Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 15 maart 1999 bedrijfsmatige inkomsten op een dusdanige wijze te verwer ken dat die ten gunste dan wel ten laste komen van het be lastbaar inkomen. Dan wil ik er nog op wijzen dat je niet naar één jaar zou moeten gaan kijken, maar dat je naar een aantal jaren achtereen zou moeten kijken, bijvoorbeeld vijf jaar achtereen. Al met al lijkt mij dat de perceptiekosten behoorlijk opjagen èn ik vraag mij af, kijkend naar het voorstel zoals dat door de CDA-fractie is ingediend, voor hoeveel ondernemers dit geldt. Terecht heeft de heer Feen- stra in zijn motie verwezen naar de kleine zelfstandige on dernemers, hij sluit dus bij voorbaat de grote ketens al uit. Maar ik vraag mij in gemoede af watvoor systeem wij hier dan moeten optuigen, met hele hoge kosten, voor rela tief waarschijnlijk een zeer gering aantal ondernemers. Ik denk dat dat niet doorslaggevend voor ons zal zijn om daar onze steun aan te geven. De heer J. de Jong: Hoewel ik normaal gesproken de raad in 'üs memmetaal' toespreek, heeft mijn bestuur gemeend mij te vragen, gastvrij als wij zijn, u de eerste tijd in het Ne derlands aan te spreken. Wanneer u de nodige lesjes heeft gehad in het wethoudersklasje - ik heb van de heer Den Oud sten begrepen dat het niet alleen heel gezellig is, maar dat het ook 'fertuten docht' - zal ik weer op de oude voet verder gaan. Zoals menigmaal verkondigd in de commissie gaan wij akkoord met de invoering van de baatbelasting als vangnetconstruc tie, mocht men niet vrijwillig een bijdrage willen leveren. Wij mogen verwachten dat de middenstand van de herinrich ting zal profiteren, een herinrichting die in onze ogen een hele dure is. Het LOV heeft namens de ondernemers toegezegd te willen bijdragen aan de meerwaarde van het plan, zeg maar de luxere elementen. De gekozen grondslag is juridisch en pragmatisch gezien de minst slechte in onze ogen. In de commissie is toegezegd dat ook rekening zal worden gehouden met de ligging van het pand, zodat de voorgestelde regeling de door het LOV gewenste regeling op basis van de WOZ- waarde dicht benadert. Ook zullen op deze manier de sterk ste schouders de zwaarste lasten dragen. Ik denk dat het duidelijk is dat wij de eerste motie afwij zen. De systematiek die gekozen wordt lijkt ons juridisch harder en ook pragmatischer, gezien het gebruik elders. Dat bleek ook uit de besloten stukken die wij toegezonden heb ben gekregen, het bleek ook uit de toelichting van de juri dische adviseur van de VNG. De tweede motie klinkt sympathiek, steun aan de kleine on dernemer, maar dit lijkt ons ook niet zonder problemen in de uitvoering, sommige sprekers zijn daar al op ingegaan. Een inkomen onder een bepaald niveau brengen is met wat Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 15 maart 1999 creatief accountants en fiscaal werk vaak realiseerbaar. Kijken wij alleen naar het fiscaal inkomen van dit jaar of ook naar voorgaande jaren, hoe doe je dat met de rechts vorm? Een waterdicht systeem is niet te creëren. Ook is nog niet helemaal duidelijk hoe wij die heffing gaan doen, in één keer of per jaar, de hoogte, met een vrijwillige bij drage en dan bij baatbelasting, enz., enz. Er zijn nog te veel onduidelijkheden om zo een-twee-drie hier een besluit over te nemen. De heer Boorsma: Wij hadden in de commissie ook een iets andere kijk op de manier van heffen. Ons stond voor ogen om het gehele vloeroppervlak van de begane grond in ieder ge val als uitgangspunt te nemen bij het vaststellen. Dit bleek belastingtechnisch toch iets aan de lastige kant. Wij vinden het daarom ook begrijpelijk dat de gemeente bij zo'n gevoelig onderwerp zo weinig mogelijk juridisch risico wil lopen en dat daarom is gekozen voor de constructie gevel lengte, 40 meter vloeroppervlak. Daar gaan wij mee akkoord. Het amendement van de CDA-fractie zullen wij om die reden dus ook niet steunen. Als het gaat om het tweede deel, de motie, het klinkt flauw, maar ook vinden wij het theoretisch zeer sympathiek, maar bedrijven kunnen natuurlijk ook knoeien met het inko men. (De heer FeenstraIk vind dit wel heel ver gaan de hele avond, dat een ondernemereen zelfstandige kan knoei en, ook een particulier kan knoeien. Als ik een particulier met f 30.000,- heb die bij mij een lijfrente wil sluiten, knoeit hij met zijn inkomen.) Dat heeft de heer Feenstra mij ook niet horen ontkennen. (De heer FeenstraMaar het is niet reëel om steeds die ondernemer aan te vallen, dat die knoeit.) Het gaat hier om ondernemers, mijnheer Feen stra, en niet om particulieren, het spijt mij wel. De heer Roekiman: In de commissievergadering heeft de PAL/GL-fractie aangegeven akkoord te gaan met het voorstel van het college inzake de baatbelasting. De PAL/GL-fractie heeft tevens aangegeven dat het niet de bedoeling mag zijn dat grootwinkelbedrijven zoals V&D, Hema, etc. door het in voeren van de baatbelasting, zoals voorgesteld, bevoordeeld worden. De PAL/GL-fractie heeft het college dan ook ge vraagd om nog eens te kijken of bovenverdiepingen die door bedrijven worden gebruikt als winkelruimte ook worden mee genomen bij het vaststellen van de hoogte van de baatbelas ting. Het college heeft in ieder geval toegezegd dit te doen. Kan het college aangeven wat hierover bekend is? Baatbelasting analoog aan de WOZ, daar kleven teveel juri dische risico's en ook praktische nadelen aan. Derhalve heeft de PAL/GL-fractie in ieder geval aangegeven om ak-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 9