Blad 6 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 namelijk in het antwoord verwezen naar het besluit van de raad bij de begrotingsbehandeling in november 1996 om te be zuinigen op het eerste Ontwikkelingsfonds. Dat klopt, daar hebben we inderdaad toe besloten, maar dat dat ertoe zou leiden dat dat fonds in 2000 zou zijn uitgeput, is niet te begrijpen. Het ging namelijk om een bezuiniging op een structureel fonds, niet om opheffing van een fonds. We wil len van het college dus graag horen wat de werkelijke stand is van het fonds, het ontwikkelingsfonds, waartoe in 1996 is besloten en we willen graag een reactie op de opmerkingen over het voortbestaan van de twee ontwikkelingsfondsen naast het nieuwe Investering- en Ontwikkelingsfonds. Bij de raadsbehandeling van de Perspectiefnota in mei heeft de PvdA-fractie gepleit voor vroegtijdige uitspraken door de raad - bij voorkeur bij de behandeling van de begroting 1999 - over prioritering van nieuwsbeleidsvoorstellen die in mei niet zijn gehonoreerd maar wel wenselijk zijn. De desbetref fende lijsten met voorstellen met prioriteit 1, 2 of 3 waren als bijlagen bij de Perspectiefnota gevoegd. Het voordeel van een vroegtijdige bespreking was en is dat nieuwsbeleids voorstellen die een groot draagvlak in de raad blijken te hebben in mei 1999 goed onderbouwd aan de raad kunnen worden voorgelegd. Het college steunde dat idee en zegde toe met een uitgewerkt voorstel in de Commissie Bestuur en Middelen te komen. Dat is nog niet gebeurd. We herhalen nog eens het pleidooi voor een bespreking van de bestaande voorstellen, ruim voor de behandeling van de PerspectiefnotaDat bete kent ook dat de PvdA-fractie vindt dat ook in de komende ja ren financiële ruimte benut dan wel - via het principe "oud voor nieuw beleid" - financiële ruimte vrijgemaakt moet wor den voor nieuwsbeleidsvoorstellen die vanwege hun struc turele karakter of vanwege hun doelstellingen niet uit het nieuwe Ontwikkelings- en Investeringsfonds gedekt kunnen worden. Graag een reactie hierop van het college. Het college stelt voor de extra structurele budgettaire ruimte van bijna f 1,3 miljoen door afboeking van immate riële activa te bestemmen voor onderhoud van de fysieke om geving. We gaan akkoord met dat voorstel. Over de noodzaak om in onderhoud te investeren hoeven we het niet meer te hebben. We hebben niet voor niets in de afgelopen jaren ook al fikse bedragen vrijgemaakt voor dat doel. Wat nog steeds ontbreekt, is een goed onderbouwde planning van de aanwen ding van de middelen. De bestemming van de bijna f 1,3 mil joen voor 1999 is weliswaar aangegeven, maar overigens heb ben we nog geen plannen gezien. Het wordt zo langzamerhand erg moeilijk voor de raad om coulant te reageren op het col lege wanneer het ter verdediging van het uitstel verwijst naar de complexiteit van die opdracht. Blad 7 Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998 Over de bestemming van de Wvg-reserve kan ik kort zijn. Tijdens de commissievergadering was reeds duidelijk dat het college het voorstel om de Wvg-reserve in de Algemene Reser ve te storten, aanhoudt. Het lijkt ons een prima idee om de discussie over de aanwending van de reserve opnieuw te be spreken na afronding van de evaluatie van de Wvg. Daarmee blijft ook de mogelijkheid open een kleine, maar wenselijke aanvulling op de voorzieningen in het Wvg-pakket te reali seren, die gefinancierd kan worden door het structureel ma ken van het eenmalige bedrag aan reserve. Aanhouding van het collegevoorstel betekent wel dat de stand van de Algemene Reserve in ieder geval tot het moment waarop een besluit wordt genomen over de Wvg-reserve, onder het door de raad bepaalde minimumniveau komt. Wat ons betreft is dat, gelet op de tijdelijkheid, aanvaardbaar. Mocht de raad besluiten de Wvg-reserve niet in de Algemene Reserve te storten, maar anderszins aan te wenden, dan moet het tekort aangevuld wor den. Wat ons betreft kan dat door het bedrag van f 2,5 mil joen vanuit het Ontwikkelings- en Investeringsfonds over te hevelen naar de Algemene Reserve. In de commissievergadering heb ik namens de fractie nog een voorbehoud gemaakt bij de financiële vertaling van de voor stellen die betrekking hebben op de koerswijzigingen bij de sector Sociale Zaken. De onderbouwing van de financiële voorstellen ontbrak in de raadsbrief. In de nota "Taak stellend activeringsbeleid", die ook voor vandaag op de agenda staat, is die onderbouwing heel goed weergeven. Daar mee is ook de reden van ons voorbehoud van de baan. Over de risicoparagraaf heb ik in de commissie uitgebreide kritiek laten horen, die zal ik hier niet herhalen. Ik vol sta met het verzoek aan het college om in het vervolg de richtlijnen, zoals die vorig jaar zijn vastgesteld, voor de totstandkoming van de risicoparagraaf ook te volgen. Het college heeft inmiddels ook schriftelijk inzicht gegeven in de stand van zaken met betrekking tot de taakstelling van f 8,5 ton op de sector Sport. Duidelijk is in ieder geval dat de realisatie van f 50.000,- aan extra baten uit de ver huur van sporthallen niet haalbaar is. Hetzelfde geldt voor de taakstelling van f 3 ton die in 2000 en 2001 gerealiseerd zou moeten worden door het afstoten van sportvelden. Over dat laatste wordt de Commissie Welzijn deze week nog geïn formeerd. Ook de haalbaarheid van de taakstelling van f 3 ton, die gerelateerd is aan het zwembad Kalverdijkje, is, gelet op de onzekerheid over de toekomst van het Kalverdijk- je, vooralsnog twijfelachtig. We willen dan ook graag van het college weten op welke wijze de taakstellingen, waarvan nu al zeker is dat ze niet gehaald kunnen worden, gecompen seerd worden. Wat betreft de taakstelling van f 50.000,- had dat al moeten gebeuren, omdat die taakstelling in 1999 gere-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 4