Blad 66
Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1998
Mevrouw De Haan (weth.)De heer De Jong noemde het net on
orthodox. Het is helaas het terugvallen in oude gewoonte
van input financiering denken in mijn ogen. Maar los daar
van, als wij volgend jaar tot een definitieve regeling ko
men, kunnen we een bedrag noemen wat die regeling moet kos
ten. Ik zie niet in waarom we daar op voorhand een bedrag
aan moeten gaan koppelen. Misschien wordt het wel een mil-
j oen
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Ik heb begrepen dat de beide moties in stemming gebracht
kunnen worden.
(De heer Roekiman: Even nog het volgende. In besluit 2
staat verruiming. Als wordt gezegd dat in de verruiming mee
wordt genomen dat artikel 3 in z'n geheel in het onderzoek
wordt meegenomen, dan kunnen we ons er in vinden dat we de
motie, vanwege die overbodigheid, intrekken.)
U krijgt geen antwoord meer op die vraag. U moet nu zelf
aangeven of u hem wil intrekken of niet. Zo niet, dan bren
gen we hem gewoon in stemming. Het antwoord is ja. Dan
trekt u hem in, begrijp ik.
Motie 2 is ingetrokken.
Aan de orde is de stemming over motie 1.
De motie van de heer Van Olffen namens de PvdA-fractie, me
de-ondertekend door de heer Wijmenga namens de CDA-fractie,
de heer Feddema namens de VVD-fractie, de heer Roekiman na
mens de PAL/GroenLinks-fractie en de heer Stoker namens de
GPV/RPF/SGP-fractie wordt aangenomen met 29 tegen 5 stem
men
Aan de orde is de stemming over bijlage nr. 198.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.
(De heer Ten Hoeve heeft de vergadering verlaten.)
Punt 16 (bijlage nr. 199).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.
Blad 67
Verslag van de raadsvergadering van 14 december 1998
Punt 17 (bijlage nr. 200)
De Voorzitter: Aan de orde is Beleidsplan 1999 Uitvoering
Algemene bijstandswet c.a.
De heer Boorsma: Wij hebben in de commissie en hier behan
deld onder andere de nieuwe beleidsregels, de bevoegdheden
tot kwijtschelding, etc., waarbij sprake is van bepaalde
"scores" als het gaat om het vaststellen van de maatstaf
voor kwijtschelding. Naar onze mening laten diverse per
soonlijke omstandigheden zich echter vrij moeilijk vatten
in regels en zelfs scores. In de commissie heb ik mijn ver
wondering hierover geuit. De concrete invulling hiervan
hebben we nog niet voor ogen. Wij vinden het daarom lastig
om hier een oordeel over te vellen. Wij wachten deze voor
stellen verder af. Daarnaast is in het beleidsplan sprake
van inkomensondersteuning, schuldhulpverlening, procedures
etc. De gemeente wordt door de wetgever ook geacht zorg te
dragen voor een beleidsplan. Wij gaan daarmee akkoord. Het
feit dat de gemeente zich bezig moet houden met bijvoor
beeld kwijtscheldingsbeleid heeft oorzaken. Een van de be
langrijkste oorzaken is het feit dat velen in de maatschap
pij niet rond kunnen komen van het inkomen dat ze hebben.
De net besproken kortingsregeling bijvoorbeeld of de bij
zondere bijstand, de vouchers of welke maatregelen hierom
trent dan ook, zouden eigenlijk overbodig moeten zijn. Men
sen zouden rond moeten kunnen komen van hun eigen inkomen.
Dat kunnen wij als raad niet direct realiseren, maar we
kunnen wel een stap in die richting doen. Daarom willen wi
graag als SP-fractie de volgende motie indienen.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op mandag 14 december 1998;
behandelende het Beleidsplan 1999 uitvoering Algemene
bijstandswet c.a.;
overwegende dat:
- er honderdduizenden huishoudens leven op of rond het
minimuminkomen;
- vooral huishoudens die langdurig zijn aangewezen op
een bijstandsuitkering, structureel onvoldoende inko
men hebben;
- deze huishoudens zouden onvoldoende hebben geprofi
teerd van de stijgende welvaart van de afgelopen ja
ren;
spreekt uit dat:
- het minimumloon en de daaraan gekoppelde sociale uit
keringen dienen te worden verhoogd, te beginnen met
5%;