Blad 6
Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998
namelijk in het antwoord verwezen naar het besluit van de
raad bij de begrotingsbehandeling in november 1996 om te be
zuinigen op het eerste Ontwikkelingsfonds. Dat klopt, daar
hebben we inderdaad toe besloten, maar dat dat ertoe zou
leiden dat dat fonds in 2000 zou zijn uitgeput, is niet te
begrijpen. Het ging namelijk om een bezuiniging op een
structureel fonds, niet om opheffing van een fonds. We wil
len van het college dus graag horen wat de werkelijke stand
is van het fonds, het ontwikkelingsfonds, waartoe in 1996 is
besloten en we willen graag een reactie op de opmerkingen
over het voortbestaan van de twee ontwikkelingsfondsen naast
het nieuwe Investering- en Ontwikkelingsfonds.
Bij de raadsbehandeling van de Perspectiefnota in mei heeft
de PvdA-fractie gepleit voor vroegtijdige uitspraken door de
raad - bij voorkeur bij de behandeling van de begroting 1999
- over prioritering van nieuwsbeleidsvoorstellen die in mei
niet zijn gehonoreerd maar wel wenselijk zijn. De desbetref
fende lijsten met voorstellen met prioriteit 1, 2 of 3 waren
als bijlagen bij de Perspectiefnota gevoegd. Het voordeel
van een vroegtijdige bespreking was en is dat nieuwsbeleids
voorstellen die een groot draagvlak in de raad blijken te
hebben in mei 1999 goed onderbouwd aan de raad kunnen worden
voorgelegd. Het college steunde dat idee en zegde toe met
een uitgewerkt voorstel in de Commissie Bestuur en Middelen
te komen. Dat is nog niet gebeurd. We herhalen nog eens het
pleidooi voor een bespreking van de bestaande voorstellen,
ruim voor de behandeling van de PerspectiefnotaDat bete
kent ook dat de PvdA-fractie vindt dat ook in de komende ja
ren financiële ruimte benut dan wel - via het principe "oud
voor nieuw beleid" - financiële ruimte vrijgemaakt moet wor
den voor nieuwsbeleidsvoorstellen die vanwege hun struc
turele karakter of vanwege hun doelstellingen niet uit het
nieuwe Ontwikkelings- en Investeringsfonds gedekt kunnen
worden. Graag een reactie hierop van het college.
Het college stelt voor de extra structurele budgettaire
ruimte van bijna f 1,3 miljoen door afboeking van immate
riële activa te bestemmen voor onderhoud van de fysieke om
geving. We gaan akkoord met dat voorstel. Over de noodzaak
om in onderhoud te investeren hoeven we het niet meer te
hebben. We hebben niet voor niets in de afgelopen jaren ook
al fikse bedragen vrijgemaakt voor dat doel. Wat nog steeds
ontbreekt, is een goed onderbouwde planning van de aanwen
ding van de middelen. De bestemming van de bijna f 1,3 mil
joen voor 1999 is weliswaar aangegeven, maar overigens heb
ben we nog geen plannen gezien. Het wordt zo langzamerhand
erg moeilijk voor de raad om coulant te reageren op het col
lege wanneer het ter verdediging van het uitstel verwijst
naar de complexiteit van die opdracht.
Blad 7
Verslag van de begrotingsvergadering van 2 november 1998
Over de bestemming van de Wvg-reserve kan ik kort zijn.
Tijdens de commissievergadering was reeds duidelijk dat het
college het voorstel om de Wvg-reserve in de Algemene Reser
ve te storten, aanhoudt. Het lijkt ons een prima idee om de
discussie over de aanwending van de reserve opnieuw te be
spreken na afronding van de evaluatie van de Wvg. Daarmee
blijft ook de mogelijkheid open een kleine, maar wenselijke
aanvulling op de voorzieningen in het Wvg-pakket te reali
seren, die gefinancierd kan worden door het structureel ma
ken van het eenmalige bedrag aan reserve. Aanhouding van het
collegevoorstel betekent wel dat de stand van de Algemene
Reserve in ieder geval tot het moment waarop een besluit
wordt genomen over de Wvg-reserve, onder het door de raad
bepaalde minimumniveau komt. Wat ons betreft is dat, gelet
op de tijdelijkheid, aanvaardbaar. Mocht de raad besluiten
de Wvg-reserve niet in de Algemene Reserve te storten, maar
anderszins aan te wenden, dan moet het tekort aangevuld wor
den. Wat ons betreft kan dat door het bedrag van f 2,5 mil
joen vanuit het Ontwikkelings- en Investeringsfonds over te
hevelen naar de Algemene Reserve.
In de commissievergadering heb ik namens de fractie nog een
voorbehoud gemaakt bij de financiële vertaling van de voor
stellen die betrekking hebben op de koerswijzigingen bij de
sector Sociale Zaken. De onderbouwing van de financiële
voorstellen ontbrak in de raadsbrief. In de nota "Taak
stellend activeringsbeleid", die ook voor vandaag op de
agenda staat, is die onderbouwing heel goed weergeven. Daar
mee is ook de reden van ons voorbehoud van de baan.
Over de risicoparagraaf heb ik in de commissie uitgebreide
kritiek laten horen, die zal ik hier niet herhalen. Ik vol
sta met het verzoek aan het college om in het vervolg de
richtlijnen, zoals die vorig jaar zijn vastgesteld, voor de
totstandkoming van de risicoparagraaf ook te volgen.
Het college heeft inmiddels ook schriftelijk inzicht gegeven
in de stand van zaken met betrekking tot de taakstelling van
f 8,5 ton op de sector Sport. Duidelijk is in ieder geval
dat de realisatie van f 50.000,- aan extra baten uit de ver
huur van sporthallen niet haalbaar is. Hetzelfde geldt voor
de taakstelling van f 3 ton die in 2000 en 2001 gerealiseerd
zou moeten worden door het afstoten van sportvelden. Over
dat laatste wordt de Commissie Welzijn deze week nog geïn
formeerd. Ook de haalbaarheid van de taakstelling van f 3
ton, die gerelateerd is aan het zwembad Kalverdijkje, is,
gelet op de onzekerheid over de toekomst van het Kalverdijk-
je, vooralsnog twijfelachtig. We willen dan ook graag van
het college weten op welke wijze de taakstellingen, waarvan
nu al zeker is dat ze niet gehaald kunnen worden, gecompen
seerd worden. Wat betreft de taakstelling van f 50.000,- had
dat al moeten gebeuren, omdat die taakstelling in 1999 gere-