Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 genwoordigd is. Die belangentegenstelling door in de raad van commissarissen te gaan zitten willen wij voorkomen. Vandaar dat wij niet zullen meegaan met de motie die door de heer Jacobse is ingediend. De heer Roekiman: In de commissie hebben wij hier een in houdelijke discussie over gehad. 7 september 1998 heeft de fractie van PAL/GL aangegeven akkoord te gaan met het voor liggend besluit. Wij hebben wel een punt waar wij ons bijzonder zorgen om maken, dat hebben wij ook in de commissie aangegeven, dat is de positionering van OVOL. In de raadsbrief is niet hel der aangegeven wat de aanpak zal zijn en wat de positione ring daarvan zal zijn in de toekomst. Ik wil het college vragen om in ieder geval vanavond een toezegging te doen om daar een termijn aan te verbinden, want gelet op de taak en de functie van het project OVOL is het wel van wezenlijk belang dat daar zo snel mogelijk duidelijkheid over komt, ook voor de verenigingen en clubs. Wat mij betreft graag een toezegging over een termijn. Wij zullen de motie van de NLP-fractie niet steunen. De heer Brinks (weth.): Er zijn nog een paar vragen ge steld. Wij hebben zowel bij het beslisdocument Indoor- Outdoor als tijdens commissievergaderingen uitgebreid ge praat over verschillende zaken. Het lijkt mij niet verstan dig om nog eens die hele belangrijke achtergronden, waarom wij tot externe verzelfstandiging zijn overgaan, voor het voetlicht te brengen. Ik denk dat dat in verschillende sta dia al uitgebreid gebeurd is. Er zijn nog een aantal vragen gesteld, daar zou ik graag op willen ingaan en dan tenslotte nog iets willen zeggen over de motie. Ten aanzien van het alleenrecht dat wij geven aan de BV, dat geldt voor wat betreft het meerjarencontract en de pro ducten die daarin zijn opgenomen. Dat betekent dus niet dat je te allen tijde tot in eeuwigheid alle producten, die je eventueel op sportgebied wilt ontwikkelen als gemeente, ook aan die Sport BV moet geven. Dan zet je dat gewoon niet in je meerjarencontractDus ook als particulier initiatief het een of ander zal doen, hoeven wij niet te zeggen dat dat niet mag, omdat wij een Sport BV hebben. In die zin lijkt dit mij niet zo'n probleem. De evaluaties die genoemd zijn. Zoals wij ook al in de com missie hebben gezegd, gaat de eerste evaluatie over de re giefunctionaris die achterblijft bij de gemeente, de tweede evaluatie gaat over het functioneren van de overeenkomsten Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 die wij sluiten met de BV Sport en dus ook het functioneren van de BV Sport. Dat is iets wat wij in de commissie vol gens mij ook al uitgebreid verteld hebben, dus dit is een herhaling van zetten in deze. De terugkoppeling van de algemene vergadering van aandeel houders naar de raad en wanneer gebeurt dat? (J weet dat wordt voorgesteld als aandeelhouders te benoemen de porte feuillehouder Financiën en de portefeuillehouder Sportza ken. Dat zijn politieke figuren die een politiek gremium achter zich hebben. Ik zou haast willen zeggen dat die po litieke figuren geen knip voor de neus waard zijn als zij bij belangrijke beslissingen voor de BV niet terug zouden koppelen naar de commissie, want dan zouden zij geen gevoel hebben voor politieke verhoudingen. Wil je dat allemaal tot in de puntjes regelen, dan zul je allerlei toekomstige za ken moeten bedenken die eventueel mogelijk zijn en dan uit puttend opsommen wanneer er een terugkoppeling plaats moet vinden. Ik denk dat dat heel lastig is, want dan vindt er natuurlijk iets plaats wat niet uitputtend opgesomd is en dan kan de AVA zeggen: wij hoeven niet terug te koppelen. Ik denk dat de bestuurders die namens u in de algemene ver gadering van aandeelhouders het aandeelhoudersschap uitoe fenen zoveel mogelijk terugkoppelen, zonder dat dat de slagkracht van de BV, een reden waarom wij natuurlijk ex tern verzelfstandigen, werkelijk helemaal teniet gedaan wordt. Maar nogmaals de vertegenwoordigers namens de raad zijn ook politieke vertegenwoordigers. Als zij niet terug koppelen, denk ik dat de raad mans genoeg is om te zeggen dat er een politieke doodzonde is begaan en dat daar nog nader met elkaar over zal worden gesproken. Sturing via het contract, de vertegenwoordiger van de NLP- fractie heeft aangegeven waarom hij vindt dat er commissa rissen uit de bestuurlijke kring moeten zijn. Aan dat verhaal heb ik geen behoefte, dat hebben wij geloof ik al zes keer op verschillende mogelijkheden benaderd. De laatste keer tijdens het beslisdocument Indoor-Outdoor is door de raad gezegd dat zij daar nog een keertje op terug wil komen, om dat eens bij het oprichtingsdocument te be kijken. Dat hebben wij uitgebreid gedaan, er is ook uitge breid gemotiveerd waarom wij daar geen behoefte aan hebben. Ik zou willen voorstellen om de motie in stemming te bren gen, zodat wij op dat moment ook weten hoe de meerderheden in de raad liggen. 1 mei a.s. is haalbaar. De zeggenschap verdwijnt voor een deel. Voor het deel dat gaat over het personeel, maar voor wat betreft de taken die uitgevoerd worden en de financiering daarvan ligt de zeg genschap uiteraard nog bij ons.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 16