Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
genwoordigd is. Die belangentegenstelling door in de raad
van commissarissen te gaan zitten willen wij voorkomen.
Vandaar dat wij niet zullen meegaan met de motie die door
de heer Jacobse is ingediend.
De heer Roekiman: In de commissie hebben wij hier een in
houdelijke discussie over gehad. 7 september 1998 heeft de
fractie van PAL/GL aangegeven akkoord te gaan met het voor
liggend besluit.
Wij hebben wel een punt waar wij ons bijzonder zorgen om
maken, dat hebben wij ook in de commissie aangegeven, dat
is de positionering van OVOL. In de raadsbrief is niet hel
der aangegeven wat de aanpak zal zijn en wat de positione
ring daarvan zal zijn in de toekomst. Ik wil het college
vragen om in ieder geval vanavond een toezegging te doen om
daar een termijn aan te verbinden, want gelet op de taak en
de functie van het project OVOL is het wel van wezenlijk
belang dat daar zo snel mogelijk duidelijkheid over komt,
ook voor de verenigingen en clubs.
Wat mij betreft graag een toezegging over een termijn.
Wij zullen de motie van de NLP-fractie niet steunen.
De heer Brinks (weth.): Er zijn nog een paar vragen ge
steld. Wij hebben zowel bij het beslisdocument Indoor-
Outdoor als tijdens commissievergaderingen uitgebreid ge
praat over verschillende zaken. Het lijkt mij niet verstan
dig om nog eens die hele belangrijke achtergronden, waarom
wij tot externe verzelfstandiging zijn overgaan, voor het
voetlicht te brengen. Ik denk dat dat in verschillende sta
dia al uitgebreid gebeurd is.
Er zijn nog een aantal vragen gesteld, daar zou ik graag op
willen ingaan en dan tenslotte nog iets willen zeggen over
de motie.
Ten aanzien van het alleenrecht dat wij geven aan de BV,
dat geldt voor wat betreft het meerjarencontract en de pro
ducten die daarin zijn opgenomen. Dat betekent dus niet dat
je te allen tijde tot in eeuwigheid alle producten, die je
eventueel op sportgebied wilt ontwikkelen als gemeente, ook
aan die Sport BV moet geven. Dan zet je dat gewoon niet in
je meerjarencontractDus ook als particulier initiatief
het een of ander zal doen, hoeven wij niet te zeggen dat
dat niet mag, omdat wij een Sport BV hebben. In die zin
lijkt dit mij niet zo'n probleem.
De evaluaties die genoemd zijn. Zoals wij ook al in de com
missie hebben gezegd, gaat de eerste evaluatie over de re
giefunctionaris die achterblijft bij de gemeente, de tweede
evaluatie gaat over het functioneren van de overeenkomsten
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
die wij sluiten met de BV Sport en dus ook het functioneren
van de BV Sport. Dat is iets wat wij in de commissie vol
gens mij ook al uitgebreid verteld hebben, dus dit is een
herhaling van zetten in deze.
De terugkoppeling van de algemene vergadering van aandeel
houders naar de raad en wanneer gebeurt dat? (J weet dat
wordt voorgesteld als aandeelhouders te benoemen de porte
feuillehouder Financiën en de portefeuillehouder Sportza
ken. Dat zijn politieke figuren die een politiek gremium
achter zich hebben. Ik zou haast willen zeggen dat die po
litieke figuren geen knip voor de neus waard zijn als zij
bij belangrijke beslissingen voor de BV niet terug zouden
koppelen naar de commissie, want dan zouden zij geen gevoel
hebben voor politieke verhoudingen. Wil je dat allemaal tot
in de puntjes regelen, dan zul je allerlei toekomstige za
ken moeten bedenken die eventueel mogelijk zijn en dan uit
puttend opsommen wanneer er een terugkoppeling plaats moet
vinden. Ik denk dat dat heel lastig is, want dan vindt er
natuurlijk iets plaats wat niet uitputtend opgesomd is en
dan kan de AVA zeggen: wij hoeven niet terug te koppelen.
Ik denk dat de bestuurders die namens u in de algemene ver
gadering van aandeelhouders het aandeelhoudersschap uitoe
fenen zoveel mogelijk terugkoppelen, zonder dat dat de
slagkracht van de BV, een reden waarom wij natuurlijk ex
tern verzelfstandigen, werkelijk helemaal teniet gedaan
wordt. Maar nogmaals de vertegenwoordigers namens de raad
zijn ook politieke vertegenwoordigers. Als zij niet terug
koppelen, denk ik dat de raad mans genoeg is om te zeggen
dat er een politieke doodzonde is begaan en dat daar nog
nader met elkaar over zal worden gesproken.
Sturing via het contract, de vertegenwoordiger van de NLP-
fractie heeft aangegeven waarom hij vindt dat er commissa
rissen uit de bestuurlijke kring moeten zijn.
Aan dat verhaal heb ik geen behoefte, dat hebben wij geloof
ik al zes keer op verschillende mogelijkheden benaderd. De
laatste keer tijdens het beslisdocument Indoor-Outdoor is
door de raad gezegd dat zij daar nog een keertje op terug
wil komen, om dat eens bij het oprichtingsdocument te be
kijken. Dat hebben wij uitgebreid gedaan, er is ook uitge
breid gemotiveerd waarom wij daar geen behoefte aan hebben.
Ik zou willen voorstellen om de motie in stemming te bren
gen, zodat wij op dat moment ook weten hoe de meerderheden
in de raad liggen.
1 mei a.s. is haalbaar.
De zeggenschap verdwijnt voor een deel. Voor het deel dat
gaat over het personeel, maar voor wat betreft de taken die
uitgevoerd worden en de financiering daarvan ligt de zeg
genschap uiteraard nog bij ons.