Blad 94 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1998 grote doorzichtige plastickaften om nota's en dergelijke. Er is ons al in 1994 toegezegd dat de voorraad opgemaakt werd, maar dit gaat nu nog door. Maar dat gaat nu ophouden met de coördinator, dat wachten wij af. Mijn laatste punt betreft afval. Dat is al bij eerdere agendapunten aan de orde geweest, niet tot onze tevreden heid, dat is duidelijk. Wij zijn in feite in de procedure kwestie blijven steken. Maar het is wel zo uitputtend ge weest dat het mij nu niet meer doenlijke lijkt opnieuw in houdelijk een en ander te behandelen. Ik wil één onderdeeltje toch nog even noemen, want dat is niet aan de orde geweest en daar is ook al bij een eerdere evaluatie naar gevraagd door een andere partij, ik meen de NLP-fractie. Daar hebben wij ons toen bij aangesloten, maar daar is ook nog nooit antwoord op gekomen. Het systeem van het klein chemisch afval, het rendement van dit systeem. In de MUP staat dat de hoeveelheid gelijk blijft, dat is onge veer 90.000 kg. In feite gaat die opbrengst daarmee achter uit, want wij zijn wel in inwoneraantal en aansluitingen gegroeid. Maar wij hebben toen ook gevraagd of er eens ge keken kon worden naar het rendement van het systeem. De chemokar rijdt rond, zo nu en dan zien wij hem. Het schijnt zich te verplaatsen naar het brengen. De burger schijn toch meer naar het depot op de Greuns te brengen, dat verschuift zich. Daarom zouden wij ook graag het systeem eens wat doorgelicht hebben, onafhankelijk van alle andere analyses die gemaakt zouden moeten worden voor afval. Wij betalen aan ATF f 330.000,-. In totaal betalen wij voor het che misch afval, voor zover ik nu heb kunnen achterhalen, f 580.000,-. Als je dat afzet tegen de kilo's, dan is dat een kiloprijs van f6,- die de bewoners in feite moeten beta len. Voor één kilo chemisch afval ben je meer dan f 6,- kwijt om het te verwijderen. Wij zouden graag nog eens ant woord willen hebben wanneer doorlichting van het systeem van AFT te krijgen. Het is erg moeilijk om bij de Regio Noord-West nog weer cijfers op te diepen van opgehaalde ki lo's en scheiding naar stromen. Ik zou toch aan de wethou der willen vragen om vooral aan dat kleine gevaarlijk afval nog eens een nadere beschouwing te besteden. De heer Boorsma: Na aftrek van alle vragen en antwoorden die wij in de commissie al hebben gesteld en gekregen, waar wij tevreden mee zijn, blijft er voor ons nog één puntje over, dat vanavond ook al aan de orde is geweest. Wij worden er ook over benaderd, er is gistermiddag zelfs nog over gebeld. Dat betreft het oud papier. Vooral in de binnenstad is het vrij moeilijk voor mensen om de zaak weg te krijgen. Ik zou van de wethouder willen weten of er ook ideeën leven/stappen worden ondernomen om dat een beetje te verbeteren. Zo niet, wil hij dat dan in overweging nemen? De heer Roekiman: Wij willen aandacht vragen voor de mili euhandhaving. Zoals nu is gesteld, zijn er voor 1999 midde len beschikbaar gesteld, dat is dus incidenteel. Wij zouden graag zien dat dit een structureel karakter zou hebben. Dit zou dan passen om met Perspectief 2000 te behandelen. Wij kondigen hier al vast aan dat wij er grote waarde aan hech- Blad 95 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1998 ten dat dit meegenomen zal worden. Wij zullen er in ieder geval in de Commissie Bestuur en Middelen volgende week na drukkelijk op terug komen. De heer Brinks (weth.): Wat betreft de vraag van mevrouw Inberg over het klein gevaarlijk afval heb ik in feite in de commissie al de toezegging gedaan dat wij dat systeem zullen doorlichten. Dat herhaal ik hier. De heer Boorsma noemt de oud papier inzameling in de bin nenstad. Wij hebben voor de oud papierinzameling een sys teem dat organisaties dat voor ons doen. Meestal zijn het buurt- en wijkorganisatiesIk weet dat in bepaalde delen van de binnenstad het papier wel wordt opgehaald door orga nisatie, in bepaalde andere delen klaarblijkelijk niet. Wij zullen dit nog eens nagaan, dat geldt ook voor andere delen van de stad. Wij hebben het net over Bilgaard gehad. In Bilgaard deed de wijkorganisatie het altijd. Zij heeft ge zegd dat zij de laatste tijd veel te weinig vrijwilligers kan krijgen en dat zij het niet meer kan doen. De reiniging heeft daarop gezegd dat zij eens moet kijken of zij het alsnog kan doen. Onze reiniging haalt het oud papier in Bilgaard op, ik meende dat 6 november de eerste keer was. Dat alles enerzijds om buurt- en wijkorganisaties ook nog een kleine bijdrage te laten krijgen vanuit de opbrengst oud papier. Daarom hebben wij ook die subsidieverordening. Anderzijds om er voor te zorgen dat het papier niet te rechtkomt in de verbrandingsovens, want dat is gigantisch duur. Wij zijn aan het kijken wat witte plekken in de stad zijn, waar nog geen oud papier opgehaald wordt, en hoe wij ervoor kunnen zorgen dat daar wel oud papier opgehaald gaat worden, want het is jammer als het in de oven terechtkomt. De opmerking van de heer Roekiman horen wij volgende week in de Commissie Bestuur en Middelen. Ik begrijp dat als er vanuit het college geen voorstellen komen, de PAL/GL- fractie met voorstellen zal komen om handhaving structureel te maken. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 8, 9 en 10 (bijlage nrs159, 160, 161). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 48