Blad 80 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1998 tie gehandhaafd blijft of niet. De heer De Jong: Wij hebben ook om ons heen gekeken en de motie is kansloos. Wij hebben er geen zin in om moties in te dienen die kansloos zijn. Dat betekent dat wij hem intrekkenMaar dan zal in ons stemgedrag over het totale voorstel blijken hoe wij over een en ander denken.) Motie nr. 2 is ingetrokken. Aan de orde is de stemming van het totale voorstel. De heer P. de Jong: De D66-fractie wil geacht worden te hebben tegengestemd bij het voorstel over de verhoging van de afvalstoffenheffing. De heer Stoker: Dat geldt ook voor mijn fractie. De heer Kalsbeek: De afvalstoffenheffing geldt ook voor ons, daarnaast de tarieven parkeergelden waar wij het eer der over gehad hebben, het kwartje voor zwembaden en de woonschepen Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w., met de aantekening dat de leden van de D66-fractie en de GPV/RPF/SGP-fractie geacht willen worden tegen de verhoging van de afvalstoffenheffing te hebben gestemd en de leden van de SP-fractie geacht willen worden tegen de afvalstoffenheffing, de parkeergelden, het kwartje voor zwembaden en de woonschepen te hebben gestemd Punt 3 (bijlage nr. 149) De Voorzitter: Aan de orde is Verkoop aandelen Frigem. De heer Jacobse: Ik kan mij nog herinneren, zij het vaag, dat de Leeuwarder PvdA en PAL vanuit socialistische princi pes vonden dat de grond aan de overheid behoorde. In dat kader mocht erfpachtgrond niet verkocht worden. Dit princi pe werd verlaten na druk van Aegon die zei 'of grond verko pen of wij vertrekken'Thans verwachten partijen het mees te heil van liberalisering en de werking van de vrije markt. Het kan verkeren. Voor de PvdA is dat niet zo verba zend, de sociale zekerheden zijn nog nooit zo verslechterd en er zijn nog nooit zoveel staatsbedrijven geprivatiseerd als in de kabinetten met de PvdA. De opstelling van de PAL/GL is minder te verklaren, anders dan vanuit de vol strekte loyaliteit aan het college. Wij zijn geen tegenstander van particuliere bedrijven en de vrije markt kan binnen grenzen goede diensten bewijzen bij de productie en verdeling van goederen en diensten. Echter hier ontstaat geen vrije markt. Wij gaan op den duur via de fusiegolf die gaat volgen naar een oligopolie of monopolie, Blad 81 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1998 met als belangrijk verschil met nu, hooguit dat dat monopo lie niet wordt aangestuurd door een organisatie die het al gemeen belang op het oog heeft, maar door een beursgeno teerde organisatie die op winst gericht is. De oligopolis- tische markt die zal ontstaan, wordt gekenmerkt door een non-price-competission of prijsstarheid. Er is bij die marktvorm ook geen enkele reden om efficiencyvoordelen door te geven in lagere prijzen. Ervaringen elders wijzen uit dat met name grootverbruikers profiteren en de kleinver bruiker te maken krijgt met de niet lagere prijs, maar wel met minder service. Met name klanten met betalingsproblemen zijn eerder de klos. Wij vinden principieel dat de meest essentiële goederen via overheidsbedrijven beschikbaar moe ten worden gesteld, gecontroleerd door een bestuursorgaan dat zo dicht mogelijk bij die burger staat. Niet om ons met de bedrijfsvoering te bemoeien, wel om als het nodig is in vloed te kunnen uitoefenen om tot een bijstelling van be leid te komen. De nu als hard verkochte afspraken over werkgelegenheid en zeggenschapsgaranties daar hebben wij in de commissie van gezegd dat wij daar niet zoveel van geloven, op den duur zullen die in de fusiegolf verwateren of worden afgekocht. Je kunt zien, vandaag ook in de krant, dat toen de PTT nog een overheidsbedrijf was om politieke redenen decentralisa tie in het vaandel stond, nu het een beursgenoteerde onder neming is zien wij hele andere bewegingen. Ik vraag u op de man af of u dat een positieve ontwikkeling vindt. De prijs die de gemeente nu en de provincie Fryslan en Gelderland later voor hun aandelen krijgen zullen door de kopende par tij worden doorberekend in de prijzen. Immers een overne mende partij wil zijn investering met rendement terug ver dienen. Het bedrag dat de gemeente nu in één keer int, zul len de burgers in de komende jaren aan de kopers terug be talen. De miljoenen lonken en de gemeenten, die altijd geld kunnen gebruiken, happen gretig toe. Want liever nu geld in de hand, dan later dividend, zeggenschap en zekerheid, want je weet maar nooit. Zijn wij werkelijk zo bang dat wij nu willen verkopen omdat wij denken dat zo'n kans nooit meer komt, hebben wij het geld zo hard nodig en kunnen wij niet uit andere bronnen financieren, waarbij de inkomsten uit dividenden ingezet kunnen worden ter compensatie van rente lasten? Is het uit handen geven van de zekerheden nu zoveel beter dan het behouden van die aandelen? Mijn fractie waagt dit te betwijfelen. Maar het geld jeukt al in de handen. Wim Kan zei al: als je linkse mensen met veel geld laat om gaan worden ze rechts. Wij hebben de fracties voorgesteld om de burgers van Leeu warden te laten beslissen over al dan niet verkoop van de aandelen. Zij hebben het bedrijf gemaakt tot wat het nu is en zij zijn als burgers en afnemers ook diegenen die de ge volgen van het besluit zullen ervaren. Alle overige partij en hebben deze optie van de hand gewezen. Sommigen omdat zij principieel tegen een referendum zijn, anderen omdat zij de burgers daarvoor te dom vinden, anderen omdat het onderwerp niet leeft bij de burgers. Kijkend naar deze ar gumenten kunnen de verkiezingen voor Waterschap, provincie en Europees parlement ook beter afgeblazen worden. Ook daarvan geldt dat ze bij de burgers nauwelijks leven en dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 41