Blad 56 Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1998 Deze regeling, waarin minder betutteling zit dan de vorige FMA, doet mij goed. Ik wil er overigens nog één klein ideetje - ik heb het in de commissie ook gezegd - aan toe voegen. Dat is dan met name dit onderdeel. Je kunt ook de mensen die in deze doelgroep vallen, dus dezelfde 105%, een lening verstrekken van f 100,-, zodat je bij de declaratie regeling achteraf de mensen die lening weer kwijtscheldt. Dan heb je een lang traject van onderzoek niet nodig. Ik zou dat toch ook graag de wethouder nog een keertje heel duidelijk willen meegeven. Wat betreft de meting na een half jaar, daar gaan wij mee akkoord. Ik wil daar nog aan toevoegen dat de mailing, en dat wil ik ook nog heel sterk hier benadrukken, alleen naar de doelgroep moet tot 105%. Ik zou het een zeer slechte zaak vinden dat mensen die op 110% zitten, toch een mailing ontvangen, vervolgens bij het loket komen en helaas worden afgewezen. Dat mag niet gebeuren. Wat de motie betreft, het moge duidelijk zijn dat wij daar mee akkoord gaan. Ik wil overigens de PAL/GL-fractie nog voorstellen haar mo tie in te trekken, omdat ik van mening ben dat belangrijke onderdelen van deze motie, die is opgesteld samen met ..de SP-fractie, haaks staan op de gezamenlijke motie. Ik ben erg benieuwd naar de reactie in de tweede termijn van de PAL/GL-fractie Mevrouw T. de Haan: In de oplossing zoals die hier voor ons ligt kunnen wij ons niet vinden. Op pagina 5 staat als doelstelling vermeld: 'het bevorderen van de deelneming aan maatschappelijke activiteiten, dan wel het voorkomen of doorbreken van het sociaal isolement van personen in een huishouden met een inkomen op of rond het minimumniveau' Bij artikel 5.3 staat vermeld: 'Formeel gezien voorzien de bijstandsnormen in de eerste levensbehoefte en zijn ook toereikend om normale consumptiegoederen en het sociaal verkeer te bekostigen. De praktijk wijst echter uit dat het voorgaande niet het geval is'Op pagina 9 staat dat de po pulatie vastgesteld wordt op 14.000 personen. Ten aanzien van het gebruik wordt gesteld dat maximaal 25% van die doelgroep gebruik zal maken van de voorziening. Dat is 3.500 personen. Het grootste gedeelte van de doelgroepen wordt dan niet bereikt. Of zijn die 14.000 een gissing, aangezien de bijstandsuitkeringen, dacht ik, de mensen die daarvan moeten leven, aanmerkelijk minder zijn. Ook in de commissievergadering van 26 november heb ik ge steld dat het achteraf declareren niet de manier kan zijn om mensen te activeren. Ik heb dan als voorbeeld genoemd, dat als iemand met kinderen in juli naar het Flevohof gaat, dit moet voorschieten van de kinderbijslag van juni, die Blad 57 Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1998 eigenlijk bedoeld is voor de schoolzaken van september. Dit moet eerst worden gedeclareerd, terugontvangen en dan kan men schoolzaken kopen, onderhand is de school al begonnen en is het bijna de herfstvakantie. Als men in de bijlage leest op hoeveel gronden geweigerd kan worden, kan ik mij voorstellen dat veel mensen bang zijn om niet aan hun gewo ne verplichtingen te kunnen voldoen, dus er geen gebruik van gaan maken, dit ten opzichte van de heer Van Olffen die denkt dat het er teveel zijn. Tevens staat in artikel 2: 'Tegemoetkomingen uit de declaratieregeling kunnen slechts worden verleend indien en voor zover de daarin aanwezige middelen toereikend zijn'Er is net gezegd, als het geld op is dan komt het college terug bij de raad, maar onder hand zitten de mensen op hun centen te wachten, is de school begonnen, de kinderen gaan niet meer school, nog meer problemen erbij Nergens vinden wij terug - waar ik het 26 november ook over gehad heb - dat als je vandaag iets doet, je gaat met je kinderen wat dan ook doen, dat je dan ook dat geld snel te rugkrijgt. Alleen vind ik aan het eind, 'burgemeester en wethouders nemen binnen acht weken een beslissing op de aanvraag'Dan denk ik moet men nu acht weken wachten of kan men inderdaad aan loket A of loket B zeggen: alstu blieft, ik ben naar de Flevohof geweest en nu wil ik graag mijn geld terug. Mijn fractie is van mening dat hier een heldere en duidelijke afspraak had moeten zijn en wij zul len dus tegen het voorstel stemmen. De heer Van de Brug: De NLP-fractie is blij dat het FMA weer opnieuw ingesteld gaat worden, zij was in het verleden tegen het opheffen van het FMA. Tevens is het goed om te vernemen dat er zo weinig mogelijk betutteling zal plaats hebben. Het is een nota vooral om de maatschappelijke par ticipatie te verhogen. In de commissievergadering heeft de wethouder al enige bezwaren toegelicht, zoals waarom voor de 105% is gekozen. Wij hadden nog wel wat opmerkingen, van op is op, daar was de wethouder natuurlijk ook wel op voor bereid en die gaf inderdaad aan dat als het zover is, er dan nieuw geld gevraagd zal worden. Een post organisatiekosten van 20% lijkt ons in vergelij king met andere steden niet extreem hoog. De motie kunnen wij akkoord mee gaan. Bij het bestuurspro- gramma is afgesproken dat er f 750.000,- per jaar beschik baar is voor het minimabeleid en wij staan er voor. Wij hebben er geen bezwaar tegen dat de budgetten, die niet ge bruikt worden, beschikbaar worden gehouden voor deze doel groep

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 29