Blad 94
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1998
grote doorzichtige plastickaften om nota's en dergelijke.
Er is ons al in 1994 toegezegd dat de voorraad opgemaakt
werd, maar dit gaat nu nog door. Maar dat gaat nu ophouden
met de coördinator, dat wachten wij af.
Mijn laatste punt betreft afval. Dat is al bij eerdere
agendapunten aan de orde geweest, niet tot onze tevreden
heid, dat is duidelijk. Wij zijn in feite in de procedure
kwestie blijven steken. Maar het is wel zo uitputtend ge
weest dat het mij nu niet meer doenlijke lijkt opnieuw in
houdelijk een en ander te behandelen.
Ik wil één onderdeeltje toch nog even noemen, want dat is
niet aan de orde geweest en daar is ook al bij een eerdere
evaluatie naar gevraagd door een andere partij, ik meen de
NLP-fractie. Daar hebben wij ons toen bij aangesloten, maar
daar is ook nog nooit antwoord op gekomen. Het systeem van
het klein chemisch afval, het rendement van dit systeem. In
de MUP staat dat de hoeveelheid gelijk blijft, dat is onge
veer 90.000 kg. In feite gaat die opbrengst daarmee achter
uit, want wij zijn wel in inwoneraantal en aansluitingen
gegroeid. Maar wij hebben toen ook gevraagd of er eens ge
keken kon worden naar het rendement van het systeem. De
chemokar rijdt rond, zo nu en dan zien wij hem. Het schijnt
zich te verplaatsen naar het brengen. De burger schijn toch
meer naar het depot op de Greuns te brengen, dat verschuift
zich. Daarom zouden wij ook graag het systeem eens wat
doorgelicht hebben, onafhankelijk van alle andere analyses
die gemaakt zouden moeten worden voor afval. Wij betalen
aan ATF f 330.000,-. In totaal betalen wij voor het che
misch afval, voor zover ik nu heb kunnen achterhalen, f
580.000,-. Als je dat afzet tegen de kilo's, dan is dat een
kiloprijs van f6,- die de bewoners in feite moeten beta
len. Voor één kilo chemisch afval ben je meer dan f 6,-
kwijt om het te verwijderen. Wij zouden graag nog eens ant
woord willen hebben wanneer doorlichting van het systeem
van AFT te krijgen. Het is erg moeilijk om bij de Regio
Noord-West nog weer cijfers op te diepen van opgehaalde ki
lo's en scheiding naar stromen. Ik zou toch aan de wethou
der willen vragen om vooral aan dat kleine gevaarlijk afval
nog eens een nadere beschouwing te besteden.
De heer Boorsma: Na aftrek van alle vragen en antwoorden
die wij in de commissie al hebben gesteld en gekregen, waar
wij tevreden mee zijn, blijft er voor ons nog één puntje
over, dat vanavond ook al aan de orde is geweest.
Wij worden er ook over benaderd, er is gistermiddag zelfs
nog over gebeld. Dat betreft het oud papier. Vooral in de
binnenstad is het vrij moeilijk voor mensen om de zaak weg
te krijgen. Ik zou van de wethouder willen weten of er ook
ideeën leven/stappen worden ondernomen om dat een beetje te
verbeteren. Zo niet, wil hij dat dan in overweging nemen?
De heer Roekiman: Wij willen aandacht vragen voor de mili
euhandhaving. Zoals nu is gesteld, zijn er voor 1999 midde
len beschikbaar gesteld, dat is dus incidenteel. Wij zouden
graag zien dat dit een structureel karakter zou hebben. Dit
zou dan passen om met Perspectief 2000 te behandelen. Wij
kondigen hier al vast aan dat wij er grote waarde aan hech-
Blad 95
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1998
ten dat dit meegenomen zal worden. Wij zullen er in ieder
geval in de Commissie Bestuur en Middelen volgende week na
drukkelijk op terug komen.
De heer Brinks (weth.): Wat betreft de vraag van mevrouw
Inberg over het klein gevaarlijk afval heb ik in feite in
de commissie al de toezegging gedaan dat wij dat systeem
zullen doorlichten. Dat herhaal ik hier.
De heer Boorsma noemt de oud papier inzameling in de bin
nenstad. Wij hebben voor de oud papierinzameling een sys
teem dat organisaties dat voor ons doen. Meestal zijn het
buurt- en wijkorganisatiesIk weet dat in bepaalde delen
van de binnenstad het papier wel wordt opgehaald door orga
nisatie, in bepaalde andere delen klaarblijkelijk niet. Wij
zullen dit nog eens nagaan, dat geldt ook voor andere delen
van de stad. Wij hebben het net over Bilgaard gehad. In
Bilgaard deed de wijkorganisatie het altijd. Zij heeft ge
zegd dat zij de laatste tijd veel te weinig vrijwilligers
kan krijgen en dat zij het niet meer kan doen. De reiniging
heeft daarop gezegd dat zij eens moet kijken of zij het
alsnog kan doen. Onze reiniging haalt het oud papier in
Bilgaard op, ik meende dat 6 november de eerste keer was.
Dat alles enerzijds om buurt- en wijkorganisaties ook nog
een kleine bijdrage te laten krijgen vanuit de opbrengst
oud papier. Daarom hebben wij ook die subsidieverordening.
Anderzijds om er voor te zorgen dat het papier niet te
rechtkomt in de verbrandingsovens, want dat is gigantisch
duur. Wij zijn aan het kijken wat witte plekken in de stad
zijn, waar nog geen oud papier opgehaald wordt, en hoe wij
ervoor kunnen zorgen dat daar wel oud papier opgehaald gaat
worden, want het is jammer als het in de oven terechtkomt.
De opmerking van de heer Roekiman horen wij volgende week
in de Commissie Bestuur en Middelen. Ik begrijp dat als er
vanuit het college geen voorstellen komen, de PAL/GL-
fractie met voorstellen zal komen om handhaving structureel
te maken.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.
Punt 8, 9 en 10 (bijlage nrs159, 160, 161).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
de voorstellen van b. en w.