Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 15 februari 1999 ten met een inventarisatie van alle accommodaties, kijken naar de eigendomsverhouding, want daar zit nogal wat varia tie in, kijken naar de gemeentelijke bijdragen die ten gunste van die accommodaties worden verstrekt. Daarna kan bekeken worden welke voor- en nadelen aan verschillende scenario's kleven, waarbij differentiatie in aanpak, dus naast verkoop misschien ook nog andere scenario's, tegen elkaar afgewogen moeten worden. Voordat dan nadere beslui ten genomen worden, zouden de uitkomsten van een dergelijk onderzoek opnieuw in de commissie onder de aandacht ge bracht kunnen worden. Ik wil graag van de wethouder weten of hij met een derge lijke invulling van het begrip 'onderzoek', zoals dat in de raadsbrief wordt genoemd, kan instemmen. De heer Jacobse: In grote lijnen wil ik mij aansluiten bij datgene wat mevrouw Waanders zegt. In de commissie hebben wij ook groen licht gegeven voor het principe dat de ge meente geen onroerend goed eigenaar moet spelen van zaken die zij niet echt nodig heeft. Dus dat wij in principe zoveel mogelijk panden zouden moeten verkopen en daarmee het onderhoud en het risico bij derden leggen, zodat de regisseurrol ook tot uitvoer kan komen en zo weinig moge lijk meer. Alleen de randvoorwaarden waaronder je dat doet, dan gaat het met name over de panden onder 2. genoemd, zou je eerst met elkaar vast moeten stellen, welke voorwaarden, wat de gevolgen zijn en de wenselijkheden. Ook bij de onder 1. genoemde panden hebben wij bij diverse panden opmerkingen gemaakt over de wenselijkheid en de wijze waarop je dat zou moeten doen. Zoals het hier in het besluit staat, gaat het mijn fractie dan ook te ver. Het principe is akkoord, maar je zult binnen de commissies eerst overeenstemming moeten hebben over welke complexen je op welke wijze verkoopt. Als het gaat om de panden onder 2. genoemd, eerst kijken naar de wenselijkheid van de verkoop, wat de gevolgen zijn op de lange termijn qua eigendomsverhouding, qua subsidie verhouding en dat soort zaken, de gevolgen voor het wel zijnsbeleid. Ook wat de andere panden betreft hebben wij de nodige opmerkingen gemaakt over de wenselijkheid om die in eigen bezit te houden. Dus ik denk dat wij eerst de discus sie maar eens moeten voeren over de wenselijkheid en de randvoorwaarden Wij gaan in principe akkoord met het feit dat het uitgangs punt is zoveel mogelijk verkopen, maar ik denk dat wij die discussie eerst nader met elkaar moeten voeren. Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 15 februari 1999 Mevrouw T. de Haan: De heer Jacobse heeft al gevraagd wat ik ook zou willen vragen, dus wacht ik het antwoord af. De heer Feenstra: Met het voorstel om in principe akkoord te gaan met de verkoop van de panden genoemd in bijlage I kunnen wij als CDA-fractie akkoord gaan. Alleen zullen er wel een aantal voorwaarden moeten worden gesteld ten aan zien van de wijze waarop en onder welke voorwaarden deze panden verkocht worden. Het liefst zouden wij zien dat deze goed en deskundig worden uitgepond om een zo hoog mogelijke prijs te krijgen, want het gaat hier om gemeenschapsgeld. Er zouden afspraken gemaakt kunnen worden over het totaal, zodat wij niet ieder pand terug krijgen in de commissie. Wij hebben nu echter begrepen dat in de Commissie Bestuur en Middelen hiervoor geen meerderheid is te vinden. Er wordt dan gekozen voor de verkoop ineens, dan wel overeen komstig de afspraken die onlangs zijn gemaakt in de Commis sie Stadsontwikkeling, dus middels openbare inschrijving, zodat iedere belangstellende kan inschrijven inclusief woningcorporaties voor zover deze belangstelling zouden tonen. De hoogste bieder, mits wordt voldaan aan de gestel de voorwaarden, kan koper worden, waarbij wij wel vooraf intern een bodemprijs moeten bepalen. Dan de voorwaarden die gelden in afwijking van de gebruike lijke voorwaarden, zoals het stellen van erfdienstbaarhe den. Dan hebben wij het over de woningen op de Spanjaards laan bij de begraafplaats, waar wij toch eerst van willen weten wat de erfdienstbaarheden hier zijn, voordat wij er ja tegen zeggen. Verder de instandhouding van de panden Gabbemagasthuis door een verbod op opsplitsing en los uit- ponden hiervan. Zodra al deze voorwaarden bekend zijn zouden wij als CDA- fractie gaarne zien dat deze eerst weer in de commissie komen c.q. ter inzage komen te liggen, voordat deze open baar gemaakt worden. Punt 2. van het voorstel, de genoemde panden in de vertrou welijk ter inzage gelegd bijlage II. Hier kan eigenlijk moeilijk over gepraat worden, maar in de pers is al naar voren gekomen dat het hier gaat om onder meer de buurthui zen. Het lijkt ons op dit moment nog niet zo noodzakelijk om nu al met deze huurders om tafel te gaan zitten. Laten wij eerst maar eens zelf in de Commissie Welzijn onderzoe ken wat de financiële gevolgen hiervan zijn. Marktconform verkopen kan grote gevolgen hebben voor de jaarlijkse sub sidie. Welke onderhoudsbedragen moeten worden opgenomen? Welke hypotheek kan worden afgesloten door een bestuur van vrijwilligers of moeten wij als gemeente overal borg voor blijven staan? Gevolgen van eventuele rentestijgingen in de toekomst? Recht van verkoop nadien en voor wie is dan de opbrengst? Ook panden dienende als musea en de Beurs zetten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 13