Blad 50
Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998
ook in een publicaties neutraal neer te zetten welke elemen
ten een rol moeten spelen bij die discussie en daarbij heb
ben we aangesloten bij de motie van de D66-fractie bij Per
spectief. Niet meer en niet minder. Wat nu gebeurt, is dat
er opnieuw een motie komt, waarbij een element van die dis
cussie er uit wordt gelicht en die wordt in de tijd bespoe
digd. Wij hechten aan het volledige verhaal. Dat is ook de
reden dat wij de motie niet zullen steunen.
Tot slot, ik ben dik tevreden over de beantwoording over de
Haak om Leeuwarden.
Mevrouw Hafkamp: Eerst een reactie op wat de NLP-fractie in
bracht over het minimabeleid. Het is voor ons wel een opval
lende koerswijziging van de NLP-fractie, dat er zowaar aan
dacht is voor dit minimabeleid. Zeker gelet op de evaluatie
indertijd waaraan alle fracties, behalve de NLP, hebben mee
willen werken, verbaast ons dit ten zeerste. Maar het stand
punt van de NLP-fractie met de aandacht voor het minimabe
leid is hier welkom. Voortschrijdend inzicht wordt hier
naast mij genoemd, wie weet helpt het.
Wij hebben gezegd, dat heeft de wethouder ook al aangegeven,
dat er eerst een overzicht moet komen over waaraan die bij
zondere bijstand moet worden besteed. Als je het gaat hebben
over eventueel vrijkomende middelen uit het budget minimabe
leid, moeten wij een totale afweging kunnen maken. De resul
taten van die bestuursopdracht, alsmede het evaluatierapport
minderhedenbeleid, vinden wij van essentieel belang. Wij
willen dit uiteraard in de totale discussie meenemen. Dus op
dit moment zal dit voorstel van de NLP-fractie onze steun
niet krijgen.
Ten tweede de motie van D66. Wij kunnen instemmen met wat de
wethouder zegt, eerst afwachten dat die vergelijking gemaakt
wordt. Dat je een goede afweging kunt maken tussen de plek
ken waar je de bagger dumpt. Dus die motie zullen wij niet
ondersteunen
De heer Jacobse: Het is altijd leuk als mensen spreken over
moties die er niet zijn.
De f 15 miljoen reserve minimum en de Wvg-discussie die daar
annex aan is. Feitelijke is de Wvg een open eindregeling
Dat betekent dat op het moment dat er een overschrijding is,
het ten laste van de algemene middelen gaat. Op moment dat
de er een financieel probleem is bij de gemeente kan zij op
ieder moment besluiten bepaalde reserves af te romen ten
gunste van die algemene middelen. Dus het is gewoon een
broekzakverhaalAls het totaal van de reserves toereikend
is om risico's op te vangen, daar gaat het uiteindelijk om,
is dat een afdoende oplossing. Hoe je dat boekhoudkundig
Blad 51
Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998
verder verwerkt, dat zal verder iedereen een moeten
zijn. Er is dus blijkbaar nog een aantal heilige huisjes
hier. Ik vind dat wij het ons als raad niet al te moeilijk
moeten maken. Als het rijk geen verplichting oplegt om iets
voor een bepaald doel te reserveren, dan moet je als raad
niet je eigen keuzevrijheid gaan beperken door overal label
tjes aan te gaan hangen. Want uiteindelijk beperk je alleen
je eigen keuzevrijheid maar. Ik vind dat we daar heel voor
zichtig mee moeten zijn.
De taakstelling sport blijft gehandhaafd totdat nader is be
sloten. Ik ben daarmee akkoord. Ik vind wel dat we die dis
cussie inderdaad helemaal moeten voeren, ook in het kader
van het hele sportbeleid, niet alleen in het kader van die
sportvelden
Het minimabeleid. Wij hebben inderdaad voorgesteld het Fonds
Maatschappelijke Activiteiten weer in het leven te roepen.
Ik begrijp in ieder geval uit de woorden van de wethouder
dat er iets in die geest komt. Daar ging het ons uiteinde
lijk om, dat de afspraak uit het Bestuursprogramma per 1 ja
nuari 1999 er inderdaad zou komen. Wat dat betreft zijn we
het blijkbaar eens. Dat we indertijd niet aan die evaluatie
minimabeleid hebben deelgenomen heb ik al tig keer uitge
legd. Het had te maken met het feit dat wij èn vonden dat
dat beter specialisten konden doen, als niet deskundige
raadsleden, èn het had er mee te maken dat wij toen net in
deze raad zaten met z'n tweeën en gewoon uit tijdsoverwegin-
gen geen tijd voor konden vrijmaken. Ik wil dat best honderd
keer uitleggen, dat is geen enkel probleem.
De afvalstoffenheffing, de kwijtschelding via omslag.
Wij hebben ook geen initiatief gedaan hier vandaag om daar
bij te komen. Wij hebben alleen geconstateerd dat vorig jaar
die kwijtschelding niet kon, omdat we de financiële middelen
niet hadden, inmiddels heeft het rijk extra geld voor mini
mabeleid beschikbaar gesteld, dus dat die afweging wel op
nieuw gemaakt kan worden. Wij hebben de raad gevraagd, de
fracties gevraagd, om daar nog eens naar te kijken. Wij rea
liseren ons best, ook gezien de gebrekkige voorbereiding van
deze raad, dat dat nu niet meer kan. Bij Perspectief zullen
wij die discussie weer eens voeren of gezien de gewijzigde
omstandigheden ook een andere, betere dekking voor dat mini
mabeleid gevonden kan worden. (Mevrouw Waanders: Maar het
was vorige jaar geen kwestie van gebrek aan middelen, het
was puur een kwestie van systematiek)Nee, het was een
kwestie van middelen, maar dat moet u maar een nakijken.
De motie van de D66-fractie.
Het is volgens mij niet zo gigantisch moeilijk. Wij hebben
een enorme hoeveelheid verontreinigd baggerslib. De capaci
teit om te storten is, denk ik, heel beperkt. Op het moment