Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 15 februari 1999
ten met een inventarisatie van alle accommodaties, kijken
naar de eigendomsverhouding, want daar zit nogal wat varia
tie in, kijken naar de gemeentelijke bijdragen die ten
gunste van die accommodaties worden verstrekt. Daarna kan
bekeken worden welke voor- en nadelen aan verschillende
scenario's kleven, waarbij differentiatie in aanpak, dus
naast verkoop misschien ook nog andere scenario's, tegen
elkaar afgewogen moeten worden. Voordat dan nadere beslui
ten genomen worden, zouden de uitkomsten van een dergelijk
onderzoek opnieuw in de commissie onder de aandacht ge
bracht kunnen worden.
Ik wil graag van de wethouder weten of hij met een derge
lijke invulling van het begrip 'onderzoek', zoals dat in de
raadsbrief wordt genoemd, kan instemmen.
De heer Jacobse: In grote lijnen wil ik mij aansluiten bij
datgene wat mevrouw Waanders zegt. In de commissie hebben
wij ook groen licht gegeven voor het principe dat de ge
meente geen onroerend goed eigenaar moet spelen van zaken
die zij niet echt nodig heeft. Dus dat wij in principe
zoveel mogelijk panden zouden moeten verkopen en daarmee
het onderhoud en het risico bij derden leggen, zodat de
regisseurrol ook tot uitvoer kan komen en zo weinig moge
lijk meer. Alleen de randvoorwaarden waaronder je dat doet,
dan gaat het met name over de panden onder 2. genoemd, zou
je eerst met elkaar vast moeten stellen, welke voorwaarden,
wat de gevolgen zijn en de wenselijkheden.
Ook bij de onder 1. genoemde panden hebben wij bij diverse
panden opmerkingen gemaakt over de wenselijkheid en de
wijze waarop je dat zou moeten doen. Zoals het hier in het
besluit staat, gaat het mijn fractie dan ook te ver. Het
principe is akkoord, maar je zult binnen de commissies
eerst overeenstemming moeten hebben over welke complexen je
op welke wijze verkoopt.
Als het gaat om de panden onder 2. genoemd, eerst kijken
naar de wenselijkheid van de verkoop, wat de gevolgen zijn
op de lange termijn qua eigendomsverhouding, qua subsidie
verhouding en dat soort zaken, de gevolgen voor het wel
zijnsbeleid. Ook wat de andere panden betreft hebben wij de
nodige opmerkingen gemaakt over de wenselijkheid om die in
eigen bezit te houden. Dus ik denk dat wij eerst de discus
sie maar eens moeten voeren over de wenselijkheid en de
randvoorwaarden
Wij gaan in principe akkoord met het feit dat het uitgangs
punt is zoveel mogelijk verkopen, maar ik denk dat wij die
discussie eerst nader met elkaar moeten voeren.
Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 15 februari 1999
Mevrouw T. de Haan: De heer Jacobse heeft al gevraagd wat
ik ook zou willen vragen, dus wacht ik het antwoord af.
De heer Feenstra: Met het voorstel om in principe akkoord
te gaan met de verkoop van de panden genoemd in bijlage I
kunnen wij als CDA-fractie akkoord gaan. Alleen zullen er
wel een aantal voorwaarden moeten worden gesteld ten aan
zien van de wijze waarop en onder welke voorwaarden deze
panden verkocht worden. Het liefst zouden wij zien dat deze
goed en deskundig worden uitgepond om een zo hoog mogelijke
prijs te krijgen, want het gaat hier om gemeenschapsgeld.
Er zouden afspraken gemaakt kunnen worden over het totaal,
zodat wij niet ieder pand terug krijgen in de commissie.
Wij hebben nu echter begrepen dat in de Commissie Bestuur
en Middelen hiervoor geen meerderheid is te vinden. Er
wordt dan gekozen voor de verkoop ineens, dan wel overeen
komstig de afspraken die onlangs zijn gemaakt in de Commis
sie Stadsontwikkeling, dus middels openbare inschrijving,
zodat iedere belangstellende kan inschrijven inclusief
woningcorporaties voor zover deze belangstelling zouden
tonen. De hoogste bieder, mits wordt voldaan aan de gestel
de voorwaarden, kan koper worden, waarbij wij wel vooraf
intern een bodemprijs moeten bepalen.
Dan de voorwaarden die gelden in afwijking van de gebruike
lijke voorwaarden, zoals het stellen van erfdienstbaarhe
den. Dan hebben wij het over de woningen op de Spanjaards
laan bij de begraafplaats, waar wij toch eerst van willen
weten wat de erfdienstbaarheden hier zijn, voordat wij er
ja tegen zeggen. Verder de instandhouding van de panden
Gabbemagasthuis door een verbod op opsplitsing en los uit-
ponden hiervan.
Zodra al deze voorwaarden bekend zijn zouden wij als CDA-
fractie gaarne zien dat deze eerst weer in de commissie
komen c.q. ter inzage komen te liggen, voordat deze open
baar gemaakt worden.
Punt 2. van het voorstel, de genoemde panden in de vertrou
welijk ter inzage gelegd bijlage II. Hier kan eigenlijk
moeilijk over gepraat worden, maar in de pers is al naar
voren gekomen dat het hier gaat om onder meer de buurthui
zen. Het lijkt ons op dit moment nog niet zo noodzakelijk
om nu al met deze huurders om tafel te gaan zitten. Laten
wij eerst maar eens zelf in de Commissie Welzijn onderzoe
ken wat de financiële gevolgen hiervan zijn. Marktconform
verkopen kan grote gevolgen hebben voor de jaarlijkse sub
sidie. Welke onderhoudsbedragen moeten worden opgenomen?
Welke hypotheek kan worden afgesloten door een bestuur van
vrijwilligers of moeten wij als gemeente overal borg voor
blijven staan? Gevolgen van eventuele rentestijgingen in de
toekomst? Recht van verkoop nadien en voor wie is dan de
opbrengst? Ook panden dienende als musea en de Beurs zetten