Blad 50 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 ook in een publicaties neutraal neer te zetten welke elemen ten een rol moeten spelen bij die discussie en daarbij heb ben we aangesloten bij de motie van de D66-fractie bij Per spectief. Niet meer en niet minder. Wat nu gebeurt, is dat er opnieuw een motie komt, waarbij een element van die dis cussie er uit wordt gelicht en die wordt in de tijd bespoe digd. Wij hechten aan het volledige verhaal. Dat is ook de reden dat wij de motie niet zullen steunen. Tot slot, ik ben dik tevreden over de beantwoording over de Haak om Leeuwarden. Mevrouw Hafkamp: Eerst een reactie op wat de NLP-fractie in bracht over het minimabeleid. Het is voor ons wel een opval lende koerswijziging van de NLP-fractie, dat er zowaar aan dacht is voor dit minimabeleid. Zeker gelet op de evaluatie indertijd waaraan alle fracties, behalve de NLP, hebben mee willen werken, verbaast ons dit ten zeerste. Maar het stand punt van de NLP-fractie met de aandacht voor het minimabe leid is hier welkom. Voortschrijdend inzicht wordt hier naast mij genoemd, wie weet helpt het. Wij hebben gezegd, dat heeft de wethouder ook al aangegeven, dat er eerst een overzicht moet komen over waaraan die bij zondere bijstand moet worden besteed. Als je het gaat hebben over eventueel vrijkomende middelen uit het budget minimabe leid, moeten wij een totale afweging kunnen maken. De resul taten van die bestuursopdracht, alsmede het evaluatierapport minderhedenbeleid, vinden wij van essentieel belang. Wij willen dit uiteraard in de totale discussie meenemen. Dus op dit moment zal dit voorstel van de NLP-fractie onze steun niet krijgen. Ten tweede de motie van D66. Wij kunnen instemmen met wat de wethouder zegt, eerst afwachten dat die vergelijking gemaakt wordt. Dat je een goede afweging kunt maken tussen de plek ken waar je de bagger dumpt. Dus die motie zullen wij niet ondersteunen De heer Jacobse: Het is altijd leuk als mensen spreken over moties die er niet zijn. De f 15 miljoen reserve minimum en de Wvg-discussie die daar annex aan is. Feitelijke is de Wvg een open eindregeling Dat betekent dat op het moment dat er een overschrijding is, het ten laste van de algemene middelen gaat. Op moment dat de er een financieel probleem is bij de gemeente kan zij op ieder moment besluiten bepaalde reserves af te romen ten gunste van die algemene middelen. Dus het is gewoon een broekzakverhaalAls het totaal van de reserves toereikend is om risico's op te vangen, daar gaat het uiteindelijk om, is dat een afdoende oplossing. Hoe je dat boekhoudkundig Blad 51 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 verder verwerkt, dat zal verder iedereen een moeten zijn. Er is dus blijkbaar nog een aantal heilige huisjes hier. Ik vind dat wij het ons als raad niet al te moeilijk moeten maken. Als het rijk geen verplichting oplegt om iets voor een bepaald doel te reserveren, dan moet je als raad niet je eigen keuzevrijheid gaan beperken door overal label tjes aan te gaan hangen. Want uiteindelijk beperk je alleen je eigen keuzevrijheid maar. Ik vind dat we daar heel voor zichtig mee moeten zijn. De taakstelling sport blijft gehandhaafd totdat nader is be sloten. Ik ben daarmee akkoord. Ik vind wel dat we die dis cussie inderdaad helemaal moeten voeren, ook in het kader van het hele sportbeleid, niet alleen in het kader van die sportvelden Het minimabeleid. Wij hebben inderdaad voorgesteld het Fonds Maatschappelijke Activiteiten weer in het leven te roepen. Ik begrijp in ieder geval uit de woorden van de wethouder dat er iets in die geest komt. Daar ging het ons uiteinde lijk om, dat de afspraak uit het Bestuursprogramma per 1 ja nuari 1999 er inderdaad zou komen. Wat dat betreft zijn we het blijkbaar eens. Dat we indertijd niet aan die evaluatie minimabeleid hebben deelgenomen heb ik al tig keer uitge legd. Het had te maken met het feit dat wij èn vonden dat dat beter specialisten konden doen, als niet deskundige raadsleden, èn het had er mee te maken dat wij toen net in deze raad zaten met z'n tweeën en gewoon uit tijdsoverwegin- gen geen tijd voor konden vrijmaken. Ik wil dat best honderd keer uitleggen, dat is geen enkel probleem. De afvalstoffenheffing, de kwijtschelding via omslag. Wij hebben ook geen initiatief gedaan hier vandaag om daar bij te komen. Wij hebben alleen geconstateerd dat vorig jaar die kwijtschelding niet kon, omdat we de financiële middelen niet hadden, inmiddels heeft het rijk extra geld voor mini mabeleid beschikbaar gesteld, dus dat die afweging wel op nieuw gemaakt kan worden. Wij hebben de raad gevraagd, de fracties gevraagd, om daar nog eens naar te kijken. Wij rea liseren ons best, ook gezien de gebrekkige voorbereiding van deze raad, dat dat nu niet meer kan. Bij Perspectief zullen wij die discussie weer eens voeren of gezien de gewijzigde omstandigheden ook een andere, betere dekking voor dat mini mabeleid gevonden kan worden. (Mevrouw Waanders: Maar het was vorige jaar geen kwestie van gebrek aan middelen, het was puur een kwestie van systematiek)Nee, het was een kwestie van middelen, maar dat moet u maar een nakijken. De motie van de D66-fractie. Het is volgens mij niet zo gigantisch moeilijk. Wij hebben een enorme hoeveelheid verontreinigd baggerslib. De capaci teit om te storten is, denk ik, heel beperkt. Op het moment

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 26