezegd is dat dat wacht op de evaluatie van het beleid, net zo lang gestand worden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 22