Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
vesteringen, bovendien zijn alle faciliteiten op loopaf
stand van elkaar. Te weten de popbunker, theater Romein en
dan ook de Popacademie.
De Economische pijler
De werkloosheid is gedaald van 25% naar 19%. Leeuwarden
heeft duidelijk meegeprofiteerd van de gunstige economische
ontwikkeling in Nederland. Om de groei van de werkgelegen
heid in de toekomst te kunnen waarborgen zal Leeuwarden een
extra investering moeten doen om het vestigingsklimaat nog
aantrekkelijker te maken voor nieuwe en bestaande bedrijven.
Van belang hierbij is dat er ook bedrijven worden aangetrok
ken die werkgelegenheid bieden voor mensen met een laag op
leidingsniveau.
Uit onderzoek blijkt dat veel mensen uit minderheidsgroepen
nog steeds zijn aangewezen op werk aan de onderkant van de
arbeidsmarkt. De werkloosheid onder minderheden is ruim
driemaal zo hoog als gemiddeld.
Gedacht kan worden aan de invoering van een gemeentelijk in-
centive-beleid voor bedrijven die bereid zijn kansarme groe
pen in dienst te kunnen nemen.
Wij wachten graag een reactie van het college hieromtrent
af
De economische ontwikkeling van Leeuwarden staat hoog op de
politieke agenda en scoort daarmee goed. En terecht ook. Het
terugdringen van de werkloosheid is goed voor de positie van
de stad en van belang voor de inwoners. Immers, 4 van de 5
banen gaan naar mensen die buiten de gemeente Leeuwarden wo
nen
De PAL/GL-fractie vindt wei dat er kritisch gekeken moet
worden naar de soort bedrijvigheid die naar Leeuwarden komt.
Groei van de werkgelegenheid vinden we prima, maar het is
van essentieel belang de effecten hiervan op het gebied van
natuur en milieu goed te blijven beoordelen.
De bereikbaarheid van Leeuwarden komt steeds meer onder druk
te staan. Voor bedrijven kan dit een obstakel zijn om zich
in Leeuwarden te willen vestigen. Het is dan ook ernst maat
regelen te treffen met als doel de bereikbaarheid van Leeu
warden te verbeteren.
Te denken valt aan: vervoersmanagement; het verbeteren van
het openbaar vervoer; het stimuleren en creëren van goede
voorzieningen voor de carpoolers; realisering van transferia
en extra busbanen en wat ons betreft gratis openbaar ver
voer
Eén van de problemen van deze gemeente is de grote pendel.
De mensen met een hoger en dubbel inkomen vestigen zich
buiten de stad met alle gevolgen van dien:
Er is sprake van een onevenwichtige bevolkingsopbouw.
Er zijn relatief veel goedkope woningen.
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999
We zitten met verstopte toegangswegen en parkeerproble
men
De gemeente moet behoorlijk in zijn geldbuidel tasten om
allerlei voorzieningen te realiseren voor deze forenzen,
terwijl het in Leeuwarden verdiende salaris de stad ver
laat
Het gemeentebestuur wil het vestigingsklimaat in de stad
aantrekkelijker maken voor de hogere inkomens. De laatste
jaren wordt er aan gewerkt om een goed aanbod van woningen
en bouwlocaties voor deze groep te creéren. Het is niet
makkelijk om het weglekeffect te keren, omdat allerlei an
dere factoren een rol kunnen spelen bij de grote pendel.
Een goed uitgangspunt is altijd om eerst de eigen organisa
tie eens door te lichten. Hoeveel gemeenteambtenaren wonen
buiten Leeuwarden en waarom? Het aantal is in oktober 1998
al eens uitgezocht.
Hieruit blijkt dat van de ambtenaren die onze nota's beden
ken en schrijven - uiteraard aangestuurd door de politiek -
de voorkeur geven aan wonen buiten Leeuwarden.
Blijkbaar is voor 9% van die 52% zelfs Friesland niet aan
trekkelijk genoeg om te wonen. Het waarom is helaas niet
bekend. Het geeft wel te denken.
Ook de middengroep in loongroep 7 t/m 10a geeft een meer
derheid de voorkeur aan wonen buiten Leeuwarden (53%). Ook
van deze groep wonen een aantal mensen buiten Friesland.
Van de ambtenaren uit de laagste loongroep woont 62% in
Leeuwarden. De rest pendelt elke dag op en neer, zij het
niet van buiten Friesland.
Een interne promotiecampagne om de pendelaars er van te
overtuigen dat wonen in Leeuwarden veel te bieden heeft,
lijkt ons geen overbodige luxe.
Zolang het nog niet lukt de eigen mensen terug te lokken is
het belangrijk het fietsgebruik te stimuleren. Meer fiets
gebruik leidt tot minder verstopte toegangswegen. Te denken
valt aan een maandelijkse fietsenvergoeding voor de trouwe
fietser van het Stadskantoor. Een vergoeding voor regenkle
ding of een abonnement op de rijdende fietsenmaker.
De voorzieningen die op het Stadhuis aanwezig zijn, voor de
sportieve fietser die zich wil douchen en omkleden, zijn
momenteel wel erg minimaal. Een douchehok in de kelder,
zonder kleedruimte is wel erg sober. Wij zien graag dat de
ze faciliteit uitgebreid wordt.
Leeuwarden moet de komende tijd terrein terugwinnen en haar
positie versterken op het gebied van hoogwaardig en kwalita
tief goed aanbod van bouwlocaties en woningen. De noodzaak
om mensen met een hogere inkomen te binden aan de stad is
volstrekt helder. De PAL/GL-fractie is wel van mening dat
dit niet ten koste mag gaan van belangrijke natuurgebieden
en het open karakter van de stad met haar omliggende dorpen.
De stedelijke vernieuwing biedt namelijk ook mogelijkheden
om nieuwe hoogwaardige bouwlocatie te creéren voor de midden