Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 De heer Boorsma: Vaak als je praat met mensen die van bui ten Leeuwarden komen, in Leeuwarden werken en hier steevast met de auto naar toe gaan, krijg je te horen dat de ver keerssituatie zo beroerd is. Als je dan tegen die mensen zegt, kom toch lekker in Leeuwarden wonen, dan zeggen ze, dan staan wij zelf in die stinkfiles en dat willen wij ook niet. Dan ben je eigenlijk een beetje uitgepraat. Maar dat is niet zo, want er moet natuurlijk wel wat gebeuren, want als je zo doorgaat betekent dat dat de wegen volkomen dicht zullen slibben. Als je nagaat hoeveel auto's er tegenwoor dig in Nederland zijn - ik meende dat het zo'n 5,5 miljoen waren - en als je er dan ook nog vanuit gaat dat dit alleen nog maar toe zal nemen, dan realiseer je je dat dit een probleem op gaat leveren, ook voor Leeuwarden, want Leeu warden zal ook een flink deel te verwerken krijgen. Nog meer asfalt betekent meer auto's, betekent meer files, be tekent meer verontreiniging en meer ergernis. Dus is de op lossing, beter gezegd het voorkomen van nog grotere proble men, gelegen in de richting die in de diverse rapporten is beschreven. Inderdaad het biedt niet de sluitende oplos sing, die wij zo graag allemaal zouden willen en absoluut gezien valt het resultaat van transferia en busbanen wel licht enigszins tegen, maar let wel, niets doen betekent juist een toename van het aantal auto's, terwijl de voorge stelde maatregelen dit enigszins beperken. Trouwens de bus baan die er nu ligt tussen Leeuwarden en Stiens bevalt vrij goed. Maar er moet nog heel veel in samenspraak met provincie, bedrijven, Rijkswaterstaat en dergelijke besproken worden. Hoe kunnen bedrijven werknemers aanmoedigen met het open baar vervoer te komen? Hoe zit het met de diverse geldkra nen? Hoe reageren omliggende gemeenten op de plannen? Welk flankerend beleid zal er worden gevoerd om mensen uit de auto te krijgen? Dat is net al eens aangehaald. Als je de rapporten op detail bekijkt, is er ook nog wel het nodige te zeggen waar in een later stadium gedetail leerder op kan worden ingegaan. Een voorproefje. Tijdwinst voor het openbaar vervoer moet duidelijk aanwezig zijn als je het afzet tegen de auto, anders is het volgens ons kansloos. Is er wel ruimte genoeg om aan de oostzijde van de Drachtsterbrug twee rijstroken, een busstrook en een vrij- liggend fietspad aan te leggen? Wij hebben een ware toeris tische route gemaakt die kant op en dat leek ons een pro bleem. Een bezoekje leert namelijk dat dit twijfelachtig is, de woningen liggen wel erg dicht bij. Hetzelfde ruimteprobleem geldt voor de ontsluiting van het bedrijventerrein Greunsweg. Maar toch, er wordt een richting geschetst volgens welke de problemen in Leeuwarden aangepakt zouden moeten worden. Als de SP-fractie wordt gevraagd of wij deze richting onder Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 schrijven, dan is het antwoord 'ja'. Wij wachten op de na dere uitwerking. Mevrouw Van Ulzen: Mevrouw Inberg had het over het rende ment voor de Leeuwarder burger. Ik kan u verzekeren dat het rendement voor de Leeuwarder burger van de vrije busbaan nihil is, die is voornamelijk voor de mensen die in Stiens wonen en, om met de heer Boorsma te spreken, weigeren in Leeuwarden te gaan wonen. Tegen het onderzoek hebben wij geen bezwaar. Wij hebben in de commissie laten weten dat wij akkoord gaan met het on derzoek naar de busbanen. De busbaan voor de Groninger straatweg heeft voor ons de minste prioriteit. Wij hebben de indruk dat het daar nog niet echt nijpend is. Wij onder schrijven het probleem dat de heer De Vries heeft onder streept, dat hij die baan erg kort vindt. Ons voorstel is geweest om de busbaan vanaf het Tolhuis aan te leggen. Daar heeft de wethouder niet op gereageerd, maar dat komt morgen bij het vaststellen van het verslag wel. Wat de busbaan voor de Groningerstraatweg betreft hebben wij ook opgemerkt dat wij graag eerst de consequenties van de aanleg van de minirotonde bij de Bleeklaan wilden weten, omdat die in feite ook al een gedeelte van de drukte daar zou ondervangen. Wij gaan een heel eind mee met de NLP-fractie wat betreft de derde parkeerlaag bij het OldehoofsterkerkhofOok wij hebben gevraagd om daar toch eens een offerte over te vra gen Wij vinden het trouwens ook jammer dat in het onderzoek niet meegenomen wordt, de wethouder heeft dat duidelijk af geschoten in de commissie, om een ontsluiting via de Hemrik naar de N31, maar ik vraag dit toch nog maar een keer. Wat betreft de parkeerbalans hebben wij al laten weten dat wij daar niet mee akkoord gaan. Enkele jaren geleden is de parkeerbalans van 80 naar 90% verhoogd. Dat is gebeurd met behoorlijk veel kritiek van met name het bedrijfsleven. Nu wordt voorgesteld om de parkeerbalans wederom te verhogen en dan naar 100%. Wij zijn hier geen voorstander van, het is bovendien een technische discussie en die behoeft eigen lijk niet in de raad gevoerd te worden. Wij willen volstaan met de constatering dat het verminderen van het benodigde areaal aan parkeerplaatsen, want daar komt dit natuurlijk op neer, een volstrekt verkeerd signaal is op een moment dat wij net beginnen om de binnenstad weer aantrekkelijk te maken voor het koperspubliekDaarnaast - dat vinden wij toch wel heel vervelend - had dit beleidsvoornemen eerst besproken moeten worden met de overlegcommissies Bedrijfs-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 21