Blad 48 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 Het is toen omschreven als een pas. We weten allemaal wat er met de pas gebeurd is en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Dat laat onverlet dat wij vinden dat er per 1 januari a.s. een maatregel moet worden ingevoerd en daar zal nog discus sie over plaatsvinden. U weet dat wij er een sterke voorkeur voor hebben, gelet op allerlei argumenten, om ook te kijken naar een bedrag ineens per jaar. Dan kom bij de motie en ook op het antwoord dat de heer Brinks geeft op die motie van de D66-fractie. Het is duide lijk waar het CDA staat. Wij hebben vlak voor de verkiezin gen en in het verkiezingsprogramma laten opnemen dat wat ons betreft er geen baggeropslagplaats of baggerdepot bij Skin- ke-skans komt. We willen ons daaraan houden. Wat ons betreft hoeft de discussie niet plaats te vinden, wat het beste is Skinkeskans of De Wierde. In ieder geval is helder wat ons uitgangspunt is: niet bij Skinkeskans. Ik heb begrepen dat andere partijen dat ook luid en duidelijk hebben laten weten via de pers. Ik ben daar ook heel erg blij mee wat dat be treft. We hebben eerder een motie van de D66-fractie aangenomen. Volgens mij ging dat over hetzelfde, niet bij Skinkeskans. Dit is in een andere motie in een ander verpakking, ook niet bij Skinkeskans, dat is teneur. We hoeven dat niet twee of drie keer achter elkaar te doen. We zullen ons nog even be raden. Mede naar aanleiding van de tweede termijn van de heer De Jong of we zullen overgaan tot steun. De heer Bilker is ingegaan op een aantal zaken waar we het mee eens zijn. Belangrijkste is zijn toezegging dat ruim schoots voor de Perspectiefnota een definitief voorstel komt met betrekking tot het achterstallig onderhoud, structureel onderhoud. Dat we dan precies weten waar we aan toe zijn en welke beslissingen we dienen te nemen. Dat is nodig omdat we al een aantal jaren wat voortsukkelen, dat moet niet zo ver dergaan. We zijn blij met die heldere opstelling. De opmerking van de heer Van Mourik met betrekking tot de bereikbaarheidsdiscussie (laat ik het zo maar noemen) bus banen en alles wat er mee te maken heeft met Transferia, zou ik willen voorstellen die discussie van begin december iet wat op te schuiven. Mijn fractie heeft ruimte en tijd nodig om ons goed te laten informeren, goed wetende hoe ook de sa menleving er over denkt. Dus wat ons betreft zouden wij graag zien, dat is min of meer verzoeken aan het college en raad, die discussie enigszins in de tijd op te schuiven om dat gefundeerd en goed te kunnen doen. De NLP-fractieIk ben ingegaan op het minimabeleid, wat wij daarmee voor hebben. De SP-fractie zit op dezelfde lijn als de CDA-fractie en zegt fat het misschien toch verstandig is Blad 49 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 om een bedrag ineens te fourneren. Wij willen daar best bij komende voorstellen nog eens over praten. De heer Van Mourik: De toezegging van wethouder De Haan dat er terug zal worden gekomen op de stand van de Algemene Re serve naar aanleiding van de besluitvorming over de Wvg, kunnen wij ons in vinden. Het is wel zo dat de oorspronke lijke voorstellen al uit gingen van een Algemene Reserve on der de f 15 miljoen. Daar is de Wvg-discussie aan toege voegd. Gaat u dan uit van toch het aanvullen weer tot f 15 miljoen of alleen het bedrag wat eventueel uit de Wvg- discussie wordt gehaald? Het is een beetje meer dan alleen de Wvg-discussie. Wethouder Bilker heeft in antwoord op de vragen van met name de heer Krol gezegd dat hij er aan wilde werken om.de pa pierstroom richting raad te coördineren. Wij zijn daar ont zettend blij mee. Wij denken dat de uitdaging voor de komen de tijd er in moet zitten om meer informatie te geven in meer gecomprimeerde vorm. Want je wordt soms overstroomd door de papierbrijJe moet goed kunnen lezen om er uit te halen wat er aan informatie feitelijk in zit. Ik kom dan voor de laatste keer op het verhaal van de aan tallen bijstandsgerechtigden. Ik heb er bij Perspectief aan dacht voor gevraagd. De toenmalige portefeuillehouder finan ciën heeft gezegd, de heer Van Mourik heeft gelijk als hij zegt dat wij daar enig risico lopen, maar het is niet een risico dat zodanig buiten proportioneel is dat wij hebben gezegd dat wij daar apart melding van zouden moeten maken en eventueel een voorziening voor zouden moeten treffen. Een paar maand later krijgen we een brief dat er een tegen valler is van f 1,8 miljoen structureel vanwege die lagere aantallen bijstandsgerechtigden. Ik heb vervolgens gevraagd wat nu de feitelijke getallen zijn, ook gelet op de meest actuele informatie, zoals die uit de tussenrapportage naar ons toe is gekomen. Ik heb dat ook gedaan omdat wethouder Brinks, mede aan de hand van die getallen, een bepaald uit gavenpatroon in werking zet. Ik heb nu van de wethouder fi nanciën te horen gekregen dat de begroting is geactuali seerd. Houdt dat in dat zoals de cijfers er nu staan dat de feitelijke cijfers zijn? Of is er een geactualiseerde versie die van andere cijfers uitgaat? Ik heb dat niet helemaal helder. Ik vind het prima als daar schriftelijke op terug wordt gekomen, want dat is ook bij Perspectief al toegezegd. Het is niet nagekomen maar wel toegezegd. Als laatste punt kom ik op de motie van de D66-fractie. Het is bekend dat wij ons ook bezighouden met dit onderwerp, onafhankelijk van verkiezingscampagnes of zo. De inhoud van de materie interesseert ons meer. Wij hebben geprobeerd, om

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 25