Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
Wij begrijpen dat wij een beetje aan de late kant zijn. Wij
begrijpen tevens maar al te goed dat wij hier te maken heb
ben met een particuliere onderneming, die uit bedrijfseco
nomische overwegingen bepaalde keuzes maakt, waar wij als
raad niet veel over te zeggen hebben. Toch zou ik willen
vragen of het college bereid is gesprekken aan te gaan met
de Friesland Bank om te kijken wat er nog voor de wijken te
redden valt. Het SBO zou graag zien dat men in ieder geval
zitting houdt in de buurten. Immers als het gaat om de uit
breiding van het aantal voorzieningen in de gemeente staan
wij ook snel klaar om toestemming te verlenen, nu betreft
het een inkrimping. Wij zouden graag zien dat er nu ook
wordt gereageerd.
De heer Den Oudsten (weth.): De heer Boorsma snijdt een
probleem aan dat voor Leeuwarden geldt, maar dat voor het
platteland van Fryslan nog veel meer geldt en veel meer
pijn doet. De Friesland Bank is een van de laatste banken
die toch nu besluit tot wat inkrimping van kantoren, maar
daarmee is de filiaaldichtheid van de Friesland Bank nog
steeds veel groter dan die van een heleboel andere banken,
waarover wij met elkaar natuurlijk nooit van gedachten heb
ben kunnen wisselen, omdat die ook veel minder filialen in
de wijken hadden.
De Friesland Bank heeft, vlak voordat zij het besluit nam,
met ons contact opgenomen om ons te informeren over dit be
sluit. Het is gebruikelijk dat, als dit soort dingen ge
beurt, wij informatie over en weer uitwisselen. Wij hebben
begrepen van de Friesland Bank dat zij tot zorgvuldige af
wegingen is gekomen. Een van de zaken, die daar mee te ma
ken heeft, is bijvoorbeeld dat het bankfiliaal in Wirdum
overeind is gebleven. Ik geloof dat zij het enige bankfili
aal in Wirdum zijn, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Wij hebben tot nu toe ook geen reden gezien om bij de
Friesland Bank te informeren naar de mogelijkheden om nog
iets van die dienstverlening overeind te houden. Ik denk
dat het verstandig is, als de heer Boorsma zegt dat hij dit
toch graag zou willen, dat wij daar - dat kan misschien
woensdag bij de rondvraag wel even - in de Commissie Be
stuur en Middelen, waar ook economische zaken behandeld
wordt, nog even over van gedachten wisselen.
De heer Feddema: Ieder jaar vanaf maart-april tot en met
eind november moeten heel vaak veel grote infrastructurele
werken, zowel onderhoud als reconstructies, in een korte
periode gepland en uitgevoerd worden. Tijdelijke overlast
is onvermijdelijk. Maar het imago van een slecht bereikbare
stad mogen wij niet versterken door een veel te hoge ambi
tie. Door onvoldoende nadenken en vervolgens slechte commu
nicatie is in het korte verleden bijvoorbeeld de Hermesbrug
Blad 13
Verslag van de raadsvergadering van 12 april 1999
lange tijd uit het doorgaand verkeer gehaald met alle er
gernissen van dien. En de niet voor de bepaalde tijd opge
leverde werken zoals de Egelantierstraat (vijf maanden te
laat), Troelstraweg (twee maanden te laat) en Emmakade
(drie maanden te laat)Nu voor dit jaar geplande grote
werken op korte termijn zullen aanvangen, zoals de afron
ding van de minirotonde Groningerstraatweg-Bleeklaan, dan
vervolgens de rioleringswerkzaamheden en herbestrating
Bleeklaan, Bote van Bolsertstraat en Alma Tademastraatde
sanering Frigasterreinen, Emmakade noordzijde en zuidzijde,
de minirotonde Bleeklaan-Vliet, dan vervolgens het Noord
en Zuidvliet, de Vlietserbrug, de minirotonde Groeneweg,
busbaan Groningerstraatweg, Westerplantage, de toplaag van
de Troelstraweg naar de minirotonde en zo kan ik nog wel
even doorgaan. Dan ook nog een aantal binnenstadswerken,
zoals de parkeerkelder Bastion, Nieuwestad-Wirdumerdijk,
Blokhuisplein, Beurs, Sophialaan, Noordersingel, rondom de
Waag, de Oude Doelensteeg, de Weaze en het Zuiderplein. Ook
daar kan ik nog wel even doorgaan. Werken van soms een jaar
lang, zoals de Bleeklaan die uit de roulatie wordt gehaald.
Vooral vanuit het oosten en het zuidoosten zullen wij veel
te maken krijgen met overlast. Maar ook als dit voorgaande
nog eens versterkt wordt door het aanleggen van een miniro
tonde en een reconstructie van de Tijnjedijk en de
Drachtsterweg, wordt het toch wel iets te veel. De stede
lijke economie kan dit volgens de WD-fractie niet verdra
gen
Na deze inleiding met veel voorbeelden, ik besef dat maar
ik wilde ze toch noemen, het volgende.
Wil het college alle werken, dus niet alleen die te maken
hebben met de binnenstad, in kaart brengen in een prognose
overzicht, inclusief tijdsplan over de hele stad?
Om de genadeslag voor de Leeuwarder economie te voorkomen
wil het college in overweging nemen om het werk Tijnjedijk
en de Drachtsterweg uit te stellen, de geplande aanvang
rond de bouwvak aanstaande, en dat dit werk eventueel mee
genomen kan worden bij de resultaten van het onderzoek en
de mogelijke uitvoering van de bereikbaar Leeuwarden-Oost.
Met name de ideeën die dan verwacht zullen worden wat be
treft het Drachtsterplein
De heer Den Oudsten (weth.)De wat lange inleiding van de
heer Feddema is even uitgebreid als misleidend, want hij
doet het voorkomen alsof al die werken bij elkaar gevoegd
worden en vrijwel in één keer worden uitgevoerd. Dat is na
tuurlijk absoluut niet het geval. Wij hebben in de commis
sie deze situatie ook aan de orde gehad en ik heb ook be
grepen dat hij zich vorige week uitgebreid heeft laten in
formeren over hoe de feitelijk planning er uit ziet. De
commissie heeft ons opgedragen (wethouder Bilker en mij) om
daar zorgvuldig naar te kijken, dat hebben wij inmiddels