Blad 84 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1998 afgezet kon worden tegen een taxatie die door deskundigen was uitgevoerd. Dat had natuurlijk in het raadsvoorstel moeten staan en dat staat er trouwens nu nog niet in. Wij hebben evenwel voldoende vertrouwen in dit college om met het voorstel akkoord te gaan. Alleen daar mag u niet de conclusie aan verbinden dat u een dusdanige wissel kunt trekken op het vertrouwen van onze fractie dat wij te allen tijde bereid zijn u op uw woord te geloven, liever hebben wij volledige en deugdelijke informatie. De heer De Beer: De VVD-fractie is tevreden over de uit komst van de onderhandelingen. We hadden oorspronkelijk nogal wat vraagtekens bij het toevoegen van de opbrengst aan het Stedelijk Investerings- en Ontwikkelingsfonds, om dat er geen duidelijk omschrijving was van de besteding daarvan. Maar na de toezeggingen, zowel in de commissie als ook gistermiddag, gaan wij akkoord met dit voorstel. De heer Stoker: Dit voorstel heeft niet onze instemming. Natuurlijk is het een feit dat veel mensen paars gekozen hebben en natuurlijk is het een feit dat paars haar beleid van liberalisering, privatisering en schaalvergroting met kracht propageert. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook in het belang van de burgers van Leeuwarden is. Voor priva tisering is geld nodig en dat geld heeft Den Haag onder an dere de gebruikers van de diensten van Frigem laten betalen door het hanteren van een sofabiliteitseisHet spaarpotje moet groeien tot een reserve van 33%. Maar door dit soort eisen worden de tarieven dus hoger en niet lager. Natuur lijk is Edon nu wel in staat om Leeuwarden goed te betalen en natuurlijk zal Leeuwarden het allemaal goed besteden, daar twijfel ik niet aan, maar het zijn grotendeels gelden die de klanten van dit nutsbedrijf hebben opgehoest. En als die privatisering verder gaat en de schaalvergroting, die niet te stoppen lijkt, voortschrijdt, dan kan straks bij voorbeeld een Franse elektriciteitsmaatschappij zich ont fermen over deze 33% met dank aan Leeuwarden. En daar hoef je helemaal geen apocalyptische denkbeelden bij te hebben. De schaalvergroting, privatisering is volgens velen niet te stoppen. Maar daarom hoeven wij haar nog niet te stimuleren en de invloed die wij nog over hebben, hoeven wij toch niet achteloos weg te gooien. Wij zitten er voor de Leeuwarder burgers. Het kan toch niet zo zijn dat de gemeentefinanciën een doel op zich zijn en al het andere daaraan onderge schikt is. Ik spreek over privatisering, omdat ook andere overheden bezig zijn te onderzoeken of er aandelen van nutsbedrijven verkocht kunnen worden. Zo onderzoekt de provincie de ver koop van haar aandelen NUONDan kan men wel zeggen dat NUON helemaal niet blij is wanneer onze provincie haar aan delen verkoopt, maar ik twijfel er sterk aan of NUON daarin wel geloofwaardig is. Zij hebben al te kennen gegeven graag af te willen van de drie politieke Friese commissarissen omdat ze graag specialisten willen hebben, volgens hun ei gen mededelingen aan Gedeputeerde Staten. Natuurlijk zien zij liever dat de provincie het geld van haar aan NUON ver kochte aandelen weer in NUON investeert. Maar dat is na Blad 85 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1998 tuurlijk onzinnig, want dan hoef je ook geen aandelen te verkopen. Tot zover NUON en de provincie. Wat Frigem betreft, wat ons aangaat, is dit een nutsvoor ziening en het zou een nutsvoorziening moeten blijven. Niet in de eerste plaats uit op winst, maar op dienstverlening aan de samenleving. De heer Jacobse heeft het gehad over referenda. Referenda, waar dan ook over, hebben niet onze instemming uit princi pe. De heer Kalsbeek: Zoals in de commissie ook al naar voren is gekomen zijn wij principieel tegen de verkoop van aande len van nutsbedrijven, überhaupt tegen de verkoop van nuts bedrijven. Wij verwachten dat liberalisering van nutsbe drijven op den duur negatief zal uitwerken voor de burger en de invloed op het te voeren beleid nihil wordt. De heer Roekiman: Ook wij kunnen hier kort over zijn, omdat een langer debat hierover onzerzijds alleen maar een herha ling van zetten is vanuit de commissie. Wij hebben in de commissie hiervan gezegd dat wij dit een goed onderhande lingsresultaat vinden en op grond daarvan het voorstel van het college volgen. De invloed van de gemeente is voldoende over gezegd. De werkgelegenheidscomponent in het geheel ziet er wat ons be treft prima uit. Wij gaan hiermee akkoord. Mevrouw T. de Haan: Naar aanleiding van de verkoop van de FrigemaandelenAls men dit stuk leest, lijkt het in eerste instantie een mooi bod, er komt ruim f 36 miljoen terug naar de gemeente om toegevoegd te worden aan het Stedelijk Investerings- en Ontwikkelingsfonds. Mij fractie heeft het idee dat dit weer een haastklus moest worden, met anderen woorden slikken of stikken. Want voor de vakantie ging de Energiewet door de Tweede Kamer, tijdens de vakantie onder handelingen door de gemeenten, op 27 augustus werd reeds een intentieverklaring opgesteld. In de begroting wordt reeds een plaats voor het geld gevonden en op 15 oktober komt het voor het eerst aan de orde in de Commissie Bestuur en Middelen. Heden 3 november is het in de gemeenteraad en voor 1 januari 1999 moet de intentieverklaring getekend zijn, want anders vervallen alle gemaakte afspraken. Wij hebben daar toch een paar vragen bij In het stuk van de gemeente heeft men het over 20 nieuwe arbeidsplaatsen, maar in de intentieverklaring heeft men het over additionele werkgelegenheid. Volgens mij zit daar toch een verschil tussen. Als het tarievenbeleid van 1992 wordt voortgezet houdt dat in dat men over drie jaar minimaal f 12 miljoen winst maakt. Als de transactie met de Frigem niet doorgaat, ter wijl wij gisteren bijna allemaal met de begroting hebben ingestemd, wat gebeurt er dan als dit geld wegvalt bij de begroting? Is er ook een financieel onderbouwde winstprog nose voor de komende vijf jaar van de Frigem?

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 43