Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 Wij begrijpen dat wij een beetje aan de late kant zijn. Wij begrijpen tevens maar al te goed dat wij hier te maken heb ben met een particuliere onderneming, die uit bedrijfseco nomische overwegingen bepaalde keuzes maakt, waar wij als raad niet veel over te zeggen hebben. Toch zou ik willen vragen of het college bereid is gesprekken aan te gaan met de Friesland Bank om te kijken wat er nog voor de wijken te redden valt. Het SBO zou graag zien dat men in ieder geval zitting houdt in de buurten. Immers als het gaat om de uit breiding van het aantal voorzieningen in de gemeente staan wij ook snel klaar om toestemming te verlenen, nu betreft het een inkrimping. Wij zouden graag zien dat er nu ook wordt gereageerd. De heer Den Oudsten (weth.): De heer Boorsma snijdt een probleem aan dat voor Leeuwarden geldt, maar dat voor het platteland van Fryslan nog veel meer geldt en veel meer pijn doet. De Friesland Bank is een van de laatste banken die toch nu besluit tot wat inkrimping van kantoren, maar daarmee is de filiaaldichtheid van de Friesland Bank nog steeds veel groter dan die van een heleboel andere banken, waarover wij met elkaar natuurlijk nooit van gedachten heb ben kunnen wisselen, omdat die ook veel minder filialen in de wijken hadden. De Friesland Bank heeft, vlak voordat zij het besluit nam, met ons contact opgenomen om ons te informeren over dit be sluit. Het is gebruikelijk dat, als dit soort dingen ge beurt, wij informatie over en weer uitwisselen. Wij hebben begrepen van de Friesland Bank dat zij tot zorgvuldige af wegingen is gekomen. Een van de zaken, die daar mee te ma ken heeft, is bijvoorbeeld dat het bankfiliaal in Wirdum overeind is gebleven. Ik geloof dat zij het enige bankfili aal in Wirdum zijn, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Wij hebben tot nu toe ook geen reden gezien om bij de Friesland Bank te informeren naar de mogelijkheden om nog iets van die dienstverlening overeind te houden. Ik denk dat het verstandig is, als de heer Boorsma zegt dat hij dit toch graag zou willen, dat wij daar - dat kan misschien woensdag bij de rondvraag wel even - in de Commissie Be stuur en Middelen, waar ook economische zaken behandeld wordt, nog even over van gedachten wisselen. De heer Feddema: Ieder jaar vanaf maart-april tot en met eind november moeten heel vaak veel grote infrastructurele werken, zowel onderhoud als reconstructies, in een korte periode gepland en uitgevoerd worden. Tijdelijke overlast is onvermijdelijk. Maar het imago van een slecht bereikbare stad mogen wij niet versterken door een veel te hoge ambi tie. Door onvoldoende nadenken en vervolgens slechte commu nicatie is in het korte verleden bijvoorbeeld de Hermesbrug Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999 lange tijd uit het doorgaand verkeer gehaald met alle er gernissen van dien. En de niet voor de bepaalde tijd opge leverde werken zoals de Egelantierstraat (vijf maanden te laat), Troelstraweg (twee maanden te laat) en Emmakade (drie maanden te laat)Nu voor dit jaar geplande grote werken op korte termijn zullen aanvangen, zoals de afron ding van de minirotonde Groningerstraatweg-Bleeklaan, dan vervolgens de rioleringswerkzaamheden en herbestrating Bleeklaan, Bote van Bolsertstraat en Alma Tademastraatde sanering Frigasterreinen, Emmakade noordzijde en zuidzijde, de minirotonde Bleeklaan-Vliet, dan vervolgens het Noord en Zuidvliet, de Vlietserbrug, de minirotonde Groeneweg, busbaan Groningerstraatweg, Westerplantage, de toplaag van de Troelstraweg naar de minirotonde en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dan ook nog een aantal binnenstadswerken, zoals de parkeerkelder Bastion, Nieuwestad-Wirdumerdijk, Blokhuisplein, Beurs, Sophialaan, Noordersingel, rondom de Waag, de Oude Doelensteeg, de Weaze en het Zuiderplein. Ook daar kan ik nog wel even doorgaan. Werken van soms een jaar lang, zoals de Bleeklaan die uit de roulatie wordt gehaald. Vooral vanuit het oosten en het zuidoosten zullen wij veel te maken krijgen met overlast. Maar ook als dit voorgaande nog eens versterkt wordt door het aanleggen van een miniro tonde en een reconstructie van de Tijnjedijk en de Drachtsterweg, wordt het toch wel iets te veel. De stede lijke economie kan dit volgens de WD-fractie niet verdra gen Na deze inleiding met veel voorbeelden, ik besef dat maar ik wilde ze toch noemen, het volgende. Wil het college alle werken, dus niet alleen die te maken hebben met de binnenstad, in kaart brengen in een prognose overzicht, inclusief tijdsplan over de hele stad? Om de genadeslag voor de Leeuwarder economie te voorkomen wil het college in overweging nemen om het werk Tijnjedijk en de Drachtsterweg uit te stellen, de geplande aanvang rond de bouwvak aanstaande, en dat dit werk eventueel mee genomen kan worden bij de resultaten van het onderzoek en de mogelijke uitvoering van de bereikbaar Leeuwarden-Oost. Met name de ideeën die dan verwacht zullen worden wat be treft het Drachtsterplein De heer Den Oudsten (weth.)De wat lange inleiding van de heer Feddema is even uitgebreid als misleidend, want hij doet het voorkomen alsof al die werken bij elkaar gevoegd worden en vrijwel in één keer worden uitgevoerd. Dat is na tuurlijk absoluut niet het geval. Wij hebben in de commis sie deze situatie ook aan de orde gehad en ik heb ook be grepen dat hij zich vorige week uitgebreid heeft laten in formeren over hoe de feitelijk planning er uit ziet. De commissie heeft ons opgedragen (wethouder Bilker en mij) om daar zorgvuldig naar te kijken, dat hebben wij inmiddels

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 7