Blad 40
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
De heer Boorsma: Vaak als je praat met mensen die van bui
ten Leeuwarden komen, in Leeuwarden werken en hier steevast
met de auto naar toe gaan, krijg je te horen dat de ver
keerssituatie zo beroerd is. Als je dan tegen die mensen
zegt, kom toch lekker in Leeuwarden wonen, dan zeggen ze,
dan staan wij zelf in die stinkfiles en dat willen wij ook
niet. Dan ben je eigenlijk een beetje uitgepraat. Maar dat
is niet zo, want er moet natuurlijk wel wat gebeuren, want
als je zo doorgaat betekent dat dat de wegen volkomen dicht
zullen slibben. Als je nagaat hoeveel auto's er tegenwoor
dig in Nederland zijn - ik meende dat het zo'n 5,5 miljoen
waren - en als je er dan ook nog vanuit gaat dat dit alleen
nog maar toe zal nemen, dan realiseer je je dat dit een
probleem op gaat leveren, ook voor Leeuwarden, want Leeu
warden zal ook een flink deel te verwerken krijgen. Nog
meer asfalt betekent meer auto's, betekent meer files, be
tekent meer verontreiniging en meer ergernis. Dus is de op
lossing, beter gezegd het voorkomen van nog grotere proble
men, gelegen in de richting die in de diverse rapporten is
beschreven. Inderdaad het biedt niet de sluitende oplos
sing, die wij zo graag allemaal zouden willen en absoluut
gezien valt het resultaat van transferia en busbanen wel
licht enigszins tegen, maar let wel, niets doen betekent
juist een toename van het aantal auto's, terwijl de voorge
stelde maatregelen dit enigszins beperken. Trouwens de bus
baan die er nu ligt tussen Leeuwarden en Stiens bevalt vrij
goed.
Maar er moet nog heel veel in samenspraak met provincie,
bedrijven, Rijkswaterstaat en dergelijke besproken worden.
Hoe kunnen bedrijven werknemers aanmoedigen met het open
baar vervoer te komen? Hoe zit het met de diverse geldkra
nen? Hoe reageren omliggende gemeenten op de plannen? Welk
flankerend beleid zal er worden gevoerd om mensen uit de
auto te krijgen? Dat is net al eens aangehaald.
Als je de rapporten op detail bekijkt, is er ook nog wel
het nodige te zeggen waar in een later stadium gedetail
leerder op kan worden ingegaan. Een voorproefje.
Tijdwinst voor het openbaar vervoer moet duidelijk aanwezig
zijn als je het afzet tegen de auto, anders is het volgens
ons kansloos.
Is er wel ruimte genoeg om aan de oostzijde van de
Drachtsterbrug twee rijstroken, een busstrook en een vrij-
liggend fietspad aan te leggen? Wij hebben een ware toeris
tische route gemaakt die kant op en dat leek ons een pro
bleem. Een bezoekje leert namelijk dat dit twijfelachtig
is, de woningen liggen wel erg dicht bij.
Hetzelfde ruimteprobleem geldt voor de ontsluiting van het
bedrijventerrein Greunsweg.
Maar toch, er wordt een richting geschetst volgens welke de
problemen in Leeuwarden aangepakt zouden moeten worden. Als
de SP-fractie wordt gevraagd of wij deze richting onder
Blad 41
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
schrijven, dan is het antwoord 'ja'. Wij wachten op de na
dere uitwerking.
Mevrouw Van Ulzen: Mevrouw Inberg had het over het rende
ment voor de Leeuwarder burger. Ik kan u verzekeren dat het
rendement voor de Leeuwarder burger van de vrije busbaan
nihil is, die is voornamelijk voor de mensen die in Stiens
wonen en, om met de heer Boorsma te spreken, weigeren in
Leeuwarden te gaan wonen.
Tegen het onderzoek hebben wij geen bezwaar. Wij hebben in
de commissie laten weten dat wij akkoord gaan met het on
derzoek naar de busbanen. De busbaan voor de Groninger
straatweg heeft voor ons de minste prioriteit. Wij hebben
de indruk dat het daar nog niet echt nijpend is. Wij onder
schrijven het probleem dat de heer De Vries heeft onder
streept, dat hij die baan erg kort vindt. Ons voorstel is
geweest om de busbaan vanaf het Tolhuis aan te leggen. Daar
heeft de wethouder niet op gereageerd, maar dat komt morgen
bij het vaststellen van het verslag wel.
Wat de busbaan voor de Groningerstraatweg betreft hebben
wij ook opgemerkt dat wij graag eerst de consequenties van
de aanleg van de minirotonde bij de Bleeklaan wilden weten,
omdat die in feite ook al een gedeelte van de drukte daar
zou ondervangen.
Wij gaan een heel eind mee met de NLP-fractie wat betreft
de derde parkeerlaag bij het OldehoofsterkerkhofOok wij
hebben gevraagd om daar toch eens een offerte over te vra
gen
Wij vinden het trouwens ook jammer dat in het onderzoek
niet meegenomen wordt, de wethouder heeft dat duidelijk af
geschoten in de commissie, om een ontsluiting via de Hemrik
naar de N31, maar ik vraag dit toch nog maar een keer.
Wat betreft de parkeerbalans hebben wij al laten weten dat
wij daar niet mee akkoord gaan. Enkele jaren geleden is de
parkeerbalans van 80 naar 90% verhoogd. Dat is gebeurd met
behoorlijk veel kritiek van met name het bedrijfsleven. Nu
wordt voorgesteld om de parkeerbalans wederom te verhogen
en dan naar 100%. Wij zijn hier geen voorstander van, het
is bovendien een technische discussie en die behoeft eigen
lijk niet in de raad gevoerd te worden. Wij willen volstaan
met de constatering dat het verminderen van het benodigde
areaal aan parkeerplaatsen, want daar komt dit natuurlijk
op neer, een volstrekt verkeerd signaal is op een moment
dat wij net beginnen om de binnenstad weer aantrekkelijk te
maken voor het koperspubliekDaarnaast - dat vinden wij
toch wel heel vervelend - had dit beleidsvoornemen eerst
besproken moeten worden met de overlegcommissies Bedrijfs-