Blad 42
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
leven en Middenstandszaken. Bij mijn weten is dat niet ge
beurd.
De aanpassing van de parkeerbalans houdt in dat wij het be
zoekers per auto moeilijker gaan maken om een plekje in de
stad te vinden. Wij kunnen wel een goed verwijzingssysteem
gaan invoeren, maar op het moment dat alle parkeerplaatsen
bezet zijn is het praktisch nut van zo'n verwijzingssysteem
ook zeer beperkt. Wij voeren de aanpassing in op het moment
dat de andere voorgestelde verkeersmaatregelen nog niet in
uitvoering zijn, laat staan dat de effecten van de voorge
stelde maatregelen gemeten kunnen worden.
Het moge duidelijk zijn dat wij ons niet kunnen vinden in
het onderdeel van het voorstel dat betrekking heeft op de
verhoging van de parkeerbalans van 90 naar 100%.
De heer Roekiman: Wat ons betreft hoeven wij hier niet lang
en breed over te praten, want in de commissie hebben wij
hier al uitvoerig over gesproken. De PAL/GL-fractie is er
voorstander van steeds meer maatregelen te treffen om elke
groei van het autoverkeer tegen te gaan. Ze is er zeker een
groot voorstander van het openbaar vervoer te gaan stimule
ren, nu en in de toekomst. In de commissievergadering heb
ben wij aangegeven akkoord te gaan met de parkeerbalans,
het steeds meer creëren van parkeergelegenheid zal wat ons
betreft niet het autoverkeer doen afnemen.
Wij hebben heel helder en duidelijk gezegd dat wij akkoord
gaan met het voorstel.
Nog één ding rest ons te zeggen als het gaat om de transfe
ria. In de commissievergadering hebben wij voorgesteld om
wij wijze van proef, dan wel bij wijze van een periode van
gewenning, de transferia voor een bepaalde periode gratis
beschikbaar te stellen aan mensen die Leeuwarden moeten
binnenkomen. Wat ons betreft zouden wij ons best willen
richten op een proefperiode, dan wel een gewenningsperiode,
om de transferia in de toekomst gratis beschikbaar te stel
len
Mevrouw T. de Haan: In dit onderzoek kom je allerlei dingen
tegen waarvan je zegt dat het aan de ene kant nuttig is en
aan de andere kant denk je dan weer, werkt het zo wel.
Als je bij de parkeerbalans in bijvoorbeeld 1998 zegt dat
er geen tekort van 700 op de parkeerbalans is, maar een
sluitende parkeerbalans, dan denk ik dat is dan vast een
vaststaand feit en niet meer een gegeven. Ik neem aan dat
de wethouder kan beamen dat dit ook zo is, dat het ook
sluitend was, dat alle plaatsen keurig netjes op dat ene
uur bezet waren en er geen ronddwalende auto's meer waren,
want dat staat hier in feite. Als ik in de binnenstad rij
met mijn auto en ik moet aan de ene kant zijn en ik moet
Blad 43
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
aan de andere kant mijn auto parkeren, dan werkt dat niet.
Ik denk dat je altijd parkeerplaatsen over moet hebben.
Daarom ben ik ook tegen de parkeerbalans.
De transferia is natuurlijk erg mooi. Om dan te stellen dat
de mensen allemaal uit de auto gaan en in de bus, dat zie
ik ook nog niet zo gauw. Hier bij dit onderzoek wordt er
bijvoorbeeld al vanuit gegaan dat dat allemaal gebeurt. Dan
denk ik, zijn wij allemaal helderziende geworden, ik kan
mij best voorstellen dat er een en ander moet gebeuren,
maar ik zou toch wel graag willen dat er een grote voor
zichtigheid aan de dag werd gelegd.
Mevrouw W. de Jong: Wij hebben hier in de commissie al twee
keer uitgebreid over gesproken. Ik las, ik meende in de
Volkskrant van afgelopen zaterdag, een aardig artikel over
hoe je openbaar vervoersvoorzieningen kunt verbeteren door
de voorzieningen beter op elkaar aan te laten sluiten, met
fiets, trein en bus. Daarin stond, je zet de fiets in de
trein, in de trein toets je op het intoetsapparaatje waar
je heen wilt en dan kan je precies zien op welke manier je
op de snelste wijze op de plaats van bestemming kunt komen.
Daar zullen dan maatregelen voor bedacht moeten worden, die
daar naadloos op aansluiten, zodat je niet uren onderweg
bent als je met het openbaar vervoer gaat. Misschien is het
aardig om hier ook eens iets mee te gaan doen.
De heer De Vries van de CDA-fractie vraag hoe het zit met
de busbaan langs de Groningerstraatweg. Ik heb begrepen van
de wethouder dat hij nog uitgebreid terugkomt met de con
cretisering van de busbanen die er nog moeten komen. Ik ga
ervan uit dat hij ook de busbaan van de Groningerstraatweg
daarin meeneemt, want de vorige keer heeft hij gezegd dat
in principe binnen de rondweg de busbanen niet continueren
en de Groningerstraatweg is binnen de rondweg. Wij zijn be
nieuwd naar die plannen. Ik ben wat verbaasd dat de heer De
Vries daar toch naar vraagt, want ik meende dat de wethou
der daar vrij duidelijk over was. (De heer De Vries: Ik heb
de wethouder toen een andere vraag gesteld.Maar ik heb
die vraag wel gesteld en toen dat antwoord gekregen, mis
schien heeft de heer De Vries toen niet opgelet. (De heer
De Vries: Ben ik toen even weg geweest.)
Wij hebben ook aangedrongen op het niet alleen nemen van
openbaar vervoersmaatregelen, maar vooral ook te letten op
het inruimen van middelen voor verkeersmaatregelen. Wij
hebben met name gewezen op de Drachtsterweg, waar eigenlijk
alleen maar maatregelen worden genomen voor openbaar ver
voersvoorzieningen, wij willen toch ook bepleiten dat er
verkeersmaatregelen onder de loep worden genomen, hoe moei
lijk dat ook zal zijn.