Blad 66 Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1998 Mevrouw De Haan (weth.)De heer De Jong noemde het net on orthodox. Het is helaas het terugvallen in oude gewoonte van input financiering denken in mijn ogen. Maar los daar van, als wij volgend jaar tot een definitieve regeling ko men, kunnen we een bedrag noemen wat die regeling moet kos ten. Ik zie niet in waarom we daar op voorhand een bedrag aan moeten gaan koppelen. Misschien wordt het wel een mil- j oen De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Ik heb begrepen dat de beide moties in stemming gebracht kunnen worden. (De heer Roekiman: Even nog het volgende. In besluit 2 staat verruiming. Als wordt gezegd dat in de verruiming mee wordt genomen dat artikel 3 in z'n geheel in het onderzoek wordt meegenomen, dan kunnen we ons er in vinden dat we de motie, vanwege die overbodigheid, intrekken.) U krijgt geen antwoord meer op die vraag. U moet nu zelf aangeven of u hem wil intrekken of niet. Zo niet, dan bren gen we hem gewoon in stemming. Het antwoord is ja. Dan trekt u hem in, begrijp ik. Motie 2 is ingetrokken. Aan de orde is de stemming over motie 1. De motie van de heer Van Olffen namens de PvdA-fractie, me de-ondertekend door de heer Wijmenga namens de CDA-fractie, de heer Feddema namens de VVD-fractie, de heer Roekiman na mens de PAL/GroenLinks-fractie en de heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP-fractie wordt aangenomen met 29 tegen 5 stem men Aan de orde is de stemming over bijlage nr. 198. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. (De heer Ten Hoeve heeft de vergadering verlaten.) Punt 16 (bijlage nr. 199). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Blad 67 Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1998 Punt 17 (bijlage nr. 200) De Voorzitter: Aan de orde is Beleidsplan 1999 Uitvoering Algemene bijstandswet c.a. De heer Boorsma: Wij hebben in de commissie en hier behan deld onder andere de nieuwe beleidsregels, de bevoegdheden tot kwijtschelding, etc., waarbij sprake is van bepaalde "scores" als het gaat om het vaststellen van de maatstaf voor kwijtschelding. Naar onze mening laten diverse per soonlijke omstandigheden zich echter vrij moeilijk vatten in regels en zelfs scores. In de commissie heb ik mijn ver wondering hierover geuit. De concrete invulling hiervan hebben we nog niet voor ogen. Wij vinden het daarom lastig om hier een oordeel over te vellen. Wij wachten deze voor stellen verder af. Daarnaast is in het beleidsplan sprake van inkomensondersteuning, schuldhulpverlening, procedures etc. De gemeente wordt door de wetgever ook geacht zorg te dragen voor een beleidsplan. Wij gaan daarmee akkoord. Het feit dat de gemeente zich bezig moet houden met bijvoor beeld kwijtscheldingsbeleid heeft oorzaken. Een van de be langrijkste oorzaken is het feit dat velen in de maatschap pij niet rond kunnen komen van het inkomen dat ze hebben. De net besproken kortingsregeling bijvoorbeeld of de bij zondere bijstand, de vouchers of welke maatregelen hierom trent dan ook, zouden eigenlijk overbodig moeten zijn. Men sen zouden rond moeten kunnen komen van hun eigen inkomen. Dat kunnen wij als raad niet direct realiseren, maar we kunnen wel een stap in die richting doen. Daarom willen wi graag als SP-fractie de volgende motie indienen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op mandag 14 december 1998; behandelende het Beleidsplan 1999 uitvoering Algemene bijstandswet c.a.; overwegende dat: - er honderdduizenden huishoudens leven op of rond het minimuminkomen; - vooral huishoudens die langdurig zijn aangewezen op een bijstandsuitkering, structureel onvoldoende inko men hebben; - deze huishoudens zouden onvoldoende hebben geprofi teerd van de stijgende welvaart van de afgelopen ja ren; spreekt uit dat: - het minimumloon en de daaraan gekoppelde sociale uit keringen dienen te worden verhoogd, te beginnen met 5%;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1998 | | pagina 34