Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 vesteringen, bovendien zijn alle faciliteiten op loopaf stand van elkaar. Te weten de popbunker, theater Romein en dan ook de Popacademie. De Economische pijler De werkloosheid is gedaald van 25% naar 19%. Leeuwarden heeft duidelijk meegeprofiteerd van de gunstige economische ontwikkeling in Nederland. Om de groei van de werkgelegen heid in de toekomst te kunnen waarborgen zal Leeuwarden een extra investering moeten doen om het vestigingsklimaat nog aantrekkelijker te maken voor nieuwe en bestaande bedrijven. Van belang hierbij is dat er ook bedrijven worden aangetrok ken die werkgelegenheid bieden voor mensen met een laag op leidingsniveau. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen uit minderheidsgroepen nog steeds zijn aangewezen op werk aan de onderkant van de arbeidsmarkt. De werkloosheid onder minderheden is ruim driemaal zo hoog als gemiddeld. Gedacht kan worden aan de invoering van een gemeentelijk in- centive-beleid voor bedrijven die bereid zijn kansarme groe pen in dienst te kunnen nemen. Wij wachten graag een reactie van het college hieromtrent af De economische ontwikkeling van Leeuwarden staat hoog op de politieke agenda en scoort daarmee goed. En terecht ook. Het terugdringen van de werkloosheid is goed voor de positie van de stad en van belang voor de inwoners. Immers, 4 van de 5 banen gaan naar mensen die buiten de gemeente Leeuwarden wo nen De PAL/GL-fractie vindt wei dat er kritisch gekeken moet worden naar de soort bedrijvigheid die naar Leeuwarden komt. Groei van de werkgelegenheid vinden we prima, maar het is van essentieel belang de effecten hiervan op het gebied van natuur en milieu goed te blijven beoordelen. De bereikbaarheid van Leeuwarden komt steeds meer onder druk te staan. Voor bedrijven kan dit een obstakel zijn om zich in Leeuwarden te willen vestigen. Het is dan ook ernst maat regelen te treffen met als doel de bereikbaarheid van Leeu warden te verbeteren. Te denken valt aan: vervoersmanagement; het verbeteren van het openbaar vervoer; het stimuleren en creëren van goede voorzieningen voor de carpoolers; realisering van transferia en extra busbanen en wat ons betreft gratis openbaar ver voer Eén van de problemen van deze gemeente is de grote pendel. De mensen met een hoger en dubbel inkomen vestigen zich buiten de stad met alle gevolgen van dien: Er is sprake van een onevenwichtige bevolkingsopbouw. Er zijn relatief veel goedkope woningen. Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 31 mei 1999 We zitten met verstopte toegangswegen en parkeerproble men De gemeente moet behoorlijk in zijn geldbuidel tasten om allerlei voorzieningen te realiseren voor deze forenzen, terwijl het in Leeuwarden verdiende salaris de stad ver laat Het gemeentebestuur wil het vestigingsklimaat in de stad aantrekkelijker maken voor de hogere inkomens. De laatste jaren wordt er aan gewerkt om een goed aanbod van woningen en bouwlocaties voor deze groep te creéren. Het is niet makkelijk om het weglekeffect te keren, omdat allerlei an dere factoren een rol kunnen spelen bij de grote pendel. Een goed uitgangspunt is altijd om eerst de eigen organisa tie eens door te lichten. Hoeveel gemeenteambtenaren wonen buiten Leeuwarden en waarom? Het aantal is in oktober 1998 al eens uitgezocht. Hieruit blijkt dat van de ambtenaren die onze nota's beden ken en schrijven - uiteraard aangestuurd door de politiek - de voorkeur geven aan wonen buiten Leeuwarden. Blijkbaar is voor 9% van die 52% zelfs Friesland niet aan trekkelijk genoeg om te wonen. Het waarom is helaas niet bekend. Het geeft wel te denken. Ook de middengroep in loongroep 7 t/m 10a geeft een meer derheid de voorkeur aan wonen buiten Leeuwarden (53%). Ook van deze groep wonen een aantal mensen buiten Friesland. Van de ambtenaren uit de laagste loongroep woont 62% in Leeuwarden. De rest pendelt elke dag op en neer, zij het niet van buiten Friesland. Een interne promotiecampagne om de pendelaars er van te overtuigen dat wonen in Leeuwarden veel te bieden heeft, lijkt ons geen overbodige luxe. Zolang het nog niet lukt de eigen mensen terug te lokken is het belangrijk het fietsgebruik te stimuleren. Meer fiets gebruik leidt tot minder verstopte toegangswegen. Te denken valt aan een maandelijkse fietsenvergoeding voor de trouwe fietser van het Stadskantoor. Een vergoeding voor regenkle ding of een abonnement op de rijdende fietsenmaker. De voorzieningen die op het Stadhuis aanwezig zijn, voor de sportieve fietser die zich wil douchen en omkleden, zijn momenteel wel erg minimaal. Een douchehok in de kelder, zonder kleedruimte is wel erg sober. Wij zien graag dat de ze faciliteit uitgebreid wordt. Leeuwarden moet de komende tijd terrein terugwinnen en haar positie versterken op het gebied van hoogwaardig en kwalita tief goed aanbod van bouwlocaties en woningen. De noodzaak om mensen met een hogere inkomen te binden aan de stad is volstrekt helder. De PAL/GL-fractie is wel van mening dat dit niet ten koste mag gaan van belangrijke natuurgebieden en het open karakter van de stad met haar omliggende dorpen. De stedelijke vernieuwing biedt namelijk ook mogelijkheden om nieuwe hoogwaardige bouwlocatie te creéren voor de midden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 17